Wat kun je doen, als je niet kunt bellen/smsen/internetten in het buitenland


Reputatie 3
Aangezien de vakantieperiode weer aanbreekt, krijgen we met regelmaat vragen van klanten die niet kunnen bellen, sms,en of internetten op hun vakantiebestemming.
Wat uiteraard vervelend is, als je graag van je aansluiting gebruik wilt maken, maar tot de conclusie komt dat dit niet gaat.

Daarom heb ik dit topic aangemaakt, waarin je kunt nagaan wat je hieraan kunt doen.

Om te beginnen, kunnen er diverse redenen zijn waarom je geen gebruik kunt maken van je aansluiting in het buitenland:
  • 1 Je hebt een achterstand met betalen van je facturen (kun je o.a. nagaan binnen My T-Mobile).
  • 2 De roaming instellingen in je toestel staan niet goed of heb je nog niet aangezet.
  • 3 Je bent net nieuwe klant van T-Mobile (minder dan twee maanden)
  • 4 Er kunnen netwerk storingen zijn, op het lokale netwerk van het land waar je verblijft.

Wat kun je aan bovenstaande punten doen:

1 > Zorg dat je altijd je facturen op tijd betaald, hiermee voorkom je een betaal achterstand waardoor je een roamingblokkade op je aansluiting kunt krijgen.
Deze blokkade wordt automatisch, maar NIET eerder nadat het volledig openstaande bedrag bij T-Mobile binnen is en tevens is verwerkt, van je aansluiting af gehaald.

2 > Zorg dat roaming aanstaat in je toestel, deze kun je vinden in het menu van je toestel bij netwerkinstellingen of mobiele netwerk(en).
Heb je een iPhone, laat dan de optie "EU-roaming" uitstaan, aangezien je dan ook geen gebruik kunt maken van je aansluiting, al komt hij bij de laatste updates niet meer voor in het menu.

3 > Als nieuwe klant van T-Mobile, staat er automatisch een roaming blokkade op je aansluiting, die automatisch wordt verwijderd nadat je de eerste twee facturen hebt betaald.Dit ter voorkoming dat je gelijk hoge kosten kunt maken in het buitenland.

Dit is in de meeste gevallen ook het probleem bij de meeste klanten (op het forum), die geen gebruik kunnen maken van hun aansluiting in het buitenland.

Je kunt daarom het beste het volgende doen:

Je bent nog in Nederland:
Bel met de klantenservice (via 1200 of 06 - 2400 1200), om te laten controleren of er nog een roamingblokkade op je aansluiting zit.
Zo ja, dan zal de medewerk(st)er deze blokkade in de meeste gevallen van je aansluiting gaan afhalen, zodat je gelijk gebruik kunt maken van je T-Mobile aansluiting zodra je de grens bent overgegaan.

Je bent al in het buitenland:
Bel met een ander mobiel (+31 6 2400 1200) of via een vaste lijn (0031 6 2400 1200) met de klantenservice van T-Mobile, om eveneens te laten controleren of je roamingblokkade op je T-Mobile aansluiting hebt.
Is dat het geval, dan zal eveneens de medewerk(st)er deze voor je gaan verwijderen.
Doe vervolgens je toestel even uit, en na enkele minuten weer aan, zodat je op je vakantiebestemming weer probleemloos gebruik kunt maken van je aansluiting.

De klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8:00 en 20:00 uur, en op de zaterdag van 9:00 tot 17:30 uur.
Op zon- en feestdagen is de klantenservice gesloten.

Je kunt ook een bericht plaatsen op het forum, maar dan kan het langer duren voordat je gebruik kunt maken van je aansluiting in het buitenland.

4 > Ook op buitenlandse netwerken kan een storing voorkomen, waardoor je niet kunt bellen, sms,en of internetten.
In zulke gevallen, kun je het beste jouw toestel handmatig laten zoeken naar andere beschikbare netwerken op je vakantiebestemming, en daar dan vervolgens je toestel op laten aanmelden.
Je vind "handmatig zoeken naar een netwerk" in het menu van je toestel, onder netwerkinstellingen of mobiel netwerk.

LET WEL!: dit geldt uiteraard alleen als er geen roamingblokkade op je aansluiting zit, en je eerste wel gewoon kon bellen, sms,en of internetten op je vakantiebestemming.

Ik hoop dat met mijn topic de nodige duidelijkheid te hebben gebracht, zodat je straks probleemloos gebruik kunt maken van je T-Mobile aansluiting in het buitenland.

Ik wens een ieder een hele fijne vakantie toe!!

69 reacties

Beste Thalina, bedankt voor je reactie. Ik heb idd handmatig cubacel geselecteerd. Meerdere malen. Iedereen heeft cubacel hier en werkt. Mijn vriendin heeft ook tmobile en zelfde probleem. Telefoon geeft "geen service" aan. Toen ik aan kwam had ik wel bereik.
Reputatie 4
Badge +17
Hoi Jeffry,

Erg vreemd zeg!

Ik heb gelijk een reset voor je uitgevoerd in het systeem in de hoop dat het hiermee is opgelost. Zou je over 15 minuten je toestel uit en weer aan willen zetten en dan controleren of je verbinding kan maken met het netwerk?

Om dit verder te laten onderzoeken heb ik het ook doorgezet naar de technische afdeling. Zij gaan hier in de loop van de week naar kijken en jou van een reactie en oplossing voorzien.

Ik ben benieuwd naar je reactie Jeffry!
Ik heb altijd internet gehad in frankrijk, maar nu ineens niet meer. Krijg het niet voor elkaar. Dataroaming aan, maar blijf offline. Sony Xperia Z5 (volgens mij).
Hoe krijg ik dat weer voor elkaar?
Reputatie 7
Badge +20
Hi Inkiew,

Wat vreemd dat je geen internet verbinding had in Frankrijk. Was je wel verbonden met een Frans netwerk? Met Orange, SFR en Bouygues zou je wel gebruik kunnen maken van data. Ik zie dat je op dit moment weer in Nederland bent. Kan dat kloppen? Mocht je in de toekomst weer naar het buitenland gaan, bekijk dan deze pagina voor meer informatie over de providers die actief zijn in elk land.

Ik hoop dat je een leuke tijd hebt gehad. Als ik nog iets kan betekenen dan hoor ik het graag! 😉
Hallo T-Mobile, ik ben pas geleden naar het buitenland geweest en had daar geen internet, maar dacht dat het een eenmalig probleem was. Nu ben ik in Portugal, maar heb weer, of alsnog, geen internet. Wel lijk ik verbinding te hebben met de provider, want ontvang SMS en telefoontjes. Volgens My T-Mobile heb ik geen blokkades en heb ik al mijn facturen betaald.

Ik gebruik een Android telefoon.

Kunt u mij helpen?
Reputatie 1
Badge
Staat Roaming aan naast Mobiele gegevens verbinding
Jazeker!
Reputatie 1
Badge
Heb je geprobeerd handmatig verbinding te maken met het MEO netwerk daar kun je op 4G roamen

Wat gebeurt er percies staat er een 3G of 4G icon of staat er alleen dat je bereik hebt
Ook MEO geprobeerd, maar helaas. Er staat dat ik verbinding heb, met een R boven de balkjes, maar geen 3G of 4G.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Monolith,

Ik heb even voor je gekeken en zie inderdaad dat je geen blokkades hebt. Ook heb je nog veel MB's tot je beschikking die gewoon zouden moeten werken. Heb je geprobeerd om verbinding te maken met het netwerk NOS of Vodafone? Daarmee zou je ook bereik kunnen hebben. Heb je de mogelijkheid om je simkaart in een ander toestel te testen en en ander simkaart in jouw toestel? Zo kunnen wij controleren of het probleem bij je simkaart of toestel ligt.

Ik hoor gaag van je.
Ah, ik heb het geprobeerd met vodaphone en daar krijg ik wel een ander soort bericht, namelijk dat ik de telefoon moet instellen. Dat ga ik even proberen.

Sim wisselen zal even moeten wachten tot ik oemand vind waarmee ik kan switchen.

Sowieso bedankt voor de snelle reacties in dit mooie weekend!
Voordat ik sims kan wisselen om te kijken of het probleem daar zit, zou het kunnen liggen aan de instellingen van mij euinternet APN? Wat zou de standaard moeten zijn voor een Xperia Z3?

De reden dat ik het vraag is dat ik in een ander Z3 topic instellingen met opties langs zie komen die ik niet heb, dus vandaar.
Reputatie 1
Badge
Xperia Z3
Veeg met je vinger omlaag over het scherm vanaf de bovenkant van de telefoon.
Druk op het icoontje voor instellingen.
Druk op Meer....
Druk op Mobiele netwerken.
Druk op Namen toegangspunten.
Druk op het icoontje voor menu.
Druk op Nieuwe APN.
Naam T-Mobile Internet
APN smartsites.t-mobile of internet
Proxy
Poort
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Servers
MMSC
MMS Proxy
MMS Port
MCC 204
MNC 16
Verificatietype en vink PAP aan
Selecteer Type toegangspunt.
Verschijnt een pop-up, vul dan default (kleine letters) in en kies OK. Als deze pop-up niet verschijnt, vink je Internet aan.
Selecteer Meer
Selecteer Opslaan en vink T-Mobile Internet aan. Keer terug naar het startscherm.
Dit staat al ingesteld, want dat is voor standaard mobiel internet. Dat werkt gewoon, maar alleen in Nederland. Zowel in Duitsland als in Portugal werkt het niet om mobiel te internetten.

Een ding wel is dat APN type bij mij staat ingesteld op "default,supl".

Volgens mij moet dat niet uitmaken, want de APN blijft nu sowieso terugschakelen naar de euinternet APN.

Waar ik op hoopte zijn de APN instellingen van euinternet.
Reputatie 1
Badge
Voor het buitenland zijn er trouwens geen aparte APN instellingen. Wat je alleen moet doen is op je Mijn T-Mobile bij instellingen en dan netwerkinstellingen "Internet op je mobiel in het buitenland" aanzetten en (data)roaming aan stond al aan zei je

heb je APN als smartsites.t-mobile of als internet, probeer ze allebei

optie "roaming in de EU". Deze optie moet uit staan, anders werkt je internet niet
Bij Mijn T-Mobile staat geen optie Instellingen > Netwerkinstellingen.
Reputatie 1
Badge
Ja alles staat goed
Dan is jou software versie nieuwer
heb je alle roaming opties geprobeerd, APN als euinternet geprobeerd ipv smartsites.t-mobile of internet

Net getest APN euinternet werkt ook in Nederland op me note 4
Ik heb het! Blijkbaar moet ik EU roaming uitschakelen om te kunnen roamen in de EU. Raar maar waar, want dit stuur ik vanaf een terrasje in Porto. 😃
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Monolith,

Een terrasje in Porto, ik ben jaloers haha 😉 Goed om te horen dat het uiteindelijk is opgelost! En nu lekker genieten van jouw vakantie én internet! Als wij nog ergens bij kunnen helpen, laat het gerust weten!

Reageer