Wat kun je doen, als je niet kunt bellen/smsen/internetten in het buitenland

Reputatie 3
Aangezien de vakantieperiode weer aanbreekt, krijgen we met regelmaat vragen van klanten die niet kunnen bellen, sms,en of internetten op hun vakantiebestemming.
Wat uiteraard vervelend is, als je graag van je aansluiting gebruik wilt maken, maar tot de conclusie komt dat dit niet gaat.

Daarom heb ik dit topic aangemaakt, waarin je kunt nagaan wat je hieraan kunt doen.

Om te beginnen, kunnen er diverse redenen zijn waarom je geen gebruik kunt maken van je aansluiting in het buitenland:
  • 1 Je hebt een achterstand met betalen van je facturen (kun je o.a. nagaan binnen My T-Mobile).
  • 2 De roaming instellingen in je toestel staan niet goed of heb je nog niet aangezet.
  • 3 Je bent net nieuwe klant van T-Mobile (minder dan twee maanden)
  • 4 Er kunnen netwerk storingen zijn, op het lokale netwerk van het land waar je verblijft.

Wat kun je aan bovenstaande punten doen:

1 > Zorg dat je altijd je facturen op tijd betaald, hiermee voorkom je een betaal achterstand waardoor je een roamingblokkade op je aansluiting kunt krijgen.
Deze blokkade wordt automatisch, maar NIET eerder nadat het volledig openstaande bedrag bij T-Mobile binnen is en tevens is verwerkt, van je aansluiting af gehaald.

2 > Zorg dat roaming aanstaat in je toestel, deze kun je vinden in het menu van je toestel bij netwerkinstellingen of mobiele netwerk(en).
Heb je een iPhone, laat dan de optie "EU-roaming" uitstaan, aangezien je dan ook geen gebruik kunt maken van je aansluiting, al komt hij bij de laatste updates niet meer voor in het menu.

3 > Als nieuwe klant van T-Mobile, staat er automatisch een roaming blokkade op je aansluiting, die automatisch wordt verwijderd nadat je de eerste twee facturen hebt betaald.Dit ter voorkoming dat je gelijk hoge kosten kunt maken in het buitenland.

Dit is in de meeste gevallen ook het probleem bij de meeste klanten (op het forum), die geen gebruik kunnen maken van hun aansluiting in het buitenland.

Je kunt daarom het beste het volgende doen:

Je bent nog in Nederland:
Bel met de klantenservice (via 1200 of 06 - 2400 1200), om te laten controleren of er nog een roamingblokkade op je aansluiting zit.
Zo ja, dan zal de medewerk(st)er deze blokkade in de meeste gevallen van je aansluiting gaan afhalen, zodat je gelijk gebruik kunt maken van je T-Mobile aansluiting zodra je de grens bent overgegaan.

Je bent al in het buitenland:
Bel met een ander mobiel (+31 6 2400 1200) of via een vaste lijn (0031 6 2400 1200) met de klantenservice van T-Mobile, om eveneens te laten controleren of je roamingblokkade op je T-Mobile aansluiting hebt.
Is dat het geval, dan zal eveneens de medewerk(st)er deze voor je gaan verwijderen.
Doe vervolgens je toestel even uit, en na enkele minuten weer aan, zodat je op je vakantiebestemming weer probleemloos gebruik kunt maken van je aansluiting.

De klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8:00 en 20:00 uur, en op de zaterdag van 9:00 tot 17:30 uur.
Op zon- en feestdagen is de klantenservice gesloten.

Je kunt ook een bericht plaatsen op het forum, maar dan kan het langer duren voordat je gebruik kunt maken van je aansluiting in het buitenland.

4 > Ook op buitenlandse netwerken kan een storing voorkomen, waardoor je niet kunt bellen, sms,en of internetten.
In zulke gevallen, kun je het beste jouw toestel handmatig laten zoeken naar andere beschikbare netwerken op je vakantiebestemming, en daar dan vervolgens je toestel op laten aanmelden.
Je vind "handmatig zoeken naar een netwerk" in het menu van je toestel, onder netwerkinstellingen of mobiel netwerk.

LET WEL!: dit geldt uiteraard alleen als er geen roamingblokkade op je aansluiting zit, en je eerste wel gewoon kon bellen, sms,en of internetten op je vakantiebestemming.

Ik hoop dat met mijn topic de nodige duidelijkheid te hebben gebracht, zodat je straks probleemloos gebruik kunt maken van je T-Mobile aansluiting in het buitenland.

Ik wens een ieder een hele fijne vakantie toe!!

69 reacties

Ik heb het! Blijkbaar moet ik EU roaming uitschakelen om te kunnen roamen in de EU. Raar maar waar, want dit stuur ik vanaf een terrasje in Porto. 😃
Voor dat ik met vakantie ging de adviesen van Arjan via T-Mobile opgevolgd, helaas heb ik alleen een wifi verbinding maar geen mobiel Internet.
Mijn toestel samsung s4 roaming staat aan, en denk dat er meer verwijderd is
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Sjaboe,

Jammer om te horen dat het met deze adviezen nog niet is gelukt! Ik zie dat je op 28/8 in de avond een blokkade via My T-Mobile hebt verwijderd voor dataroaming. Kun je nu wel gebruik maken van mobiel internet in het buitenland? Mocht het nog niet lukken, kun je dan eens handmatig een ander netwerk kiezen? In welk land ben je op dit moment en met welk netwerk ben je verbonden? Kun je ook niet bellen en sms'en?

Ik hoor het graag van je! Ik hoop dat je ondanks dit toch van je vakantie kunt genieten!
Hoi Thalina bedankt voor je reactie,
We zitten in Italië en geen mobiel netwerk I-Tim heb ik handmatig aangezet ook geen verbetering, kan wel bellen en sms' en. Denk dat het in de Samsung software zit, ook al een update uit gevoerd, maar geen verbetering.
Nog steeds zonder mobiel Internet Italië
Bij de instellingen Namen en Toegangspunten mis ik de pakket gegevens om aan te vinken.
APN in/uitschakelen staat aangevinkt maar kan ik niet wijzigingen.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Sjaboe,

Bedankt voor de aanvullende informatie. Jammer om te horen dat het nog niet is gelukt. De instellingen Namen en Toegangspunten hoef je niets mee, dat zijn instellingen voor in Nederland. Kun je controleren bij jouw instellingen of dataroaming echt aanstaat? Ik zie in het systeem namelijk staan dat je wel verbinding hebt op dit moment. Mocht dataroaming gewoon aanstaan, kun je dan eens de volgende stappen volgen: Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkoperators > daar handmatig kiezen voor bijvoorbeeld Wind? Als het niet lukt, kun je dan een screenshot maken en hier plaatsen (in dit topic wordt uitgelegd hoe je een screenshot maakt)? Dan kijk ik even met je mee!

Ik zie je reactie graag tegemoet!
Handmatig een ander netwerk ingesteld maar geen verbetering.
Welk scherm afdruk wil je van de screenshot zien? En hoe plaats ik dit?
Reputatie 4
Badge +17
Hey Sjaboe,

Erg vreemd dat het niet lukte. Ik ben gelijk het systeem in gedoken om de registratie van je simkaart op het netwerk te controleren. Tot mijn verbazing zag ik dat je vandaag verbinding hebt kunnen maken met het internet, er zijn MB's in mindering gebracht bij je Travel & Surf pas.

Klopt het dat je nu wel toegang hebt tot het internet? Is dit niet het geval dan ontvangen we, zoals Thalina vroeg een screenshot van de pagina waarop Roaming wordt aangegeven en waar je de APN settings kan aanpassen. Uitleg over hoe je een afbeelding kan uploaden vind je op deze pagina.

Ik ben erg benieuwd naar je reactie.
Bij mijn verbruik status staat nog steeds 500 mb terwijl ik 50 mb in Europa mag gebruiken. Het wifi signaal is slecht, en staat samen met roaming aan. Als het wifi signaal weg of uitzet geen netwerk. Ik verbaas me over de afschrijving van travel en surf en vraag me af of de registratie wel goed is. Daar mijn vrouw met tel.06xxx met prepaid een travel en surf gekocht heeft voor 24 uur vanwege de problemen met mijn toestel.
Reputatie 6
Badge +15
Hey Sjaboe,

Lastig dat het nog steeds niet helemaal naar behoren werkt. Heb je Wi-Fi nog aan staan? Je kunt die namelijk het beste uitzetten als je gebruik wilt maken van mobiele data. Je zal anders verbinding houden met Wi-FI als dat signaal iets sterker is.

Ik zie dat je wel nog verbinding hebt met het netwerk daar. Zou je eens kunnen laten weten hoe het gaat als je Wi-Fi uitzet? Je kut namelijk inderdaad 50 MB gebruiken in het buitenland. Wat krijg je te zien als je naar roaming.t-mobile.nl gaat? :8
Hoi Amy,

Goed dat je reageert, zo als ik eerder vermeld heb als ik wifi uitzet heb ik geen netwerk verbinding, dus naar roaming.t-mobil.nl geeft (Je bent ofline)
Roaming.t-mobil.nl wifi aan geeft de tekst (web pagina niet beschikbaar, DNS lookup mislukt.
Misschien kun je me hier mee verder helpen.
Groetjes,
Reputatie 7
Badge +20
Hey Sjaboe,

Het vreemde is dat er wel een verbinding is waargenomen. Er is dus wel de mogelijkheid om een mobiele internetverbinding in te stellen. Heb je de mogelijkheid om een screenshot te plaatsen van je instellingen? Welke netwerken heb je geprobeerd als alternatief? Heb je de mogelijkheid om je simkaart in een andere telefoon te proberen, dan kunnen we wat specifieker denken over de oorzaak.

Hopelijk kunnen we er gauw achterkomen waar het nou precies verkeerd gaat!
Ik kan ook niet bellen of gebeld worden in België
Reputatie 7
Badge +20
Hi Knan1965,

Welkom op ons Forum!

Balen natuurlijk dat je niet gebeld kan worden in België. Ik ben gelijk in het systeem gedoken voor je en ik zie dat je een betalingsachterstand. Hierdoor is er een blokkade geplaatst op bellen en gebeld worden in het buitenland. De blokkade wordt verwijderd zodra je betalingsachterstand is voldaan.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt. 🙂
De rekening is betaald dat jullie het niet verwerkt hebben dat zou kunnen
Reputatie 4
Badge +17
Hoi Knak,

Een terechte opmerking. Na een kijkje genomen te hebben in het systeem zie ik inderdaad dat de betaling is gedaan. Inmiddels is ook de blokkade opgeheven.

Let wel op dat er op dit moment nog 1 factuur open staat waarvan de uiterste betaaldatum verstreken is. Om te voorkomen dat er weer een blokkade geactiveerd wordt kan je de betaling voldoen via onze incasso pagina.

Ik hoop dat hiermee alles duidelijk is. Mocht je aanvullende vragen hebben dan helpen we je natuurlijk graag verder.

Ik wens je voor nu in ieder geval nog een prettig verblijf toe in het buitenland!
Tot mijn onvrede kom ik er nu in het buitenland achter dat ik niet naar nederland kan bellen. Dit is als professioneel piloot ontoelaatbaar. Graag per direct de blokkade opheffen. Klantenservice is niet via telefoon bereikbaar.
Reputatie 6
Badge +15
Hi Tim,

Ik zie dat je inmiddels al geholpen bent door een van mijn collega's. Fijn dat het nu weer werkt.

Houd er rekening mee dat dit een klant-helpt-klant forum is en klanten voornamelijk elkaar helpen hier. Wij (T-Mobile moderators) reageren meestal binnen 24-48 uur als het nodig is. Het is dan ook slim dat je ondertussen via een andere weg contact hebt gezocht. 🙂

Als je verder nog vragen hebt dan weet je ons te vinden! Safe flight!
Goede morgen, ik heb dat zelfde probleem. Zit nu in Duitsland, maar kan geen gebruik van sms en bellen maken. Kunnen jullie alsjeblieft ook voor mij kijken op het opgelost kan worden? Heb het heel erg nodig. Goeten Anita L.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Anita,

Ik kan zeker kijken voor een oplossing voor jou! Ik begrijp heel goed dat je in het buitenland gewoon goed bereikbaar wilt zijn. In het systeem zie ik dat jouw abonnement net is ingegaan. Daarom stond er nog een blokkade op bellen in het buitenland. Binnen een week na de activatie wordt deze blokkade automatisch verwijderd. Maar aangezien je nu al in het buitenland bent heb ik 'm gelijk voor je verwijderd. Als je even je toestel uit- en aanzet, moet alles weer werken.

Fijne tijd nog bij onze oosterburen! Als ik nog ergens bij kan helpen, hoor ik het graag!

P.S. ik heb ook even je forum naam gewijzigd! Je had nu je 06-nummer en dat is niet zo handig aangezien iedereen dit kan zien 😉
Beste Tmobile, ik ben in Cuba. Maar ik krijg geen netwerk. Kunnen jullie voor mij kijken en dit eventueel verhelpen? Alle instellingen kloppen heb alles meermaals gecheckt
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Jeffry180277,

Wat tof dat je in Cuba bent! 😃 Voor vakantie of werk? Wel fijn als je zo ver van huis ook bereikbaar bent! Goed dat je alvast jouw instellingen hebt gecontroleerd.

Ik zie in het systeem dat je geen blokkades hebt waardoor dit zou kunnen komen. Verder heb ik gekeken naar de providers in Cuba. We hebben alleen een overeenkomst met de provider Cubacel, daarmee kun je gebeld worden en sms'en (ontvangen en verzenden). Houd daar dus alvast even rekening mee. Heb je al eens verbinding proberen te maken met het netwerk van Cubacel? Kun je eens bij Netwerkinstellingen dit netwerk handmatig selecteren? Lukt het dan wel om verbinding te maken? Heb je andere mensen in jouw omgeving die wel verbinding kunnen maken met Cubacel? Kun je helemaal niets en zie je bovenin jouw scherm ook 'geen netwerk' of kun je alleen niet bellen/internetten? In het laatste geval komt dat dus door de overeenkomst die er is gemaakt met deze provider.

Ik zie je reactie graag tegemoet! Ik hoop dat je ondanks dit toch een goede tijd hebt in Cuba!
Beste Thalina, bedankt voor je reactie. Ik heb idd handmatig cubacel geselecteerd. Meerdere malen. Iedereen heeft cubacel hier en werkt. Mijn vriendin heeft ook tmobile en zelfde probleem. Telefoon geeft "geen service" aan. Toen ik aan kwam had ik wel bereik.
Reputatie 4
Badge +17
Hoi Jeffry,

Erg vreemd zeg!

Ik heb gelijk een reset voor je uitgevoerd in het systeem in de hoop dat het hiermee is opgelost. Zou je over 15 minuten je toestel uit en weer aan willen zetten en dan controleren of je verbinding kan maken met het netwerk?

Om dit verder te laten onderzoeken heb ik het ook doorgezet naar de technische afdeling. Zij gaan hier in de loop van de week naar kijken en jou van een reactie en oplossing voorzien.

Ik ben benieuwd naar je reactie Jeffry!

Reageer