Beantwoord

Upload sneller dan download

  • 18 May 2021
  • 5 reacties
  • 293 Bekeken

Beste communitie,

Gisteren was ik in Parnassia, een natuurgebied in IJMUIDEN.

Hier heb je op een gegeven moment natuurlijk heel slecht 4G bereik: (-115 dB !) op breedtegraad 52.414647 en lengtegraad 04.558481 (knooppunt 18) op kCTCellMonitorCellId: 3789847 en band 8

Is ook helemaal niet erg natuurlijk dat slechte bereik en slechte snelheid, je komt er voor de natuur en  niet om met je mobiel te spelen.

Maar gewoon uit nieuwsgierigheid: ik kreeg een downloadsnelheid van slechts 0,51 Mbps, maar wel een upload snelheid van 6.91 Mbps !!

Hoe kan dit? Je zou dit niet snel verwachten toch?

Groeten,

5GTestMap

icon

Beste antwoord door eric 24 May 2021, 23:00

Bekijk origineel

5 reacties

Ik moet natuurlijk zeggen een natuurgebied nabij IJMUIDEN. Parnassia ligt in Overveen en is onderdeel van nationaal park kennemerduinen https://www.np-zuidkennemerland.nl/2122/zien/van-woeste-duinen-tot-duingrasland/kennemerduinen

Echt een mooi natuurgebied. De Kennemerduinen vormen het grootste gebied van het Nationaal Park. De variatie in het landschap is groot. We zien hierdoor een rijke flora en fauna. Toch is ook de mensenhand zichtbaar: de duinmeren 't Wed, het Vogelmeer, het Spartelmeer en de Oosterplas zijn gegraven meren. Op de duintoppen komen aangeplante Corsicaanse en Oostenrijkse dennen voor.

Maar gewoon uit nieuwsgierigheid: ik kreeg een downloadsnelheid van slechts 0,51 Mbps, maar wel een upload snelheid van 6.91 Mbps !!

Hoe kan dit?

Groeten,

5GTestMap

Reputatie 7
Badge +14

Het blijft gedeelde bandbreedte, misschien een paar dikke downloaders in die cel? Die zal wel een eind weg hebben gestaan gezien de lage signaal sterkte.

On het natuurgebied mogen geen opstelpunten gebouwd worden.

 

Bedankt Eric. Ja het blijft gedeelde bandbreedte. De mast waarmee de smartphone communiceerde was: Zendmast Circuit Zandvoort, 2041 XA, Site ID 1480

Knooppunt 18 waar ik stond was: 2051 EB

Dit is een afstand van ongeveer 4 KM schat ik tot 2041 XA. 

 

Straks met 5G zal de 700 MHz wellicht een beter bereik kunnen geven, lagere frequenties komen immers verder? Bovendien heeft 5G meer capaciteit.

 

Is het bij 4G ook zo dat als je een slechter bereik hebt, dat je automatisch minder prioriteit krijg op de betreffende cell? Dat mensen die dichterbij zitten automatisch meer prioriteit krijgen?

 

Groeten,

Robert

Ik heb de vraag ook even bij de forum in antennekaart gesteld en Jeffrey kwam met de suggestie dat mijn Phone 7 maar 2 ontvangstantennes heeft om het signaal te ontvangen. Maar de zendmast heeft (door de 2T4R configuratie) 4 ontvangstantennes om het signaal te ontvangen.

De zendmast heeft hierdoor minder last van ruis bij het ontvangen en daardoor was de upload verbinding mogelijk beter.

Morgen komt onze nieuwe Motorola Moto G 5G binnen die ik voor mijn vrouw heb aangeschaft voor haar verjaardag in Juli. Omdat het pas in juli is kan ik er de hele maand juni lekker even mee spelen en 5G testen doen… Ben benieuwd wat het verschil is….

Wordt vervolgt dus…

Groeten,

Robert

 

In het gebied heb ik met de Motorola Moto G 5G geen 5G verbinding met de masten in de buurt kunnen krijgen. Wel had ik zoiezo een beter ontvanst met deze smartphone (-97 dBmV en download=127.19 Mbps, upload=29.96 Mbps, ping van 21.3 mS en zeer goede jitter van slechts 4.4 mS)

Reageer