Beantwoord

1 GB is geen 1000 MB maar 1024 MB

  • 27 August 2017
  • 3 reacties
  • 1249 Bekeken

Waar om woord er gemeld op diversen plekken 1000 MB of een veelvoud hier van terwijl je een abonnement hebt van 1 GB of een veelvoud hier van 1 GB is immers 1024 MB dit is een uitzondering in de digitale wereld. Dit in tegenstelling bij de andere groot heden zoals grammen, meters enz.
icon

Beste antwoord door Poco-Loco 27 August 2017, 19:04

Bekijk origineel

3 reacties

Ja, helaas is dat omdat 1Gb gelijk is aan 1.000.000.000 bytes. Jij refereert aan het feit dat men onterecht de natuurkundige stappen hebben willen koppelen aan de veelvouden van 2 in software....

1Gb en 1.073.741.824 bytes / 2^30 bytes, zijn op geen enkele wijze technisch elkaars gelijke. De 1024 = 1 factor groter stelregel is technisch incorrect en wordt al jaren incorrect in software gebruikt. Het is enkel gedaan voor makkelijk overzicht, maar als je wil beginnen over dat 1 Gb niet 1000 Mb is, dan heb je het technisch incorrect op basis van het toepassen van de term Giga. De correcte benadering wordt ook eigenlijk altijd al toegepast op alles waar data in opgeslagen wordt... USB/CD-rom/DVD/HDD/SSD etc... allemaal naar natuurkundig correcte veelvouden en niet de binaire veelvouden.

Dus je krijgt 1000mb, omdat dat technisch wel correct taalgebruik is. Als je wil dat software zich ook braaf gaat conformeren aan de regels zoals die voor de rest van de wereld gelden, wens ik je succes.... dat zie ik niet gebeuren.
Reputatie 6
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gigabyte
Dank je... voor het herhalen van mijn uitleg in de vorm van een link....

Reageer