Beantwoord

Toegang tot contacten door T-Mobile app 3.0 (Android)?

Zie subject. Ik zie dat er een nieuwe versie is van de T-Mobile app, maar om die te installeren op mijn Android toestel (Sony Z1) moet ik toestemming geven om mijn contacten te bekijken. Daar kan ik werkelijk geen goede reden voor bedenken. De app is handig, maar als dit een vereiste blijft, deïnstalleer ik hem. Waarom wil de app toegang tot mijn contacten?

Deze vraag werd impliciet elders gesteld, maar een antwoord kon ik niet vinden op het forum.
icon

Beste antwoord door leroy98ecker 29 mei 2014, 22:09

@strangestman 

Je kunt het wel uitzetten:

Installeer App ops starter.
Druk op My T-Mobile. Schuif de balk van Contacten lezen naar links. Zo staat het uit. 🙂

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 6
Badge +12
Hallo strangestman,

De app vraagt toestemming tot je contacten om bij de verbruik te laten zien wie je precies hebt gebeld, als je dat niet accepteert zie je de 06 nummers.
Als voorbeeld:
http://cdniphone.i-culture.nl/wp-content/uploads/2014/05/My-T-Mobile-verbruik-sms-bel.png

Maar dit kun je ook gewoon weigeren hoor.
Dank voor je antwoord. Bij installatie is er geen mogelijkheid deze permissie te deactiveren.

Dat kan ook niet achteraf (sinds Android 4.4 - die ik gebruik).
Reputatie 6
Badge +12
@Strangestman,

Vreemd dat je hem niet kunt weigeren 😞
Op IOS komt deze optie pas later, ik ga even navraag voor je doen bij een Android (Samsung) expert voor je.
Reputatie 7
Badge +9
Ook op Android is het niét mogelijk permissies te weigeren. Tijdens de installatie kun je alleen accepteren of install weigeren, en tijdens de setup van de app resulteerd weigeren in een eindeloze login verificatie.

Ook ik wil graag deze nieuwe optie kunnen weigeren (Want T-Mobile heeft geen business te zoeken in mijn privecontacten.) zonder meteen root access te moeten gebruiken.

Gaarne de optie tot het weigeren van deze toestemming.
Helemaal mee eens, en ook de toegang tot de camera.....  nergens voor nodig..... 

Ik begrijp echt niet waarom deze app deze kant op gaat......
Cameratoegang is handig als je een foto wil posten, maar ik vind ook wel dat je dat moet kunnen weigeren.
Reputatie 6
Badge +12
Ik blijf het vreemd vinden dat jullie deze melding krijgen, op IOS heb ik deze melding niet gekregen tijdens de installatie van de nieuwe app.
Het rare is dat op het toestel van mijn moeder deze melding ook niet verscheen. (Samsung Galaxy S3 mini)
Op elk Android toestel heeft de app natuurlijk de zelfde permissies nodig......

Als je ook even kijkt met een app die de permissies laat zien vind je ze netjes terug inclucief de waarschuwing dat de app toegang heeft tot je gegevens en de camera.....   Natuurlijk is het niet niet altijd vekeerd als een app toegang heeft  maar het is simpelweg niet nodig.

Vergelijken met een IOS app is natuurlijk letterlijk Appels met peren vergelijken   hoewel ik het vermoeden heb dat het een HTML5 app zal zijn dus deels zal de app wel gelijk zijn.
Reputatie 7
Badge +9
@Dave670

Dat komt omdat iOS niet vermeld welke permissies een app nodig heeft voor en tijdens de installatie. Voornamelijk omdat een iPhone niét is gericht op mensen die weten waar dat over gaat, want dat willen ze helemaal niet weten.

Bij Android krijg je, om veiligheidsredenen, van elke app die je installeerd de permissies te zien. Developers moeten ze ook verplicht melden in de Play Store. Zo kun je een malifide app meteen zien.

(Welke is veiliger, I wonder..)

Bij een S3 mini zie je het niet tijdens de update, omdat dat een nieuwe feature is sinds 4.2. De S2 draait nog steeds op 4.1.2. Je krijgt het nog wel te zien tijdens installatie via de Playstore of update via de Playstore.
Reputatie 6
Badge +12
@ShadowLea,

Ah duidelijk! 🙂  bedankt voor je opheldering! 
Reputatie 6
Badge +13
@strangestman 

Je kunt het wel uitzetten:

Installeer App ops starter.
Druk op My T-Mobile. Schuif de balk van Contacten lezen naar links. Zo staat het uit. 🙂
@leroy98ecker: die had ik ook gevonden, maar vereist een geroot toestel. "Update: Google has removed all possibilities to start the "App Ops" on non-rooted Android 4.4.2 devices. Until today no backdoor was found to give you easy access to this feature."
Reputatie 6
Badge +13
@strangestman

Oja, dat is waar ook. Wakelock detector werkt ook niet meer op 4.4.2. 
Dit dus ook niet meer. Jammer.. 
IK neem aan dat er in deze situatie nog géén wijziging is gekomen ? Al met al voldoende reden de app niet te installeren.
Reputatie 7
Badge +9
glokhoff schreef:

IK neem aan dat er in deze situatie nog géén wijziging is gekomen ? Al met al voldoende reden de app niet te installeren.

Ja en Nee.

Nee, de permissions zijn nog steeds niet gewijzigd. Dat gaat ook niet gebeuren, want de enigste reden dat die erin zit is om duidelijker weer te kunnen geven wie je hebt gebeld. Tegenwoordig onthoud vrijwel niemand namelijk meer telefoonnummers.

Ja, je kan het nu wel blokkeren, mits je Android 6 Marshmallow of hoger hebt. Google heeft namelijk sinds Android 6 de optie toegevoegd waarin gebruikers per app de verschillende permissions zelf aan en uit kunnen zetten vanuit het systeem.

Permissions worden pas ingeschakeld zodra jij bij het eerste gebruik voor elke toestemming geeft. Je kan de app dus gewoon installeren en de toegang tot contacten blokkeren vanuit Android. Hier vind je de officiele Google Info pagina over hoe dat werkt.

Reageer