Beantwoord

4g - klacht KS

• 8 september 2016
  • 8 reacties
  • 302 Bekeken

Vandaag met 1200 gebeld. Ik vroeg me af waarom ik geen fotos kan versturen via whatsapp zodra ik aan het bellen ben. De KS medewerker zei me dat dit vreemd was want dat moet toch gewoon kunnen, en adviseerde mij een kruistest bij de tmobile shop te laten uitvoeren, en dat er dan gekeken kan worden wat het probleem is.

Na wat googlen kwam ik erachter dat je met 4g niet kunt bellen. Zodra ik bel zakt mijn verbinding naar 2G en daarop kan je perfect bellen, maar niet internetten. Op 3G kan je wel bellen en internetten tegelijk. Erg jammer dat de dame onkundig was en me dus heeft afgescheept met een antwoord waar ik niets aan had.

Daarna wederom gebeld met KS, mijn verhaal gedaan, dat ik het raar vind dat onkundige mensen daar zitten, gevraagd waarom het netwerk me niet terugschaalt naar 3G tijdens bellen, maar deze mijnheer kon mij geen antwoorden geven. En toen kreeg ik de vraag wat nmu eigenlijk mijn vraag is....... Nog nooit zo raar geholpen.

Waarom geeft T-Mobile deze info niet wanneer ze mij een 4G abonnement aansmeren? Het enige wat vertelt wordt is dat het zo lekker snel is. Ik ben al heel lang lid bij T-Mobile maar twijfel nu ernstig of de klant nog wel centraal staat, of dat het echt 100% om de centjes gaat.
icon

Beste antwoord door Trajh91 9 september 2016, 09:18

Het is volgens mij algemeen bekend dat T-Mobile (en andere Nederlandse providers met haar) geen bellen over 4G (VoLTE) ondersteunt. Dit wordt echter wel in de nabije toekomst uitgerold. Wanneer is nog steeds niet bekend.

Je zakt inderdaad af naar een 2G-verbinding op het moment dat je gaat bellen. Dit is voor zover ik mij kan heugen ook altijd al zo geweest. Het verbaast me om eerlijk te zijn nog dat je nog een dataverbinding hebt op het moment dat je aan het bellen bent. Ik heb zelf namelijk nog nooit meegemaakt dat de dataverbinding open blijft staan tijdens het bellen.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Het is volgens mij algemeen bekend dat T-Mobile (en andere Nederlandse providers met haar) geen bellen over 4G (VoLTE) ondersteunt. Dit wordt echter wel in de nabije toekomst uitgerold. Wanneer is nog steeds niet bekend.

Je zakt inderdaad af naar een 2G-verbinding op het moment dat je gaat bellen. Dit is voor zover ik mij kan heugen ook altijd al zo geweest. Het verbaast me om eerlijk te zijn nog dat je nog een dataverbinding hebt op het moment dat je aan het bellen bent. Ik heb zelf namelijk nog nooit meegemaakt dat de dataverbinding open blijft staan tijdens het bellen.

Hallo bij mij valt hij terug met bellen naar H wat betekend dit ?
Reputatie 6
Je valt niet perse terug naar 2G voor bellen. In vele gevallen bel je 'gewoon' via het betere 3G netwerk, ook wel aangegeven als H of H+. En inderdaad zoals aangegeven hierboven is het bij T-Mobile nog niet mogelijk om te bellen en te internetten tegelijk. In de nabije toekomst zal ook T-Mobile naar buiten komen met meer info over VoLTE, waarbij je wel kan bellen en internetten tegelijk via 4G.
Reputatie 3
Vandaag met 1200 gebeld. Ik vroeg me af waarom ik geen fotos kan versturen via whatsapp zodra ik aan het bellen ben. De KS medewerker zei me dat dit vreemd was want dat moet toch gewoon kunnen, en adviseerde mij een kruistest bij de tmobile shop te laten uitvoeren, en dat er dan gekeken kan worden wat het probleem is.

Na wat googlen kwam ik erachter dat je met 4g niet kunt bellen. Zodra ik bel zakt mijn verbinding naar 2G en daarop kan je perfect bellen, maar niet internetten. Op 3G kan je wel bellen en internetten tegelijk. Erg jammer dat de dame onkundig was en me dus heeft afgescheept met een antwoord waar ik niets aan had.

Daarna wederom gebeld met KS, mijn verhaal gedaan, dat ik het raar vind dat onkundige mensen daar zitten, gevraagd waarom het netwerk me niet terugschaalt naar 3G tijdens bellen, maar deze mijnheer kon mij geen antwoorden geven. En toen kreeg ik de vraag wat nmu eigenlijk mijn vraag is....... Nog nooit zo raar geholpen.

Waarom geeft T-Mobile deze info niet wanneer ze mij een 4G abonnement aansmeren? Het enige wat vertelt wordt is dat het zo lekker snel is. Ik ben al heel lang lid bij T-Mobile maar twijfel nu ernstig of de klant nog wel centraal staat, of dat het echt 100% om de centjes gaat.

Ik heb het idee dat je met een mast verbonden bent die alleen 2G1800 en 4G1800 heeft, en antenne's in een hoogspanningsmast zitten.

Nu vrijwel alle dak en mast locaties omgebouwd zijn, zijn de hoogspanningsmasten aan de beurt, in oktober gaan er veel in hoogspanningsmasten antenne's vervangen worden, daarna wordt 3G900, 4G900 mogelijk, of 3G2100 uit eindelijk zullen alle masten, 2G1800, 3G900, 2100, 4G900, 1800 en toekomst 4G2100 hebben

2G1800 en 4G1800 komt dan bij 3G900, 2100 en 4G900 toekomst 4G2100
2G900 en 3G900 wordt 2G1800 komt bij 3G2100, 4G900, 4G1800 toekomst 4G2100
2G1800, 3G2100, 4G1800 komt bij 3G900, 4G900 toekomst 4G2100
Reputatie 2
Ik kan wel bellen over 3G en internetten tegelijk. Heb toen stappen doorlopen met Apple Support aan de lijn waarbij ik in mijn iCloud moest inloggen.
Reputatie 7
Badge +15
Hey Applehead,

Weet je nog wat deze stappen waren? 🙂

Als je deze deelt hier hebben anderen er hopelijk ook wat aan!
Reputatie 2
Gewoon bellen, tijdens het gesprek zet je de beller op speaker en je kunt vervolgens gewoon Safari openen. Wil je teruggaan naar het gesprek tik je op de groene knipperende balk bovenaan het scherm.
Reputatie 7
Badge +9
Omdat de klantenservice wordt aangenomen op hun service skills, niet hun technische kennis. Dat is overal zo. (Dat is een van de redenen waarom T-Mobile ons klantexperts heeft, wij zijn techies en gewoon klant.)

Daarnaast wordt niemand een '4G abonnement aangesmeerd'. 4G is gratis voor iedereen. Je betaald voor je abonnement in z'n geheel, niet per netwerktype.

4G is een Data-only netwerk. Je kan er niet mee bellen (tenzij VoLTE actief is, duurt nog even.) Dit is wereldwijd overal exact hetzelfde, en als klant heb je zelf de verantwoordelijkheid even zelf research te doen voor je ergens geld aan uitgeeft.

In het 3G tijdperk waren er ook aanzienlijk wat merken die niet konden internetten als er werd gebeld, omdat de hardware dit simpelweg niet kon. Dat was zelfs jarenlang de norm.

Het verhaal is nog iets technischer dan alleen '4G is geen belnetwerk'. Het ligt voornamelijk aan de radio chip (antenne) die erin zit, en of die een dual-signal verkeer kan ondersteunen. Dure toestellen kunnen dit vaak wel, goedkopere toestellen en/of toestellen met oude hardware kunnen dit vaak niet.

Elk merk werkt anders, er zijn verschillende varianten:

- Bij sommige merken wordt internet uitgeschakeld zodra je een oproep actief hebt. Dan kun je gewoonweg totaal niet internetten, ongeacht het netwerk. (Oude en budget devices)
- Sommige toestellen schakelen van 4G direct naar 2G zodra er een oproep actief is. (Voornamelijk goedkopere toestellen)
- Sommigen schakelen naar 3G. (De meeste high-end Android devices, Moderne Apple's dacht ik ook)
- En in sommige unieke gevallen kan een toestel met zowel 2G/3G als 4G verbonden zijn tijdens het bellen. Die toestellen vind je eigenlijk alleen in de geavanceerde landen als Zuid Korea en Japan.

Het hangt er ook nog eens vanaf of de mast waar je mee bent verbonden wel 3G levert, en of deze op een frequentie zit die je kan ontvangen.

Waarom zijn alle providers 4G aan het aanprijzen? Heel simpel: Omdat nog maar 30% van het netwerkverbruik bestaat uit telefonie.

28% van de gebruikers belt zelfs helemaal nooit (Daar val ik ook al jaren onder).

Daarnaast is het gemiddelde dataverbruik per maand explosief gestegen de laatste twee jaar. Internet is nou eenmaal belangrijker voor de meesten dan spraak.

Als je 4G onzin vind, kun je natuurlijk altijd gewoon je toestel instellen op 'Alleen 2G/3G'. (WCDMA/GMS Only(Auto)). Dan schakelt hij niet terug want je zit nooit op 4G.

Reageer