Beantwoord

4G LTE advanced snelheid.

• 10 juni 2018
  • 4 reacties
  • 421 Bekeken

Beste lezer,

Ik heb sinds een week een T-mobile GO abonnement genomen. Volgens de dekkingskaart van T-mobile zijn er redelijk wat snelheidstesten in mijn omgeving gedaan die gemiddeld boven de 100 Mbit/s uitkomen en met uitschieters tot 200 Mbit/s. Nu haal ik die snelheid (ook buiten) helaas bij lange na niet terwijl mijn toestel wel LTE advanced zou moeten ondersteunen.
Toen ik probeerde te achterhalen hoe dat kan komt kwam ik erachter dat mijn LG Nexus 5X weliswaar LTE Advanced ondersteunt, maar dat het LTE categorie 6 heeft terwijl het netwerk van T-mobile in ieder geval al categorie 9 ondersteunt. Ook zou het toestel niet op iedere frequentie de juiste bandbreedte kunnen halen. Nu is mijn vraag of ik merkbaar sneller mobiel internet heb als ik een nieuwe generatie telefoon koop die bijvoorbeeld LTE categorie 12 of 18 ondersteunt.
icon

Beste antwoord door David 11 juni 2018, 14:39

Hoi Prik,

Altijd handig om even te kijken waar je de mooiste resultaten mee haalt! 🙂

De speedtests geven een mooie beeld weer wat je kunt verwachten, maar dit betekent niet dat dit altijd ook daadwerkelijk het geval is. Bebouwing, afstand en locatie ten opzichte van de mast, drukte op de mast, het toestel enzovoorts kunnen effect hebben op de haalbaar snelheid. Het is dus niet gezegd dat een ander (nieuwer) toestel altijd eenzelfde resultaat biedt, maar het zijn alsnog mooie snelheden die je behaalt. 🙂

Je kunt altijd even op GSMArena kijken welke specificaties jouw gewenste toestel heeft en of dit een beetje aansluit bij jouw wensen. Daarnaast vind je op deze website ook nog alle informatie over ons 4G+ netwerk en wat je daarbij nodig hebt.

Mocht je hier nog vragen over hebben voor ons, laat het ons weten, Prik!
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Ik weet niet wat je snelheid nu is maar met normaal internet zie je geen verschil of je 50mb of 100mb hebt . Ik zou daar geen nieuw toestel voor kopen .
Bedankt voor uw bericht Jan. Ik haal soms snelheden tot 50 Mbit/s, maar soms blijf ik ook plotseling hangen op 20 Mbit/s. Ik zou hier niet speciaal een nieuwe telefoon voor kopen, maar ik was sowieso al aan het overwegen om er een nieuw toestel bij te nemen. (Ik heb een GO tablet sim only unlimited abonnement genomen, maar wil de simkaart misschien ook gebruiken in een smartphone als ik bijvoorbeeld ga sporten.) Dan zou dit wel de doorslaggevende factor kunnen zijn. Daarbij ben ik gewoon heel nieuwsgierig hoe dit werkt. Ik dacht dat LTE advanced iets was dat je hebt of niet hebt, maar het lijkt veel meer gradaties te hebben dan ik dacht. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het handig is om een telefoon te nemen die banden ondersteunt die de meeste telefoons niet ondersteunen om zo dichter bij de theoretische snelheid van het netwerk te komen. (aangenomen dat het T-mobile netwerk die banden en frequentiebanden wel gebruikt.)
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Prik,

Altijd handig om even te kijken waar je de mooiste resultaten mee haalt! 🙂

De speedtests geven een mooie beeld weer wat je kunt verwachten, maar dit betekent niet dat dit altijd ook daadwerkelijk het geval is. Bebouwing, afstand en locatie ten opzichte van de mast, drukte op de mast, het toestel enzovoorts kunnen effect hebben op de haalbaar snelheid. Het is dus niet gezegd dat een ander (nieuwer) toestel altijd eenzelfde resultaat biedt, maar het zijn alsnog mooie snelheden die je behaalt. 🙂

Je kunt altijd even op GSMArena kijken welke specificaties jouw gewenste toestel heeft en of dit een beetje aansluit bij jouw wensen. Daarnaast vind je op deze website ook nog alle informatie over ons 4G+ netwerk en wat je daarbij nodig hebt.

Mocht je hier nog vragen over hebben voor ons, laat het ons weten, Prik!
Reputatie 6
Badge +11
@Prik Wat is het typenummer? Dat maakt nogal uit. Waarschijnlijk heb je de H791F ( http://phonedb.net/index.php?m=device&id=9430&c=lg_h791f_nexus_5x_lte-a_32gb__lg_bullhead&d=detailed_specs ), die kan o.a. niet op de T-Mobile NL band8 (900Mhz) een dus ook geen Carrier Aggregatie van die band. Op KPN en/of Vodafone netwerk komt dit type beter tot zijn recht. Maar misschien heb je een TD variant, dat pakt weer anders uit.

Reageer