Beantwoord

4G+ TDD-LTE

• 30 augustus 2017
  • 16 reacties
  • 1242 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Hey!

Onlangs heeft T-Mobile NL aangegeven om als eerste provider in Nederland TDD-LTE te ondersteunen. Dit betekend netwerk snelheden tot 450 mbps! Wanneer begint T-Mobile met het publiekelijk uitrollen van deze snelheden? En waar zou ik die snelheden kunnen testen? Ik ben erg geinteresseerd om te controlleren of mijn OnePlus 5 (met een cat. 9 modem, theoretische max van 600mbps) deze snelheden kan halen. De telefoon ondersteunt wel de TDD-LTE band 38 die jullie hiervoor gebruiken, maar ik weet niet of hij daadwerkelijk TDD ondersteund.

Alvast bedankt 🙂
icon

Beste antwoord door leroy98ecker 30 augustus 2017, 22:06

Ik heb al wat masten gespot in Amersfoort, Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en andere grote steden. Het zijn er nu rond de 250, maar worden meer.

Je kunt op iPhone zien hoeveel bandbreedte je hebt door naar *3001#12345#* te bellen.
Op Samsung door naar *#0011# te bellen. Daar staat inderdaad 10 MHz bandbreedte.

Ik heb met mijn iPhone 7 Plus (band 1 + 3 + 😎 al 285 Mbit/s gehaald. Als op band 38 geen 20 MHz zit, dan gaat de performance achteruit, zoals bij Iwan.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 5
Badge +14
De info die ik heb zou er in Rotterdam al enkele masten actief hier mee zijn .
Reputatie 5
Badge +14
En Amsterdam
Nice! In het centrum dan? Zou je kunnen zien welke masten dit ondersteunen?
Reputatie 6
Badge +11
@Rediwed
De OnePlus5 is gebaseerd op https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/processors/835 (zie Cellular Modem specs) en kan Carrier Aggregation van FDD-TDD

Ik denk dat als op een kaartje met masten waar 900 1800 2100 2600 staat aangegeven je goede kans maakt dat je 4CA DL kunt krijgen op je phone en dan dus maar kijken of je met speedtest ook boven de 400Mbps uit kan komen.

Voor detail DL en UL caterories zie b.v.:
http://niviuk.free.fr/ue_category.php
Oke!

Ik heb even rondgekeken, maar kon niet direct up-to-date kaarten vinden waar die frequentie al werd aangebode. Ik zag wel dat er in rotterdam enkele masten zijn die alléén 2600 mhz ondersteunen (en daarnaast staan weer wat 900/1800/2100 masten), zou die aggregatie ook tussen vershcillende masten werken?
Reputatie 6
Badge +11
@Rediwed
Als ik mij goed herinnner wel, sommige fabrikanten noemen dit 'multiflow'. En ook als meerdere frequenties op 1 locatie staan, is het nog niet per definitie CA van all die frequenties. Bij (Huawei) SingleRAN apparatuur wel logisch gerederneerd.
Vandaag getest met de S7 edge, echter heb ik daar maar 10MHz beschikbaar, is dat een belemmering van de S7 Edge of wordt het net als met 4G 2100MHz band geleidelijk opgevoerd?
Reputatie 6
Badge +11
@Iwan_HTC
voor SM-G935F

LTE Cat.12 3CA (DL) 600Mbps /
Cat.13 2CA 150Mbps (UL)

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/Exynos/file/solution/MobileProcessor_8_Octa_8890.pdf
" Exynos 8 Octa supports FDD-TDD joint carrier
aggregation..."

Zou dus max zo'n 375Mbps DL moeten kunnen halen als 900+1800+2600 gecombineerd worden.

Maar de 10Mhz lijkt op moezame indoor dekking alleen 900Mhz. Hoe weet je dat je maar 10Mhz beschikbaar hebt?
Reputatie 6
Badge +13
Ik heb al wat masten gespot in Amersfoort, Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en andere grote steden. Het zijn er nu rond de 250, maar worden meer.

Je kunt op iPhone zien hoeveel bandbreedte je hebt door naar *3001#12345#* te bellen.
Op Samsung door naar *#0011# te bellen. Daar staat inderdaad 10 MHz bandbreedte.

Ik heb met mijn iPhone 7 Plus (band 1 + 3 + 😎 al 285 Mbit/s gehaald. Als op band 38 geen 20 MHz zit, dan gaat de performance achteruit, zoals bij Iwan.
@Iwan_HTC
voor SM-G935F

LTE Cat.12 3CA (DL) 600Mbps /
Cat.13 2CA 150Mbps (UL)

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/Exynos/file/solution/MobileProcessor_8_Octa_8890.pdf
" Exynos 8 Octa supports FDD-TDD joint carrier
aggregation..."

Zou dus max zo'n 375Mbps DL moeten kunnen halen als 900+1800+2600 gecombineerd worden.

Maar de 10Mhz lijkt op moezame indoor dekking alleen 900Mhz. Hoe weet je dat je maar 10Mhz beschikbaar hebt?

Hmm ik heb in de servicemode gevonden dat mijn toestel enkel CAT10 ondersteund (450/100) ligt aan de hoeveelheid antennes in het toestel.
De chipset kan het aan inderdaad, ik hoop dat ik toch nog de 20MHz te pakken kan krijgen, anders heeft het voor mij totaal geen voordeel tegenover LTE2100.
Zie hieronder de band (38) en de bandbreedte
Reputatie 6
Badge +11
@Iwan_HTC
Het is zeer goed mogelijk dat een daadwerkelijke phone voor een regio/land/operator maar een deel van de 'specs in de flyer' ondersteunt. Simpelweg powerconsumptie optimalisatie heeft meestal hoogste prio na safety. Het daadwerkelijk werkend maken van veel geavanceerde technieken hebben vrij zoals hogere transmissie modes ( https://cdn.rohde-schwarz.com/pws/dl_downloads/dl_application/application_notes/1ma186/1MA186_2e_LTE_TMs_and_beamforming.pdf ) hebben weing zin voor smartphone implementaties.

Ik was er even van uit gegaan dat de 10Mhz op de 900Mhz betrekking had, daar ik meer met kilometers afstand van doen heb i.p.v. hogere banden.

Ik denk dat er fouten zitten in de output van de testmode, b.v. de UL band3 frequentie klopt niet.

Ik had ergens gezien dat er TMO NL 25MHz spectrum voor TDD heeft, maar dat wil niet zeggen dat men dat zo kan inzetten. Volgens 3GPP standaard zou je 10+15 kunnen doen, maar misschien wel 10+10 en 5 ongebruikt, afhankelijk mast/locatie. Of de info van de testmodus klopt ook hier niet. Band38 is 50MHz, anderen hebben de rest.

Volgens dit is het 20Mhz:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_in_Europe
@tmoesel

Thanks voor de informatie, nu heb je denk ik wat betreft het laatste een punt, het is natuurlijk TDD wat anders werkt dan FDD. De upload freq klopt inderdaad voor geen meter, maar dat zal wel aan de manier hoe samsung dingen berekent.

Verder heb ik alsnog weinig klachten over de snelheid hoor, minimaal 100Mbit met uitschieters naar over de 200Mbit. Misschien als ik halverwege volgend jaar een nieuw toestel aanschaf met 4ca of zelfs 5ca.
Ik ben meer geïnteresseerd in de 256qam wat ze ook door gevoerd hebben.. probleem is dat ik een S7 edge heb een volgens de specs is dat een cat9 telefoon. Maar de socket/modem dat hier in zit is eigenlijk gewoon een cat12. Dus wat kan ik nu aan? Of limieteerd de software gewoon mijn op cat9 (wat heb 256qam is)

Hoe kun je zien wat de telefoon gebuikt, volgens mij zie je deze info niet onder *#001#
Nou ben er tot dusver niet echt blij mee, bij mijn ouders haalde ik steevast dik 170Mbit, nu moet ik moeite doen om boven de 100 uit te komen aldaar. Alsnog 10MHz, moet ik soms een s8 kopen wil ik weer boven de 200Mbit uitkomen? :(
Ik ga denk ik band 38 maar blokkeren in mijn S7
Reputatie 6
Badge +11
@jcompagner
Je zou o.a. aan de hand van MCS (zie screendump Iwan_HTC) moeten kunnen afleiden of 256QAM actief is, ervan uitgaande dat chipset+firmware het aankan en het op 'enabled' staat. Zie o.a. voor achtergrond:
http://www.sharetechnote.com/html/LTE_Advanced_256QAM.html

@Iwan_HTC
Als je de hoogste snelheid wilt meten, kun je inderdaad wel banden 'wegmaskeren'. Voor algemeen gebruik en met de huidige 4G latency kun je vraagtekens plaatsen bij wat de use case zou moeten zijn voor honderden Mbps op een smartphone. Als je ergens in een regio bent waar een operator het erg slecht heeft getroffen kwa spectrum en alleen maar een gatenkaas aan 1.4 of 3 of 5Mhz banden beschikbaar heeft, dan klinkt 5CA aantrekkelijk.
In statische toestand kan de keuze van het netwerk bewust zo zijn zoals je ervaart om, maar dat is echt gissen.
bij mij staat mijn S7 Edge dus altijd op Cat9 dus geen 256QAM.

https://www.linkedin.com/pulse/your-high-end-smartphone-expected-ray-khastur

hier staat het een en andere uit gelegd. ik kan hem gewoon aanvinken dat ie naar Cat.12 moet gaan maar volgens mij wordt dat niet echt "applied" (een restart van UE moet dan gedaan worden, maar hoe je dat doet, na restart van telefoon staat ie gewoon weer op Cat9)

Dus ondanks dat de chip het prima aan kan lukt het mij dus niet om er echt gebruik van te maken...

Reageer