Vraag

Dagelijks verbinding verbroken

Reputatie 5
Badge +11
  • is een legendarische user
  • 1410 reacties
Hallo,

zoals ik al meerdere keren in andere topics heb aangegeven, zie o.a.
https://forum.t-mobile.nl/search?q=zwangstrennung

wordt iedere mobile link minimaal 1x per dag verbroken wat steeds weer tot ergenis en problemen oplevert omdat nu na een bijna jaar mobiel abo de reset tijd ongeveer 1 minuut is i.p.v. 10 seconden in het begin. Dat overleeft een TCP/IP connectie simpleweg niet, dus downloads, remote connects etc worden allemaal afgekapt. Bij andere mobile providers zie deze onderbrekingen niet en blijft de link dagen to weken werken.

Wat mij verder opvalt is dat na een disconnect de verbinding slechter is, vooral merkbaar op mobiele apparaten omdat die met relatief timeouts te maken krijgen en daardoor in een soort neergaande spiraal van trial-error terecht kunnen komen en wordt de 1 minuut makkelijk 10 minuten o.i.d. als er geen truuks/workarounds worden gebruikt.

Om teruggang in link kwaliteit te monitoren heb ik geruime tijd elke seconde de link parameters die beschikbaar zijn opgeslagen en heb nu ruim een milloen samples. Wat opvalt is dat na link-reset steeds eerst weer een andere cell/mast wordt uitgekozen en dat er ook dagen bij zitten waar de zwangtrennung blijkbaar wordt overgeslagen. Zie bijlage afbeelding (resets van de link zijn de 'naalden' in de grafiek):
- signal 11 (paars) : uur van de dag
- signal 4 (groen) : RSRP
- signal 5 (blauw) : RSSI
- signal 6 (geel) : SINR

De vraag hieromtrent komt voort uit de hoge prijs/kwaliteit verhouding van T-Mobile t.o.v. concurrentie: is o.a. het een paar keer 'overslaan' van de reset o.a. ruim week geleden een toevallige fout of is dit een eerste teken dat T-Mobile nu ook netwerk verbindingen langer in stand gaat houden dan 1 dag?

Mijn vergelijk is o.a. KPN en Tele2. Bij de laatste betaal ik momenteel 16 euro per maand (met een promotie optie actief van 1 maand unlimited) en werkt gewoon met een simpel LTE cat4 apparaat in een waterdicht kastje zonder externe antenne, al ruim 2 weken zonder downtime.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hi tmoesel,

Ik zie dat je toevallig zelf ook antwoord geeft op je eigen vraag in dit topic.
Reputatie 5
Badge +11
@Hajar
De vraag is anders dan jij aanneemt, anders had ik niet alle moeite gedaan om dit topic aan te maken. Wellicht ten overvloede: Dit gaat in mijn geval over FMS dus 4GvT, maar ik heb het topic expliciet hier in Netwerk subforum geplaatst omdat het alle 3 miljoen mobiele subscribers betreft, hoewel het gros het niet als probleem zal ervaren of er helemaal geen weet van heeft.

De eigenlijke vraag is:
Wanneer stopt T-Mobile met het dagelijks verbreken van mobiele verbindingen?

Of nog anders gesteld:
Wanneer gaat T-Mobile haar netwerk verbeteren m.b.t. dit aspect, zodat het op hetzelfde kwaliteitsniveau en continuiteitsniveau is als KPN, Vodafone en Tele2 ?

Als voor consumenten op korte termijn geen verbetering mogelijk is, wat zijn dan de zakelijke oplossingen? Of hebben die ook met hetzelfde probleem van doen?

Zijn er MVNO's of resellers op het TMO NL netwerk die dit probleem niet hebben?
Reputatie 5
Badge +11
Even een update: Modem (E5186s-22a, met buitenantenne) zit nu al geruime tijd op een Cell-ID met RSRP van rond de -80, dus zal in ieder geval geen 1800MHz zijn, DL snelheid zit nu rond de 20Mbps. Een enkele keer, zoals ook te zien in grafiek, is er geen merkbare/zichtbare connectie onderbreking van tot 1 minuut, maar sessietijd in modem is altijd minder dan 24 uur.

Het lijkt erop dat ik de buitenantenne beter kan draaien richting een mast op 6km afstand, waar ik oorspronkelijk zonder buitenantenne met modem gewoon op zoldervensterbank achter raam 80Mbps haalde (jaar geleden).

Reageer