Beantwoord

Dagelijks verbinding verbroken

  • 25 oktober 2017
  • 11 reacties
  • 425 Bekeken

Reputatie 6
Badge +11
  • is een legendarische user
  • 1725 reacties
Hallo,

zoals ik al meerdere keren in andere topics heb aangegeven, zie o.a.
https://forum.t-mobile.nl/search?q=zwangstrennung

wordt iedere mobile link minimaal 1x per dag verbroken wat steeds weer tot ergenis en problemen oplevert omdat nu na een bijna jaar mobiel abo de reset tijd ongeveer 1 minuut is i.p.v. 10 seconden in het begin. Dat overleeft een TCP/IP connectie simpleweg niet, dus downloads, remote connects etc worden allemaal afgekapt. Bij andere mobile providers zie deze onderbrekingen niet en blijft de link dagen to weken werken.

Wat mij verder opvalt is dat na een disconnect de verbinding slechter is, vooral merkbaar op mobiele apparaten omdat die met relatief timeouts te maken krijgen en daardoor in een soort neergaande spiraal van trial-error terecht kunnen komen en wordt de 1 minuut makkelijk 10 minuten o.i.d. als er geen truuks/workarounds worden gebruikt.

Om teruggang in link kwaliteit te monitoren heb ik geruime tijd elke seconde de link parameters die beschikbaar zijn opgeslagen en heb nu ruim een milloen samples. Wat opvalt is dat na link-reset steeds eerst weer een andere cell/mast wordt uitgekozen en dat er ook dagen bij zitten waar de zwangtrennung blijkbaar wordt overgeslagen. Zie bijlage afbeelding (resets van de link zijn de 'naalden' in de grafiek):
- signal 11 (paars) : uur van de dag
- signal 4 (groen) : RSRP
- signal 5 (blauw) : RSSI
- signal 6 (geel) : SINR

De vraag hieromtrent komt voort uit de hoge prijs/kwaliteit verhouding van T-Mobile t.o.v. concurrentie: is o.a. het een paar keer 'overslaan' van de reset o.a. ruim week geleden een toevallige fout of is dit een eerste teken dat T-Mobile nu ook netwerk verbindingen langer in stand gaat houden dan 1 dag?

Mijn vergelijk is o.a. KPN en Tele2. Bij de laatste betaal ik momenteel 16 euro per maand (met een promotie optie actief van 1 maand unlimited) en werkt gewoon met een simpel LTE cat4 apparaat in een waterdicht kastje zonder externe antenne, al ruim 2 weken zonder downtime.
icon

Beste antwoord door Jaimy 2 juli 2019, 10:54

Hoi Eleanora52,

(Thanks Dennis, voor je uitleg!)

Ik kom even vanuit T-Mobile om het hoekje kijken. Ik zal direct met de deur in huis vallen en nergens omheen draaien. De vraag waar jullie mee zitten is of wij dit intern gaan oppakken en daar wil ik dan ook heel eerlijk over zijn: ik heb het nagevraagd en wij hebben dat op het moment niet op de planning staan. Ik zie dat Tmoesel wel wat handige tips heeft gegeven om hier toch een workaround in te vinden en ik hoop van harte dat die werken!

Kunnen wij je nog ergens anders mee verder helpen, laat het dan gerust hier weten - je ziet dat de Community voor je klaarstaat. ☺
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hi tmoesel,

Ik zie dat je toevallig zelf ook antwoord geeft op je eigen vraag in dit topic.
Reputatie 6
Badge +11
@Hajar
De vraag is anders dan jij aanneemt, anders had ik niet alle moeite gedaan om dit topic aan te maken. Wellicht ten overvloede: Dit gaat in mijn geval over FMS dus 4GvT, maar ik heb het topic expliciet hier in Netwerk subforum geplaatst omdat het alle 3 miljoen mobiele subscribers betreft, hoewel het gros het niet als probleem zal ervaren of er helemaal geen weet van heeft.

De eigenlijke vraag is:
Wanneer stopt T-Mobile met het dagelijks verbreken van mobiele verbindingen?

Of nog anders gesteld:
Wanneer gaat T-Mobile haar netwerk verbeteren m.b.t. dit aspect, zodat het op hetzelfde kwaliteitsniveau en continuiteitsniveau is als KPN, Vodafone en Tele2 ?

Als voor consumenten op korte termijn geen verbetering mogelijk is, wat zijn dan de zakelijke oplossingen? Of hebben die ook met hetzelfde probleem van doen?

Zijn er MVNO's of resellers op het TMO NL netwerk die dit probleem niet hebben?
Reputatie 6
Badge +11
Even een update: Modem (E5186s-22a, met buitenantenne) zit nu al geruime tijd op een Cell-ID met RSRP van rond de -80, dus zal in ieder geval geen 1800MHz zijn, DL snelheid zit nu rond de 20Mbps. Een enkele keer, zoals ook te zien in grafiek, is er geen merkbare/zichtbare connectie onderbreking van tot 1 minuut, maar sessietijd in modem is altijd minder dan 24 uur.

Het lijkt erop dat ik de buitenantenne beter kan draaien richting een mast op 6km afstand, waar ik oorspronkelijk zonder buitenantenne met modem gewoon op zoldervensterbank achter raam 80Mbps haalde (jaar geleden).
Goedenavond,
Ik kom jou topic tegen en ik ondervind ook dagelijks dat ik de router moet herstarten, omdat er geen verbinding meer is. Dit verhaal van jou is precies wat er ook bij ons aan boord gebeurt. Alleen onze router geeft geen herstsrt, dat moeten we zelf doen, dmv de stroom even loshalen. We hebben er een beveiligingscamera op aangesloten en als we dan niet aan boord zijn, kunnen we hem niet resetten. Ik ben hier al bijna een jaar mee bezig om dit probleem op te lossen en jij geeft het antwoord...gelukkig kom ik het tegen, omdat ik regelmatig kijk op dit forum.
Heb je nog wat kunnen bereiken, bij T Mobile?
Ik hoor het graag van je.
Reputatie 7
Badge +20
Goedenavond @Eleanora52 Dit onderwerp is een jaar oud.
Hopelijk ziet @tmoesel het en krijg je van hem antwoord.
Veel succes en fijne avond!
Ja dat hoop ik ook...weet jij hier anders meer van?
Reputatie 6
Badge +11
@Eleanora52 Dit fenomeen van de gedwongen dagelijkse korte onderbreking is nog steeds gaande. Ik denk ook dat dit zo zal blijven, want het is denk ik een vrij fundamentele keuze en/of implementatie in alle complexiteit van de mobile netwerkinfrastructuur.

Het kan in jouw geval ook zijn dat de dekking op de boot op die locatie wat minder is en dat dat soms (ook) de reden is van onderbreking. Maar wat er precies aan de hand is, is niet zo 1-2-3 te zeggen.

Wat ook nog kan zijn is dat de 4Gmodemrouter die je gebruikt niet is ingesteld om automatisch opnieuw te verbinden na onderbreking. Als dat ook niet ergens in de instellingen aangezet kan worden, is ie eigenlijk niet echt geschikt om zo op afstand op te vertrouwen.

Maar een mogelijke een oplossing zou kunnen zijn dat je de 4Gmodemrouter via een tijdschakelijk aansluit, en dan die tijdschakelaar zo programmeert dat ie dagelijk 1x of een paar keer een minuutje even uitgaat. Voor 230 volt zijn die voor 5 a 10 euro tekoop, voor 12 volt weet ik zo niet waar je die kant-en-klaar kan kopen, misschien wat zoeken op Aliexpress.
We ondervinden dit dagelijks en het maakt niet uit waar we liggen met de boot, dus ik denk niet dat het te maken heeft met dekking.
Maar je geeft een oplossing, die van mijn kant uit moet gaan, maar als T Mobile nog steeds die onderbrekingen heeft, dan ligt het probleem toch bij hun? Dan kan ik wel weer een monteur over de vloer halen en geld uitgeven, om dan maar te hopen dat dat het probleem oplost? Ik heb net mijn abonnement verlengt en veranderd naar 4GvT, ook het probleem voorgelegd bij degene die mij toen geholpen heeft in de winkel, met de hoop dat het nu anders zou zijn. Nou niet dus.
Ik ben ook al bezig geweest voor een relais ertussen, voor 12 volt, maar dat is nog in bestelling. Dus dan maar weer daarop wachten, of het helpt.
Ondertussen zit ik ook nu met een router, die hier niet werkt op de boot.
🤔🤔🤔
Reputatie 5
Badge +11
Toen ik destijds in het 4GvT team zat (begin 2017) heb ik dit probleem kort voorgelegd aan de netwerkspecialisten. We hadden toen veel andere problemen/ideeën voor 4GvT met een hogere prio, dus het lukte destijds niet om hier dieper op in te gaan. Waar het op neer komt is dat er in het netwerk een "zombie session cleanup" is ingebouwd die iedere 24 uur "zombie sessions" opruimt, dat zijn datasessies die niet meer actief zijn. Anders schijnt het netwerk langzaam vol te lopen met dergelijke sessies.

Zoals aangegeven konden we er destijds niet verder in duiken, maar typische vervolgvragen kunnen zijn:
  • Waarom vindt de "zombie session cleanup" iedere 24 uur plaats (zoals @tmoesel aangeeft)? Kan dit niet iedere week/maand? 4GvT klanten ervaren hierdoor nu dagelijks kortstondig verbroken verbindingen.
  • Is het mogelijk om de "zombie session cleanup" op APN-niveau in te stellen? Dus bijv. deze bij FMS/4GvT op 1 maand te zetten, en op andere APN's te laten voor wat het is?
Dit is echt iets wat de moderators intern op zouden moeten pakken. Het heeft geen zin om individuele cases aan te maken voor netwerkspecialisten, omdat het hier gaat om "works as designed". Iemand in de organisatie moet akkoord geven om de werking van het netwerk op dit punt aan te laten passen. Vaak gaat het dan om de Product Owner of een vergelijkbare rol.

Zou tof zijn als de moderators wat schot in de zaak weten te krijgen hier, zeker ook omdat het probleem al zo lang speelt 🙂
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Eleanora52,

(Thanks Dennis, voor je uitleg!)

Ik kom even vanuit T-Mobile om het hoekje kijken. Ik zal direct met de deur in huis vallen en nergens omheen draaien. De vraag waar jullie mee zitten is of wij dit intern gaan oppakken en daar wil ik dan ook heel eerlijk over zijn: ik heb het nagevraagd en wij hebben dat op het moment niet op de planning staan. Ik zie dat Tmoesel wel wat handige tips heeft gegeven om hier toch een workaround in te vinden en ik hoop van harte dat die werken!

Kunnen wij je nog ergens anders mee verder helpen, laat het dan gerust hier weten - je ziet dat de Community voor je klaarstaat. ☺
Ik ben net in de winkel geweest en heb het abonnement opgezegd, omdat de beveiliging zo niet werkt en ik geen zin heb om allerlei dingen te moeten proberen om een stabiele internetverbinding te hebben. Jammer, maar helaas kan ik niet anders.

Reageer