Vraag

De dekkingskaart geeft onjuiste informatie. Graag aanpassen!

Verschillende keren de gebrekkige dekking in de wijk waar ik werk en woon gemeld. Na veel kastje-muur-pappen-nathouden-antwoorden is het resultaat dat t-Mobile niks eraan gaat doen om de dekking in de grootste woonwijk van de derde stad van Zuid-Holland te verbeteren. Teleurstellend, 1 dat we in onze wijk niet bereikbaar zijn en als het nodig is wellicht geen geen hulpdiensten kunnen bellen, maar ook 2 dat er eerst maanden om de brei heen wordt gedraaid, zelfs naar andere partijen wordt gewezen.

Het minste wat t-Mobile zou kúnnen doen is de dekkingskaart naar waarheid invullen. Wanneer gaat dat gebeuren? Wijk 2721.

12 reacties

Reputatie 3
Beste Ruuds,

Allereerst welkom op het forum van T-Mobile, en goed dat je het probleem met ons deelt.
Ten tweede, is het uiteraard erg vervelend dat je continu van het kastje-naar-de-muur wordt gestuurd, en niet de goede informatie krijgt.
Dat je daardoor gefrustreerd raakt, kan ik mij heel goed voorstellen en is ook zeker niet de bedoeling.

Volgens je postcode woon je in Zoetermeer, in het oostelijk deel van deze stad.
Ergens tussen Olof Palmelaan en Tiberstroom in, aangezien je de letters van de postcode bent vergeten te vermelden, om zo na te gaan in welke straat je exact woonachtig bent.

Ik ben voor je aan de slag geweest, om na te gaan wat er eventueel aan de hand kan zijn op jouw woonlocatie.

Om te beginnen zijn de gegevens op de "dekkingskaart" indicatief, en dus berekend door een computerprogramma op basis van waar de zendmasten van T-Mobile staan opgesteld.
Hier kan dus in de praktijk een lichte afwijking in zitten, waardoor T-Mobile je dus ook niet de volle 100% garantie kan geven over de gegevens op de dekkingskaart.
Ditzelfde geldt ook voor de dekkingskaarten van de andere netwerken (KPN/Vodafone/Tele 2).

Binnen jouw woonwijk staan twee zendmasten van T-Mobile.
De 1e mast staat op de hoek van de Mainstroom en Lenastroom op bijna 28 meter hoogte, de 2e mast staat bij de Olof Palmelaan (ter hoogte van de Praxis/Groenrijk), op 33 meter hoogte.

Hierdoor zou er dus er een goed bereik binnen jouw wijk moeten zijn, op zowel 2G, 3G en 4G.
Ook zijn er momenteel geen storingen of werkzaamheden bekend binnen Zoetermeer, waardoor het daar dus niet aan kan liggen.

Ik weet natuurlijk niet of je in een nieuwbouwwoning bent gaan wonen, want die worden steeds beter geisoleerd, waardoor mobiele netwerken moeilijk binnen kunnen komen, en je dus een slecht of geen bereik kunt ervaren.
Ook kan het aan je toestel zelf liggen, is hij onlangs een keer gevallen? of heb je hem ergens tegenaan gestoten?
Dan zou het aan de antenne kunnen liggen.

Dus mijn eerste vragen die nu bij mij opkomen:
> Heb je op straat of in de tuin wel gewoon bereik?
> Zijn er nog andere locaties binnen Zoetermeer, waar je dit probleem ervaart?
> Doe je T-Mobile simkaart eens in een ander toestel (simlock vrij), en kijk of je dan wel gewoon bereik binnenshuis heb.

Daarnaast kun je via de dekkingskaart altijd een klacht indienen, die dan door een netwerk expert van T-Mobile wordt behandeld, en waar je dan weer antwoord op terug krijgt.

Ik hoop dat ik je hiermee van de nodige informatie heb voorzien.
Beste Michel,

Dank voor je antwoord. Het is een probleem van jaren, voor iedereen in de buurt, met alle soorten toestellen. t-Mobile heeft onderzoek gedaan, erkent de slechte dekking en heeft beloofd er voorlopig niets aan te doen. Je begrijpt dat dat teleurstelt.

Dekking is binnen zeer slecht tot niet bereikbaar, buiten is de verbinding slecht en regelmatig nat en koud. Ik probeer een bedrijf te runnen en het wordt me niet makkelijk gemaakt. Als er nood aan de man is vrees ik voor mijn leven.
Ergo, slecht tot geen bereik in de wijk 2721 HT, geen voornemens er iets aan te doen. Zelf als indicatie slaat de dekkingskaart helemaal nergens op.

Mijn verzoek is een mast bij te plaatsen of het vermogen van de bestaande te vergroten. Tevens de dekkingskaart naar waarheid in te kleuren.

Ik hoor graag.
Reputatie 7
Badge +15
Hey Ruuds,

Fijn om te zien dat MichelD4 je al uitgebreid heeft beantwoord. Ik zie ook terug dat je ondertussen contact hebt gehad met een van mijn collega's. Hij heeft je meer uitleg gegeven over de situatie. De masten staan ongunstig gepositioneerd ten opzichte van jouw locatie waardoor de dekking erg kan wisselen. Ook heeft mijn collega de coulance met je besproken.

Mocht je hier nog vragen over hebben dan horen we het graag, we helpen je graag verder hier. 🙂
Hoi Amy,
Dank voor je reactie. Ik wil geen coulance, ik wil kunnen bellen en ik wil iemand spreken die mij kan uitleggen wanneer dat gebeurt of waarom dit niet gebeurt. Het gesprek met je collega gisteren was erg onaangenaam. Geen enkel begrip getoond, arrogant, star, niet meedenkend en niet meewerkend.
Ik hoor graag een een antwoord op de vragen die hier zijn gesteld, die zijn ook na jouw reactie nog niet beantwoord.
p.s. 'Mijn locatie'is geen boerderij in de polder, het is een fors deel van een grote woonwijk met ondernemers die bereikbaar willen zijn.
Reputatie 2
Ik ga me hier even bemoeien, want ik vind het vreemd wat er gezegd wordt.

Amy geeft aan dat de masten "ongunstig" staan ten opzich van de locatie van ruuds, wat niet het geval is. De mast Mainstroom/Lenastroom die op 28m hoogte staat, is ongeveer 700m bij ruuds vandaan. De andere mast die op 33m hoogte staat, staat op ongeveer 1km bij ruuds vandaan.

Tussen beide masten en de locatie van ruuds zijn geen zaken te vinden die het signaal te kunnen verstoren, zoals hoogbouw. Het signaal van beide masten komt richting de locatie van ruuds enkel laagbouw tegen in de vorm van eengezinswoningen. Er zijn zo te zien ook geen grote metalen objecten in de buurt, afgezien van een spoorlijn die vrijwel naast de mast Lenastroom/Mainstroom ligt. Deze spoorlijn ligt op een positie dat ie geen verstoring kan en mag veroorzaken in de richting van de locatie van ruuds.

Er is dus wel degelijk iets anders aan de hand, maar de oorzaak hiervan kan ook buiten T-Mobile liggen. Zo kan er bijvoorbeeld iemand met een jammer in de buurt zitten, of kan er iets anders aan de hand zijn.

ruuds, misschien is het voor jou een idee om eens buiten rond te gaan lopen richting de beide masten. Dat zou betekenen dat je via de Javalaan en de Elba of Borneo richting de Olof Palmelaan loopt en dan doorloopt richting de Praxis. Hetzelfde doe je de andere kant op: via Sardinië en de Nijlstroom richting tramstation Oosterheem lopen.

Houd tijdens het lopen het signaal op je toestel eens goed in de gaten. Als deze op een bepaald punt ineens verspringt, ligt het probleem waarschijnlijk niet bij de masten van T-Mobile, maar zal er iets anders aan de hand zijn. Een netwerkexpert zou in dit geval uitgestuurd kunnen worden richting de wijk waar je woont om metingen te verrichten. Op deze manier kan bepaald worden of er een ander signaal in de weg zit, of dat het signaal ergens door geblokkeerd wordt.
Reputatie 7
Badge +15
Hey Ruuds,

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het gesprek met een van mijn collega's als onaangenaam ervaren wordt.

We hebben ons hier net nog even over gebogen en een van mijn collega's (Tom) gaat jou vanmiddag even bellen hierover om direct alles goed te kunnen bespreken. 🙂

@Trajh91, Thanks voor je reactie en het meedenken!

Dank beiden. Wellicht vult de volgende info het verhaal aan van Trajh91:
De mast aan de Lenastroom is een appartementengebouw van 8 etages hoog.
De spoorlijn aan de overkant van dit complex (geel gestippeld) is over het hele tracé verhoogd aangelegd, de bovenleidingen bevinden zich ter hoogte van de 5e etage op een afstand van max. 50 m.
De lijn tussen mast en mijn buurt raakt deze spoorlijn die in een bocht loopt over een afstand van 500 m.
Op de lijn tussen de mast en mijn straat staan 2 appartementencomplexen van 10 verdiepingen hoog waarvan 1 dwars geplaatst (geel gemarkeerd). Het gebeurt inderdaad wel eens dat bij het inrijden van de straat achter dit complex (Malta vanaf Sardinie) de verbinding het gesprek wegvalt. Dat is hierbij ook verklaard?
Kortom, ik denk dat bij het plaatsen van de mast in dit geval duidelijk een verkeerde locatie is gekozen. De tweede mast waarvan het signaal door de spoorbaan wordt gekruist kan dit kennelijk niet compenseren.
Is dit reden voor een onderzoek?
Reputatie 7
Badge +15
Hey Ruuds,

Fijn om te horen dat Tom je van meer informatie voorzien heeft en de situatie nu duidelijker voor je is. Fijn dat je het ook nog even deelt hier 🙂.

Wat bedoel je precies met 'Is dit reden voor een onderzoek?'. Bedoel je een onderzoek over het netwerk? Want dat heeft Tom ook al bekeken. Ik ben benieuwd naar je reactie!
Amy,

Het bericht met uitleg is van voor het gesprek met Tom, die heeft evenwel bevestigd dat genoemde zaken het signaal verstoren en verzwakken. Hij heeft bovendien eraan toegevoegd dat de zenders op de mast voor onze buurt sowieso niet ideaal zijn geplaatst. We zitten in een deel dat valt buiten de richting van de zenders, we zitten in een dode hoek van de mast.

Onderzoek heeft dus plaats gevonden, dank Tom, nu nog de oplossing. Die bestaat uit twee onderdelen:

(1) Zender(s) bijplaatsen of verplaatsen, liefst veel hoger en op voldoende afstand van de randstadrail en deze dusdanig richten dat de hele wijk wordt bediend.
(2) De woordvoerder per direct informeren, want zijn gebrek aan kennis is heel slecht voor het imago van T-Mobile:
http://www.ad.nl/zoetermeer/veel-klachten-om-slecht-bereik-in-oosterheem~aed7dff1/

Tenslotte, mijn vraag aan het begin van dit draadje is nog steeds niet beantwoord. Wanneer wordt de dekkingskaart aangepast? T-mobile naait niet alleen haar toekomstige klanten maar ook haar eigen woordvoerder. Die staat mooi voor aap in het AD nu...

Fijn om te horen dat je me een antwoord gaat geven hierop, Amy.
Reputatie 7
Badge +20
Hi ruuds,

Dankjewel voor je reactie. Ik zie dat Tom jou inderdaad meer uitleg heeft gegeven over de dekking in jouw regio. Zijn conclusie komt ook niet overeen met de statement in het artikel wat natuurlijk niet de bedoeling is. Wij zullen dit zeker doorgeven dus dank voor de feedback. Wat betreft je suggestie om de dekkingskaart aan te passen; ook dit zal ik doorzetten naar de afdeling die hiervoor verantwoordelijk is.

Als je nog andere vragen hebt, laat het mij weten.
Reputatie 2
Over een jaar komt er aan de oostkant van de wijk een 380/150kv mast van Tennet te staan. Kunnen daar geen antennes op geplaatst worden? De radiosignalen kruisen dan wel de HSL.

Ik ervaar dezelfde problemen als ruuds. Buiten in 1 blokje signaalsterkte max, binnen vaak 0. Om bereikbaar te zijn moet ik de telefoon op zolder in de vensterbank leggen 😞. Gesprekken klinken regelmatig vervormd. HR++ beglazing en goede isolatie zijn daar debet aan, maar dit is wel de norm in onze wijk. Ik zie veel mensen in de wijk buiten bellen, het probleem is breed. Overigens ook met Vodafone en KPN.
Badge +2
Hallo MKLZ,

Bedankt voor je post. Wel jammer dat je verminderd bereik ervaart. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je alleen op zolder kunt bellen.

Jouw suggestie is wel een hele goede!! Weet jij op welke locatie deze precies geplaatst wordt?
Ik neem aan dat het gaat om een HVP. Aangezien wij nu toch een project hebben lopen m.b.t. deze HVP's zou ik dit kunnen aandragen.

groetjes

Reageer