Beantwoord

Dekkingskaart versus realiteit.

Op plekken waarvan de dekkingskaart (3G) aangeeft dat er service te verwachten valt is de realiteit vaak helaas anders. Ik heb het eergister op weg naar kantoor maar eens geprobeerd en een logje bijgehouden.

Let wel: 2 prima functionerende toestellen (iPhone 4S & Xperia Z) - ieder met een ander T-Mobile kaartje. De resultaten waren identiek, maar ik ben graag dat "het ligt aan je toestel" danwel "heb je al een andere SIM kaart geprobeerd" geleuter voor.

23/7:

De reis gaat van Almere Oostvaarders naar Hilversum Sportpark.

1. Almere Oostvaarders. Redelijk bereik buiten (thuis is het abominabel, net als in Almere Haven trouwens, vooral binnenshuis). Ga je echter een gebouw in (b.v de Albert Heijn) dan is het gedaan met de pret. Dat is overigens een veel voorkomend probleem, ook in het centrum, of zelfs in hartje Amsterdam. Ook bellen is dan lastig terwijl mensen met een andere provider (b.v Vodafone) geen centje pijn hebben.

2. Nabij Almere Parkwijk valt het bereik terug naar 1 streepje. Tussen Stad en Muziekwijk gebeurt dit weer.

3. Bij Almere Poort (op en in een vrij wijde cirkel rond het nieuwe station) is het bereik ook slecht, en dientengevolge ook traag.

4. Vervolgens trekt het weer netjes aan (rond en voorbij de Hollandse Brug), om bij de Naarderplassen in te kakken naar GPRS. Dit ligt in de lijn der verwachting volgens de dekkingskaart. Maar je zou verwachten dat het @ station Naarden-Bussum dan weer in orde is. Dat is maar deels waar: 2 streepjes.

5. Tussen Naarden-Bussum en station Hilversum zakt alles weer ineen: GPRS only. Pas ruim voorbij het RTL gebouw herstelt het zich een beetje, maar ook op station Hilversum zelf 2 streepjes. Even ter test naar buiten gelopen het centrum in, daar is het wat beter.

6. Tussen Hilversum en Sportpark ook een enorme dip naar GPRS, bij Sportpark zelf en daar vlak in de buurt (kantoor) is het netwerk "goed". Dat wil zeggen, 4 streepjes en een acceptabele download speed (tested met NetwerkRadar: c.a 3-3.5 mbit. - not as advertised but I'll take it).

Deze metingen zijn consistent, als in, dit is niet veroorzaakt door een storing of whatever (of er is elke dag storing). Bovendien herhaalt hetzelfde patroon zich overal in het land, ook in de randstad: op bepaalde plekken goede dekking, op stations vaak heel wisselende dekking en buiten de drukker bevolkte gebieden stort 3G niet zelden volledig in. Bovendien, ookal sta je midden in hartje Amsterdam of Utrecht, simpelweg een winkel in gaan is een no-no.

Dus, leuk dat adverteren met hippe media-heavy telefoons en ditto abonnementen, maar ik kan nog geen 96kbps audio stream luisteren onderweg naar m'n werk zonder horten en stoten 🙂 Of een lowres. Youtube filmpje blijven kijken terwijl ik een Albert Heijn binnen wandel. Of even bellen of ik niks vergeten ben / nog iets mee moet nemen..

Komt hier ooit nog verbetering in? Wellicht eerst 3G fatsoeneren alvorens stoer te lopen doen met 4G reclames?

25/7 (vandaag): zelfde geprobeerd met een geleend Vodafone toestel. En guess what? Geen problemen. Verschil in kosten abonnement: nihil.

Triest dit. Dit is niet waar klanten voor betalen danwel wat ze beloofd wordt, hell, zelfs de dekkingskaart is een leugen :)

(p.s 1: ik deel dit vooral ter kennisgeving, ik snap ook wel dat zulke structurele issues niet opgelost zijn met een forumpost en stiekem prima bekend zijn bij het bedrijf zelf, ongeacht de rooskleurige dekkinskaart)

(p.2 2: ik was laatst in Milaan, uitstekend signaal daar, buiten en binnen! beetje jammer alleen dat ik dan naar Italie moet daarvoor ;))
icon

Beste antwoord door DennisAmeling 25 juli 2013, 13:10

@ndewit
Dat is een uitgebreide analyse! Ik vertel je graag meer over Samen Meer Bereiken, dat zijn de plannen waar jij het over hebt.
Alle masten worden inderdaad vervangen en dit gaat het volgende teweeg brengen:

• Een veel betere dekking op 3G. Dat heeft te maken met de frequenties die gebruikt gaan worden. Op dit moment wordt 2G veelal op 900MHz uitgezonden en 3G op 2100MHz. Een lagere frequentie betekent een betere dekking (met name binnenshuis). Door de afgelopen frequentieveiling mag 3G nu ook op 900Mhz worden uitgezonden en dat gaat T-Mobile dan ook doen. Zodra een groot deel van de masten is vervangen zal dit worden geactiveerd. Kort gezegd: waar je nu dekking met 2G hebt zul je dat straks ook met 3G hebben.
  • Hogere snelheden op 2G en 3G. De vernieuwing van de apparatuur zorgt al voor een verbeterde snelheid, maar ook wordt HSPA+ op 3G uitgerold, wat zorgt voor meer capaciteit en dus ook meer snelheid.
  • Tegelijk met deze verbeteringen op 2G en 3G zal 4G geactiveerd worden zodra een groot deel van de antennes in de Randstad is vervangen.
Ik wil je ten slotte adviseren om je meldingen door te blijven geven met de NetwerkRadar App, dit gebruikt T-Mobile om het netwerk verder te verbeteren.
Dat de dekking op met name 3G nu pas echt sterk gaat verbeteren heeft denk ik te maken met de frequenties die nu pas gebruikt kunnen gaan worden. Ik ben in ieder geval heel benieuwd 😉

Bekijk origineel

4 reacties

Ah - ik lees dat de masten verbeterd/vervangen worden dit jaar? Dat stemt hoopvol. Al had het natuurlijk al lang in orde moeten zijn als je zo'n produkt verkoopt en adverteert.
Reputatie 5
Badge +11
@ndewit
Dat is een uitgebreide analyse! Ik vertel je graag meer over Samen Meer Bereiken, dat zijn de plannen waar jij het over hebt.
  • Een veel betere dekking op 3G. Dat heeft te maken met de frequenties die gebruikt gaan worden. Op dit moment wordt 2G veelal op 900MHz uitgezonden en 3G op 2100MHz. Een lagere frequentie betekent een betere dekking (met name binnenshuis). Door de afgelopen frequentieveiling mag 3G nu ook op 900Mhz worden uitgezonden en dat gaat T-Mobile dan ook doen. Zodra een groot deel van de masten is vervangen zal dit worden geactiveerd. Kort gezegd: waar je nu dekking met 2G hebt zul je dat straks ook met 3G hebben.
  • Hogere snelheden op 2G en 3G. De vernieuwing van de apparatuur zorgt al voor een verbeterde snelheid, maar ook wordt HSPA+ op 3G uitgerold, wat zorgt voor meer capaciteit en dus ook meer snelheid.
  • Tegelijk met deze verbeteringen op 2G en 3G zal 4G geactiveerd worden zodra een groot deel van de antennes in de Randstad is vervangen.
Ik wil je ten slotte adviseren om je meldingen door te blijven geven met de NetwerkRadar App, dit gebruikt T-Mobile om het netwerk verder te verbeteren.
Dat de dekking op met name 3G nu pas echt sterk gaat verbeteren heeft denk ik te maken met de frequenties die nu pas gebruikt kunnen gaan worden. Ik ben in ieder geval heel benieuwd 😉
@ndewit
Dat de dekking op met name 3G nu pas echt sterk gaat verbeteren heeft denk ik te maken met de frequenties die nu pas gebruikt kunnen gaan worden. Ik ben in ieder geval heel benieuwd ;)

Ik hoop maar dat het wat opschiet.

Gelukkig heb ik de luxe een KPN abonnement v/d zaak te hebben, maar prive zit ik nog wel even vast hieraan. Als ik het aantal keren ga tellen dat ik een simpele handeling (weer bekijken, Facebook post lezen/comment plaatsen et cetera) af heb moeten breken omdat het simpelweg te lang duurt of de dekking plots weer helemaal inzakt (vooral in de trein, moet je voor de gein eens proberen dat traject tussen Weesp en Utrecht) bij ga houden denk ik dat 3 nullen inmiddels niet meer volstaat.

Voorts lijkt het alsof er een soort throttling mechanism in zit. Het duurt immer een relatieve eeuwigheid om hands te shaken en wat data uit te wisselen met een service, maar zodra het om meer data gaat dan "zwengelt" het met mazzel vanzelf aan. Leuke manier om bandbreedte te managen, maar als je even stil staat bij het feit dat periodieke updates van social medie enzo allemaal relatief kleine transacties zijn..

Het aantal klachten over 3G (or lack thereof) op dit forum spreek ook boekdelen 🙂
Reputatie 5
In een rijdende trein wordt vaak van mast gewisseld waarover je gesprek of internetsessie wordt afgehandeld. Dit geeft een grotere kans op het verliezen van de verbinding. Het wisselen tussen masten is een afstemming tussen het netwerk en het toestel. Helaas zijn smartphones hier minder goed in dan andere apparaten. Je internetervaring kan hierdoor minder zijn dan dat je gewend bent op een vaste locatie.

De komende tijd voeren wij werkzaamheden uit aan het netwerk om de internet ervaring nog beter te maken. Check onze 'Samen Meer Bereiken' pagina op de T-Mobile website.

Reageer