Beantwoord

EDGE/2G 1800MHZ-frequentie

Goedemiddag, zojuist was ik buiten en werd ik gebeld. De verbinding met het T-mobile netwerk veranderde van 4G naar EDGE. Tijdens het gesprek ging ik naar binnen en kon ik mij niet meer verstaanbaar maken voor de andere kant van de lijn. Ik moest daarom weer naar buiten om een betere verbinding te krijgen. Voor zover ik weet wordt EDGE/2G tegenwoordig alleen nog op de 1800-frequentie uitgezonden. Dit signaal is bij mij thuis erg zwak. Is er een mogelijkheid dat ik de 1800MHZ-frequentie uitzet op mijn telefoon voor wat betreft het bellen? Zo niet, dan denk ik dat het beter is dat ik handmatig switch naar 3G only in het menu. 3G wordt namelijk alleen op de 900-frequentie uitgezonden voor zover ik weet.
Zie ik dit goed of kan iemand mij van een ander advies voorzien voor wat dit betreft?
icon

Beste antwoord door Pilovali 11 juli 2017, 15:29

T-Mobile heeft -als het goed is- 2G op 900 MHz uitgezet ter behoefte voor 3G en 4G.
Als je Android hebt, kun je met een truukje je telefoon 'locken' op 3G en 4G (en niet op 2G).

Probeer het volgende eens:
- Open 'Telefoon'
- 'Bel' naar *#*#4636#*#*
- Druk op 'Phone information' (ik heb m'n toestel in het Engels, geen idee hoe het in het Nederlands heet)
- Verander de 'Set preferred network type' naar 'LTE/UMTS auto (PRL)' zoals in deze screenshot:

Zodra je dat hebt gedaan, zou het goed moeten zijn. Je kunt het uittesten door met een andere telefoon naar jezelf toe bellen.

Laat je het weten als die truuk werkt?

Groet,
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3
Je telefoon bepaalt zelf of deze terugschakelt naar 3G of 2G. Het nadeel van 2G is dat je geen HD voice meer hebt, maar ook je datasessie gedurende het gesprek gaat verloren. Als je perse 3G wil houden, moet je inderdaad je telefoon daar op vastzetten. Het nadeel is, dat je ook geen 4G meer hebt daardoor.

Ik weet overigens niet zeker of 2G enkel op 1800 MHz wordt uitgezonden door T-Mobile. Vroeger was dat wel zo, maar is het tegenwoordig niet ook op 900 MHz?
Bedankt voor je antwoord Alexander. Volgens mij is tegenwoordig 2G alleen nog geactiveerd op de 1800-frequentie.
Reputatie 6
Badge +17
T-Mobile heeft -als het goed is- 2G op 900 MHz uitgezet ter behoefte voor 3G en 4G.
Als je Android hebt, kun je met een truukje je telefoon 'locken' op 3G en 4G (en niet op 2G).

Probeer het volgende eens:
- Open 'Telefoon'
- 'Bel' naar *#*#4636#*#*
- Druk op 'Phone information' (ik heb m'n toestel in het Engels, geen idee hoe het in het Nederlands heet)
- Verander de 'Set preferred network type' naar 'LTE/UMTS auto (PRL)' zoals in deze screenshot:

Zodra je dat hebt gedaan, zou het goed moeten zijn. Je kunt het uittesten door met een andere telefoon naar jezelf toe bellen.

Laat je het weten als die truuk werkt?

Groet,
De code die je hebt gegeven om te bellen werkt niet. Weet je zeker dat deze goed is? (ik heb een Samsung S6)
Reputatie 6
Badge +17
Als je *#*#4636#*#* in typt, hoor je automatisch naar die menu te gaan. Als dat niet wil, ben ik bang dat Samsung dat geblokkeerd heeft. Enige optie is dan, inderdaad, je telefoon op 3G-only te zetten.
Dan ben ik ook bang dat Samsung dat geblokkeerd heeft. Evengoed bedankt voor de suggestie en het meedenken Pilovali!
Reputatie 6
Badge +11
@Dommels-2010
Het kan ook zijn dat Samsung weer een andere set codes gebruikt dan min om meer standaard Android. Het probleem is niet uniek, wellicht is er een app te vinden die 1 en ander regelen kan. Ik had ooit wel iets met makkelijke drukknoppen, maar is al lang geleden, weet niet meer hoe en wat.
Goede tip tmoesel.. Heb een app gevonden die toegang geeft tot toestel info zoals Pilovali aangeeft. Heb 'm ingesteld op LTE/WCDMA
Voorlopig even aankijken of dit goed werkt zo.
Het zou denk ik sowieso een goede zet van Samsung zijn als ze deze mogelijkheid via een update in het reguliere menu mogelijk maken...
Reputatie 6
Badge +11
@Dommels-2010
Aha mooizo dat je een app ervoor gevonden hebt. Samsung zelf zal zoiets niet snel doen, het is aan de operater om dat te leveren of te dirigeren. Voor de iPhone is een een 'aanbieders update' (ik dacht o.a. ivm VoLTE tzt) en die zet 2G ook uit. Mensen klaagden al dat ze nu niet meer zolang met batterij konden doen terwijl ze maar een paar MB per maand verbruiken met alleen whatsappen.
Nu een paar dagen verder en een aantal verschillende opties geprobeerd, maar mocht helaas niet baten. Telefoon schakelt soms nog steeds op 2G tijdens het bellen..
Ik ben net ook aan het bellen geweest en tot mijn grote verbazing viel ik ook terug op 2G, met als gevolg slecht bereik in huis. Dit terwijl 3G volle bak binnen komt en absoluut geen probleem vormt.

Wat mij nog meer verbaasde is dat, toen ik ophangde, ik opmerkte dat de 2G dataverbinding GPRS (!) was en niet eens EDGE. Ik dacht dat GPRS op het hele T-Mobile netwerk was uit gezet.

Ik heb GPRS niet meer kunnen reproduceren, want als ik het toestel (HTC 10) nu op 2G zet zie ik alleen maar EDGE.

Wie het weet mag het zeggen ?!?!
Reputatie 6
Badge +17
Telefonie op 2G werkt niet met EDGE, heeft te maken met spraak/data kanalen. Als je je telefoon handmatig op 3G zet, werkt het dan wel gewoon goed?
Ja, dat is best wel vervelend inderdaad. Ik heb zelf mijn telefoon nu op 3G-only gezet en sindsdien geen problemen meer gehad met een terugval op 2G tijdens het bellen.
Alleen dan wel jammer dat je dan geen gebruik meer maakt van 4G
Telefonie op 2G werkt niet met EDGE, heeft te maken met spraak/data kanalen. Als je je telefoon handmatig op 3G zet, werkt het dan wel gewoon goed?

Klopt, als je op 2G zit kan je niet internetten en bellen tegelijk. Ik vraag me alleen af waar dan GPRS vandaan komt? Ik dacht altijd dat het of/of was en niet, zoals bij UMTS, allemaal verschillende technologieën (UMTS, HSPA etc).

Normaal gesproken als ik bel of wordt gebeld val ik terug op 3G, dit is de eerste keer dat dit voor is gekomen. Ik vraag me af waarom het netwerk besluit om mij op EDGE te gooien, terwijl er volop 3G/UMTS beschikbaar is.

Ongetwijfeld gaat het goed als ik mijn toestel op 3G vast zet, maar dat lijkt mij niet de bedoeling als er een zeer snel 4G netwerk beschikbaar is.

Wellicht dat T-Mobile in logfiles terug kan zien waarom het netwerk 2G heeft gekozen?
EDGE krijg ik alleen nog op de rand van 3G bereik (natuurgebieden etc), 2G komt gewoon wat beter door dan 3G als het om bellen gaat. Hoe dat precies zit durf ik niet te zeggen.

Reageer