[FAQ / Veelgestelde vragen] Over het netwerk


Reputatie 5
Dagelijks verwerkt het T-Mobile netwerk ruim 18 miljoen gesprekken en een hoeveelheid data die vergelijkbaar is met 2.000 films op DVD. Zowel consumenten als bedrijven gebruiken het netwerk niet alleen om mee te bellen en sms’en, maar ook om toegang te krijgen tot internet. Doordat de mobiele telefoon steeds meer als een kleine computer fungeert, zal het dataverkeer over ons mobiele netwerk explosief groeien. Wij investeren daarom ook voortdurend in ons netwerk.

Kijk voor alle informatie over ons netwerk op de nieuwe T-Mobile netwerkpagina: Netwerk & bereik


  • Mijn bereik / Internet is ineens weg. Wat nu? Vaak kan je het probleem oplossen door het toestel voor een minuut of 2 helemaal uit te zetten. iPhone: Instellingen ► Algemeen ► Stel opnieuw in ► Herstel netwerkinstellingen (Let op; Wi-Fi wachtwoorden zal je daarna opnieuw moeten instellen!) BlackBerry: Battery pull; Toestel aan, batterij eruit en 2 minuten later weer terug plaatsen.
  • Het bereik / internet is ineens veel minder. Wat nu? Op het netwerk vinden regelmatig werkzaamheden en verbeteringen plaats. Bij Geplande werkzaamheden kan je controleren of dit bij jou van toepassing is. Ervaar je problemen met bellen en sms'en dan zijn er waarschijnlijk werkzaamheden op het 2G netwerk. Ervaar je problemen met alleen mobiel internet dan zijn er waarschijnlijk werkzaamheden op het 3G netwerk.
  • Ik ervaar langzamer internet. Hoe kan dit? Snelheden voor Mobiel internet zijn maximum snelheden onder optimale omstandigheden. Te behalen snelheden voor mobiel internet zijn onder andere afhankelijk van onderstaande factoren: - De afstand tot aan de mast. (dichterbij geeft vaak hogere snelheid) - Het aantal gebruikers per mast. (meer gebruikers, minder bandbreedte) - Obstakels tussen jou en de mast kunnen ook voor lagere snelheid zorgen.
  • Op mijn huisadres of werkadres ervaar ik verminderde dekking. Wat nu? Als je op je huis- of werkadres continu verminderde dekking ervaart dan kan je dit aan ons kenbaar maken door het formulier via de dekkingskaart in te vullen. Een netwerkspecialist zal de melding onderzoeken en zodra de uitkomsten bekend zijn contact met je opnemen.
  • Ik ben regelmatig onderweg en ervaar verminderde dekking. Hoe kan dat? Mobiel bellen en internetten in de trein kan door verschillende factoren soms een minder goede ervaring geven dan dat je gewend bent op een vaste locatie. Omdat je onderweg bent wordt er vaak van mast gewisseld en dit geeft een grotere kans op het verliezen van de verbinding. Het wisselen tussen masten is een afstemming tussen het netwerk en het toestel. Helaas zijn smartphones hier minder goed in dan andere toestellen. Ook de trein zelf beperkt het bereik.
  • Waarom kan ik op evenementen verminderde dekking ervaren? Als grote groepen mensen tegelijkertijd gebruik maken van hun mobiele telefoon op een kleine oppervlakte (zoals bij festivals en voetbalwedstrijden), heeft ieder mobiel netwerk het moeilijk om dit verkeer tegelijkertijd te verwerken. Het is mogelijk dat T-Mobile extra zendmasten en capaciteit inzet tijdens grote evenementen en concerten.
  • Dekking ondergronds: Evenals bij radio kan het voorkomen dat bij mobiele telefoons op ondergrondse locaties (parkeergarages en tunnels) het signaal wegvalt. T-Mobile biedt in zoveel mogelijk ondergrondse locaties bereik aan door extra technische voorzieningen. Dit is echter mede afhankelijk van de vergunningen die we nodig hebben van de gemeenten.
  • Wat gebeurt er met de meldingen die doorgezet worden via de NetwerkRadar App? Op dit moment zijn wij de enige aanbieder die de scangegevens van onze klanten in ontvangst neemt en deze ook structureel inzetten om netwerkuitbreidingen te realiseren op díe locaties waar verbetering gewenst is. In de afgelopen maanden is op basis van de verzamelde scans op maar liefst 315 3G-masten de bandbreedte uitgebreid of zelfs verdubbeld. Lees hier het gehele artikel


Vragen kan je stellen in het netwerk forum

This topic has been closed for comments