Vraag

Geen dekking 7381CG

Sinds het afsluiten van mijn abonnement bij T-Mobile heb ik geen 3G dekking bij mijn ouders terwijl de dekkingskaart van T-Mobile aangeeft dat men hier wel dekking heeft.
Dit gemeld bij T-Mobile waarop zij een meting hebben gedaan.
Afgelopen zaterdag gebeld door T-Mobile waarop zij inderdaad erkennen dat op de betreffende postcode (7381CG) geen 3G netwerk is. Sterker nog er is daar in de buurt helemaal geen 3G mast en deze gaat er ook niet komen omdat dit financieel niet aantrekkelijk is.
Excuses gekregen voor het ongemak en ik kon als tegemoetkoming enkele maanden korting krijgen op mijn abonnement.
Ik ben hier niet mee akkoord gegaan en heb aangegeven dat ik mij misleid voel aangezien zij op de website aangeven dat er dekking is in deze regio maar deze dus in werkelijkheid niet hebben. Mijns inziens zijn zij dus in gebreke.
Reactie hierop was dat zij zich beroepen op de clausule dat een 100% dekking nooit gegarandeerd kan worden en ik dus gewoon pech heb.
Ik begrijp dat een 100% dekking niet gegarandeerd kan worden maar als T-Mobile aangeeft middels de dekkingskaart dat ik daar bereik heb moeten zij deze belofte ook waar kunnen maken en niet achteraf zich beroepen op deze clausule. Dan kunnen ze ook aangeven dat ze landelijk 4G hebben terwijl dit niet zo is en zich dan steeds gaan beroepen op deze clausule.
T-Mobile blijft dus naar mijn idee ernstig in gebreke aangezien zij adverteren met een dekking die er op de betreffende locatie niet eens blijkt te zijn. Dit blijkt uit de meting die zijzelf hebben gedaan. Hierdoor komen zij de belofte niet waar waarmee zij wel adverteren op hun website.
Dit is dus misleiding waarmee zij op hun eigen website adverteren.

Je dan beroepen op geen 100% dekkingsgarantie slaat in mijn ogen nergens op. Want dan hadden zij vooraf op de dekkingskaart aan moeten geven dat op deze plek geen dekking is.
Als ik dit namelijk vooraf had geweten had ik nl dit abonnement niet genomen.

Gewenste oplossing is zorgen voor goede dekking of opzegging abonnement.

10 reacties

Reputatie 6
Badge +13
@Marcel1974

Er kunnen geen rechten aan de T-Mobile dekkingskaart worden ontleent.
Heb je het probleem binnen of buitenshuis?
T-Mobile is bezig met het vervangen van het netwerk.
Daarbij wordt alles vervangen en heb je waar je nu GPRS hebt ook 3G.

Geen ene provider heeft 100% dekking.

Op de dekkingskaart kun je bij het donkerpaarse gedeelte nog wel 3G ontvangen.
Bij het oranje gedeelte bijna niet meer.
En geel betekent helemaal niks.

Je kunt nog een keer een dekkingsklacht indienen. Misschien dat er dan naar gekeken wordt. :)
http://www.t-mobile.nl/service-en-contact/bereik/dekkingskaart

Groetjes Leroy,
@ Leroy,

Ik heb al een dekkingsklacht ingedient zoals je kan lezen en ben hierover al teruggebeld door T-Mobile waarop zij toegeven dat er op betreffende postcode geen dekking is.
Het verbaasd mij dat er geen rechten aan de dekkingskaart kunnen worden ontleent. Net nog een keer gekeken maar er staat nergens dat er geen rechten aan kunnen worden ontleent op de site van T-Mobile bij de dekkingskaart.
Zij geven aan dat er dekking is op betreffende postcode. Op basis van die gegevens sluit ik dan ook een abonnement af. Sterker nog. Als er geen rechten aan kunnen worden ontleent kan dus T-Mobile op de dekkingskaart aangeven dat ze landelijke dekking hebben met 4G maar als puntje bij paaltje komt ze heel makkelijk kunnen zeggen dat aan de dekkingskaart geen rechten kunnen worden ontleent. Haal je veel klanten binnen met een wassen neus. In mijn ogen is het dus misleiding.
Obv van de dekkingskaart heb ik een keuze gemaakt met welke provider ik in zee wil gaan. Voor mij was dan T-Mobile in mijn ogen een goede keus. Nu blijkt dat zij niet waar kunnen maken wat zij beloven en zit ik nog 1.5jaar met een abonnement opgescheept waar ik dus de helft van de tijd niets aan heb.
T-Mobile beroept zich naar mijn mening iets te gemakkelijk op geen 100% dekkingsgarantie..

Heel mooi die clausule maar in mijn ogen is de dekkingskaart wel iets waar mensen naar kijken voor het afsluiten van een abonnement. Deze informatie moet dan ook betrouwbaar zijn zodat klanten weten wat ze krijgen. Tenzij T-Mobile duidelijk aangeeft bij de dekkingskaart dat hier geen rechten aan kunnen worden ontleent
Dit is dus niet het geval en spreken we dus van misleiding.

T-Mobile heeft mij dus vooraf (middels dekkingskaart) niet goed geinformeerd waardoor ik niet krijg wat zij aangeven.

Gr Marcel
Reputatie 6
Badge +13
@Marcel1974

Ze gaan dan nog een keer ernaar kijken en het netwerk wordt dan ook eventueel geoptimaliseerd.
Onder het kopje disclaimer staat dat er geen rechten aan ontleent kunnen worden. Dit is naar mijn weten al zo sinds dat de dekkingskaart is ontstaan.
@ Leroy,

Waarom zou opnieuw een dekkingsklacht indienen helpen? Ze geven zelfs aan dat het plaatsen van een 3G mast niet aan de order is omdat het financieel niet aantrekkelijk is. Ondanks dat ze aangeven dat ze op de betreffende postcode wel 3G bereik aangeven.
Het is toch ook absurd dan ik meerdere keren een dekkingsklacht in moet dienen en dat ze er steeds opnieuw naar kijken. Dan neemt T-Mobile kennelijk de klant niet serieus als men een klacht indient en met een conclusie komt.

Is zie nu inderdaad het verhaal in het kopje disclaimer. Maar waarom moet altijd zoiets ergens in een part vakje/linkje/tabblad staan? Wees gewoon eerlijk en zet het er duidelijk boven.
Dit is nou iets onder de noemer dat ze precies weten hoe het spel werkt zodat ze altijd overal onderuit kunnen komen. Zeg maar de kleine lettertjes.
Ze weten dat (bijna) niemand deze leest/bekijkt en daarmee halen ze veel klanten binnen en hebben ze alsnog een stok om mee te slaan als het in hun voordeel is.

Maar goed. Ik wacht nog een reactie van T-Mobile af.
Reputatie 5
Hi Marcel,

Bedankt voor je bericht op de T-Mobile Community.

Naar aanleiding van jouw verhaal over het bereik op de postcode 7381CG heb ik direct nagekeken wat hier speelt. Zoals je zelf al aangeeft is het bereik hier verminderd. Echter zie ik ook direct terug dat dit niet de postcode is waarop je woont en dat je hier ook niet zoveel aanwezig bent dat dit een grote impact heeft. Dit is de reden dat er vanuit T-Mobile is besloten enkel een korting aan te bieden. Het opzeggen van het abonnement is in deze situatie niet van toepassing.
Hallo Roan,

Bedankt voor je reactie echter wil ik hierop nog even reageren.
Het klopt dat dit niet de postcode is waarop ik woon maar ik heb al eerder aangegeven dat dit bij mijn ouders is.
Tevens geef je aan dat ik niet zoveel aanwezig ben. Ik ben daar zeker 2 tot 3 keer per week, echter van ellende neem ik de telefoon al niet meer mee. Waarom zou ik deze meenemen als ik toch geen bereik heb. Als je dan een meting doet zie je inderdaad niet hoeveel ik me daar bevind. Dit geeft dus enigszins een vertekend beeld.

Feit blijft dan nog steeds dat hier geen dekking is welke middels dekkingskaart wel wordt aangegeven.

Er wordt door T-Mobile aangegeven dat, omdat ik volgens hen daar niet vaak aanwezig ben dit geen grote impact heeft. Wie is T-Mobile om te bepalen of een bepaalde bereikbaarheid wel of geen grote impact heeft op mijn leven?
Jullie kunnen niet zien hoe mijn prive situatie is en waarom ik daar bereikbaarheid wil hebben, welke middels de dekkingskaart wel wordt aangegeven.
Het is naar mijn mening niet aan T-Mobile om te bepalen wat voor impact dit voor mij heeft.

Ik kan mij dan nog steeds niet vinden in deze beslissing.

Feit blijft nog steeds dat T-Mobile mij niet de dekking geeft die middels de dekkingskaart wel wordt aangegeven. T-Mobile biedt mij dus niet hetgeen wat zij aanbieden. Ongeacht hoe vaak ik mij in dit postcode gebied bevindt (2 tot 3keer per week). Dit is nog altijd mijn zaak.
T-Mobile blijft dus in gebreke. Sterker nog. Met geeft 3G dekking aan terwijl er daar niet eens een 3G mast in de buurt is blijkt uit onderzoek en wat de klantenservice mij telefonisch heeft gemeld. Hoe kan T-Mobile dan middels de dekkingskaart aangeven dat er wel 3G is.
Dit is dus misleiding.

Er wordt contractueel van mij verwacht dat ik bepaalde zaken nakom (denk aan betalingen) wat ik ook altijd netjes doe. Ik mag dan ook van T-Mobile verwachten dat zij nakomen wat zij mij aanbieden contractueel.

Ik ben echt zeer teleurgesteld in deze gang van zaken en zeker in de houding van T-Mobile.
Na jaren van prepaid (zonder internet) via T-Mobile ben ik over gegaan op een abonnement van T-Mobile omdat T-Mobile mij altijd goed is bevallen. Echter is na het binnenhalen van een klant de service en bereidwilligheid heel ver te zoeken en het enige wat ze kunnen is zich beroepen op regeltjes, kleine lettertje en misbruik maken van de macht die ze hebben daarin.
Je staat als consument altijd met je rug tegen de muur omdat bij elk bedrijf wordt gesmeten met regels, kleine letters en machtsmisbruik naar de consument toe. Je moet dus ongeacht wat het is altijd wel toegeven omdat je niet anders kan.
Echter als ik de volgende keer bij u een contract afsluit en ik stel daarin ook mijn regeltjes en kleine letters gaat u daar dan mee akkoord. Nee natuurlijk niet. Want dit komt gewoon omdat zulke grote organisaties weten dat ze macht hebben.

Kom op T-Mobile wees een redelijk naar je klanten toe.
Jullie geven toe dat er helemaal geen dekking is. Er staat zelfs geen 3G mast in buurt dus op de dekkingskaart had helemaal niet mogen staan dat er dekking is.
Ik stel dan ook dat jullie in gebreke zijn danwel misleidend adverteren.
Je dan gaan verschuilen achter kleine lettertjes is heel kinderachtig.

Zorg dat er zsm een 3G mast komt zodat er daadwerkelijk dekking is of laat mijn contract ontbinden.

Hoe vaak ik op de betreffende locatie ben is mijns inziens niet van toepassing. Ook kunnen jullie niet bepalen hoeveel impact wel of geen dekking voor mij heeft.
Nogmaals jullie beloven iets en kunnen dit niet nakomen. Dit staat totaal los van mijn internetgebruik.

Gr Marcel
Reputatie 6
Badge +13
Had je met pre paid geen problemen met de dekking?
En hoe lang heb je dit abo nu?
Ga je 2/3 hele dagen per week daar heen of maar korter?

Daarbij als je je toestel niet mee neemt kunnen ze niet zien hoeveel % van de tijd jij daar zit.
Het ontbinden vanwege dekking gebeurt vooral als het de woon plek is of de werk plek en men daar dus veel tijd door brengt.
Ik ben er 2/3 keer peer week op bezoek. De ene kort, de andere keer lang.
Met pre paid had ik geen problemen maar toen had ik enkel een telefoon en geen smartphone met internet.

Naar mijn mening is de heveelheid en duur dat ik daar aanwezig ben niet van toepassing.

Het irriteert mij mateloos dat T-Mobil volgens de dekkingkaart aangeeft daar 3G dekking te hebben tewijl nu achteraf blijkt dat daar helemaal geen 3G mast in de buurt staat en dus dekking daar niet eens mogelijk is.

Dit is iets wat T-Mobile dus allang weet (zij weten namelijk waar de masten staan) maar vervolgens wel doen alsof ergens dekking is.
Dit is in mijn ogen misleiding waardoor T-Mobile mij voorzien van onjuiste informatie en dus in gebreke blijft.

Je verschuilen achter de kleine letters als zijnde "aan deze kaart kunnen geen rechten worden ontleend" vind ik dan ook heel kinderachting aangezien dus in mijn ogen willens en wetens de klant voorzien van onjuiste informatie.
Het zou hetzelfde zijn dat volgens de dekkingskaart landelijk 4G zou zijn terwijl dit niet zo is. Dien je een klacht in en geven ze aan "het klopt inderdaad wat daar staat geen 4G mast maar u hebt pech met uw abonnement en kan deze niet ontbinden. Zie de kleine letters bij de dekkingskaart. U kan aan deze kaart geen rechten ontlenen"
Dan is het makkelijk klanten binnenhalen en vervolgens kan je je beroepen op de kleine letters terwijl je weet dat je iets aangeeft wat niet realiseerbaar is.

Ik stel T-Mobile dan ook nog steeds in gebreke. Vooral gezien het het feit dat zij zcih nu beroepen op de kleine letters terwijl zij weten dat daar geen 3G mast staan en dat dus de dekkingskaart niet klopt.
Zij houden dus (bewust) voor mij essentiele informatie achter waardoor ik nu dus met een abonnement zit waar ik een deel van de tijd geen gebruik van kan maken.

Helaas zal het wel zo zijn dat je als consument met de rug tegen de muur staat.
Dat is de macht van deze grote bedrijven die een leger aan juristen hebben (kunnen betalen) om zo het onderste uit de kan te kunnen halen.
Redelijkheid is ver te zoeken.

Gr Marcel
Reputatie 5
Badge +11
@Marcel174
De reden dat er aan de dekkingskaart geen rechten kunnen worden ontleend is dat er geen/weinig rekening wordt gehouden met obstakels tussen de mast en de locatie die je noemt. T-Mobile bouwt de masten en kijkt dan hoe ver die uit kunnen zenden. Hierdoor is het heel moeilijk om een 100% waarheidsgetrouwe dekkingskaart aan te bieden. Ik denk dat er wel mogelijkheden zijn om dit n.a.v. jouw klacht aan te passen in de dekkingskaart en ik heb je vraag daarom doorgestuurd naar de afdeling Technology. Wellicht kunnen zij de dekkingskaart aanpassen zodat deze meer waarheidsgetrouw is.

Wat ik je voor nu aan wil raden is om je telefoon altijd mee te nemen naar je ouders voor een periode van 3 tot 4 weken. Zorg ook dat er een beetje verkeer plaatsvindt (een kort belletje, een pagina op internet openen) zodat het netwerk merkt dat je actief bent in die regio. Daarna kun je direct weer een dekkingsklacht indienen. Zo wordt het voor T-Mobile ook duidelijk dat je vaak in de regio bent en is de kans groter dat je je contract kunt ontbinden.
Reputatie 5
Badge +11
@Marcel174
Mijn excuses voor de late reactie. Ik was er nog niet aan toegekomen om de reactie van Technology hier te plaatsen. Deze is als volgt:

Helaas is de dekkingskaart opgebouwd uit een zeer complex model die helaas niet volledig de wekelijkheid kan weergeven. Hier wordt intern zeer veel over gesproken en gezocht naar verbetermogelijkheden maar op dit moment is dit waar we het helaas mee moeten doen. Echter, onze dekkingskaart is een stuk meer waarheidsgetrouw dan die van KPN bijvoorbeeld. Er kunnen helaas geen rechten aan worden ontleend.

Heb je inmiddels je telefoon al een aantal keer meegenomen naar je ouders? Ik ben benieuwd wat de uitslag van het eventuele volgende netwerkonderzoek dan is.

Succes en mocht je nog vragen hebben dan kan je altijd hier terecht. 🙂

Reageer