Beantwoord

Geen ondersteuning maar van GPRS door T-Mobile?

• 22 maart 2019
  • 22 reacties
  • 1327 Bekeken

Ik heb gemerkt dat ik geen internet-verbinding meer kan opzetten via GPRS. Kan dit kloppen dat de GPRS-functionaliteit niet meer in het assortiment van T-Mobile zit? Ik wil dit wel even weten voor de zekerheid.

Niet dat dat nu een probleem is, sterker nog, het onderstreept alleen maar het belang van vervanging van de betrokken telefoon door een nieuwe, waarmee ongetwijfeld een internet-verbinding geen probleem zal zijn 😉
icon

Beste antwoord door Brian 30 april 2019, 10:46

Hi @Fred_A, de focus ligt inderdaad op 3G, 4G en sinds kort zelfs 5G. Het 2G netwerk is inmiddels 20 jaar oud en eigenlijk vooral een back-up. Maar geen zorgen, via 3G en 4G heb je een veel snellere verbinding dan met het oude 2G netwerk! 😉 Overigens zal het 2G netwerk in 2020 helemaal verdwijnen, in dit topic lees je hier meer over.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Beste Fred,

Ik weet het niet zeker maar mijn smartphone gaat bij onvoldoende signaal nog wel eens naar EDGE maar nooit meer naar GPRS.
Op 15 november 2020 stopt T-Mobile helemaal met 2G.

Groet, Folkert
Reputatie 6
Badge +11
@Fred_A En ook niet via 3G UMTS ? Of kan die telefoon dat niet? Heb je wel de juiste en/of werkende bundel of internet instelling? Prepaid wil nog wel eens resetten kwa keuze, i.i.g. 1x per jaar als ik het wel heb.
Volgens mij ligt het probleem niet bij mij. Het werkte nl. goed, dus blijkbaar waren de instellingen correct, en ook op mijn dashbord staat alles zoals het moet zijn. De vraag is dus denk ik of het GPRS nog door het netwerk van TMobile ondersteund wordt of dat TMobile hiermee gestopt is, net zoals MMS ook gestopt is. Hopelijk kan iemand van de technische dienst van TMobile dit ophelderen
Reputatie 6
Badge +11
@Fred_A Het is in ieder geval zeker dat per 15-11-2020 GPRS (en ook EDGE) want het zijn 2G technieken.
Waar het om gaat is dat T-Mobile de huidige gebruikte 2G frequenties en capaciteit wil hergebruiken voor 4G en wellicht 5G. Dit process heet 'refarming' en kan tegenwoordig geleidelijk en erg dynamisch, dus per locatie, mast en momentaan gebruike. In hoeverre Huawei/T-Mobile die mogelijkeden benut weet ik niet, maar feit is dat met al veel eerder de 900MHz 2G frequentie aan 4G heeft toegewezen.
Het kan makkelijk zo zijn dat op jouw locatie er weer een stapje is gezet en nog minder 2G capaciteit beschikbaar is en ik denk dat een spraakverbinding prioriteit heeft over GPRS dataverbinding, dus het zal steeds meer voorkomen dat je geen GPRS verbinding meer krijgt maar op de zelfde mast wel beter/meer 3G of 4G beschikbaar is. Voor 4G LTE is de hoeveelheid data per frequentieruimte veel gunstiger (dus goedkoper) dan voor 2G GPRS. Ik denk dat met uitblijven van een reactie van T-Mobile je eigenlijk een antwoord hebt, n.l. dat je bter kunt uitkijken naar een ander toestel wat je zelf ook al aangeeft.
Reputatie 7
Badge +18
@Fred_A Ik denk dat je inderdaad naar een andere telefoon moet uitkijken zoals @tmoesel al aangeeft. Zelfs mijn Samsung Star GT-S5230 (2009) had al ondersteuning voor EDGE dus je moet wel een heel oude telefoon hebben als ie alleen GPRS ondersteunt.
Reputatie 7
Badge +18
@Fred_A Kijk even op de GPRS Wikipedia en dan zie je bij Opvolgers dat EDGE enkel een modulatie techniek bovenop GPRS is. Dat betekent dus dat T-Mobile wel degelijk ook GPRS aanbiedt. Kijk nog eens of de netwerk instellingen wel kloppen, zie T-Mobile Toestelhulp.
Ik denk dat ik mijn antwoord nu wel heb. Wel jammer dat de technische dienst niet gereageerd heeft, wellicht dat deze mijn vraag niet als een serieus onderwerp ziet, maar ik stel mijn vraag natuurlijk niet zomaar.

Maar het is wel duidelijk dat hoewel GPRS nog steeds gevoerd wordt, dit in de praktijk niet meer werkt, omdat 2G zover dichtgeknepen wordt i.v.m. het refarming, dat een GPRS-verbinding in mijn ervaring niet meer tot stand komt. Op zich niet echt een probleem dat ik geen GPRS-verbinding kan maken, want het was voor mij 'slechts' een backup-optie, zelden gebruikt, maar toch handig om te hebben. Maar dan weet ik dit.

Los hiervan is het inderdaad beter om te richten op nieuwe mobiel-modellen met dito mogelijkheden.

Bedankt voor de reacties.
Toch nog een vraagje voor de tech afdeling: kan het inderdaad zo zijn dat 2G inmiddels zover is teruggeschroefd, dat GPRS-verbindingen in de praktijk niet meer tot stand komen?
Reputatie 7
Badge +7
Hi @Fred_A, de focus ligt inderdaad op 3G, 4G en sinds kort zelfs 5G. Het 2G netwerk is inmiddels 20 jaar oud en eigenlijk vooral een back-up. Maar geen zorgen, via 3G en 4G heb je een veel snellere verbinding dan met het oude 2G netwerk! 😉 Overigens zal het 2G netwerk in 2020 helemaal verdwijnen, in dit topic lees je hier meer over.
Toch nog een vraagje voor de tech afdeling: kan het inderdaad zo zijn dat 2G inmiddels zover is teruggeschroefd, dat GPRS-verbindingen in de praktijk niet meer tot stand komen?

Helaas geen technisch antwoord gezien. Maar mijn ervaring is, dat in de praktijk een internetverbinding opzetten via GPRS/2G niet meer mogelijk is. Waarmee dus mijn vraag beantwoord is.
Heel veel hondentrackers met simkaart doen het alleen op 2g. Gelukkig blijft kpn wel 2g ondersteunen.
Reputatie 5
Badge +11
@Fred_A
2G op 900MHz, wat de laagste frequentie van T-Mobile is en dus het beste doordringt in panden e.d., is een tijdje geleden uitgezet. Alleen 2G op 1800MHz staat nog aan, in een blok van 10MHz. Ter vergelijking: aan 4G is, verspreid over meerdere banden, totaal al 60-65MHz aan capaciteit toegewezen. Dus ja, de capaciteit is al flink teruggeschroefd.

Dit zou echter niet mogen betekenen dat je helemaal geen verbinding meer op kunt zetten op 2G. Op deze kaart kun je alle locaties zien waar 2G nog actief is, in principe dus landelijk. Op 2G/EDGE haal ik nog een snelheid van 212/108Kbps, voor deze technologie dus prima snelheden. Uiteraard afhankelijk van de locatie en drukte op de mast. Ervaar je dit overal, of alleen op specifieke locaties?
Het punt is dat een spraakverbinding geen probleem is, dus blijkbaar werkt dat nog goed. Wat niet werkt, is een internetverbinding opzetten (via GPRS dus), het maakt niet uit waar ik dat probeer, ik krijg de melding: "Time out, probeer nog eens". Zou het kunnen zijn dat op deze manier een internetverbinding opzetten (veel) meer capaciteit vraagt dan een spraakverbinding, en dat daarom internet niet lukt, maar spraak wel, omdat de capaciteit teruggeschroefd is?
Reputatie 6
Badge +11
@Fred_A Het blijft gissen waarom je geen GPRS verbinding kan opzetten. Dennis geeft aan dat ie wel een 2G/EDGE verbinding kan opzetten.
Misschien kun je merk en type toestel aangeven, dan is het iets minder gissen. Het kan best zijn dat je toestel geen EDGE ondersteunt en dat T-Mobile voor 2G internet geen GPRS meer doet, alleen nog EDGE. Diverse provider hebben diverse strategien (gehad) m.b.t. 2G technieken.

Zo uit het hoofd: mijn SonyEricsson K800i kan geen 2G/EDGE, maar wel 2G/GPRS en 3G/UMTS. Het US model, de K790 kan wel EDGE, maar geen UMTS. Zo maar een voorbeeld.

Er kan ook gewoon ergens een inlogfout zijn, maar dat GPRS nog wel werkt.
Het gaat dus (al de hele tijd wat mij betreft) om GPRS, EDGE ondersteuning heb ik sowieso niet. De vraag is dus nog steeds of T-Mobile voor wat betreft 2G geen GPRS meer doet. En ook nog steeds: kan de technische afdeling hier opheldering over geven! Dan is in ieder geval duidelijk of GPRS er überhaupt nog is, en dan kijken we wel verder...

P.S. Is het mogelijk om de technische afdeling direct deze vraag te stellen, dat is wellicht handiger.
Zou het kunnen dat die melding 'Time out' ontstaat doordat er bij het opzetten van de verbinding veel datauitwisseling plaatsvindt, die vanwege de beperktere, teruggeschroefde 2G capaciteit, teveel tijd kost, en vandaar een timeout oplevert?

Overigens krijg ik nu geen timeout melding meer (na enige tijd wachten gedurende welke tijd er geprobeerd wordt een verbinding tot stand te brengen), maar de melding toegangspunt niet geldig (en dit dan vrijwel meteen, dus er wordt zelfs nu geen poging meer ondernomen om een verbinding op te zetten). Ik heb het idee dat de capaciteit nog meer is teruggebracht...

Zou er nog iemand zijn die sowieso een GPRS-verbinding kan (indien iemand dat wil) aangaan?
Reputatie 6
Badge +11
Wat gebruik je als APN ?
Melding toegangspunt niet geldig opgelost door 'wap'' te vervangen door 'internet'. Ook gelijk andere instellingen toestel aangepast volgens algemene instellingen internet. Resultaat: terug bij melding time out.
Reputatie 6
Badge +11
Om meerdere redenen zou ik 'smartsites.t-mobile' nemen als APN in deze telefoon.
Zelfde resultaat. Maar waarom is smartsites.t-mobile beter?
Reputatie 6
Badge +11
Zelfde resultaat. Maar waarom is smartsites.t-mobile beter?
Het is maar een gedachte dat die misschien meer kans van slagen heeft omdat die APN meer wordt gebruikt en achter GCNAT zit. Dat laatste zou wat meer flexibiliteit aan de netwerkkant kunnen geven m.b.t. diversiteit aan apparaten.
Overigens, het vervallen van 'wap' past wel in het proces van het afbouwen van 2G. Maar ik vind wel dat de voorlichting hierover onvoldoende is. T-mobile zou uitgebreider moeten aangeven wat de gevolgen van het afbouwen van 2G zijn, zoals het geleidelijk verdwijnen van de verschillende functies/capaciteit. En daarnaast zou T-mobile beter moeten reageren als iemand een probleem ondervindt als gevolg van die afbouw, zoals in mijn geval, het niet meer kunnen opzetten van een GPRS-verbinding. Nu is hierover geen enkel reactie van T-mobiel gekomen, en dat vind ik niet de bedoeling.

Kortom: om verwarring te voorkomen zou de klantenservice betere informatie moeten geven en meer attent moeten zijn om problemen bij klanten.

Reageer