Beantwoord

iPhone 5s kan regelmatig eigen netwerk via Wifi niet vinden

• 27 juni 2014
  • 21 reacties
  • 19589 Bekeken

Ik heb sinds april een iPhone 5s. Regel matig kan het toestel mijn netwerk niet vinden via Wifi terwijl al mijn andere apparatuur daar geen probleem mee heeft (o.a. iPad met zelfde besturingssysteem en Samsung S2). In mei heeft er een omruiling plaatsgevonden van mijn toestel voor een nieuwe iPhone 5s. Het valt mij de laatste week op dat deze nieuwe telefoon dezelfde problemen vertoond. Bijvoorbeeld 's avonds geen contact met netwerk mogelijk terwijl hij het 's morgens gewoon weer wel doet.
Het probleem doet zich dan voor bij alle twee mijn routers. Het vreemde is dat de openbare Wifi verbinding van Ziggo wel te ontvangen is thuis. Ik kan alleen niet controleren of dit de toegang is via mijn routers of die van de buren.
Het lijkt erop dat de antenne/ontvanger in mijn iPhone problemen heeft. Graag een oplossing voor dit probleem.
icon

Beste antwoord door JohnH 28 juni 2014, 10:57

Heb je al eens de iPhone helemaal terug gezet naar de fabrieksinstelling ?

Een iPhone heeft verder niet al te veel mogelijkheden als het gaat om de netwerk configuratie.
Omdat het een regelmatig terugkerend probleem is denk ik dat het toch ergens in de software van de iPhone ligt hoewel je hardware nooit uit kan sluiten maar op zich komt dat bij iPhones niet vaak voor.

Na een fabrieksherstel kun je iTunes weer je toestel in oude staat terug brengen maar het IOS is weer als nieuw.
Bekijk origineel

21 reacties

Als na een harde reset de ontvangst niet verbeterd en je wilt toch weten of er problemen met de hardware zijn zit er niets anders op als het toestel ter reparatie aan te bieden...
Je geeft zelf al aan dat er met de routers niets aan de hand is dus moet het echt op de iPhone zelf gezocht worden.

Via het forum is het vrij lastig hardware problemen te verhelpen helaas.
Badge +13
Welke provider heb je thuis?
Ik heb namelijk met mijn iPhone problemen met de router gehad.
Probleem lag niet bij de iPhone maar bij de instellingen van de router.
Ik had een modem van Telfort en dan wel de experia box en na bellen met ze heeft de technische dienst wat verandert en toen was dat probleem over.

Wie weet kan je hier wat mee?
Harde reset levert geen verbetering op.
Ik heb Ziggo als provider, maar betwijfel of het daaraan ligt omdat mijn iPad met hetzelfde besturingssysteem geen probleem heeft.
Probeer een een dagje de router zonder beveiliging te laten werken.... werkt internet dan wel goed op je iPhone moet je even een andere beveiligings protocol instellen.

Vind je dat eng een open verbinding kun je de router zo instellen dat allen toegestane MAC adressen gebruik kunnen maken van de verbinding maar dat is wel een kwartiertje extra werk.

Soms gooit namelijk de beveiliging roet in het eten.... er zijn nogal wat opties die je kunt kiezen en het ene toestel gaat daar makkelijker mee om als het andere.
Badge +13
Het lag aan bepaalde protocollen en ik dacht de poorten ook een rol speelden hierin.
Welke iPad is het de air?
Poorten spelen geen rol als je een router gewoon normaal verbind met een netwerk kaart (telefoon, computer, whatever) poorten kunnen wel parten spelen voor bepaalde diensten niet voor het wel of niet hebben van een verbinding...

Als een verificatie niet lekker werkt kan een aangesloten apparaat de verbinding verliezen. Ook het eventueel verlopen van een lease kan de oorzaak zijn dan wordt blijkbaar de lease niet juist vernieuwd.
Als een Ipad of en ander toestel wel normaal werkt zou eigenlijk hete probleem helemaal niet op de router gezocht moeten worden maar op de iPhone zelf. Je kunt bij netwerk problemen echter nooit iets uitsluiten zonder er met je neus op te zitten en even het log van de router te bekijken daar vind je vaak terug waarom de verbinding is verbroken.....

IK weet niet of je een iPhone met het gebruik vriendelijke UPnP kan aanmelden want dan zouden alle settings in een keer goed staan.....
Al mijn andere apparatuur heeft geen probleem met mijn routers en kunnen altijd beveiligd mijn netwerk op. Dit zijn mijn iPad 2, Samsung S2, macbook air, mijn printer, werkcomputer (windows). Alleen mijn iPhone 5s heeft geregeld problemen om in contact te komen met mijn internet. Dan heeft hij zowel problemen om contact te maken met mijn router van Ziggo als mijn Time capsule die ik ook als router gebruik.
Als aanvulling. Wanneer mijn iPhone weer problemen heeft hebben mijn andere apparaten op dat moment totaal geen probleem.
Heb je al eens de iPhone helemaal terug gezet naar de fabrieksinstelling ?

Een iPhone heeft verder niet al te veel mogelijkheden als het gaat om de netwerk configuratie.
Omdat het een regelmatig terugkerend probleem is denk ik dat het toch ergens in de software van de iPhone ligt hoewel je hardware nooit uit kan sluiten maar op zich komt dat bij iPhones niet vaak voor.

Na een fabrieksherstel kun je iTunes weer je toestel in oude staat terug brengen maar het IOS is weer als nieuw.
Badge +13
Ik denk dat het echt in de WiFi chip oid zit omdat deze veel moderner is dan die van de ipad2.
Ik denk dat je dus het beste je provider thuis kan bellen en dat er iets aan de instellingen van de router verandert moet worden.
Ik ben geen technicus maar mijn iPad 2 had geen problemen met die modem maar de 5s wel en na wat wijzigen was dat probleem over.

http://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/147537-zeer-slecht-wifi-snelheid-nieuwe-iphone-5s.html
Dus wat jij zegt is dat alle mensen die een Ziggo modem/router hebben niet hun iPhone 5 kunnen verbinden met dat toestel zonder dat men een monteur langs stuurt ? De instellingen van die router moet je zelf aanpassen en de netwerkchip in de IPhone 5 werkt prima met elke router....

Net als elke smartphone heeft ook de iPhone een lijstje met ondersteunde netwerk protocollen en alleen als die niet compatibel zouden zijn met een router kan daar de oorzaak liggen...

Het zou heel goed kunnen dat het toestel gewoon defect is.... als dus een fabrieksherstel niet werkt is wellicht een bezoekje aan een iStore een optie.....
Badge +13
Het zou wel toevallig zijn als het toestel 2 keer een dezelfde defect vertoond toch?
Maar goed als je het niet probeert weet je het niet tenslotte.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en leg het uit maar als jij zegt dat dat onzin is prima maar ik was geholpen met wat wijzigingen.
Jij vermelde eerder dat dit een Expiriabox betrof.... er is nogal een verschil tussen de kabelmodem/routers die Ziggo gebruikt en de genoemde box.... volgens mij is de Expriabox zelfs een dsl modem en die kunnen van afstand worden ingesteld.... de kabelmodems van Ziggo niet, die kun je zelf helemaal instellen en van afstand kan men alleen de configuratie aanpassen met een xml bestand
De router van Ziggo is van Cisco.
Terugzetten naar fabrieksinstellingen levert geen verbetering op. Het probleem doet zich dan nog steeds af en toe voor.
Ik vind het uitermate vreemd dat al mijn andere apparatuur geen storing vertoond en mijn iPhone 5s wel met verbinding van het netwerk door Wifi.
Ik ben bekend met dit type router en daarvoor zou je niet bepaald de provider te hoeven bellen....

Ik denk dat het probleem hem zit in het toestel zelf.... Het feit dat alle andere toestellen thuis geen probleem geven is al min of meer een indicatie.

Nu moet ik wel zeggen dat ik meer af weet van Ziggo routers dan iPhones Het lijkt me niet mogelijk om even een andere iPhone5 te testen dus het lijkt me raadzaam dit eens voor te leggen aan Apple... hetzij in een iStore hetzij door midden van een reparatie waar men het toestel eens na kan kijken. Er zijn op het forum meer meldingen van iPhones 5's die nukkig zijn wegens een gammele wifi radio. De CISCO router.modems zijn prima dezelfde hardware word ook door UPC gebruikt en als het aan de routers lag was het probleem natuurlijk all over the place.....

Ondanks dat Apple prima hardware maakt gaat het ook daar wel eens fout....
Vanavond heeft de iPhone weer keuren. Heb er net de nieuwst versie van de software op gezet maar nog steeds geen Wifi.
Reputatie 3
@ Annemiek57

Heb je de iPhone ook al een herstel zonder een reservekopie terug te zetten? Als je dat al gedaan hebt zullen we moeten zoeken naar andere opties, bijvoorbeeld een reparatie.
Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd maar dat is ook uitermate onhandig. De Wifi storing is af en toe aanwezig. Zonder terugzetten van een reserve kopie zou ik alles handmatig toe moeten voegen. Heb daar nu even geen tijd voor. Mijn laatste storing was 2 dagen geleden en duurde ruim 4,5 uur.
Op dat moment kon mijn iPhone geen Wifi contact maken met mijn beide routers. Al mijn andere apparatuur had op dat moment geen problemen om met mijn routers contact te maken via Wifi.
Reputatie 5
@Annemiek57 ik kan mij voorstellen dat het wanneer het slechts om de paar dagen voorkomt dat het lastig is om zonder de reserve kopie het toestel te gebruiken. Wellicht kun je de reset op het moment dat het probleem zich voordoet uitvoeren? Je geeft namelijk aan dat de storing ruim 4,5 duurde, dus dat moet te doen zijn! Hou ons even op de hoogte!
Vorige week 10 juli had ineens mijn werktelefoon (Samsung S2) een probleem om mijn Wifi thuis te vinden terwijl mij Iphone geen probleem ondervond. Dit was de 1e keer dat ik het andersom meemaakte. Ik heb daarop beide routers (Cisco en Apple Time capsule) uitgezet en weer opgestart. Daarna kon alle apparatuur de Wifi vinden en verbinden.
Sindsdien heb ik geen probleem gedetecteerd. Hopelijk is de de oplossing voor het probleem.
Reputatie 3
@ Annemiek57

Goed om te horen dat jouw problemen helemaal zijn opgelost. Soms is het nodig om een router te resetten omdat deze soms geen nieuwe gebruikers meer aanneemt. Een reset maakt het werkgeheugen van een router dan helemaal leeg waarna alle problemen zijn opgelost.

Reageer