Beantwoord

IPv6 ondersteuning door T-Mobile?

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Beste T-Mobile en forumleden,

Ondersteunt T-Mobile ook IPv6? Ik kan er niets van vinden op de website.

Sinds vorige week heb ik het GO Unlimited abonnement voor mijn 09700-nummer. Ik heb een MIFI routertje (de E5577ECs-321 van HUAWEI) die het internet prima verspreid.
Alleen nu wil ik met mijn Xbox One over dit internet online gamen. Gezien de geleverde snelheid moet dit prima kunnen. Echter, omdat mijn Xbox One geen IPv6 detecteert keldert de snelheid naar een uitermate bedroevende 'snel'heid van 1,80Mbps download. Daarmee loopt alles vast. Ik heb begrepen via het Xbox support forum dat overschakelen naar IPv6 dit probleem waarschijnlijk zal verhelpen.
Klopt het dat T-Mobile IPv6 nog niet ondersteunt? Of kan mijn MIFI router dit niet aan? In zijn instellingen kan ik nergens iets vinden, niets over IPv4 noch over IPv6.

Iemand die hier meer over weet en mij kan helpen? Mede door de gedachte aan zorgeloos kunnen gamen heb ik het GO Unlimited abonnement aangeschaft. Met deze lage snelheid heb ik daar nu eigenlijk spijt van.

MVG Chris
icon

Beste antwoord door Pilovali 27 januari 2017, 08:20

Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Geen enkele mobiele providers heeft IPv6 op dit moment en alleen een handje vol vaste providers heeft IPv6 ingeschakeld.

Er zou totaal geen enkel verschil van snelheid tussen IPv6 en IPv4 zitten. Als je je telefoon verbind met je Mifi-router, haal je dan wel hogere snelheden?

Ik denk eerlijk gezegd dat je Xbox moeite met (dubbele-)NAT heeft. Van welke APN maak je gebruik?

Groet,

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +17
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Geen enkele mobiele providers heeft IPv6 op dit moment en alleen een handje vol vaste providers heeft IPv6 ingeschakeld.

Er zou totaal geen enkel verschil van snelheid tussen IPv6 en IPv4 zitten. Als je je telefoon verbind met je Mifi-router, haal je dan wel hogere snelheden?

Ik denk eerlijk gezegd dat je Xbox moeite met (dubbele-)NAT heeft. Van welke APN maak je gebruik?

Groet,
Zie ook https://forum.t-mobile.nl/overige-toestelmerken-365/ipv6-157995

De vraag is al een tijd geleden ook gesteld, maar toen was er nog geen antwoord.

Ik zou erg graag IPv6 willen hebben, al is het alleen al om IPv6 only servers te kunnen bereiken ( en die zullen er steeds meer komen gezien IPv4 adressen steeds schaarser/duurder worden )
Hopelijk wordt dit met VoLTE uitgerold!
Ik zie geen antwoord van Tmobile. Dus geen kennis in huis?
Oftewel de eerste jaren geen IPV6 via Mobile en thuis?
(Voorlopig dus alleen 6to4 of HE als je thuis router het ondersteunt)
Reputatie 6
Badge +5
Hi all, ik voorzie jullie graag van meer duidelijkheid! Zoals Pilovali al aangeeft ondersteunen we op dit moment nog geen IPV6. We hebben het wel op de korrel maar ik kan op dit moment niet aangeven of en wanneer we dit gaan ondersteunen. Zodra hier meer over bekend is gaan jullie dit zeker horen via het forum!

@Clever Kijk vooral even in dit topic hoe je NAT en APN instellingen aan te passen. Overigens is ons Go Unlimited abonnement niet bedoeld als vervanger voor je vaste internetaansluiting, deze is echt gericht op mobiel gebruik. Hiervoor bieden we wél 4G Voor Thuis aan: https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis. Mocht je vragen hebben stel ze dan gerust!
Misschien kunnen jullie eens bij T-Mobile USA vragen hoe ze dat gedaan hebben. Daar hebben ze al ruim vijf (!) jaar IPv6 beschikbaar op hun mobiele netwerk.

T-Mobile USA klaar met uitrol IPv6
Reputatie 6
Badge +5
Hi adkorte, wanneer het zo ver is kunnen we zeker gebruik maken van de expertise binnen T-Mobile! In Nederland is er nog geen noodzaak om over te stappen maar IPv6 maar wees gerust we hebben dit zeker in het vizier! 😉
Reputatie 4
Badge +2
Als alle providers gaan roepen dat er nog geen noodzaak is om over te stappen naar IPv6, dan zullen we over 10 jaar nog steeds niet op IPv6 zitten.
Jeffrey87 schreef:

Als alle providers gaan roepen dat er nog geen noodzaak is om over te stappen naar IPv6, dan zullen we over 10 jaar nog steeds niet op IPv6 zitten.

En blijven we met z'n allen op Carrier Grade NAT (CGN) zitten. 😞
Brian schreef:

Hi adkorte, wanneer het zo ver is kunnen we zeker gebruik maken van de expertise binnen T-Mobile! In Nederland is er nog geen noodzaak om over te stappen maar IPv6 maar wees gerust we hebben dit zeker in het vizier! ;)

De situatie in de VS en Europa is wat betreft beschikbaarheid van IPv4 adressen (vrijwel) identiek. Alleen hebben ze aan de overkant van de plas gekozen voor de toekomstgerichte oplossing (IPv6) en moeten we ons hier behelpen met een tussenoplossing (CGNAT). Sorry, maar die noodzaak was er al zodra de IPv4 adressen schaars begonnen te worden.
Reputatie 7
Badge +10
Hallo adkorte,

En welk nadeel ondervind je nu door het ontbreken van een IPv6 adres ?
Reputatie 5
Badge +11
@adkorte
Als je geen CGNAT wilt: verander dan de APN. T-Mobile is voor zover ik weet de enige mobile provider waarvoor dit zelfs/ook voor prepaid kan (bij Vodafone en Tele2 is er bij mijn weten uberhaupt geen optie). Je kan dan inbound connecties naar je mobile device opzetten; Er zijn voor die paar klanten (
Reputatie 5
Badge +11
@adkorte
Als je geen CGNAT wilt: verander dan de APN. T-Mobile is voor zover ik weet de enige mobile provider waarvoor dit zelfs/ook voor prepaid kan (bij Vodafone en Tele2 is er bij mijn weten uberhaupt geen optie). Je kan dan inbound connecties naar je mobile device opzetten; Er zijn voor die paar klanten (minder dan 1% van de 3M denk ik) genoeg IPv4 adressen, dus het probleem wat je schetst is er mijns inziens eigenlijk niet.

Bijkomend probleem van bovenstaande is verhoogd security risico en verhoogde activiteit in RF+baseband ('mobile modem') en daardoor hogere powerconsumptie. Nummer 1 issue/feature van een mobile modem is uiteindelijk batteryduur. Tenzij je expliciet inbound connecties nodig hebt, zoals b.v. een aantal 4G voor Thuis gebruikers, is er geen voordeel van een wereldwijd publiek IP adres (en dus ook niet van IPv6). Die ene IP packethandling regel voor NAT valt in het niet bij de rest aan broodnodige firewall protectie en netwerk clustering. Als de 3M klanten nu apparaten waren waarop je toegang wilt, wordt het een ander verhaal, maar zover is het nog niet, ook al heeft elke T-Mobile mast NB-IoT aanstaan.

Ik denk dat het overgrote deel van de Smartphone gebruikers beter af is met CGNAT en standaard APN en het doet er dan ook echt niet toe wat voor versie IP adres de smartphone heeft.
Hidden.nld schreef:

Hallo adkorte,

En welk nadeel ondervind je nu door het ontbreken van een IPv6 adres ?

'

Ik kan geen IPv6 only sites bezoeken. Hoewel dat voor het gros van de klanten waarschijnlijk geen enkel probleem zal zijn, is het wel lastig dat ik daarvoor een VPN verbinding moet opzetten naar een dual-stack systeem dat wél IPv6 connectiviteit heeft.
tmoesel schreef:

@adkorte
Als je geen CGNAT wilt: verander dan de APN. T-Mobile is voor zover ik weet de enige mobile provider waarvoor dit zelfs/ook voor prepaid kan (bij Vodafone en Tele2 is er bij mijn weten uberhaupt geen optie). Je kan dan inbound connecties naar je mobile device opzetten; Er zijn voor die paar klanten (minder dan 1% van de 3M denk ik) genoeg IPv4 adressen, dus het probleem wat je schetst is er mijns inziens eigenlijk niet.

Het gaat mij er niet om dat ik geen CGNAT wil hebben, het is het ontbreken van IPv6 connectiviteit. Ik zie niet in waarom de situatie in de VS en Europa op dat punt verschillen.
Reputatie 5
Badge +11
@adkorte
Goed dat Hidden.nld de juiste vraag heeft gesteld. ik had mijn focus even op client device.

Ik heb momenteel weinig zicht op hoe groot het probleem voor T-Mobile NL en/of klanten is. Ikzelf heb noodgedwongen IPv6 in de laatste 2 jaar maar expliciet uitgezet, omdat uberhaupt internet hebben (via 4G i.p.v. 1Mbps ADSL) voor mij belangrijker is dan niet voor 100% werkend IPv6 only. Bij XS4ALL+KabelDeutschland werkte het wel, maar echt nodig had ik het niet.

De ontwikkelingen van T-Mobile USA via VS/Europa m.b.t. IPv6 kan doortrekken naar T-Mobile NL lijkt mij weinig zinvol. Het gaat om 2 verschillende onafhankelijke bedrijven in resp. VS en NL. Totaal vischillende landen en 4G was in VS eerder dan in NL. Verder heeft de VS voor zover ik weet nog steeds een ban op Huawei telecom equipment, dus hebben beide bedrijven denk ik verschillende leveranciers. Wat niet wil zeggen dat Huawei geen IPv6 kan (leveren).
Reputatie 7
Badge +10
toch raar dat een website zich alleen richt op ipv6. dan kan het gros van de mensen deze site niet bezoeken. terwijl de bezoeker nog niet 1% van de websites kan bezoeken. dan zal ik mij als beheerder toch even achter de oren gaan krabben.

De invoering van ipv6 verloopt traag, zelf vind ik dat de iccan daar wat aan moet doen. begin bij de root dns servers. en ga zo steeds een laag verder dan kan je in 4 jaar ipv4 beginnen met het uitschakelen.
Reputatie 1
Hidden.nld schreef:

toch raar dat een website zich alleen richt op ipv6. dan kan het gros van de mensen deze site niet bezoeken. terwijl de bezoeker nog niet 1% van de websites kan bezoeken.

Een serieuze website zal dat ook niet doen.

Tegelijktertijd zien we wel dat VPS servertjes met een IPv4 adres duurder zijn dan die met alleen een IPv6 adres. Ook zien we dat een IPv4 adres al snel $2-$6 per maand oplevert wanneer je ze least aan een andere partij.

Dat zijn beginnetjes van een trend. Een trend die begint aan de onderkant van de markt en langzaam, maar onherroepelijk, zal doorzetten. Waar het nu alleen prutsers en hobbyisten treft zal het straks ook serieuzere initiatieven (kleine ondernemers, etc) treffen.

Enfin, zover zijn we nog niet. T-Mobile heeft nog de tijd.

Reageer