Beantwoord

Netwerk switch van 4G naar 3G en weer terug.

• 23 juli 2018
  • 5 reacties
  • 442 Bekeken

Volgens de kaart van Tmobile moet het 4G netwerk in postcode gebied 2401 goed zijn.
Maar in huis heb ik maar 1 streepje 4G en daarom valt deze soms terug naar 3G.
Als hij dan terug valt naar 3G heb ik hierop wel volle verbinding. Ongeveer 10 a 20 seconde later springt het netwerk dan weer op 4G met ongeveer 2 streepjes verbinding. Ik denk dan dat hij op het 900 mhz netwerk zit van 4G. Volgens mij zijn de andere freqenties te zwak ofzo.
Kunnen jullie hier wat aan doen dat de telefoon niet maar steeds blijft switchen?
icon

Beste antwoord door leroy98ecker 25 juli 2018, 23:05

Hallo @timmy11

Dat is vervelend! :(

Eerst maar even het zekere voor het onzekere met enkele vragen.
  • Wat voor telefoon heb je?
  • Is je software up-to-date?
  • Heb je met andere telefoons ook last van dit probleem?
  • Speelt het probleem ook met een andere simkaart van T-Mobile in jouw telefoon?
Ik heb hier soms ook last van met mijn iPhone. Dat ligt er vooral aan hoe ik mijn iPhone vasthoud. Als je de telefoon helemaal omhult met je handen, dan moet je telefoon meer moeite doen om signaal te ontvangen van de masten. Dit speelt vooral in gebieden met slechter bereik. Slechter bereik kan komen door het type isolatie dat gebruikt is, zoals HR++ glas e.d. Ik zie echter wel dat de T-Mobile mast in die wijk erg laag staat (~16 meter). Obstakels zoals bomen (vooral in de warmere perioden), huizen en andere gebouwen kunnen ervoor zorgen dat het bereik wegvalt.

Over het algemeen is het wel zo dat je telefoon sneller contact maakt met een lagere frequentie, omdat hij deze als eerste vindt. Al hebben zowel het netwerk als jouw telefoon de voorkeur om met een hogere frequentie verbonden te zijn omdat daar meer capaciteit op zit, vandaar het zoeken. Nieuwere telefoons maken verbinding met twee of meerdere frequenties tegelijkertijd. Dat wordt LTE-Advanced genoemd.

Dit is natuurlijk uiterst vervelend, want dat eet natuurlijk ook een stuk van je accuduur weg.

T-Mobile kan hier zeker iets aan doen. Zo kunnen ze de mast bijstellen of andere gepaste oplossingen toepassen. Het beste wat je kan doen, is een klacht indienen op de dekkingskaart. T-Mobile zal dan contact met je opnemen over de status en met een passende oplossing komen.

Hopelijk wordt het gauw opgelost. 🙂

Groetjes,
Leroy
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +13
Hallo @timmy11

• Speelt het probleem ook met een andere simkaart van T-Mobile in jouw telefoon?
Ik heb hier soms ook last van met mijn iPhone. Dat ligt er vooral aan hoe ik mijn iPhone vasthoud. Als je de telefoon helemaal omhult met je handen, dan moet je telefoon meer moeite doen om signaal te ontvangen van de masten. Dit speelt vooral in gebieden met slechter bereik. Slechter bereik kan komen door het type isolatie dat gebruikt is, zoals HR++ glas e.d. Ik zie echter wel dat de T-Mobile mast in die wijk erg laag staat (~16 meter). Obstakels zoals bomen (vooral in de warmere perioden), huizen en andere gebouwen kunnen ervoor zorgen dat het bereik wegvalt.

Over het algemeen is het wel zo dat je telefoon sneller contact maakt met een lagere frequentie, omdat hij deze als eerste vindt. Al hebben zowel het netwerk als jouw telefoon de voorkeur om met een hogere frequentie verbonden te zijn omdat daar meer capaciteit op zit, vandaar het zoeken. Nieuwere telefoons maken verbinding met twee of meerdere frequenties tegelijkertijd. Dat wordt LTE-Advanced genoemd.

Dit is natuurlijk uiterst vervelend, want dat eet natuurlijk ook een stuk van je accuduur weg.

T-Mobile kan hier zeker iets aan doen. Zo kunnen ze de mast bijstellen of andere gepaste oplossingen toepassen. Het beste wat je kan doen, is een klacht indienen op de dekkingskaart. T-Mobile zal dan contact met je opnemen over de status en met een passende oplossing komen.

Hopelijk wordt het gauw opgelost. 🙂

Groetjes,
Leroy
Met 2 verschillende Iphone telefoons hebben we er last van.
De software zijn allebei up to date.

Ik heb ook het vermoeden dat het komt omdat de mast niet echt goed deze wijk ingericht staat.
En ik toch wel in midden van de wijk woon.
De mast bijstellen zou natuurlijk denk ik het beste zijn.
...
Hallo @timmy11

Hopelijk wordt het gauw opgelost. :)

Groetjes,
Leroy

Contact gehad met Tmobile en helaas komt er geen oplossing. Enige wat ik kon doen is een beter provider zoeken.
Reputatie 6
Badge +11
@timmy11 In wat voor zin heb je er last van dan? Een smartphone doet niks anders dan voor allehande facetten schakelen, b.v. i.v.m. batterijgebruik. Als je dat allemaal zou gaan aanschouwen krijg je inderdaad vanzelf wel 'last'. Is eigenlijk alleen van belang voor ontwikkelaars en testers in die industrie.

Ook binnen de 4G standaard schakelt de mobile chipset in een smartphone tussen de diverse modulatie en codingschemas, afhankelijk van tal van factoren, o.a. momentaan gebruik en capaciteit op een mast ( een 120 graden sectorantenne b.v.). Zoek maar eens op 'LTE CQI'.
4G maakt o.a. gebruik van 2 antennes, dus binnenin je smartphonebehuizing. Als die door omstandigheden vrijwel hetzelfde binnenkrijgen en in dezelfde cell/sector waarop je smartphone geregistreerd is, is ook een 3G frequentie vrijwel ongebruikt beschikbaar, dan kunnen de algoritmes besluiten om te schakelen, vooral als er op dat moment toch geen significante data transfers plaatsvinden.
T-Mobile gebruikt overal SingleRAN productconcept van Huawei voor zover ik weet, wat schakelen erg makkelijk en snel maakt omdat de implementatie van 2G, 3G en 4G 'in 1 kast zit'.

De grote vraag aan jouw is eigenlijk: In wel opzicht heb je 'last'?
Je houdt in ieder geval verbinding, als je dat icoontje weg zou denken zou er dus niets aan de hand zijn?

Reageer