Beantwoord

(Nieuwe?) Maximale snelheid van T-Mobile

• 22 augustus 2016
  • 10 reacties
  • 305 Bekeken

Ik merk dat de snelheid van 4G vaak hoger is dan dat op de website van T-Mobile staat. Ik heb wel eens met een 4G test 250 Mbit/s gehaald.

Op de website van T-Mobile staat dat de maximale snelheid 120 Mbit/s is maar ook in de omgeving van Utrecht (bv Nieuwegein / Houten) zie je snelheden van 200 Mbit/s of meer op de dekkingskaart.

Ik vraag me dus af wat de echte maximale snelheid van T-Mobile is, zover ik kan zien is die minimaal 254 Mbit/s (wat dus sneller is dan KPN / Vodafone). Echter zijn dit mijn speedtests, de maximale snelheid kan je er iig bijna nooit mee bereiken. Is de praktische snelheid van T-Mobile misschien 300 Mbit/s?
icon

Beste antwoord door Thalina 30 augustus 2016, 09:47

Hoi Kevin,

Ik heb inmiddels reactie ontvangen van mijn collega. Hij geeft aan dat je in principe een maximale snelheid van 150MB/s zou kunnen halen op ons netwerk. Niet alle 4G toestellen kunnen meer dan 100-150MB/s, dat is natuurlijk wel afhankelijk van sterkte/kwaliteit mobiel signaal, of je binnenshuis bent en of het druk is op ons netwerk. Allerlei factoren dus. In Woerden kan ons netwerk, zoals aangegeven door Lennart (dankje!), maximaal 300MB/s halen. Dit is ook nagenoeg gelukt in de praktijk met een ongelimiteerde SIM en we bleven toen hangen op 293Mb/s.

We zijn wel nieuwsgierig: is er vraag naar hogere snelheden?
Bekijk origineel

10 reacties

Volgens mij heeft T-Mobile 3CA als test in Woerden. Daar worden 3 frequenties gecombineerd om een maximaal theoretische snelheid van 300Mbit/s aan te bieden. Verder is het bijna over 2 frequenties, waarmee tot 225Mbit/s mogelijk is. Echter heeft T-Mobile haar abonnementen gelimiteerd op 120 (of 150?) Mbit/s
Volgens mij heeft T-Mobile 3CA als test in Woerden. Daar worden 3 frequenties gecombineerd om een maximaal theoretische snelheid van 300Mbit/s aan te bieden. Verder is het bijna over 2 frequenties, waarmee tot 225Mbit/s mogelijk is. Echter heeft T-Mobile haar abonnementen gelimiteerd op 120 (of 150?) Mbit/s

Dat verwachte ik ook maak ik haal hoger dan 120/150 soms op een speed test.

Ik had het later gister nagevraagd bij de chat, deze medewerker vertelde mij dat T-Mobile 120 Mbit/s op haar website laat zien omdat ze dit waar kunnen maken (en daarom niet een hogere snelheid laten zien omdat ze dit niet altijd waar kunnen maken). Als dit zo was zou je overal op de dekkingskaart een gemiddelde snelheid van rond de 120 moeten zien, maar ik zie op de dekkingskaart vaak genoeg gemiddeldes van 50 - 60 Mbit/s.

Overigens als je kijkt op naar Nijverheidsweg 9D2, 3433 NP Nieuwegein kijkt zie dat daar een snelheid van 374 Mbit/s.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Kevin,

Allereerst sorry voor mijn late reactie! Ik heb jouw vraag doorgestuurd naar mijn collega die alles weet van ons netwerk. Zodra ik reactie heb ontvangen, laat ik dit gelijk aan jou weten!
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Kevin,

Ik heb inmiddels reactie ontvangen van mijn collega. Hij geeft aan dat je in principe een maximale snelheid van 150MB/s zou kunnen halen op ons netwerk. Niet alle 4G toestellen kunnen meer dan 100-150MB/s, dat is natuurlijk wel afhankelijk van sterkte/kwaliteit mobiel signaal, of je binnenshuis bent en of het druk is op ons netwerk. Allerlei factoren dus. In Woerden kan ons netwerk, zoals aangegeven door Lennart (dankje!), maximaal 300MB/s halen. Dit is ook nagenoeg gelukt in de praktijk met een ongelimiteerde SIM en we bleven toen hangen op 293Mb/s.

We zijn wel nieuwsgierig: is er vraag naar hogere snelheden?

Overigens als je kijkt op naar Nijverheidsweg 9D2, 3433 NP Nieuwegein kijkt zie dat daar een snelheid van 374 Mbit/s.

Bijzonder genoeg is de gemiddelde snelheid daar hoger dan de maximale snelheid. Het lijkt dan ook op een foutje.
Reputatie 7
Badge +20
Vreemd, dit zie ik namelijk zelf niet terug op die postcode, Kevin. Heb je hier misschien een screenshot van? Bij mij staat op de dekkingskaart 85,78 Mbps als hoogst gemeten snelheid...

374 is maximaal met windje mee denk ik! 😉
@Thalina: Ik heb zelf wel interesse in een hogere downloadsnelheid, hoewel het nu snel is in Utrecht merk ik dat als ik buiten de stad ben ik een lagere downloadsnelheid heb dan vrienden die bv bij KPN zitten. Voor whatsapp etc. heeft een hogere downloadsnelheid weinig nut. Voor het bekijken van streams is het wel erg handig.

@David: Zie afbeelding.
Reputatie 4
Badge +7
Hoe kan de gemiddelde snelheid hoger liggen dan de hoogst gemeten snelheid?
Mijn snelheid in Apeldoorn met een Samsung Galaxy S7 op 4G+. De snelheid is super en zelfs sneller dan mijn 120mbs van Ziggo.
Reputatie 2
Ik haalde net 144mbit per seconde! Bizar hoge snelheid!

Reageer