[Nieuws] T-Mobile klanten bellen vanaf deze zomer ook via 4G en wifi

• 27 mei 2019
  • 23 reacties
  • 2753 Bekeken

Reputatie 7
Badge +20
  • T-Mobile Moderator
  • 14647 reacties

Vanaf vandaag starten we met activeren van bellen via 4G voor T-Mobile klanten met een Go-abonnement. Dit geldt voor zowel particuliere klanten als ondernemers en we verwachten dat deze activatie 6 tot 8 weken duurt. Verwacht wordt ook dat in de nazomer ook bellen via wifi beschikbaar wordt voor particuliere T-Mobile klanten. Voor zakelijke abonnementen wordt bellen via 4G en wifi tegelijkertijd geactiveerd later in dit kwartaal. Bellen via 4G betekent geluid in HD, een snellere gespreksverbinding en de mogelijkheid om het 4G netwerk ook tijdens het bellen te gebruiken.

Lees ons volledige persbericht in onze T-Mobile Newsroom.

Veelgestelde vragen over bellen via 4G en wifi

Wat is bellen via 4G?Bellen over 4G –ook bekend als VoLTE- is bellen met je mobiel over het 4G-netwerk van T-Mobile. Bellen doe je via het 2G-, 3G- en voortaan ook via het 4G-netwerk. Ons netwerk is het best geteste en snelste netwerk van Nederland*, dus reken maar dat 4G-bellen voordelen heeft. Zo merk je direct een verbeterde geluidskwaliteit en duurt het maar 2 seconden voordat de telefoon overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden.
*Bron: P3 connect Mobile Benchmark 2018/Ookla Speedtest 2018.

Wat is bellen via wifi?Met wifi-bellen maak je gebruik van een wifi-verbinding om te bellen. Superhandig wanneer er bijvoorbeeld binnenshuis geen mobiel netwerk van T-Mobile beschikbaar is. Dit kan voorkomen in onder andere goed geïsoleerde huizen. Wifi-bellen zorgt dan voor betere telefonische bereikbaarheid.

Het verbruik (de minuten die je belt), gaat gewoon uit je belbundel en kost niets extra. Bellen via wifi kan met elk wifi-netwerk met een vaste internetverbinding. Dus je hebt hiervoor geen vast internet van T-Mobile nodig. Wifi-bellen is mogelijk via de vaste internetverbinding van iedere Nederlandse internet serviceprovider.

Klinkt goed, maar wat zijn de voordelen van bellen via 4G en via wifi?
  • Geluid in HD: een heldere spraakkwaliteit, alsof je naast de ander staat.
  • Snellere verbinding: de gemiddelde ‘call-setup-tijd’ (gespreksverbinding) is sneller dan bij bellen via 3G. Meestal gaat de lijn na twee seconden al over.
  • Multitasken: erg handig dat je tijdens het bellen ook kan internetten over het 4G-netwerk.
  • Verbeterd bereik: met het bellen via wifi ben je beter telefonisch bereikbaar. Je hebt minder kans op een verbroken gesprek.
  • Het kost je niets extra: je hoeft er geen aparte bundel voor te nemen.

Top! Wat heb ik precies nodig voor 4G-bellen en wifi-bellen?Met een T-Mobile abonnement profiteer je kosteloos van bellen via 4G en wifi, zodra dit op jouw aansluiting is geactiveerd. Je hebt een geschikte telefoon nodig met zowel bellen via 4G als bellen via wifi ingeschakeld. Je hebt een beschikbaar 4G- of wifi-netwerk nodig.
Let op! De uitrol van 4G- en wifi-bellen gaat niet over één nacht ijs! Het kan dus zijn dat je nog geen gebruik kunt maken van deze nieuwe functies, omdat het op jouw aansluiting nog niet is geactiveerd.

Zorg ervoor dat je de meest up-to-date software op je telefoon hebt geïnstalleerd. Volg de volgende stappen om in je toestelinstellingen de opties ‘bellen via 4G’ en ‘bellen via wifi’ in te schakelen.

Android toestellen
Ga naar ‘
Toestelinstellingen’ > ‘
Verbindingen’ > ‘
Mobiele Netwerken’. Schakel daar beide opties ‘
Bellen via 4G’ en ‘
Bellen via wifi’ in.

Apple iPhone
Schakel 4G-bellen in; ga naar ‘
Instellingen’ > ‘
Mobiel netwerk’ > Schakel 4G in. Kies de optie ‘
Gesprekken en data’ om 4G-bellen in te schakelen.

Schakel ook ‘Bellen via wifi’ in onder ‘Instellingen’ > ‘Mobiel netwerk’ > ‘Bellen via wifi’

Om gebruik te maken van bellen via 4G bellen of bellen via wifi is het belangrijk dat je de meest recente software op je smartphone hebt staan.

Hoe weet ik dat ik bellen via 4G gebruik?Als je tijdens je gesprek het 4G-symbool ziet staan bovenaan op je smartphonescherm dan bel je via 4G.
Kan ik blijven bellen, ook wanneer ik geen 4G-bereik heb?Jazeker. Wanneer je even geen 4G-bereik hebt, schakelt jouw toestel automatisch terug op het 2G- of 3G-netwerk, zonder dat je hier iets van merkt.
Wanneer kan ik gebruik gaan maken van bellen via 4G en wifi?Vanaf 27 mei starten we met de activatie van bellen via 4G voor alle Go abonnementen (zowel particulier als zakelijk). In de loop van het 3e kwartaal 2019 zullen zowel Go als alle overige particuliere abonnementen gebruik kunnen maken van zowel bellen via 4G als bellen via wifi.

Voor de zakelijke abonnementen; @Work en Corporate Rateplan zal in de loop van het 2e kwartaal bellen via 4G en wifi geactiveerd worden.

Het activeren van bellen via 4G en wifi neemt ongeveer 6-8 weken in beslag en er is geen precieze planning bekend wanneer jouw aansluiting geactiveerd wordt. Het is dus even afwachten, maar je geduld wordt beloond!

Onderstaande abonnementen kunnen vanaf het derde kwartaal in 2019 gebruik maken van zowel bellen via 4G als bellen via wifi:
Flex 20 '07 Actiepakket '14
Basisabonnement Sim Only Altijd EU Bellen Voordeel '15
Basisabonnement Sim Only '15 Altijd EU Totaal & Muziek Voordeel '15
Basis Sim Altijd EU Totaal Voordeel
Stel Samen '13 Altijd EU Bellen
Stel Samen & Stel Bij Stel Samen Zakelijk EU
Voordeelpakket '13 Ondernemers Onbeperkt pakket
Basispakket '13 Ondernemers Start pakket

Gebruik ik mijn belminuten of MB’s bij 4G-bellen?Als je belt via 4G, gaat dit net zoals bij het normale bellen gewoon van je belminuten af.
Wat is het verschil tussen bellen via 4G en wifi?Bellen via 4G is mobiel bellen, maar dan via 4G. Dit zorgt voor een snellere verbinding en optimale geluidskwaliteit van je gesprekken. Maar soms is er binnenshuis geen goed bereik, bijvoorbeeld omdat huizen en kantoren goed geïsoleerd zijn. Ook daar hebben we iets voor: bellen via wifi. Wifi-bellen houdt in dat je gebruik maakt van een wifi-netwerk om verbinding te maken, in plaats van ons 2G-, 3G- of 4G-netwerk.
Ja, maar zorg altijd voor een veilig wifi-netwerk, waar je het wachtwoord van kent. Een openbaar wifi-netwerk kan onveilig en instabiel zijn. Wifi-bellen werkt in principe op ieder wifi-netwerk in Nederland en stelt geen hoge eisen aan de snelheid van je wifi-verbinding. Wel is het belangrijk dat het signaal sterk genoeg is om met wifi verbonden te blijven. Het beste is om het thuis of op kantoor gewoon even uit te proberen.

Wat betaal ik voor wifi-bellen?Voor bellen via wifi betaal je net als 4G-bellen niets extra’s. Een telefoongesprek wordt zoals je gewend bent op dezelfde manier uit je belbundel afgerekend als een normaal mobiel gesprek. We brengen uiteraard geen dataverbruik in rekening.
Kan ik ook 4G-bellen of wifi-bellen in het buitenland?4G-bellen en wifi-bellen vanuit het buitenland wordt niet ondersteund. Je gesprek zal automatisch via het 2G- of 3G-netwerk van de buitenlandse provider verlopen.
Welke toestellen zijn geschikt voor bellen via 4G en wifi?Momenteel zijn de volgende toestellen geschikt voor bellen via wifi en 4G op het T-Mobile netwerk:

Apple- iPhone 5S, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6S, iPhone 6S Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X, iPhone XR, iPhone SE, iPhone XS, iPhone XS Max

Let op: de iPhone 5s ondersteunt alléén bellen via wifi maar niet bellen via 4G.

Huawei- P30, P30 Pro, P30 Lite

Motorola- Moto G7 Plus

Nokia- Nokia 7.1, Nokia 9 Pureview

Oppo- Reno

Samsung- A20e, A3 (2017), A40, A5 (2017), A50, A70, A8 (2017), A80, Note8, Note9, S8, S8+, S9, S9+, S10, S10+, S10e, Xcover4

Sony- Xperia 1
Deze lijst wordt ook aangevuld wanneer er nieuwe toestellen bij komen die geschikt zijn voor bellen via 4G en wifi.

Kan ik ook 112 bellen met 4G- of wifi-bellen?Tijdens het bellen met het noodnummer schakelt jouw toestel automatisch over naar het mobiele 2G- of 3G-netwerk. Maak je geen zorgen: bellen naar 112 is altijd mogelijk. Ook als je tijdelijk geen dekking met ons mobiele netwerk hebt. Jouw toestel schakelt dan automatisch over naar het 2G- of 3G-netwerk van een andere provider.
Ik heb PrePaid, kan ik ook bellen via 4G en wifi?Met PrePaid is het niet mogelijk om gebruik te maken van bellen via 4G of wifi.

Mochten er nog vragen zijn na bovenstaande informatie, laat het in een reactie hieronder weten! 😎

23 reacties

Zit de Nokia 8.1 en Nokia 7 Plus ook in de pijplijn om gecertificeerd te worden?
Reputatie 4
Badge +3
Jammer dat de OnePlus 7 Pro nog ontbreekt.

Ik hoop dat dit toestel wel op de officiële lijst staat, maar nog ontbreekt hier in deze post, want ik zie dat de Oppo Reno er wél tussen staat. (OnePlus toestellen worden gemaakt door Oppo)
Eindelijk!, wordt ik ook niet meer terug gegooid op 3g tijdens het bellen..
Reputatie 7
Badge +20
Hey @menzo2003 & @Jeffrey87,

Op dit moment heb ik nog geen planning voor jullie wanneer er nieuwe telefoons worden toegevoegd. We zullen de lijst continu aanvullen (wanneer mogelijk), zodat de lijst helemaal up-to-date is. Hopelijk komen ook jullie devices snel in de lijst! 🤞

@juliank, goed om te lezen dat je er blij mee bent! 😁

Andere vragen? Let us know!
Zou ook handig zijn om hier direct de lijst van ondersteunde telefoons te vermelden:

Welke toestellen zijn geschikt voor bellen via 4G en wifi?

Momenteel zijn de volgende toestellen geschikt voor bellen via wifi en 4G op het T-Mobile netwerk:
  • Apple - iPhone 5S, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6S, iPhone 6S Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X, iPhone XR, iPhone SE, iPhone XS, iPhone XS Max
Let op: de iPhone 5s ondersteunt alléén bellen via wifi maar niet bellen via 4G.
  • Huawei - P30, P30 Pro, P30 Lite
  • Motorola - Moto G7 Plus
  • Nokia - Nokia 7.1, Nokia 9 Pureview
  • Oppo - Reno
  • Samsung - A20e, A3 (2017), A40, A5 (2017), A50, A70, A8 (2017), A80, Note8, Note9, S8, S8+, S9, S9+, S10, S10+, S10e, Xcover4
  • Sony - Xperia 1

Bron: https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen#antwoorden

Dat gezegd hoop ik dat er snel meerdere modellen en fabrikanten bij komen. Oneplus, Google, LG, Asus, Xiaomi, Vivo, ZTE, HTC en Honor zijn een gemis. Daarnaast mogen er ook wel een heel stuk meer ondersteunde modellen van Motorola, Nokia, Oppo en Sony bijkomen.

Ik hoop dat oudere modellen zoals de Oneplus 3T (ondersteund VoLTE), en niche modellen zoals de LG V40, ook snel worden toegevoegd.

Overigens stom dat, welke organisatie of entiteiten dit systeem hebben bedacht in hoe providers VoLTE moeten bewerkstelligen op hun netwerken, het niet zo simpel is als een 'schakelaar overhalen' om alle VoLTE capable devices gebruik te laten kunnen maken van VoLTE op 't netwerk van de provider. Het schijnt dat de telefoonfabrikant dus een firmware update naar hun modellen moet sturen, een firmware update dat uniek is per network operator. Jemig de pemig: dat gaat dan nog een behoorlijk aantal jaren duren totdat de gebruiker met zijn telefoon op elk 4G netwerk in de wereld VoLTE kan benutten. Maar dat de telecom industrie een ratjetoe is, is allang duidelijk (*kuch* SS7 = mandje + lek *kuch*).
Reputatie 3
Badge
Ik vind het al mooi om ondersteuning te zien voor andere merken die nog niet voorkomen bij andere providers. De lijst dat tele2 ondersteunt is best wel uitgebreid met De Standaard merken + Sony en Nokia,, ik neem het aan dat T-mobile naartoe gaat werken?!

VoLTE is zo "complex" omdat het totaal afwijkt van het standaard bellen (circuit switched) die je met 1G, 2G en 3G hebt. De implementatie is ook gekomen NA dat de LTE standaard klaar was, beetje adhoc gebeurt allemaal en omdat verschillende partijen eigen dingen zijn gaan doen, liet dat te veel ruimte voor eigen interpretatie van De Standaard. En er zijn nog andere problemen die nog niet opgelost of geïmplementeerd zijn zoals interconnectie tussen providers en buitenlandse providers en VoLTE tijdens roaming.

Echter vind ik dat Nederlanderse providers nogal te moeilijk doen met "certificering en goedkeuring " van een toestel, dat zou zorgen voor een stabiel en goed werkende systeem maar je ziet vaak bij de andere 3 (inclusief tele2) dat mensen nogal vaak verschillende problemen ervaren. Veel Aziatische providers (voornamelijk in India) zijn minder streng en maken de IMS instellingen voor alle fabrikanten beschikbaar zodat zo veel mogelijk toestellen gebruik kunnen maken van VoLTE, voorbeeld daarvan is Jio die helemaal geen 3G netwerk heeft, ook geen roaming akkoord met andere providers, dus haar klanten moeten via 4G bellen. Soms gaat het mis en zie je in de OnePlus of Xiaomi forums dat een update VoLTE kapot heeft gemaakt, maar komt steeds minder voor.

Over dat je overal met je telefoon gebruik kan maken van VoLTE is nog en uitdaging door de manier hoe fabrikanten dat implementeren. Bij Apple is het erg simpel, zodra je simkaart wordt gedetecteerd, wordt een provider profile gedownload met alle instellingen. Samsung bijvoorbeeld houdt erg veel van lokale varianten, en hoewel ze overgestapt zijn naar een uitgebreide software variant met configuratie voor verschillendelanden, dat is nog regio gebonden, dus je Europese Galaxy zou geen verbinding maken met de IMS van een Aziatische provider tenzij jij een Aziatische firmware gaat flashen.
Reputatie 7
Badge +20
@Xpress Bedankt voor de toevoeging, de lijst zelf staat ook al in de FAQ natuurlijk! 😉 We zullen zien hoe het gaat met de toevoeging van telefoons gedurende de komende tijd. Eerst bellen over 4G maar eens goed uitrollen!

@Rena_chan Thanks ook voor jouw toevoeging, altijd leuk om te zien als mensen zich interesseren voor telecomzaken!
Wanneer gaan we het merken dat we op 4g kunnen bellen?
@juliank
Goede vraag. Ik dacht dat je het kon zien aan het VoLTE symbool op je notificatie bar, maar dat symbool is schijnbaar ten eerste optioneel (de telefoonmaker of maker van de ROM bepaalt of je überhaupt een symbool ziet of niet), en ten tweede is schijnbaar de bedoeling achter dat symbool om te laten zien dat jij op een netwerk zit waar VoLTE mogelijk is, alsook dat jouw telefoon geschikt is voor dat netwerk. Het symbool zegt dus niets over de bel kwaliteit zodra je gaat bellen.
Dus het antwoord op je vraag wanneer je weet of je via VoLTE belt of niet: wanneer je een verbetering in geluidskwaliteit merkt dan je gewend bent over 3G.
Reputatie 3
Badge +2
Je ziet het gemakkelijkst door de indicatie op welke netwerk technology je zit. Dus b.v. 4G in je scherm of 3G/H+.
Als je normaal 4G ziet en je gaat bellen, dan zul je bij T-Mobile abonnementen zien dat je telefoon tijdens het gesprek 3G/H+ aangeeft. Zodra je bent geactiveerd voor VoLTE en je toestel is geschikt, dan zul je zien dat 4G in het scherm blijft staan, zelfs tijdens het gesprek!
Goed om te zien dat T-Mobile VoLTE uit de testfase heeft getrokken. Graag had ik er ook gebruikt van gemaakt maar helaas wordt mijn toestel nog(?) niet ondersteund. Ook hoop dat dit alsnog gaat gebeuren met de Google Pixel 3XL en als hier ook een test voor nodig is dan hou ik me graag aanbevolen hiervoor.
Het zou inderdaad leuk zijn als dit ook naar de (niet genoemde) OnePlus 7 Pro zou komen!
Komt VoLTE ook naar de Samsung S7 (Edge) en HTC U11? Zou leuk zijn 🙂
Komt VoLTE ook naar de Samsung S7 (Edge) en HTC U11? Zou leuk zijn :)
Waarschijnlijk niet, want was ook al niet mogelijk tijdens de testfase. Heb het zelf eerder ook al eens gevraagd, maar nooit echt een duidelijk antwoord op gekregen. De S7 wordt daarentegen wel weer ondersteund bij Tele2. Misschien zorgt dat er tzt nog voor dat het uiteindelijk wel wordt ondersteund mochten beide netwerken echt gaan samenwerken.
Op mijn telefoon (Samsung S10e) wordt bij instellingen / mobiele netwerken de optie voor bellen via 4G weergegeven. Alleen is deze optie lichtgrijs waardoor je niks aan of uit kan klikken.
Op het moment deze functie wordt uitgerold, krijgt mijn telefoon dan bepaalde instellingen doorgestuurd vanuit T-Mobile? Dit zodat deze functie wordt 'aangezet' in mijn toestel?
Reputatie 4
Badge +3
Op mijn telefoon (Samsung S10e) wordt bij instellingen / mobiele netwerken de optie voor bellen via 4G weergegeven. Alleen is deze optie lichtgrijs waardoor je niks aan of uit kan klikken.
Op het moment deze functie wordt uitgerold, krijgt mijn telefoon dan bepaalde instellingen doorgestuurd vanuit T-Mobile? Dit zodat deze functie wordt 'aangezet' in mijn toestel?

Hi @Dommels-2010,

Heb je al wel de laatste softwareversie van Android op je telefoon geïnstalleerd staan?

Tevens zal deze optie in veel gevallen pas beschikbaar komen na dat het T-Mobile netwerk jouw toestel een 'seintje' heeft gegeven dat bellen via 4G voor jouw toestel beschikbaar is.

Wacht het dus nog heel even af! 😀

Groet,

Jeffrey
Bedankt voor je reactie Jeffrey.
De laatste updates zijn inderdaad geïnstalleerd.
Ik wacht het verder nog wel even af.
Reputatie 3
Badge +2

Komt VoLTE ook naar de Samsung S7 (Edge) en HTC U11? Zou leuk zijn :)Waarschijnlijk niet, want was ook al niet mogelijk tijdens de testfase. Heb het zelf eerder ook al eens gevraagd, maar nooit echt een duidelijk antwoord op gekregen. De S7 wordt daarentegen wel weer ondersteund bij Tele2. Misschien zorgt dat er tzt nog voor dat het uiteindelijk wel wordt ondersteund mochten beide netwerken echt gaan samenwerken.

Nee, Samsung brengt die software settings niet meer naar de oude modellen. Elk nieuw model wordt nu voor alle MNO's voorzien van de juiste VoLTE settings. Helaas voor MVNO's die hun eigen simkaarten maken hebben zij vaak geen afspraken met de handset fabrikanten om dit ook voor hun sims ID's te activeren.
Reputatie 3
Badge +2
Hi,

Bij mij doet VOLTE het nog steeds niet en vowifi ook niet, hoe zit dat daar mee ?
Reputatie 3
Badge
Hi,

Bij mij doet VOLTE het nog steeds niet en vowifi ook niet, hoe zit dat daar mee ?

Staat ook in de OP dat de activatie voor VoLTE 6 a 8 weken kan duren. Ze doen dat in batches. Zo voorkomen ze dat een mogelijk probleem die tijdens de pilot niet naar boven is gekomen ineens problemen voor alle klanten zorgt.

VoWiFi wordt in de nazomer voor particulieren geactiveerd
Hier werkt VoLTE inmiddels wel en ik ben hier erg tevreden over. Op de rand van het ontvangst gebied is de gesprekskwaliteit een stuk beter en stabieler dan via 3G. Erg blij met deze ontwikkeling. Nu nog een keer een geschikt toestel voor VoWifi kopen zodat je mits geen dekking maar wel wifi geen gesprek meer hoeft te missen.
Heb ook nu VoLTE en heb een OnePlus 7 Pro, een niet ondersteund toestel. VoWifi doet nog niet helaas, en VoLTE werkt ook niet als je voor LTE only kiest.
Reputatie 3
Badge
HIer ook al VoLTE met een S10e

Heb ook nu VoLTE en heb een OnePlus 7 Pro, een niet ondersteund toestel. VoWifi doet nog niet helaas, en VoLTE werkt ook niet als je voor LTE only kiest.

Het was wel te verwachten dat de OnePlus 7 (pro) ondersteuning krijgt, T-mobile verkoopt dit toestel officieel al. Alleen raar dat VoLTE juist niet werkt als je voor 4G only kiest.... bug in OOS?

Reageer