[Nieuws] T-Mobile klanten bellen vanaf deze zomer ook via 4G en wifi

• 27 mei 2019
  • 91 reacties
  • 8679 Bekeken

Toon eerste reactie

91 reacties

Bedankt voor je toelichting Dennis. Dat zal inderdaad één en ander verklaren. Het technische verhaal in de link die je meestuurde was mij iets te technisch, maar in grote lijnen zat er wel wat logica in 😏🤔
Reputatie 2
Ik wil bij deze graag mijn eerste ervaringen delen van 4G-bellen. Het werkt bijzonder goed en snel op de iPhone en ben er ook erg blij mee.

Wel valt het volgende op: HD-voice naar KPN-klanten werkt alleen als ik via 3G bel en niet via 4G-bellen. Ook is 1202 niet bereikbaar via 4G-bellen en wel via 3G-bellen.

Ik hoop dat dit kan worden opgelost en kijk uit naar WiFi-bellen.
goedemiddag,
ik heb een serieus "probleem" mbt bellen over wifi.
Situatieschets.

Organisatie met meer dan 100 toestellen waarvan zo'n 10 toestellen nu bellen over wifi actief hebben ivm slechte kwalilteit dekking op kantoorlocatie.
Op wifi netwerk |(achter de firewall) werkt bellen over wifi wel van Vodafone en KPN. Echter niet van T-Mobile. Voor de firewall (rechtstreeks op ziggo modem) werkt tmobile wel.
Dit is overigens ook in mijn prive-situatie. Hier met udp 500/4500 aan de slag gegaan zonder enig effect.
Echter gisteren één collega die opeens WEL bellen over wifi had. Echter moest er een sw update van de iphone komen. Na de update GEEN bellen over wifi meer........

Leg het mij maar uit....
Wie helpt ons verder???????
Hier heeft VoLTE het nu bijna een maand gedaan maar nu is het over met de pret. Is er een storing?
Hier heeft VoLTE het nu bijna een maand gedaan maar nu is het over met de pret. Is er een storing?
Ik heb hetzelfde probleem; ik werk met een iPhone XS Max. Heb de laatste aanbiedersinstellingen, ook de laatste iOS update.
Reputatie 3
Badge +4
Hoi mensen met een 1+, ik hoor van @David dat VoLTE er wel aan zit te komen voor de OnePlus 7/ 7 Pro (nog onbekend wanneer).

https://community.t-mobile.nl/overige-toestelmerken-365/4g-only-gebruiken-en-toch-kunnen-bellen-op-oneplus-7-pro-312108?postid=1504755
Reputatie 7
Badge +20
@fwout ; Van welk toestel maak jij gebruik? Heeft VoLTE wel eerder gewerkt? Zo ja, ervaar je problemen alleen op kantoor of ook andere locaties (thuis bijvoorbeeld)?

@JassyNL ; Van jou zou ik ook graag willen weten van welk toestel jij gebruik maakt. Je geeft aan dat het vorige maand goed werkte was dat op alle locaties of op een specifieke locatie? Ervaar je nu overal problemen? Is je toestel voorzien van de laatste update?

@MicJulian Je toestel is hiervoor wel geschikt. Werkte het voorheen wel goed bij jou? Ervaar je dit probleem op een locatie of op meerdere? Wat voor probleem ervaar je precies welke meldingen krijg je te zien?

We hebben concrete informatie van jullie nodig zodat we dit kunnen doorzetten naar onze technische afdeling. Dus als jullie ons kunnen voorzien van 3 voorbeelden met datum en tijdstip waarop jullie problemen ervaren, dan maak ik cases aan voor jullie. ik zie jullie reacties graag tegemoet!
@Hajar Het heeft gewerkt op een enkele locatie. Vorige week zelfs gehad de ene dag wel en de andere dag niet op hetzelfde wifi netwerk.
@Hajar Ik gebruik een niet ondersteund toestel (Xiaomi Mi A2) maar het werkte prima. Het werkt nu trouwens ook weer prima en heb ik geen klachten meer. Het hikje was van vrijdagmiddag tot maandagmiddag. Ik ervaarde het niet beschikbaar zijn op alle locaties.

Overigens, ondanks dat mijn toestel officieel niet ondersteund word werkt het prima, inclusief hand-over naar 3G etcetera. Ik merk echter wel waneer de 4G dekking slechter wordt, maar er nog niet naar 3G wordt geschakeld, de boel behoorlijk begint te haperen. Ik had gedacht dat 4G bellen hier wat robuster zou zijn.

By the way: Enig idee wanneer HD Voice beschikbaar komt op 4G? Dit is tot nu toe alleen beschikbaar op 3G voor zover mijn laatste kennis reikt.
Op mijn telefoon (Samsung S10e) wordt bij instellingen / mobiele netwerken de optie voor bellen via 4G weergegeven. Alleen is deze optie lichtgrijs waardoor je niks aan of uit kan klikken.
Op het moment deze functie wordt uitgerold, krijgt mijn telefoon dan bepaalde instellingen doorgestuurd vanuit T-Mobile? Dit zodat deze functie wordt 'aangezet' in mijn toestel?

Update:
Per vandaag kan ik via WiFi bellen (waarschijnlijk ook via 4G,maar nog niet geprobeerd). Bellen via WiFi werkt goed (gezien het telefoongesprek wat ik net gevoerd heb). Ik heb wel een wifi netwerk wat uitzendt op 5G, want dit schijnt voor WiFi bellen aangeraden te worden. Lijkt inderdaad dus goed te werken.
Heb alleen nog wel een vraag hierover.
Deze functie is bij Vodafone al langer beschikbaar en toen ik nog belde met een Samsung S7 kon ik daar ook een voorkeur instellen. Voorkeur voor bellen via WiFi of gewoon via het netwerk van Vodafone, tenzij dit signaal te zwak was. Dan ging het sowieso via WiFi.
Op mijn huidige telefoon (S10e) kan ik deze functie niet terugvinden..
Kan iemand hier meer over vertellen?
Bellen over 4G werkt ook.
Wat dat aangaat heb ik ook nog enkele vragen over bellen in HD-kwaliteit.
Tijdens het bellen via WiFi of 4G viel mij op dat er de ene keer 'HD' in mijn scherm stond en een andere keer 'HD+'. Wat is het verschil en wanneer krijg je het één en wanneer het ander?
Daarnaast heb ik ook gelezen dat HD bellen via 3G mogelijk is, maar ik heb dat nooit in mijn scherm zien staan. Bel regelmatig naar T-Mobile nummers, dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen. Kan iemand daar ook meer duidelijkheid over geven?
@fwout ; Van welk toestel maak jij gebruik? Heeft VoLTE wel eerder gewerkt? Zo ja, ervaar je problemen alleen op kantoor of ook andere locaties (thuis bijvoorbeeld)?

@JassyNL ; Van jou zou ik ook graag willen weten van welk toestel jij gebruik maakt. Je geeft aan dat het vorige maand goed werkte was dat op alle locaties of op een specifieke locatie? Ervaar je nu overal problemen? Is je toestel voorzien van de laatste update?

@MicJulian Je toestel is hiervoor wel geschikt. Werkte het voorheen wel goed bij jou? Ervaar je dit probleem op een locatie of op meerdere? Wat voor probleem ervaar je precies welke meldingen krijg je te zien?

We hebben concrete informatie van jullie nodig zodat we dit kunnen doorzetten naar onze technische afdeling. Dus als jullie ons kunnen voorzien van 3 voorbeelden met datum en tijdstip waarop jullie problemen ervaren, dan maak ik cases aan voor jullie. ik zie jullie reacties graag tegemoet!

@Hajar Ik kwam er per toeval achter dat het Wifi bellen op mijn telefoon werkte toen ik opeens WLAN call in mijn scherm zag. Het bereik in mijn appartement is uitermate beperkt dus het kwam als een erg welkome verrassing. Zelfs als ik mijn telefoon op airplane-mode zette (wel Wifi aan) schakelde WLAN call aan. Sinds een dag of 10 doet het wifi bellen het niet meer. Heb van alles geprobeerd, wat ik ook kon lezen op internet. Heb mijn Router gereset, laatste firmware instellingen geladen, de netwerkinstellingen van mijn telefoon gereset, telefoon gereboot, Wifi bellen aan/uit gedaan, ....etc..
Heb ook met de klantenservice gebeld en die kon mij vertellen dat voor Corporate rate abonnementen de uitrol in het 2e kwartaal zou gebeuren en dat af en toe nog tests uitgevoerd worden. Dat het wrslk daar aan ligt en dat het nog ongeveer 8 weken zal duren.
Bellen over 4G werkt ook.
Wat dat aangaat heb ik ook nog enkele vragen over bellen in HD-kwaliteit.
Tijdens het bellen via WiFi of 4G viel mij op dat er de ene keer 'HD' in mijn scherm stond en een andere keer 'HD+'. Wat is het verschil en wanneer krijg je het één en wanneer het ander?
Daarnaast heb ik ook gelezen dat HD bellen via 3G mogelijk is, maar ik heb dat nooit in mijn scherm zien staan. Bel regelmatig naar T-Mobile nummers, dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen. Kan iemand daar ook meer duidelijkheid over geven?

Met betrekking tot jouw vraag over HD en HD+ bellen: Wanneer je belt naar een T-Mobile nummer welke op dat moment met 4G-verbonden is en VoLTE actief heeft in het abonnement, heb je een HD+ gesprek. Wanneer je naar een T-Mobile nummer belt, welke óf niet verbonden is met 4G op dat moment óf nog geen VoLTE geactiveerd heeft in het abonnement/toestel is niet geschikt, dan wordt het een HD-gesprek.
Op dit moment ondersteund T-Mobile nog geen HD-voice gesprekken naar bijvoorbeeld Vodafone of KPN-nummers. 😞
Reputatie 2
Op dit moment ondersteund T-Mobile nog geen HD-voice gesprekken naar bijvoorbeeld Vodafone of KPN-nummers. :(

Dat klopt niet, T-Mobile ondersteunt weldegelijk HD-voice naar KPN-nummers. Probleem is echter dat dit nu alleen werkt als je via 3G belt. Via 4G naar KPN bellen levert weer ouderwets dof geluid op.

I
Inmiddels heeft het probleem zich van zelf opgelost; WLAN Call doet het weer; De informatie die ik van de klantenservice ontving lijkt dus te kloppen. De uitrol van WIFI bellen wordt gefaseerd uitgerold en af en toe lijkt het idd te werken (wrlslk een test over meerdere dagen) en vervolgens weer 'tijdelijk' gestopt. Ik hoop dat de test is afgerond en dat het nu zal blijven werken.

Op dit moment ondersteund T-Mobile nog geen HD-voice gesprekken naar bijvoorbeeld Vodafone of KPN-nummers. :(Dat klopt niet, T-Mobile ondersteunt weldegelijk HD-voice naar KPN-nummers. Probleem is echter dat dit nu alleen werkt als je via 3G belt. Via 4G naar KPN bellen levert weer ouderwets dof geluid op.

Ik had het ook over HD-voice via 4G bellen waar het topic over gaat. 😉
Reputatie 7
Badge +20
@MicJulian Fijn dat het weer werkt. Wat de klantenservice aangaf klopt inderdaad. Mocht je in de toekomst weer vragen hebben hierover, laat het ons dan weten.
Hoi mensen met een 1+, ik hoor van @David dat VoLTE er wel aan zit te komen voor de OnePlus 7/ 7 Pro (nog onbekend wanneer).

https://community.t-mobile.nl/overige-toestelmerken-365/4g-only-gebruiken-en-toch-kunnen-bellen-op-oneplus-7-pro-312108?postid=1504755

Ik heb al VoLTE op mijn OnePlus 7 Pro sinds een krap maandje, ze zijn er wel duidelijk mee bezig en het is dus wel een ondersteund toestel ondanks dat hij niet in de lijst staat.
Helaas werkt VoLTE nog steeds niet met '4G Only' als instelling.

Wij hebben intussen 4G bellen op onze zakelijke abonnementen, maar nog geen VoWiFi. Wanneer wordt dat op de zakelijke Go abonnementen geactiveerd?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Jorian123,

De uitrol voor zakelijke abonnementen is nog niet volledig afgerond, waardoor sommigen van jullie wel beide diensten kunnen gebruiken en anderen nog niet. Een exacte datum is niet helemaal duidelijk, maar ook VoWiFi komt binnenkort naar jou toe!
Reputatie 3
Badge +4
Hoi @Jordytjes en @David , de OnePlus 7 / 7 Pro lijken inderdaad aan het VoLTE lijstje toegevoegd te kunnen worden! Mooi!
Ik hoor vaker dat het in de instellingen selecteren van 4G only niet aan te bevelen is en dat dit de goede werking van VoLTE in de weg staat (vraag me niet waarom).
Selecteer in de netwerkinstellingen dus liever 4g/3g/2g automatisch (zoals het standaard ingesteld staat).
Reputatie 5
Badge +11
@HarryMe Houd er ook rekening mee dat 112 bellen nog via 2G/3G netwerken gaat. Zie de FAQ van 4G/WiFi bellen. De "4G only" modus kan dus zelfs gevaarlijk zijn, omdat je dan (nog) geen 112 kunt bellen. Het statement dat "4G only" VoLTE in de weg staat klinkt niet erg logisch, maar wellicht kunnen de moderators hier verder op ingaan...

Ik heb al VoLTE op mijn OnePlus 7 Pro sinds een krap maandje, ze zijn er wel duidelijk mee bezig en het is dus wel een ondersteund toestel ondanks dat hij niet in de lijst staat.
Helaas werkt VoLTE nog steeds niet met '4G Only' als instelling.

Zojuist even getest hier, maar bij mij geen VoLTE op de OnePlus 7 Pro. Ik heb altijd mee getest met de VoLTE en VoWiFi, dus het staat beide op mijn abonnement aan. Op mijn Samsung Galaxy S10+ werkt het prima namelijk. Dus vermoed dat het toch niet actief is. Klantenservice van T-Mobile had er zojuist geen antwoord op. Vandaar maar hier gepost.
Reputatie 3
Badge +4
Goedemorgen, vreemd... (allicht heb je het al geprobeerd, maar toch)
toestel aangeschaft in een NL winkel?
Recente simkaart?
Simkaarten uitwisselen geprobeerd?
Laatste update (via updater app)?
De gefaseerde VoLTE uitrol nog niet afgerond (maar dacht van wel)?

V.w.b. VoWiFi werkt meer niet dan wel, daar let ik niet zo op, mensen die dat willen raad ik aan eerst uit te zoeken aan welke voorwaarden dit moet voldoen (speciale modemrouter, glasvezel?)
Hoi @Jordytjes en @David , de OnePlus 7 / 7 Pro lijken inderdaad aan het VoLTE lijstje toegevoegd te kunnen worden! Mooi!
Ik hoor vaker dat het in de instellingen selecteren van 4G only niet aan te bevelen is en dat dit de goede werking van VoLTE in de weg staat (vraag me niet waarom).
Selecteer in de netwerkinstellingen dus liever 4g/3g/2g automatisch (zoals het standaard ingesteld staat).

Hij staat bij mij nu op LTE/WDCMA, zodat VoLTE werkt, maar zodra ik weer dagelijks naar een locatie moet met slecht bereik zet ik hem gelijk weer op LTE only. Het onnodig switchen van 3G/4G kost onnodig veel batterij en daarbij bel ik amper.

Wat @DennisAmeling aangeeft over het bellen van 112 is wel een dingetje.

@mmatheeuwsen Je zou kunnen proberen VoLTE te forceren op je toestel, ik heb het niet hoeven te doen maar het kan werken. Dit moet je doen via de OnePlus logkit:
Open the dialer: *#800# --> oneplus Logkit --> Function Switch --> enable VoLTE + VoWifi switch
Bron: XDA Developers

Reageer