[Nieuws] T-Mobile klanten bellen vanaf deze zomer ook via 4G en wifi

  • 27 mei 2019
  • 57 reacties
  • 5673 Bekeken

Reputatie 7
Badge +20
  • T-Mobile Moderator
  • 10736 reacties

Vanaf vandaag starten we met activeren van bellen via 4G voor T-Mobile klanten met een Go-abonnement. Dit geldt voor zowel particuliere klanten als ondernemers en we verwachten dat deze activatie 6 tot 8 weken duurt. Verwacht wordt ook dat in de nazomer ook bellen via wifi beschikbaar wordt voor particuliere T-Mobile klanten. Voor zakelijke abonnementen wordt bellen via 4G en wifi tegelijkertijd geactiveerd later in dit kwartaal. Bellen via 4G betekent geluid in HD, een snellere gespreksverbinding en de mogelijkheid om het 4G netwerk ook tijdens het bellen te gebruiken.


Lees ons volledige persbericht in onze T-Mobile Newsroom.

Veelgestelde vragen over bellen via 4G en wifi


Wat is bellen via 4G?Bellen over 4G –ook bekend als VoLTE- is bellen met je mobiel over het 4G-netwerk van T-Mobile. Bellen doe je via het 2G-, 3G- en voortaan ook via het 4G-netwerk. Ons netwerk is het best geteste en snelste netwerk van Nederland*, dus reken maar dat 4G-bellen voordelen heeft. Zo merk je direct een verbeterde geluidskwaliteit en duurt het maar 2 seconden voordat de telefoon overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden.
*Bron: P3 connect Mobile Benchmark 2018/Ookla Speedtest 2018.

Wat is bellen via wifi?Met wifi-bellen maak je gebruik van een wifi-verbinding om te bellen. Superhandig wanneer er bijvoorbeeld binnenshuis geen mobiel netwerk van T-Mobile beschikbaar is. Dit kan voorkomen in onder andere goed geïsoleerde huizen. Wifi-bellen zorgt dan voor betere telefonische bereikbaarheid.

Het verbruik (de minuten die je belt), gaat gewoon uit je belbundel en kost niets extra. Bellen via wifi kan met elk wifi-netwerk met een vaste internetverbinding. Dus je hebt hiervoor geen vast internet van T-Mobile nodig. Wifi-bellen is mogelijk via de vaste internetverbinding van iedere Nederlandse internet serviceprovider.

Klinkt goed, maar wat zijn de voordelen van bellen via 4G en via wifi?
  • Geluid in HD: een heldere spraakkwaliteit, alsof je naast de ander staat.
  • Snellere verbinding: de gemiddelde ‘call-setup-tijd’ (gespreksverbinding) is sneller dan bij bellen via 3G. Meestal gaat de lijn na twee seconden al over.
  • Multitasken: erg handig dat je tijdens het bellen ook kan internetten over het 4G-netwerk.
  • Verbeterd bereik: met het bellen via wifi ben je beter telefonisch bereikbaar. Je hebt minder kans op een verbroken gesprek.
  • Het kost je niets extra: je hoeft er geen aparte bundel voor te nemen.

Top! Wat heb ik precies nodig voor 4G-bellen en wifi-bellen?Met een T-Mobile abonnement profiteer je kosteloos van bellen via 4G en wifi, zodra dit op jouw aansluiting is geactiveerd. Je hebt een geschikte telefoon nodig met zowel bellen via 4G als bellen via wifi ingeschakeld. Je hebt een beschikbaar 4G- of wifi-netwerk nodig.
Let op! De uitrol van 4G- en wifi-bellen gaat niet over één nacht ijs! Het kan dus zijn dat je nog geen gebruik kunt maken van deze nieuwe functies, omdat het op jouw aansluiting nog niet is geactiveerd.

Zorg ervoor dat je de meest up-to-date software op je telefoon hebt geïnstalleerd. Volg de volgende stappen om in je toestelinstellingen de opties ‘bellen via 4G’ en ‘bellen via wifi’ in te schakelen.

Android toestellen
Ga naar ‘
Toestelinstellingen’ > ‘
Verbindingen’ > ‘
Mobiele Netwerken’. Schakel daar beide opties ‘
Bellen via 4G’ en ‘
Bellen via wifi’ in.

Apple iPhone
Schakel 4G-bellen in; ga naar ‘
Instellingen’ > ‘
Mobiel netwerk’ > Schakel 4G in. Kies de optie ‘
Gesprekken en data’ om 4G-bellen in te schakelen.

Schakel ook ‘Bellen via wifi’ in onder ‘Instellingen’ > ‘Mobiel netwerk’ > ‘Bellen via wifi’

Om gebruik te maken van bellen via 4G bellen of bellen via wifi is het belangrijk dat je de meest recente software op je smartphone hebt staan.

Hoe weet ik dat ik bellen via 4G gebruik?Als je tijdens je gesprek het 4G-symbool ziet staan bovenaan op je smartphonescherm dan bel je via 4G.
Kan ik blijven bellen, ook wanneer ik geen 4G-bereik heb?Jazeker. Wanneer je even geen 4G-bereik hebt, schakelt jouw toestel automatisch terug op het 2G- of 3G-netwerk, zonder dat je hier iets van merkt.
Wanneer kan ik gebruik gaan maken van bellen via 4G en wifi?Vanaf 27 mei starten we met de activatie van bellen via 4G voor alle Go abonnementen (zowel particulier als zakelijk). In de loop van het 3e kwartaal 2019 zullen zowel Go als alle overige particuliere abonnementen gebruik kunnen maken van zowel bellen via 4G als bellen via wifi.

Voor de zakelijke abonnementen; @Work en Corporate Rateplan zal in de loop van het 2e kwartaal bellen via 4G en wifi geactiveerd worden.

Het activeren van bellen via 4G en wifi neemt ongeveer 6-8 weken in beslag en er is geen precieze planning bekend wanneer jouw aansluiting geactiveerd wordt. Het is dus even afwachten, maar je geduld wordt beloond!

Onderstaande abonnementen kunnen vanaf het derde kwartaal in 2019 gebruik maken van zowel bellen via 4G als bellen via wifi:
Flex 20 '07 Actiepakket '14
Basisabonnement Sim Only Altijd EU Bellen Voordeel '15
Basisabonnement Sim Only '15 Altijd EU Totaal & Muziek Voordeel '15
Basis Sim Altijd EU Totaal Voordeel
Stel Samen '13 Altijd EU Bellen
Stel Samen & Stel Bij Stel Samen Zakelijk EU
Voordeelpakket '13 Ondernemers Onbeperkt pakket
Basispakket '13 Ondernemers Start pakket

Gebruik ik mijn belminuten of MB’s bij 4G-bellen?Als je belt via 4G, gaat dit net zoals bij het normale bellen gewoon van je belminuten af.
Wat is het verschil tussen bellen via 4G en wifi?Bellen via 4G is mobiel bellen, maar dan via 4G. Dit zorgt voor een snellere verbinding en optimale geluidskwaliteit van je gesprekken. Maar soms is er binnenshuis geen goed bereik, bijvoorbeeld omdat huizen en kantoren goed geïsoleerd zijn. Ook daar hebben we iets voor: bellen via wifi. Wifi-bellen houdt in dat je gebruik maakt van een wifi-netwerk om verbinding te maken, in plaats van ons 2G-, 3G- of 4G-netwerk.
Ja, maar zorg altijd voor een veilig wifi-netwerk, waar je het wachtwoord van kent. Een openbaar wifi-netwerk kan onveilig en instabiel zijn. Wifi-bellen werkt in principe op ieder wifi-netwerk in Nederland en stelt geen hoge eisen aan de snelheid van je wifi-verbinding. Wel is het belangrijk dat het signaal sterk genoeg is om met wifi verbonden te blijven. Het beste is om het thuis of op kantoor gewoon even uit te proberen.

Wat betaal ik voor wifi-bellen?Voor bellen via wifi betaal je net als 4G-bellen niets extra’s. Een telefoongesprek wordt zoals je gewend bent op dezelfde manier uit je belbundel afgerekend als een normaal mobiel gesprek. We brengen uiteraard geen dataverbruik in rekening.
Kan ik ook 4G-bellen of wifi-bellen in het buitenland?4G-bellen en wifi-bellen vanuit het buitenland wordt niet ondersteund. Je gesprek zal automatisch via het 2G- of 3G-netwerk van de buitenlandse provider verlopen.
Welke toestellen zijn geschikt voor bellen via 4G en wifi?Momenteel zijn de volgende toestellen geschikt voor bellen via wifi en 4G op het T-Mobile netwerk:

Apple- iPhone 5S, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6S, iPhone 6S Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X, iPhone XR, iPhone SE, iPhone XS, iPhone XS Max

Let op: de iPhone 5s ondersteunt alléén bellen via wifi maar niet bellen via 4G.

Huawei- P30, P30 Pro, P30 Lite

Motorola- Moto G7 Plus

Nokia- Nokia 7.1, Nokia 9 Pureview

Oppo- Reno

Samsung- A20e, A3 (2017), A40, A5 (2017), A50, A70, A8 (2017), A80, Note8, Note9, S8, S8+, S9, S9+, S10, S10+, S10e, Xcover4

Sony- Xperia 1
Deze lijst wordt ook aangevuld wanneer er nieuwe toestellen bij komen die geschikt zijn voor bellen via 4G en wifi.

Kan ik ook 112 bellen met 4G- of wifi-bellen?Tijdens het bellen met het noodnummer schakelt jouw toestel automatisch over naar het mobiele 2G- of 3G-netwerk. Maak je geen zorgen: bellen naar 112 is altijd mogelijk. Ook als je tijdelijk geen dekking met ons mobiele netwerk hebt. Jouw toestel schakelt dan automatisch over naar het 2G- of 3G-netwerk van een andere provider.
Ik heb PrePaid, kan ik ook bellen via 4G en wifi?Met PrePaid is het niet mogelijk om gebruik te maken van bellen via 4G of wifi.

Mochten er nog vragen zijn na bovenstaande informatie, laat het in een reactie hieronder weten! 😎

57 reacties


Ik weet uit ervaring dat de optie WiFi bellen alleen verschijnt in het menu, als het toestel detecteert dat de functie wordt ondersteunt door het netwerk. Tot mijn vreugde verscheen de optie vorige week. Aangezet. Maar het werkt niet. In de kelder, geen signaal, wel WiFi. Maar niks WiFi bellenOpen deur: je toestel is wel toegevoegd aan je WiFi netwerk en je WiFi (data) op je telefoon staat aan?


Ik snap je vraag niet.
Ik heb thuis WiFi. Mijn toestel is ingelogd op mijn WiFi netwerk. Is dat wat je bedoelt?
Jammer dat er geen contretere info is als dat bellen over WI-FI in Q3 uitgerold wordt. Bij mijn werkgever geen bereik, wel wifi. Bij de klantenservice kan niemand aangeven in welke uitrolbatch mijn nummer zit. Dit lijkt me toch niet zo heel lastig te achterhalen?

Toestel ondersteund het en de optie staat ook ingeschakeld.
Hoe zit het met de ondersteuning van de Nokia 8.1? Dit is een telefoon die jullie zelf verkopen maar ik zie hem nog niet op de lijst. Gaat deze wel nog komen?
Reputatie 2
Kan iemand mij even bijpraten wat de stand van zaken is m.b.t. de uitrol van bellen over WiFi. Ik zie dat diverse gebruikers hier al gebruik van maken, maar ik twijfel of het bij mij al geactiveerd is. Op mijn iPhone7 heb ik dit al wel in de instellingen aangezet, alleen had ik dit vroeger op deze iPhone ook al toen ik nog bij Vodafone zat.
Volgens mij moet dit links bovenaan toch in het scherm vermeld worden: "T-Mobile WiFi" Dat is nu niet het geval bij mij. Betekent dit dat ik nog niet over WiFi kan bellen, moet ik misschien nog wat anders doen of activeren?
Misschien relevant: ik heb internet thuis via 4GvT van T-Mobile.
Reputatie 5
Badge +11
Ik weet uit ervaring dat de optie WiFi bellen alleen verschijnt in het menu, als het toestel detecteert dat de functie wordt ondersteunt door het netwerk. Tot mijn vreugde verscheen de optie vorige week. Aangezet. Maar het werkt niet. In de kelder, geen signaal, wel WiFi. Maar niks WiFi bellen
Welk toestel gebruik je? Op iPhones is het bijvoorbeeld zo dat de schakelaars voor VoLTE en VoWiFi er al in zitten sinds een bepaalde aanbieder-update, maar dat wil niet zeggen dat het al op het netwerk actief is voor de betreffende klant. Sommige klanten (zoals PrePaid) vallen nog gewoon terug op 3G bij bellen, zelfs als VoLTE aan staat. Dus wellicht verschilt de werking per OS/toestel 🙂
Reputatie 4
Badge +3
Ik weet uit ervaring dat de optie WiFi bellen alleen verschijnt in het menu, als het toestel detecteert dat de functie wordt ondersteunt door het netwerk. Tot mijn vreugde verscheen de optie vorige week. Aangezet. Maar het werkt niet. In de kelder, geen signaal, wel WiFi. Maar niks WiFi bellen
Open deur: je toestel is wel toegevoegd aan je WiFi netwerk en je WiFi (data) op je telefoon staat aan?
Ik weet uit ervaring dat de optie WiFi bellen alleen verschijnt in het menu, als het toestel detecteert dat de functie wordt ondersteunt door het netwerk. Tot mijn vreugde verscheen de optie vorige week. Aangezet. Maar het werkt niet. In de kelder, geen signaal, wel WiFi. Maar niks WiFi bellen
Hoi @Jordytjes en @David , de OnePlus 7 / 7 Pro lijken inderdaad aan het VoLTE lijstje toegevoegd te kunnen worden! Mooi!
Ik hoor vaker dat het in de instellingen selecteren van 4G only niet aan te bevelen is en dat dit de goede werking van VoLTE in de weg staat (vraag me niet waarom).
Selecteer in de netwerkinstellingen dus liever 4g/3g/2g automatisch (zoals het standaard ingesteld staat).

Hij staat bij mij nu op LTE/WDCMA, zodat VoLTE werkt, maar zodra ik weer dagelijks naar een locatie moet met slecht bereik zet ik hem gelijk weer op LTE only. Het onnodig switchen van 3G/4G kost onnodig veel batterij en daarbij bel ik amper.

Wat @DennisAmeling aangeeft over het bellen van 112 is wel een dingetje.

@mmatheeuwsen Je zou kunnen proberen VoLTE te forceren op je toestel, ik heb het niet hoeven te doen maar het kan werken. Dit moet je doen via de OnePlus logkit:
Open the dialer: *#800# --> oneplus Logkit --> Function Switch --> enable VoLTE + VoWifi switch
Bron: XDA Developers
Reputatie 4
Badge +4
Goedemorgen, vreemd... (allicht heb je het al geprobeerd, maar toch)
toestel aangeschaft in een NL winkel?
Recente simkaart?
Simkaarten uitwisselen geprobeerd?
Laatste update (via updater app)?
De gefaseerde VoLTE uitrol nog niet afgerond (maar dacht van wel)?

V.w.b. VoWiFi werkt meer niet dan wel, daar let ik niet zo op, mensen die dat willen raad ik aan eerst uit te zoeken aan welke voorwaarden dit moet voldoen (speciale modemrouter, glasvezel?)

Hoi mensen met een 1+, ik hoor van @David dat VoLTE er wel aan zit te komen voor de OnePlus 7/ 7 Pro (nog onbekend wanneer).

https://community.t-mobile.nl/overige-toestelmerken-365/4g-only-gebruiken-en-toch-kunnen-bellen-op-oneplus-7-pro-312108?postid=1504755
Ik heb al VoLTE op mijn OnePlus 7 Pro sinds een krap maandje, ze zijn er wel duidelijk mee bezig en het is dus wel een ondersteund toestel ondanks dat hij niet in de lijst staat.
Helaas werkt VoLTE nog steeds niet met '4G Only' als instelling.



Zojuist even getest hier, maar bij mij geen VoLTE op de OnePlus 7 Pro. Ik heb altijd mee getest met de VoLTE en VoWiFi, dus het staat beide op mijn abonnement aan. Op mijn Samsung Galaxy S10+ werkt het prima namelijk. Dus vermoed dat het toch niet actief is. Klantenservice van T-Mobile had er zojuist geen antwoord op. Vandaar maar hier gepost.
Reputatie 5
Badge +11
@HarryMe Houd er ook rekening mee dat 112 bellen nog via 2G/3G netwerken gaat. Zie de FAQ van 4G/WiFi bellen. De "4G only" modus kan dus zelfs gevaarlijk zijn, omdat je dan (nog) geen 112 kunt bellen. Het statement dat "4G only" VoLTE in de weg staat klinkt niet erg logisch, maar wellicht kunnen de moderators hier verder op ingaan...
Reputatie 4
Badge +4
Hoi @Jordytjes en @David , de OnePlus 7 / 7 Pro lijken inderdaad aan het VoLTE lijstje toegevoegd te kunnen worden! Mooi!
Ik hoor vaker dat het in de instellingen selecteren van 4G only niet aan te bevelen is en dat dit de goede werking van VoLTE in de weg staat (vraag me niet waarom).
Selecteer in de netwerkinstellingen dus liever 4g/3g/2g automatisch (zoals het standaard ingesteld staat).
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Jorian123,

De uitrol voor zakelijke abonnementen is nog niet volledig afgerond, waardoor sommigen van jullie wel beide diensten kunnen gebruiken en anderen nog niet. Een exacte datum is niet helemaal duidelijk, maar ook VoWiFi komt binnenkort naar jou toe!
Wij hebben intussen 4G bellen op onze zakelijke abonnementen, maar nog geen VoWiFi. Wanneer wordt dat op de zakelijke Go abonnementen geactiveerd?
Hoi mensen met een 1+, ik hoor van @David dat VoLTE er wel aan zit te komen voor de OnePlus 7/ 7 Pro (nog onbekend wanneer).

https://community.t-mobile.nl/overige-toestelmerken-365/4g-only-gebruiken-en-toch-kunnen-bellen-op-oneplus-7-pro-312108?postid=1504755

Ik heb al VoLTE op mijn OnePlus 7 Pro sinds een krap maandje, ze zijn er wel duidelijk mee bezig en het is dus wel een ondersteund toestel ondanks dat hij niet in de lijst staat.
Helaas werkt VoLTE nog steeds niet met '4G Only' als instelling.

Reputatie 7
Badge +20
@MicJulian Fijn dat het weer werkt. Wat de klantenservice aangaf klopt inderdaad. Mocht je in de toekomst weer vragen hebben hierover, laat het ons dan weten.

Op dit moment ondersteund T-Mobile nog geen HD-voice gesprekken naar bijvoorbeeld Vodafone of KPN-nummers. :(Dat klopt niet, T-Mobile ondersteunt weldegelijk HD-voice naar KPN-nummers. Probleem is echter dat dit nu alleen werkt als je via 3G belt. Via 4G naar KPN bellen levert weer ouderwets dof geluid op.


Ik had het ook over HD-voice via 4G bellen waar het topic over gaat. 😉
@fwout ; Van welk toestel maak jij gebruik? Heeft VoLTE wel eerder gewerkt? Zo ja, ervaar je problemen alleen op kantoor of ook andere locaties (thuis bijvoorbeeld)?

@JassyNL ; Van jou zou ik ook graag willen weten van welk toestel jij gebruik maakt. Je geeft aan dat het vorige maand goed werkte was dat op alle locaties of op een specifieke locatie? Ervaar je nu overal problemen? Is je toestel voorzien van de laatste update?

@MicJulian Je toestel is hiervoor wel geschikt. Werkte het voorheen wel goed bij jou? Ervaar je dit probleem op een locatie of op meerdere? Wat voor probleem ervaar je precies welke meldingen krijg je te zien?

We hebben concrete informatie van jullie nodig zodat we dit kunnen doorzetten naar onze technische afdeling. Dus als jullie ons kunnen voorzien van 3 voorbeelden met datum en tijdstip waarop jullie problemen ervaren, dan maak ik cases aan voor jullie. ik zie jullie reacties graag tegemoet!

I
Inmiddels heeft het probleem zich van zelf opgelost; WLAN Call doet het weer; De informatie die ik van de klantenservice ontving lijkt dus te kloppen. De uitrol van WIFI bellen wordt gefaseerd uitgerold en af en toe lijkt het idd te werken (wrlslk een test over meerdere dagen) en vervolgens weer 'tijdelijk' gestopt. Ik hoop dat de test is afgerond en dat het nu zal blijven werken.
Reputatie 2
Op dit moment ondersteund T-Mobile nog geen HD-voice gesprekken naar bijvoorbeeld Vodafone of KPN-nummers. :(

Dat klopt niet, T-Mobile ondersteunt weldegelijk HD-voice naar KPN-nummers. Probleem is echter dat dit nu alleen werkt als je via 3G belt. Via 4G naar KPN bellen levert weer ouderwets dof geluid op.
Bellen over 4G werkt ook.
Wat dat aangaat heb ik ook nog enkele vragen over bellen in HD-kwaliteit.
Tijdens het bellen via WiFi of 4G viel mij op dat er de ene keer 'HD' in mijn scherm stond en een andere keer 'HD+'. Wat is het verschil en wanneer krijg je het één en wanneer het ander?
Daarnaast heb ik ook gelezen dat HD bellen via 3G mogelijk is, maar ik heb dat nooit in mijn scherm zien staan. Bel regelmatig naar T-Mobile nummers, dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen. Kan iemand daar ook meer duidelijkheid over geven?


Met betrekking tot jouw vraag over HD en HD+ bellen: Wanneer je belt naar een T-Mobile nummer welke op dat moment met 4G-verbonden is en VoLTE actief heeft in het abonnement, heb je een HD+ gesprek. Wanneer je naar een T-Mobile nummer belt, welke óf niet verbonden is met 4G op dat moment óf nog geen VoLTE geactiveerd heeft in het abonnement/toestel is niet geschikt, dan wordt het een HD-gesprek.
Op dit moment ondersteund T-Mobile nog geen HD-voice gesprekken naar bijvoorbeeld Vodafone of KPN-nummers. 😞
@fwout ; Van welk toestel maak jij gebruik? Heeft VoLTE wel eerder gewerkt? Zo ja, ervaar je problemen alleen op kantoor of ook andere locaties (thuis bijvoorbeeld)?

@JassyNL ; Van jou zou ik ook graag willen weten van welk toestel jij gebruik maakt. Je geeft aan dat het vorige maand goed werkte was dat op alle locaties of op een specifieke locatie? Ervaar je nu overal problemen? Is je toestel voorzien van de laatste update?

@MicJulian Je toestel is hiervoor wel geschikt. Werkte het voorheen wel goed bij jou? Ervaar je dit probleem op een locatie of op meerdere? Wat voor probleem ervaar je precies welke meldingen krijg je te zien?

We hebben concrete informatie van jullie nodig zodat we dit kunnen doorzetten naar onze technische afdeling. Dus als jullie ons kunnen voorzien van 3 voorbeelden met datum en tijdstip waarop jullie problemen ervaren, dan maak ik cases aan voor jullie. ik zie jullie reacties graag tegemoet!

@Hajar Ik kwam er per toeval achter dat het Wifi bellen op mijn telefoon werkte toen ik opeens WLAN call in mijn scherm zag. Het bereik in mijn appartement is uitermate beperkt dus het kwam als een erg welkome verrassing. Zelfs als ik mijn telefoon op airplane-mode zette (wel Wifi aan) schakelde WLAN call aan. Sinds een dag of 10 doet het wifi bellen het niet meer. Heb van alles geprobeerd, wat ik ook kon lezen op internet. Heb mijn Router gereset, laatste firmware instellingen geladen, de netwerkinstellingen van mijn telefoon gereset, telefoon gereboot, Wifi bellen aan/uit gedaan, ....etc..
Heb ook met de klantenservice gebeld en die kon mij vertellen dat voor Corporate rate abonnementen de uitrol in het 2e kwartaal zou gebeuren en dat af en toe nog tests uitgevoerd worden. Dat het wrslk daar aan ligt en dat het nog ongeveer 8 weken zal duren.
Bellen over 4G werkt ook.
Wat dat aangaat heb ik ook nog enkele vragen over bellen in HD-kwaliteit.
Tijdens het bellen via WiFi of 4G viel mij op dat er de ene keer 'HD' in mijn scherm stond en een andere keer 'HD+'. Wat is het verschil en wanneer krijg je het één en wanneer het ander?
Daarnaast heb ik ook gelezen dat HD bellen via 3G mogelijk is, maar ik heb dat nooit in mijn scherm zien staan. Bel regelmatig naar T-Mobile nummers, dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen. Kan iemand daar ook meer duidelijkheid over geven?
Op mijn telefoon (Samsung S10e) wordt bij instellingen / mobiele netwerken de optie voor bellen via 4G weergegeven. Alleen is deze optie lichtgrijs waardoor je niks aan of uit kan klikken.
Op het moment deze functie wordt uitgerold, krijgt mijn telefoon dan bepaalde instellingen doorgestuurd vanuit T-Mobile? Dit zodat deze functie wordt 'aangezet' in mijn toestel?

Update:
Per vandaag kan ik via WiFi bellen (waarschijnlijk ook via 4G,maar nog niet geprobeerd). Bellen via WiFi werkt goed (gezien het telefoongesprek wat ik net gevoerd heb). Ik heb wel een wifi netwerk wat uitzendt op 5G, want dit schijnt voor WiFi bellen aangeraden te worden. Lijkt inderdaad dus goed te werken.
Heb alleen nog wel een vraag hierover.
Deze functie is bij Vodafone al langer beschikbaar en toen ik nog belde met een Samsung S7 kon ik daar ook een voorkeur instellen. Voorkeur voor bellen via WiFi of gewoon via het netwerk van Vodafone, tenzij dit signaal te zwak was. Dan ging het sowieso via WiFi.
Op mijn huidige telefoon (S10e) kan ik deze functie niet terugvinden..
Kan iemand hier meer over vertellen?
@Hajar Ik gebruik een niet ondersteund toestel (Xiaomi Mi A2) maar het werkte prima. Het werkt nu trouwens ook weer prima en heb ik geen klachten meer. Het hikje was van vrijdagmiddag tot maandagmiddag. Ik ervaarde het niet beschikbaar zijn op alle locaties.

Overigens, ondanks dat mijn toestel officieel niet ondersteund word werkt het prima, inclusief hand-over naar 3G etcetera. Ik merk echter wel waneer de 4G dekking slechter wordt, maar er nog niet naar 3G wordt geschakeld, de boel behoorlijk begint te haperen. Ik had gedacht dat 4G bellen hier wat robuster zou zijn.

By the way: Enig idee wanneer HD Voice beschikbaar komt op 4G? Dit is tot nu toe alleen beschikbaar op 3G voor zover mijn laatste kennis reikt.
@Hajar Het heeft gewerkt op een enkele locatie. Vorige week zelfs gehad de ene dag wel en de andere dag niet op hetzelfde wifi netwerk.

Reageer