[Nieuws] T-Mobile klanten bellen vanaf deze zomer ook via 4G en wifi


Reputatie 7
Badge +20
  • T-Mobile Moderator
  • 11505 reacties

Vanaf vandaag starten we met activeren van bellen via 4G voor T-Mobile klanten met een Go-abonnement. Bellen via 4G betekent geluid in HD, een snellere gespreksverbinding en de mogelijkheid om het 4G netwerk ook tijdens het bellen te gebruiken.


[Update 4 december 2019] Inmiddels is bellen via 4G beschikbaar voor al onze klanten. Momenteel werken we er hard aan ook bellen via wifi zo snel mogelijk voor iedereen beschikbaar te maken. Je ontvangt vanzelf een e-mail zodra je hier gebruik van kunt maken. Voor gebruikers van zakelijke abonnementen (excl. Go) is bellen via wifi op dit moment al mogelijk.
 

Lees ons volledige persbericht in onze T-Mobile Newsroom.

 

Veelgestelde vragen over bellen via 4G en wifi


Wat is bellen via 4G?

 

 

Bellen over 4G –ook bekend als VoLTE- is bellen met je mobiel over het 4G-netwerk van T-Mobile. Bellen doe je via het 2G-, 3G- en voortaan ook via het 4G-netwerk. Ons netwerk is het best geteste en snelste netwerk van Nederland*, dus reken maar dat 4G-bellen voordelen heeft. Zo merk je direct een verbeterde geluidskwaliteit en duurt het maar 2 seconden voordat de telefoon overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden.


*Bron: P3 connect Mobile Benchmark 2018/Ookla Speedtest 2018. Wat is bellen via wifi?

Met wifi-bellen maak je gebruik van een wifi-verbinding om te bellen. Superhandig wanneer er bijvoorbeeld binnenshuis geen mobiel netwerk van T-Mobile beschikbaar is. Dit kan voorkomen in onder andere goed geïsoleerde huizen. Wifi-bellen zorgt dan voor betere telefonische bereikbaarheid.

Het verbruik (de minuten die je belt), gaat gewoon uit je belbundel en kost niets extra. Bellen via wifi kan met elk wifi-netwerk met een vaste internetverbinding. Dus je hebt hiervoor geen vast internet van T-Mobile nodig. Wifi-bellen is mogelijk via de vaste internetverbinding van iedere Nederlandse internet serviceprovider.


Klinkt goed, maar wat zijn de voordelen van bellen via 4G en via wifi?

  • Geluid in HD: een heldere spraakkwaliteit, alsof je naast de ander staat.
  • Snellere verbinding: de gemiddelde ‘call-setup-tijd’ (gespreksverbinding) is sneller dan bij bellen via 3G. Meestal gaat de lijn na twee seconden al over.
  • Multitasken: erg handig dat je tijdens het bellen ook kan internetten over het 4G-netwerk.
  • Verbeterd bereik: met het bellen via wifi ben je beter telefonisch bereikbaar. Je hebt minder kans op een verbroken gesprek.
  • Het kost je niets extra: je hoeft er geen aparte bundel voor te nemen.


Top! Wat heb ik precies nodig voor 4G-bellen en wifi-bellen?

Met een T-Mobile abonnement profiteer je kosteloos van bellen via 4G en wifi, zodra dit op jouw aansluiting is geactiveerd. Je hebt een geschikte telefoon nodig met zowel bellen via 4G als bellen via wifi ingeschakeld. Je hebt een beschikbaar 4G- of wifi-netwerk nodig.
Let op! De uitrol van 4G- en wifi-bellen gaat niet over één nacht ijs! Het kan dus zijn dat je nog geen gebruik kunt maken van deze nieuwe functies, omdat het op jouw aansluiting nog niet is geactiveerd.

Zorg ervoor dat je de meest up-to-date software op je telefoon hebt geïnstalleerd. Volg de volgende stappen om in je toestelinstellingen de opties ‘bellen via 4G’ en ‘bellen via wifi’ in te schakelen.

Android toestellen
Ga naar ‘
Toestelinstellingen’ > ‘
Verbindingen’ > ‘
Mobiele Netwerken’. Schakel daar beide opties ‘
Bellen via 4G’ en ‘
Bellen via wifi’ in.

Apple iPhone
Schakel 4G-bellen in; ga naar ‘
Instellingen’ > ‘
Mobiel netwerk’ > Schakel 4G in. Kies de optie ‘
Gesprekken en data’ om 4G-bellen in te schakelen.

Schakel ook ‘Bellen via wifi’ in onder ‘Instellingen’ > ‘Mobiel netwerk’ > ‘Bellen via wifi’

Om gebruik te maken van bellen via 4G bellen of bellen via wifi is het belangrijk dat je de meest recente software op je smartphone hebt staan.


Hoe weet ik dat ik bellen via 4G gebruik?

Als je tijdens je gesprek het 4G-symbool ziet staan bovenaan op je smartphonescherm dan bel je via 4G.


Kan ik blijven bellen, ook wanneer ik geen 4G-bereik heb?

Jazeker. Wanneer je even geen 4G-bereik hebt, schakelt jouw toestel automatisch terug op het 2G- of 3G-netwerk, zonder dat je hier iets van merkt.


Wanneer kan ik gebruik gaan maken van bellen via 4G en wifi?

Vanaf 27 mei starten we met de activatie van bellen via 4G voor alle Go abonnementen (zowel particulier als zakelijk). In het 4e kwartaal 2019 zullen zowel Go als alle overige particuliere abonnementen gebruik kunnen maken van zowel bellen via 4G als bellen via wifi.

Voor de zakelijke abonnementen; @Work en Corporate Rateplan zal in de loop van het 2e kwartaal bellen via 4G en wifi geactiveerd worden.

Het activeren van bellen via 4G en wifi neemt ongeveer 6-8 weken in beslag en er is geen precieze planning bekend wanneer jouw aansluiting geactiveerd wordt. Het is dus even afwachten, maar je geduld wordt beloond!

Onderstaande abonnementen kunnen vanaf het derde kwartaal in 2019 gebruik maken van zowel bellen via 4G als bellen via wifi:
Flex 20 '07 Actiepakket '14
Basisabonnement Sim Only Altijd EU Bellen Voordeel '15
Basisabonnement Sim Only '15 Altijd EU Totaal & Muziek Voordeel '15
Basis Sim Altijd EU Totaal Voordeel
Stel Samen '13 Altijd EU Bellen
Stel Samen & Stel Bij Stel Samen Zakelijk EU
Voordeelpakket '13 Ondernemers Onbeperkt pakket
Basispakket '13 Ondernemers Start pakket


Gebruik ik mijn belminuten of MB’s bij 4G-bellen?

Als je belt via 4G, gaat dit net zoals bij het normale bellen gewoon van je belminuten af.


Wat is het verschil tussen bellen via 4G en wifi?

Bellen via 4G is mobiel bellen, maar dan via 4G. Dit zorgt voor een snellere verbinding en optimale geluidskwaliteit van je gesprekken. Maar soms is er binnenshuis geen goed bereik, bijvoorbeeld omdat huizen en kantoren goed geïsoleerd zijn. Ook daar hebben we iets voor: bellen via wifi. Wifi-bellen houdt in dat je gebruik maakt van een wifi-netwerk om verbinding te maken, in plaats van ons 2G-, 3G- of 4G-netwerk.
Ja, maar zorg altijd voor een veilig wifi-netwerk, waar je het wachtwoord van kent. Een openbaar wifi-netwerk kan onveilig en instabiel zijn. Wifi-bellen werkt in principe op ieder wifi-netwerk in Nederland en stelt geen hoge eisen aan de snelheid van je wifi-verbinding. Wel is het belangrijk dat het signaal sterk genoeg is om met wifi verbonden te blijven. Het beste is om het thuis of op kantoor gewoon even uit te proberen.


Wat betaal ik voor wifi-bellen?

Voor bellen via wifi betaal je net als 4G-bellen niets extra’s. Een telefoongesprek wordt zoals je gewend bent op dezelfde manier uit je belbundel afgerekend als een normaal mobiel gesprek. We brengen uiteraard geen dataverbruik in rekening.


Kan ik ook 4G-bellen of wifi-bellen in het buitenland?

4G-bellen en wifi-bellen vanuit het buitenland wordt niet ondersteund. Je gesprek zal automatisch via het 2G- of 3G-netwerk van de buitenlandse provider verlopen.


Welke toestellen zijn geschikt voor bellen via 4G en wifi?

Momenteel zijn de volgende toestellen geschikt voor bellen via wifi en 4G op het T-Mobile netwerk:

  • Apple iPhone - 6, 6 Plus, 6S, 6S Plus, 7, 7 Plus, 8, 8 Plus, X, XR, SE, XS, XS Max, 11, 11 Pro, 11 Pro Max
  • Huawei - Mate 20 Pro, P20, P20 Lite 2019, P20 Pro, P30, P30 Pro, P30 Lite
  • Lenovo - Moto G7 Power (DS), Moto Z3 Play (DS)
  • Nokia - Nokia 8.1, Nokia 9 Pureview
  • Oppo - Reno, Reno 10x Zoom, Reno Z
  • Samsung - A20e, A40, A50, A6 DS, A6+, A70, A8 SS (2018), J4+, J6 (DS), Note8, Note9, Note10, Note10+, S8, S8+, S9, S9+, S10, S10+, S10e, Xcover4
  • Sony - Xperia 1


Kan ik ook 112 bellen met 4G- of wifi-bellen?

Tijdens het bellen met het noodnummer schakelt jouw toestel automatisch over naar het mobiele 2G- of 3G-netwerk. Maak je geen zorgen: bellen naar 112 is altijd mogelijk. Ook als je tijdelijk geen dekking met ons mobiele netwerk hebt. Jouw toestel schakelt dan automatisch over naar het 2G- of 3G-netwerk van een andere provider.


Ik heb PrePaid, kan ik ook bellen via 4G en wifi?

Met PrePaid is het niet mogelijk om gebruik te maken van bellen via 4G of wifi.

 


Mochten er nog vragen zijn na bovenstaande informatie, laat het in een reactie hieronder weten! 😎

 


160 reacties

Bedankt @Evy, ik heb ondertussen iemand gesproken.

Reputatie 5
Badge +4

Hi @T-Onno 

Geen zorgen, de dekkingsklacht is goed aangekomen! Ik zie dat op 19-1-2020 een onderzoek is gestart, dus op de achtergrond zijn we druk bezig! We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen, en ook jij optimaal kan genieten van ons netwerk. Zodra hier meer informatie over bekend is zullen onze netwerk specialisten persoonlijk contact met jou opnemen! Als ik je op dit moment nog ergens anders mee helpen, dan sta ik voor je klaar! :grinning:

Goedemorgen, Ik lees dit topic al even mee en heb net als de andere klanten last van slecht bereik. Bellen via WiFi zou voor mij daarom een uitkomst zijn.

Fijn dat jullie zo hard werken aan een oplossing voor het bellen via Wifi probleem. Ik hoop dat jullie het snel werkend krijgen.

@Evy je geeft aan dat we een dekkingsklacht kunnen indienen en dat er contact wordt opgenomen door een specialist. Nu heb ik dat meerder malen gedaan, maar er is nog geen contact met mij opgenomen. Dat vind ik erg jammer.

Reputatie 5
Badge +4

We willen niets liever dan dat iedereen optimaal gebruik kan maken van ons netwerk, laat dat vooropstaan. Op dit moment kan ik jullie enkel vragen een nieuwe dekkingsklacht in te dienen zodat onze specialisten nogmaals onderzoek kunnen doen én kunnen kijken of er op korte termijn verbetering aan zit te komen. Behalve het toekennen van een coulance bieden we bij een dekkingsklacht ook de optie aan om het abonnement vervroegd te ontbinden. Uiteraard zien we liever dat jullie blijven, maar we willen ook dat jullie optimaal kunnen bellen en internetten. We zijn hard bezig met het uitrollen van het bellen via WiFi máár daarin zijn we ook afhankelijk van technische uitdagingen, die zorgen ervoor dat de uitrol langer duurt dan we hadden gehoopt. Ik had jullie graag een ander antwoord gegeven, op dit moment is die er niet. Ik kan jullie enkel vragen om geduld óf om nogmaals een dekkingsklacht in te dienen zodat mijn collega’s voor jullie aan de slag kunnen. We zullen ons dan ook gelijk laten horen wanneer er een nieuwe update is! 

…………..

Ze zouden klanten met een netwerkprobleem ook - net als zakelijke klanten - gewoon op VoWifi kunnen activeren lijkt me. Uiteindelijk is het gewoon een simkaart die geactiveerd moet worden.

In principe zou dat inderdaad mogelijk moeten (kunnen) zijn.

Overigens komt het wel heel vreemd over…. T-Mobile heeft VoWifi voor zakelijke contractanten wel ingeschakeld. Bij consumenten abonnementen is er plotseling iets waardoor ze het niet kunnen aanbieden. T-Mobile komt erg ongeloofwaardig over op deze manier.

  • VoWifi uitgerold voor het bedrijfsleven.
  • VoWifi kan niet worden uitgerold voor consumenten vanwege ????
  • VoWifi kan niet voor de groep mensen met dekkingsproblemen worden geactiveerd.
    Vreemd, want tijdens de test-periode kon het wel worden geactiveerd voor deelnemers.

 

Dat er achteraf sprake is van technische problemen kan ik mij dan nog best voorstellen, maar wees dan wel reëel en gooi het voor alle (consumenten en zakelijke) klanten. Dan verlies je ook geen geloofwaardigheid. Nu lijkt er eerder sprake van meten met twee maten.

Of te wel … voor mensen met dekkingsproblemen moet er gewoon structureel een oplossing komen in plaats van een zoethoudertje van éénmalig een paar maanden 20% korting met daarbij wel de (loze) belofte dat VoWifi zou worden uitgerold waardoor voor het merendeel van de mensen de problemen opgelost zouden moeten zijn.

Hi @Chrisje33 

Hier geef ik je graag meer duidelijkheid over! Het klopt inderdaad dat klanten een coulante regeling kunnen krijgen. Dit gebeurt nadat de resultaten bekend zijn van het netwerk onderzoek. wat uitgevoerd wordt door onze netwerkspecialisten. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onze netwerkspecialisten. Ik snap dan ook helemaal dat jij graag overal bereikbaar wilt zijn! Wat je kunt doen, is op de dekkingskaart jouw adres invoeren en vervolgens voor “Meld een probleem” kiezen. Je kunt dan een netwerkklacht indienen en als je daarin aangeeft dat je door ons teruggebeld wilt worden, dan zullen de netwerkspecialisten samen met jou een oplossing zoeken! Zo kunnen we samen een manier vinden om dit netjes op te pakken.

Als je hierbij hulp nodig hebt laat het even weten. Ik help je graag!

 

Dat is leuk, het afgelopen jaar zijn klanten een beetje zoetgehouden met een korting (coulance) of opzeggen. Die coulance werd vaak gepaard met wat informatie over VoWIFI wat het probleem “spoedig” zou gaan oplossen.

Inmiddels is bij het merendeel die coulance verlopen maar van dat VoWIFI nog altijd geen sprake. Meerdere klanten klagen hierom inmiddels steen en been dat ze onder valse voorwendselen zijn ingegaan op die coulance en omdat ze daarmee akkoord gegaan zijn, nu en nog steeds een slechte dekking ervaren maar OOK niet meer kunnen kiezen om alsnog naar een andere partij over te stappen.

Wordt het misschien niet eens tijd voor T-Mobile om klanten met een slechte dekking, waarvan dit bekend is en eerder een coulance-regeling is getroffen, deze of structureel een korting te bieden tot VoWIFI wordt aangeboden… of hen tot VoWIFI wordt aangeboden, de mogelijkheid te blijven bieden hun overeenkomst alsnog te ontbinden?!

Het pers-bericht staat nog altijd live, en bevat nog altijd de informatie dat na de zomer (2019) VoLTE alsmede VoWIFI aangeboden zou worden.
 

Een nieuwe melding maken van dekkingsproblemen heeft voor mensen die dit reeds gedaan hebben dus weinig zin. Op dit moment adviseer ik mensen zelfs op basis van dekkingsproblemen, gewoon een melding te doen en op te zeggen i.p.v. de coulance te accepteren met een “mogelijke” oplossing in het vooruitzicht. Inmiddels zal het mij al niet meer verbazen wanneer VoWIFI alleen voor zakelijke contractanten beschikbaar is en zal blijven en de consument achter het net vist (aangezien er maar bar weinig vernomen wordt vanuit T-Mobile).

Ze zouden klanten met een netwerkprobleem ook - net als zakelijke klanten - gewoon op VoWifi kunnen activeren lijkt me. Uiteindelijk is het gewoon een simkaart die geactiveerd moet worden.

 Ik heb al even niks meer gehoord over de voortgang rondom VoLTE op de Nokia 8.1; ik bel nog altijd via 3G. Ik snap dat het wellicht geen hoge prioriteit heeft voor jullie, maar is hier nog voortgang geboekt? Is er nog iets wat ik kan betekenen om dit te versnellen?

Heb je in de instellingen ‘bellen via 4g’ aangezet? Dat staat standaard uit. Op mijn ‘niet-ondersteunde’ Essential Phone werkt het dan prima.

Hi @Chrisje33 

Hier geef ik je graag meer duidelijkheid over! Het klopt inderdaad dat klanten een coulante regeling kunnen krijgen. Dit gebeurt nadat de resultaten bekend zijn van het netwerk onderzoek. wat uitgevoerd wordt door onze netwerkspecialisten. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onze netwerkspecialisten. Ik snap dan ook helemaal dat jij graag overal bereikbaar wilt zijn! Wat je kunt doen, is op de dekkingskaart jouw adres invoeren en vervolgens voor “Meld een probleem” kiezen. Je kunt dan een netwerkklacht indienen en als je daarin aangeeft dat je door ons teruggebeld wilt worden, dan zullen de netwerkspecialisten samen met jou een oplossing zoeken! Zo kunnen we samen een manier vinden om dit netjes op te pakken.

Als je hierbij hulp nodig hebt laat het even weten. Ik help je graag!

 

Dat is leuk, het afgelopen jaar zijn klanten een beetje zoetgehouden met een korting (coulance) of opzeggen. Die coulance werd vaak gepaard met wat informatie over VoWIFI wat het probleem “spoedig” zou gaan oplossen.

Inmiddels is bij het merendeel die coulance verlopen maar van dat VoWIFI nog altijd geen sprake. Meerdere klanten klagen hierom inmiddels steen en been dat ze onder valse voorwendselen zijn ingegaan op die coulance en omdat ze daarmee akkoord gegaan zijn, nu en nog steeds een slechte dekking ervaren maar OOK niet meer kunnen kiezen om alsnog naar een andere partij over te stappen.

Wordt het misschien niet eens tijd voor T-Mobile om klanten met een slechte dekking, waarvan dit bekend is en eerder een coulance-regeling is getroffen, deze of structureel een korting te bieden tot VoWIFI wordt aangeboden… of hen tot VoWIFI wordt aangeboden, de mogelijkheid te blijven bieden hun overeenkomst alsnog te ontbinden?!

Het pers-bericht staat nog altijd live, en bevat nog altijd de informatie dat na de zomer (2019) VoLTE alsmede VoWIFI aangeboden zou worden.
 

Een nieuwe melding maken van dekkingsproblemen heeft voor mensen die dit reeds gedaan hebben dus weinig zin. Op dit moment adviseer ik mensen zelfs op basis van dekkingsproblemen, gewoon een melding te doen en op te zeggen i.p.v. de coulance te accepteren met een “mogelijke” oplossing in het vooruitzicht. Inmiddels zal het mij al niet meer verbazen wanneer VoWIFI alleen voor zakelijke contractanten beschikbaar is en zal blijven en de consument achter het net vist (aangezien er maar bar weinig vernomen wordt vanuit T-Mobile).

Reputatie 2

Dat weet ik niet, maar verder kan ik maar 1 antwoord geven: ik zal de mensen die mij bellen en ons niet kunnen bereiken vertellen dat ze maar geduld moeten hebben omdat T-mobile ons vraagt geduld te hebben. Dat begrijpen ze vast. We worden nu al maanden aan het lijntje gehouden!

 

Ik snap dat er soms keuzes gemaakt moeten worden (zakelijk, privaat) en dat je zoiets gefaseerd zult willen doen, maar zo complex kan dit toch niet zijn….mijn hemel. Andere providers bieden het al tijden aan. Ik werk zelf in de ICT dus ik kan een hoop zaken begrijpen.

 

Maar mailtjes krijgen dat het zover is, om daarna meerdere keren naar de toekomst doorgeschoven te worden om vervolgens te horen te krijgen dat het eigenlijk gewoon ‘komt wanneer het komt’ en ‘ je zult geduld moeten hebben’ (met TOTAAL onbereikbaar te zijn thuis!) is bizar.

Bovendien: ik heb ook mensen gezien die melden dat het werkt die aan hun reacties te merken geen zakelijk abonnement hebben. Hoe kan dat dan?
 

Ik weet waaraan helpdesks en forum medewerkers zich moeten houden, dus ik verwacht eigenlijk ook geen ander antwoord. Maar dit is echt bizar. Gewoon géén bereik in huis! Ik moet gewoon buiten in de regen gaan staan om te kunnen bellen!

Als ik dit had geweten had ik nooit mijn abonnement verlengd.

 

Ik zit met vrijwel hetzelfde probleem. Na verhuizing nauwelijks bereik in huis en moet ik ouderwets tegen of uit het raam hangen om een normaal gesprek te voeren en de belofte van bellen over Wifi wordt vooralsnog vooral als worst voor onze neus gehangen. Ik krijg weliswaar een paar euro korting op de factuur maar ik betaal liever wat meer als ik daarvoor zekerheid krijg over de verbinding. De info op de site heeft heel lang niet geklopt en ook nu slecht te begrijpen. Een persoon op HBO niveau moet die tekst binnen een uur veel begrijpelijker en vooral correcter kunnen schrijven maar zelfs dat is al te veel moeite, wat vreemd is want het kan veel vragen, meldingen en klachten voorkomen. Het feit dat T-mobile dat niet eens inziet doet mij afvragen welke competenties er bij hen aanwezig zijn.

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Chrisje33 

Hier geef ik je graag meer duidelijkheid over! Het klopt inderdaad dat klanten een coulante regeling kunnen krijgen. Dit gebeurt nadat de resultaten bekend zijn van het netwerk onderzoek. wat uitgevoerd wordt door onze netwerkspecialisten. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onze netwerkspecialisten. Ik snap dan ook helemaal dat jij graag overal bereikbaar wilt zijn! Wat je kunt doen, is op de dekkingskaart jouw adres invoeren en vervolgens voor “Meld een probleem” kiezen. Je kunt dan een netwerkklacht indienen en als je daarin aangeeft dat je door ons teruggebeld wilt worden, dan zullen de netwerkspecialisten samen met jou een oplossing zoeken! Zo kunnen we samen een manier vinden om dit netjes op te pakken.

Als je hierbij hulp nodig hebt laat het even weten. Ik help je graag!

 

@Evy

Wat apart, als ik hierboven over precies hetzelfde klaag, dan krijg ik nul antwoord op dat wij beiden (mijn vriendin en ik beiden) ook korting willen hebben voor het totaal onbereikbaar zijn en het feit dat T-mobile al meerdere malen om ons geduld heeft verzocht nadat en telkens aangeeft dat het eraan zit te komen. 

 

Ik ben net als ARAICH sinds het eerst uur abonnee, al van toen Ben voor het eerst op de markt kwam. Mijn vriendin volgens mij ook.

 

Hoe krijgen wij ook compensatie voor het feit dat niemand ons kan bereiken en andersom? En waarom werkt wifi-calling bij de één wel en de ander niet? Het zou meer sympathie opleveren om daar iets meer en duidelijkere informatie over te geven.

 

Bovenal wil ik gewoon dat het gaat werken, dit is gewoon belachelijk zo.

 

T-mobile was de laatste jaren juist zo goed bezig met het netwerk, Komop, dit laatste stukje kan dan ook toch nog wel (binnen redelijke tijd) goed komen!

Reputatie 5
Badge +4

Hi @ARAICH

Ik zie dat je gisteren bent geholpen door mijn collega’s en die hebben een maandelijkse korting toegekend voor de komende zes maanden. Ik snap natuurlijk dat je liever een goede dekking hebt en dat je gebruik kan maken van VoLTE, weet dat we hier heel hard mee bezig zijn! We waarderen jou als trouwe klant enorm en zien je niet graag gaan. Weet dat we keihard bezig zijn voor je, hopelijk blijf je nog even bij ons en kun je nog even geduld hebben.

Mocht je andere vragen hebben laat je het mij dan weten? Ik help je graag! 

Reputatie 2

@jastsali @CMisker @Msiah @MikedeM 

Ik snap heel goed dat jullie balen dat het uitgesteld is op dit moment, daar balen wij namelijk zelf ook erg van. We hopen dat we het alsnog spoedig kunnen uitrollen, maar op dit moment heb ik geen nieuwe info voor jullie, wat niet al is gedeeld in de update. 

Zoals aangegeven in mijn vorige bericht zullen we het zo snel mogelijk laten weten wanneer er wél nieuws te delen is! 

Hier heb je als klant helemaal niets aan. Erg vervelend om dit te lezen terwijl er 2 terugbelverzoeken lopen over het slechter bereik binnen mijn nieuwe woning. Blijkbaar communiceert T-mobile erg slecht binnen het bedrijf en is de klantenservice niet op de hoogte van deze “ontwikkelingen”. Daar kreeg ik het antwoord dat ze het door zouden zetten naar de technische dienst en dat men mij terug zou bellen over de status. Dit is tot op heden nog steeds niet gedaan terwijl ik klant ben van het 1e uur!!! Schandalig! Ik zie ook geen reden om mijn abonnement te verlengen als deze opties wel beschikbaar zijn bij de concurrent.

Reputatie 7
Badge +5

Het is een samenspel van provider en telefoonmerk. Er moet van beide kanten wat gebeuren om VoLTE en VoWIFI beschikbaar te maken. Aan de kant van Nokia zal dit in een firmwareupdate meegestuurd worden. Aan de kant van T-Mobile zullen ze dit in hun systemen ingeregeld moeten hebben. Pas als aan beide is voldaan is het operationeel. 

 Nokia geeft de schuld aan T-mobile. Er is als enkele klant niet tussen te komen. Als T-mobile nu eens via hun contacten eens gaat navragen dan gok ik dat we ergens gaan komen.

Ik gok dat t-mobile niet op de whitelist staat, maar de normale klantenservice van Nokia heeft daar niet zo veel boodschap aan. Ze blijven maar aangeven dat ik bij mijn provider moet klagen.

Reputatie 5
Badge +4

Hi @renearts 

Ik snap dat je deze functie graag wilt hebben op jouw toestel! Het klopt inderdaad dat een Nokia 8.1 vanuit ons wordt ondersteund. Nokia regelt de VoLTE mogelijkheid van haar toestellen via een whitelist methode. Dat houdt in dat het standaard met geen enkele provider werkt en pas als Nokia de modem software in de telefoon aanpast voor een betreffende provider, dan kan het toestel op het netwerk van die provider 4G bellen (VoLTE) aanzetten. Mogelijk bestaat er een verschil tussen T-Mobile verkochte telefoons(branded) en elders verkochte telefoons(open market software), nu kan ik dit niet met 100% zekerheid zeggen of dit ook zo is voor een Nokia 8.1. Ik raad je voor nu aan om de zelfde vraag te stellen bij Nokia support! Laat je het even weten wat hier uit komt? 

Hi @renearts 

Hij staat wel op de lijst en zou beschikbaar moeten zijn volgens de specialisten. Maak jij gebruik van een T-Mobile toestel? Heb je die bij ons gekocht? Als het een open market toestel is dan kan het zijn dat het daardoor niet wordt ondersteund. 

Ik heb mijn toestel bij Coolblue gekocht; ik was destijds ook nog geen T-Mobile klant. Ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd dat niet bij T-Mobile gekochte telefoon niet zou werken… Staat er dan aparte firmware op toestellen die T-Mobile verkoopt? 

Reputatie 7
Badge +7

Mijn toestel is niet van T-mobile. Bellen via 4G is ook bij telefoons niet van T-mobile gewoon goed bij de meeste.

Samsung Galaxy s9 hier van hollandsnieuwe. Geen abbo maar los gekocht.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @renearts 

Hij staat wel op de lijst en zou beschikbaar moeten zijn volgens de specialisten. Maak jij gebruik van een T-Mobile toestel? Heb je die bij ons gekocht? Als het een open market toestel is dan kan het zijn dat het daardoor niet wordt ondersteund. 

Volgens T-mobile moet het werken, en ze willen het niet opnieuw testen/na te vragen bij Nokia of het wel goed aan staat. Omdat ik mijn telefoon niet bij T-mobile heb gekocht hebben ze aangegeven om bij Nokia te klagen, maar bij Nokia kom ik er ook niet echt doorheen.

 

Ik heb de hoop maar opgegeven met VoLTE bij T-mobile bij niet Iphones of Samsungs. (ik blijf het wonderlijk vinden hoe andere providers zo veel minder problemen met dit onderwerp hebben qua ondersteuning).

 Ik heb al even niks meer gehoord over de voortgang rondom VoLTE op de Nokia 8.1; ik bel nog altijd via 3G. Ik snap dat het wellicht geen hoge prioriteit heeft voor jullie, maar is hier nog voortgang geboekt? Is er nog iets wat ik kan betekenen om dit te versnellen?

Dat weet ik niet, maar verder kan ik maar 1 antwoord geven: ik zal de mensen die mij bellen en ons niet kunnen bereiken vertellen dat ze maar geduld moeten hebben omdat T-mobile ons vraagt geduld te hebben. Dat begrijpen ze vast. We worden nu al maanden aan het lijntje gehouden!

 

Ik snap dat er soms keuzes gemaakt moeten worden (zakelijk, privaat) en dat je zoiets gefaseerd zult willen doen, maar zo complex kan dit toch niet zijn….mijn hemel. Andere providers bieden het al tijden aan. Ik werk zelf in de ICT dus ik kan een hoop zaken begrijpen.

 

Maar mailtjes krijgen dat het zover is, om daarna meerdere keren naar de toekomst doorgeschoven te worden om vervolgens te horen te krijgen dat het eigenlijk gewoon ‘komt wanneer het komt’ en ‘ je zult geduld moeten hebben’ (met TOTAAL onbereikbaar te zijn thuis!) is bizar.

Bovendien: ik heb ook mensen gezien die melden dat het werkt die aan hun reacties te merken geen zakelijk abonnement hebben. Hoe kan dat dan?
 

Ik weet waaraan helpdesks en forum medewerkers zich moeten houden, dus ik verwacht eigenlijk ook geen ander antwoord. Maar dit is echt bizar. Gewoon géén bereik in huis! Ik moet gewoon buiten in de regen gaan staan om te kunnen bellen!

Als ik dit had geweten had ik nooit mijn abonnement verlengd.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Chrisje33 

Kan het zo zijn dat je zwager een zakelijk abonnement hebt? Daarbij is bellen via Wifi wel al mogelijk. Voor particuliere abonnementen zijn we nog bezig met het beschikbaar maken. Ik kan je voor nu alleen om geduld vragen. In dit topic zullen wij een update delen zodra we die hebben.

Bijzonder frustrerend dit. Meerdere maanden te horen gekregen dat 'het er zo aan komt, we moeten even geduld hebben'. Paar keer gebeld en verschillende verhalen gehoord, variërend van 'geen idee waar u het over heeft' tot 'binnenkort, heb geduld'.

 

Om dan hier te vernemen dat het er toch niet binnen afzienbare tijd gaat komen.

 

Ik heb 0,0 bereik in ons nieuwe huis, maar heb mijn abonnement verlengd in de hoop dat T-Mobile de oorspronkelijke beloftes na gaat komen. En nu dit.

 

En nog frustrerender: mijn zwager, die in Hilversum woont, was onlangs bij ons op bezoek. Meneer zat vrolijk met zijn T-mobile abo te bellen vanaf onze bank. Kijk ik in zijn scherm, zie ik 'Wlan call' staan. Hij heeft ook een iPhone, maar T-Mobile heeft het voor hem wel geactiveerd.

 

Fijn voor hem natuurlijk, maar zowel mijn vriendin als ik, die beiden in goed vertrouwen ons abonnement verlengd hebben, zijn not happy. Al maanden moeten we - ook in de regen - naar buiten om te bellen terwijl anderen gewoon een prima werkende verbinding via onze wifi hebben.

 

Mijn vriendin en ik hebben ons abonnement onlangs met 1 jaar verlengd. Ik ben het ondertussen flink zat, het is namelijk onwerkbaar zo. Ik kijk het aan, maar als er niets verandert dan moet ik over een jaar toch echt naar een andere provider uit gaan kijken. En dat terwijl ik vanaf dat Ben voor het eerst op de markt kwam al een abonnement bij Ben / T-mobile heb gehad.


Beste T-Mobile, kunnen wij korting op ons abonnement krijgen voor zolang deze ellende duurt? Dit is echt niet fijn zo!

 

Reputatie 1

Ik heb VoLTE weer uitgezet, nu dat HD Voice met de andere providers alleen via 3G werkt. Ik hoop dat dit snel via 4G beschikbaar komt.

Reageer