[Nieuws] T-Mobile klanten bellen vanaf deze zomer ook via 4G en wifi

  • 27 mei 2019
  • 91 reacties
  • 8678 Bekeken

Reputatie 7
Badge +20
  • T-Mobile Moderator
  • 11128 reacties

Vanaf vandaag starten we met activeren van bellen via 4G voor T-Mobile klanten met een Go-abonnement. Dit geldt voor zowel particuliere klanten als ondernemers en we verwachten dat deze activatie 6 tot 8 weken duurt. Verwacht wordt ook dat in de nazomer ook bellen via wifi beschikbaar wordt voor particuliere T-Mobile klanten. Voor zakelijke abonnementen wordt bellen via 4G en wifi tegelijkertijd geactiveerd later in dit kwartaal. Bellen via 4G betekent geluid in HD, een snellere gespreksverbinding en de mogelijkheid om het 4G netwerk ook tijdens het bellen te gebruiken.


[Update 11 september 2019 - De uitrol van bellen over 4G en wifi duurt wat langer dan verwacht. De verwachting is nu dat in kwartaal 4 bellen over 4G en wifi op alle abonnementen is geactiveerd.]


Lees ons volledige persbericht in onze T-Mobile Newsroom.

Veelgestelde vragen over bellen via 4G en wifi


Wat is bellen via 4G?Bellen over 4G –ook bekend als VoLTE- is bellen met je mobiel over het 4G-netwerk van T-Mobile. Bellen doe je via het 2G-, 3G- en voortaan ook via het 4G-netwerk. Ons netwerk is het best geteste en snelste netwerk van Nederland*, dus reken maar dat 4G-bellen voordelen heeft. Zo merk je direct een verbeterde geluidskwaliteit en duurt het maar 2 seconden voordat de telefoon overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden.
*Bron: P3 connect Mobile Benchmark 2018/Ookla Speedtest 2018. Wat is bellen via wifi?Met wifi-bellen maak je gebruik van een wifi-verbinding om te bellen. Superhandig wanneer er bijvoorbeeld binnenshuis geen mobiel netwerk van T-Mobile beschikbaar is. Dit kan voorkomen in onder andere goed geïsoleerde huizen. Wifi-bellen zorgt dan voor betere telefonische bereikbaarheid.

Het verbruik (de minuten die je belt), gaat gewoon uit je belbundel en kost niets extra. Bellen via wifi kan met elk wifi-netwerk met een vaste internetverbinding. Dus je hebt hiervoor geen vast internet van T-Mobile nodig. Wifi-bellen is mogelijk via de vaste internetverbinding van iedere Nederlandse internet serviceprovider.

Klinkt goed, maar wat zijn de voordelen van bellen via 4G en via wifi?
  • Geluid in HD: een heldere spraakkwaliteit, alsof je naast de ander staat.
  • Snellere verbinding: de gemiddelde ‘call-setup-tijd’ (gespreksverbinding) is sneller dan bij bellen via 3G. Meestal gaat de lijn na twee seconden al over.
  • Multitasken: erg handig dat je tijdens het bellen ook kan internetten over het 4G-netwerk.
  • Verbeterd bereik: met het bellen via wifi ben je beter telefonisch bereikbaar. Je hebt minder kans op een verbroken gesprek.
  • Het kost je niets extra: je hoeft er geen aparte bundel voor te nemen.

Top! Wat heb ik precies nodig voor 4G-bellen en wifi-bellen?Met een T-Mobile abonnement profiteer je kosteloos van bellen via 4G en wifi, zodra dit op jouw aansluiting is geactiveerd. Je hebt een geschikte telefoon nodig met zowel bellen via 4G als bellen via wifi ingeschakeld. Je hebt een beschikbaar 4G- of wifi-netwerk nodig.
Let op! De uitrol van 4G- en wifi-bellen gaat niet over één nacht ijs! Het kan dus zijn dat je nog geen gebruik kunt maken van deze nieuwe functies, omdat het op jouw aansluiting nog niet is geactiveerd.

Zorg ervoor dat je de meest up-to-date software op je telefoon hebt geïnstalleerd. Volg de volgende stappen om in je toestelinstellingen de opties ‘bellen via 4G’ en ‘bellen via wifi’ in te schakelen.

Android toestellen
Ga naar ‘
Toestelinstellingen’ > ‘
Verbindingen’ > ‘
Mobiele Netwerken’. Schakel daar beide opties ‘
Bellen via 4G’ en ‘
Bellen via wifi’ in.

Apple iPhone
Schakel 4G-bellen in; ga naar ‘
Instellingen’ > ‘
Mobiel netwerk’ > Schakel 4G in. Kies de optie ‘
Gesprekken en data’ om 4G-bellen in te schakelen.

Schakel ook ‘Bellen via wifi’ in onder ‘Instellingen’ > ‘Mobiel netwerk’ > ‘Bellen via wifi’

Om gebruik te maken van bellen via 4G bellen of bellen via wifi is het belangrijk dat je de meest recente software op je smartphone hebt staan.

Hoe weet ik dat ik bellen via 4G gebruik?Als je tijdens je gesprek het 4G-symbool ziet staan bovenaan op je smartphonescherm dan bel je via 4G.
Kan ik blijven bellen, ook wanneer ik geen 4G-bereik heb?Jazeker. Wanneer je even geen 4G-bereik hebt, schakelt jouw toestel automatisch terug op het 2G- of 3G-netwerk, zonder dat je hier iets van merkt.
Wanneer kan ik gebruik gaan maken van bellen via 4G en wifi?Vanaf 27 mei starten we met de activatie van bellen via 4G voor alle Go abonnementen (zowel particulier als zakelijk). In het 4e kwartaal 2019 zullen zowel Go als alle overige particuliere abonnementen gebruik kunnen maken van zowel bellen via 4G als bellen via wifi.

Voor de zakelijke abonnementen; @Work en Corporate Rateplan zal in de loop van het 2e kwartaal bellen via 4G en wifi geactiveerd worden.

Het activeren van bellen via 4G en wifi neemt ongeveer 6-8 weken in beslag en er is geen precieze planning bekend wanneer jouw aansluiting geactiveerd wordt. Het is dus even afwachten, maar je geduld wordt beloond!

Onderstaande abonnementen kunnen vanaf het derde kwartaal in 2019 gebruik maken van zowel bellen via 4G als bellen via wifi:
Flex 20 '07 Actiepakket '14
Basisabonnement Sim Only Altijd EU Bellen Voordeel '15
Basisabonnement Sim Only '15 Altijd EU Totaal & Muziek Voordeel '15
Basis Sim Altijd EU Totaal Voordeel
Stel Samen '13 Altijd EU Bellen
Stel Samen & Stel Bij Stel Samen Zakelijk EU
Voordeelpakket '13 Ondernemers Onbeperkt pakket
Basispakket '13 Ondernemers Start pakket

Gebruik ik mijn belminuten of MB’s bij 4G-bellen?Als je belt via 4G, gaat dit net zoals bij het normale bellen gewoon van je belminuten af.
Wat is het verschil tussen bellen via 4G en wifi?Bellen via 4G is mobiel bellen, maar dan via 4G. Dit zorgt voor een snellere verbinding en optimale geluidskwaliteit van je gesprekken. Maar soms is er binnenshuis geen goed bereik, bijvoorbeeld omdat huizen en kantoren goed geïsoleerd zijn. Ook daar hebben we iets voor: bellen via wifi. Wifi-bellen houdt in dat je gebruik maakt van een wifi-netwerk om verbinding te maken, in plaats van ons 2G-, 3G- of 4G-netwerk.
Ja, maar zorg altijd voor een veilig wifi-netwerk, waar je het wachtwoord van kent. Een openbaar wifi-netwerk kan onveilig en instabiel zijn. Wifi-bellen werkt in principe op ieder wifi-netwerk in Nederland en stelt geen hoge eisen aan de snelheid van je wifi-verbinding. Wel is het belangrijk dat het signaal sterk genoeg is om met wifi verbonden te blijven. Het beste is om het thuis of op kantoor gewoon even uit te proberen.

Wat betaal ik voor wifi-bellen?Voor bellen via wifi betaal je net als 4G-bellen niets extra’s. Een telefoongesprek wordt zoals je gewend bent op dezelfde manier uit je belbundel afgerekend als een normaal mobiel gesprek. We brengen uiteraard geen dataverbruik in rekening.
Kan ik ook 4G-bellen of wifi-bellen in het buitenland?4G-bellen en wifi-bellen vanuit het buitenland wordt niet ondersteund. Je gesprek zal automatisch via het 2G- of 3G-netwerk van de buitenlandse provider verlopen.
Welke toestellen zijn geschikt voor bellen via 4G en wifi?Momenteel zijn de volgende toestellen geschikt voor bellen via wifi en 4G op het T-Mobile netwerk:

Apple- iPhone 5S, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6S, iPhone 6S Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X, iPhone XR, iPhone SE, iPhone XS, iPhone XS Max

Let op: de iPhone 5s ondersteunt alléén bellen via wifi maar niet bellen via 4G.

Huawei- P30, P30 Pro, P30 Lite

Motorola- Moto G7 Plus

Nokia- Nokia 7.1, Nokia 9 Pureview

Oppo- Reno

Samsung- A20e, A3 (2017), A40, A5 (2017), A50, A70, A8 (2017), A80, Note8, Note9, S8, S8+, S9, S9+, S10, S10+, S10e, Xcover4

Sony- Xperia 1
Deze lijst wordt ook aangevuld wanneer er nieuwe toestellen bij komen die geschikt zijn voor bellen via 4G en wifi.

Kan ik ook 112 bellen met 4G- of wifi-bellen?Tijdens het bellen met het noodnummer schakelt jouw toestel automatisch over naar het mobiele 2G- of 3G-netwerk. Maak je geen zorgen: bellen naar 112 is altijd mogelijk. Ook als je tijdelijk geen dekking met ons mobiele netwerk hebt. Jouw toestel schakelt dan automatisch over naar het 2G- of 3G-netwerk van een andere provider.
Ik heb PrePaid, kan ik ook bellen via 4G en wifi?Met PrePaid is het niet mogelijk om gebruik te maken van bellen via 4G of wifi.

Mochten er nog vragen zijn na bovenstaande informatie, laat het in een reactie hieronder weten! 😎

91 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Duurt even. @David zal dit vanzelf aanpassen. Soms gaan dit soort sneller het web over dan de officiële berichtgeving. ;)

Toch al 2 gebruikers voorbij zien komen met een OnePlus 7 Pro, die gebruik kunnen maken van VoLTE. Echter de lijst van geschikte telefoons aan het begin van deze topic vermeld deze niet, of ik moet er overheen kijken.

Is er inmiddels een geüpdate lijst? 

Reputatie 7
Badge +5

 

Net een update naar Android 10 voor de OnePlus 7 Pro ontvangen en daarmee is VoLTE geactiveerd. VoWIFI is ook zichtbaar in het menu, maar lijkt nog niet actief. Mooie vooruitgang. 

De Android 10 update komt beschikbaar tot en met de OnePlus 5, maar of de feature daarmee ook voor al deze types beschikbaar komt is nog niet bekend.

Hi @Jorian123



De uitrol van bellen over 4G en wifi duurt wat langer dan verwacht. De verwachting is nu dat in kwartaal 4 bellen over 4G en wifi op alle abonnementen is geactiveerd. In dit topic houden we jullie ook op de hoogte van eventuele updates!

Bij tmobile duurt veel langer dan verwacht. Of nu om een iphone gaat of uitrol van bellen over 4g en nog meer dingen. Bij tmobile duurt het altijd langer dan verwacht.
Het is maar gelukkig dat tmobile de komst van Sinterklaas niet regelt. Anders zou je op 5 december te horen krijgen: Sinterklaas is er nog niet, want het duurt langer dan verwacht.
Heb ook al tig keer aan de telefoon gehangen. Ik kan door niemand gebeld worden als ik op kantoor ben en ben ook nog eens er afhankelijk van met klanten contact. Moet me steeds verontschuldigen dat het eraan komt en ik niet bereikbaar ben. Zou inderdaad prettig zijn als T-mobile met nu wel een haalbaar tijdsframe zou komen ipv loze beloftes. Heb al zo vaak gehoord “waarschijnlijk deze maand meneer”.
Hi @Jorian123

De uitrol van bellen over 4G en wifi duurt wat langer dan verwacht. De verwachting is nu dat in kwartaal 4 bellen over 4G en wifi op alle abonnementen is geactiveerd. In dit topic houden we jullie ook op de hoogte van eventuele updates!



Maar kom dan met een update dat het langer gaat duren of geef een nieuwe tijdlijn.... Nu alle concurrentie dit al heeft en goed geïsoleerde panden nog steeds geen bereik hebben is het gewoon hartstikke belangrijk. Dit zou een belangrijke USP voor T-Mobile moeten zijn i.p.v. een projectje waarvan het niet erg is als dat vertraging oploopt.

Ik weet uit ervaring dat de optie WiFi bellen alleen verschijnt in het menu, als het toestel detecteert dat de functie wordt ondersteunt door het netwerk. Tot mijn vreugde verscheen de optie vorige week. Aangezet. Maar het werkt niet. In de kelder, geen signaal, wel WiFi. Maar niks WiFi bellenWelk toestel gebruik je? Op iPhones is het bijvoorbeeld zo dat de schakelaars voor VoLTE en VoWiFi er al in zitten sinds een bepaalde aanbieder-update, maar dat wil niet zeggen dat het al op het netwerk actief is voor de betreffende klant. Sommige klanten (zoals PrePaid) vallen nog gewoon terug op 3G bij bellen, zelfs als VoLTE aan staat. Dus wellicht verschilt de werking per OS/toestel :)


Ik heb het geprobeerd met een iPhone 8 en een One Plus 6. Werkt niet.
Ik heb nog steeds geen Wifi bellen. Unlimited Go, iPhone 8 en OP6. De optie om WiFi bellen aan te zetten is er wel, maar doet niks.
Reputatie 4
Badge +3
Ik kan inmiddels bevestigen dat mijn OnePlus 7 Pro met Android 10 Open Beta 2 VoLTE heeft.
Er staat ook netjes een VoLTE icoontje rechts bovenin het scherm :)

Vooral bij mij thuis, waar 3G problematisch is, maar 4G top bereik heeft, merk ik duidelijk verschil in gesprekskwaliteit.
Reputatie 7
Badge +20
Hi @Jorian123

De uitrol van bellen over 4G en wifi duurt wat langer dan verwacht. De verwachting is nu dat in kwartaal 4 bellen over 4G en wifi op alle abonnementen is geactiveerd. In dit topic houden we jullie ook op de hoogte van eventuele updates!
Is er zicht wanneer WiFi bellen uitrolt voor de zakelijke abbo's? Als je een beetje aan MVO wilt doen en je pand isoleert, heb je 0 bereik. Het einde van Q3 nadert en we hebben nog niets.
Reputatie 7
Badge +20
Hi @Balletje-Balletje,

Het bellen over 4G zit direct bij nieuwe en verlengde abonnementen inbegrepen, bellen over WiFi nog niet. Hopelijk is dit ook op jouw aansluiting spoedig uitgerold!
Vanaf wanneer kan ik eindelijk gebruik maken van WiFi bellen ? Zowel thuis als op het werk binnen vrijwel geen telefonisch bereik. Had begrepen dat WiFi bellen al beschikbaar zou zijn bij nieuwe en recent verlengde abonnementen. Van de zomer verlengt maar tot op heden geen WiFi bellen.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi @drstr,

Geen dank natuurlijk. Ik zou het in alle eerlijkheid niet durven zeggen. Het is enkel bekend dat het gefaseerd wordt uitgerold, maar er is geen informatie gedeeld over een volgorde daarvan. Ik zou zeggen nog even geduld!
Hoi @drstr,

Bellen via 4G en wifi wordt gefaseerd uitgerold (per prijsplan, particulier/zakelijk) maar niet per toestel, dat staat daar los van. In dit topic kun je zien welke toestellen geschikt zijn. Uiteraard wordt deze lijst uitgebreid op het moment dat er een toestel onderdeel wordt van ons portfolio waarmee het ook mogelijk wordt (daar kan enige vertraging in zitten).

Hoi @Mitch

Bedankt voor de feedback. Ik heb Go 10GB en onbeperkt bellen prijsplan. Voor wanneer staat deze gepland? Op jullie informatiepagina https://www.t-mobile.nl/mobiel/4G-wifi-bellen staat hier niets over. Ook niet in de veel gestelde vragen.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi @drstr,

Bellen via 4G en wifi wordt gefaseerd uitgerold (per prijsplan, particulier/zakelijk) maar niet per toestel, dat staat daar los van. In dit topic kun je zien welke toestellen geschikt zijn. Uiteraard wordt deze lijst uitgebreid op het moment dat er een toestel onderdeel wordt van ons portfolio waarmee het ook mogelijk wordt (daar kan enige vertraging in zitten).
Welke toestellen worden er nu intern getest voor VoWiFi en VoLTE? Ik heb met m'n OnePlus 7 Pro nog steeds niets. Zo wordt Vodafone met de dag aantrekkelijker.
Per vandaag werkt het bij mij Iphone.. Telefoon 30min helemaal uitgeschakeld gehad en daarna opgestart. Ook nog even de diverse opties G4 , Roaming, Wifi bellen uit en aan gezet en het werkt.
Is er al nieuws mbt volte en vowifi ondersteuning voor de OnePlus 7 pro? T-Mobile heeft een samenwerking met OnePlus gestart hij de launch van de OnePlus 7-serie, maar tot op heden hebben we helaas nog niets vernomen van volte ondersteuning.
Bij mij werkt het bellen via Wifi helaas ook nog niet.
Op de nieuwe lokatie van mijn werk heb ik nauwelijks bereik. Te weinig om een gesprek te voeren. Het bellen via Wifi zal de oplossing kunnen zijn. Hopelijk wordt het snel (voor iedereen) geactiveerd.
Reputatie 4
Badge +2
Bij mij werkt het nog steeds niet.

Reputatie 4
Badge +2
er staat, dat het tussen 6 en 8 weken duurt, maar bij mij is het langer dan 8 weken voor vowifi ?
Reputatie 3
Badge +4

Goedemorgen @Folkert, de truc met vliegtuigstand had ik wel degelijk begrepen, dank voor de uitleg, maar het werkt niet (en ja, nogmaals, Wi-Fi aangezet na vliegtuigstand voor de duidelijkheid).
En dan toch nóg de melding "Vliegtuigstand uitschakelen voor deze oproep?".
Je kunt het dus blijkbaar niet forceren, de telefoon moet daadwerkelijk (nagenoeg) geen mobiel signaal "zien" wil deze op VoWiFi overschakelen is mijn ervaring.
Mogelijk is de (gefaseerde) uitrol nog niet helemaal afgerond (voor degenen die geen mobiel signaal hebben én nog geen gebruik van Wi-Fi bellen kunnen maken)?
@Kaskusters Het toestel moet niet helemaal in vliegtuigstand. Want dan heb je helemaal geen verbinding. De truc schijnt te zijn: eerst naar vliegtuigstand om zeker te zijn dat alle verbindingen verbroken zijn en dan enkel Wifi inschakelen zodat 2,3 en 4G uit blijven. Vervolgens probeer je te bellen waarbij je de telefoon dwingt van Wifi gebruik te maken. Of het werkt? Geen idee, mijn telefoon is helaas niet geschikt voor VoWifi en VoLTE.

Ik begrijp hoe het werkt. Mijn collega's met een andere providers kunnen wel bellen via wifi. Door de telefoon in vliegtuig stand te zetten em dan de wifi aan zetten.
Bij mij lukt het niet.🤔
Reputatie 7
Badge +18
@Kaskusters Het toestel moet niet helemaal in vliegtuigstand. Want dan heb je helemaal geen verbinding. De truc schijnt te zijn: eerst naar vliegtuigstand om zeker te zijn dat alle verbindingen verbroken zijn en dan enkel Wifi inschakelen zodat 2,3 en 4G uit blijven. Vervolgens probeer je te bellen waarbij je de telefoon dwingt van Wifi gebruik te maken. Of het werkt? Geen idee, mijn telefoon is helaas niet geschikt voor VoWifi en VoLTE.

Reageer