Beantwoord

Ookla Speedtest: hoeveel MB verbruikt dit?

Ik heb sinds kort een Stel Samen Sim Only bundel bij T-Mobile met 90 min en 1000 MB, een bundel die onder de 4GMAX actie valt. En omdat bij 1000 MB een theoretische downloadsnelheid van 100 Mbps geclaimd wordt, wilde ik de snelheid van het mobiel internet testen, dus heb ik de Ookla Speedtest app (iOS) gedownload. Nou heb ik een stuk of vijf testjes gedaan met deze app en ik was positief verrast. Ik haalde snelheden van gemiddeld 90 Mbps down en 25 Mbps up met een ping van 35 ms.

Maar tot mijn verbazing kreeg ik de dag erna een smsje van T-Mobile dat ik 800 MB van mijn bundel had gebruikt en dat terwijl mijn abonnement net was ingegaan. Na het kijken welke app al die MB's had verbruikt, bleek het de Ookla Speedtest app te zijn. Deze had 992 MB mobiel internet gebruikt.

Ik heb toen op internet gezocht naar verklaringen waarom deze app zoveel MB gebruikt, maar kon toen geen goed antwoord vinden. Ik kwam toen wel op een artikel dat T-Mobile US het verbruik van Ookla Speedtest niet meetelt in de bundel (http://www.fiercewireless.com/story/confirmed-t-mobile-exempting-speed-testing-data-monthly-data-allotments/2014-06-26).

Mijn vraag is nu of T-Mobile Nederland dit ook doet? En of andere mensen die deze speedtest gebruiken ook last hebben van hoog mobiel internet verbruik?
icon

Beste antwoord door ShadowLea 3 december 2014, 17:53

Dit is volkomen normaal. Hoe sneller de verbinding, des te meer data er nodig is om de snelheid te meten.

Zie het zo: Als je te topsnelheid van een auto wil meten, heb je bij een auto die maximaal 300km/s kan veel meer asfalt nodig dan bij eentje die maar 120km/s gaat. Snellere auto's hebben sneller de topsnelheid bereikt.

Zo werkt het bij dataverbindingen ook.

900Mbps voor 5 testjes is wel degelijk mogelijk. Toen ik 4G testte destijds op Hoog Cathrijne was ik in 6 tests door 1GB heen.

Er zijn wel meer dingen in andere landen die geen databundel verbruiken wat je hier wel MB's kost. Deezer, Spotify, Netflix, HBO Go, alle overheidssites...

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 5
Badge +9
Hoi WooQer,

Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik geloof dat die regeling niet voor T-Mobile NL geldt.
Het klopt ook dat deze veel data verbruikt, hij upload en download datapakketjes om te berekenen hoe je snelheid is.

Maar 5 testjes voor bijna 1000MB is wel heel erg veel, ik heb enkele tientallen testjes gedaan en zit op 71MB. Dus helemaal verklaren kan ik helaas ook niet.
Ik heb laatst 2 4g testjes gedaan maar was over de 200mb kwijt, dus dat klopt wel.
Mijn snelheid was overigens lager dus ik vermoed dat jouw testen meer mb's kosten vanwegde de snelheid.
Reputatie 7
Badge +9
Dit is volkomen normaal. Hoe sneller de verbinding, des te meer data er nodig is om de snelheid te meten.

Zie het zo: Als je te topsnelheid van een auto wil meten, heb je bij een auto die maximaal 300km/s kan veel meer asfalt nodig dan bij eentje die maar 120km/s gaat. Snellere auto's hebben sneller de topsnelheid bereikt.

Zo werkt het bij dataverbindingen ook.

900Mbps voor 5 testjes is wel degelijk mogelijk. Toen ik 4G testte destijds op Hoog Cathrijne was ik in 6 tests door 1GB heen.

Er zijn wel meer dingen in andere landen die geen databundel verbruiken wat je hier wel MB's kost. Deezer, Spotify, Netflix, HBO Go, alle overheidssites...
Reputatie 2
Wat ShadowLea zegt klopt helemaal wat betreft het verbruik, maar ik vraag me ook af of er niet nog andere factoren een rol spelen. De Ookla app draai ik op Windows Phone, maar bij een 4G test met 10Mbps down en 4 Mbps up was ik maar 20 MB verder en met een snelheid van 30down en 10up 40MB.
Als je met een snelheid van 10/4 Mbps 20mb kwijt bent en met een 30/10 Mbps test 40mb, dan is het wel aannemelijk dat je met een snelheid van 90/25Mbps dik over de 100 mb kwijt bent?
Van Ookla speedtest kan ik begrijpen dat testen ten koste gaat van databundel, maar van de T-Mobile netwerkradar app snap ik dat niet. Het verbruik hiervan gaat ook van de databundel af terwijl T-Mobile de data gebruikt om te kijken hoe de netwerk performance is. Mensen weten dat dus niet en zetten soms automatisch scans aan......en komen er dan snel achter dat databundel op is.
Wellicht een idee om daar wat aan te doen ?
Sinds vandaag 4G in mijn omgeving, dus niet wetende stuk of 5 testjes gedaan.. Gelijk 400MB weg -.-' gelukkig krijg ik morgen weer nieuwe MB's 🙂
Kort samengevat, hoe sneller je internet, des te meer Mb's je kwijt bent per test 🙂
Reputatie 6
Speedtest.net schreef:

Download

The client establishes multiple connections with the server over port: 8080. The client requests the server to send an initial chunk of data.
The client calculates the real-time speed of the transfers, then adjusts the chunk size and buffer size based on this calculation to maximize usage of the network connection.
As the chunks are received by the client, the client will request more chunks throughout the duration of the test.
During the first half of the test, the client will establish extra connections to the server if it determines additional threads are required to more accurately measure the download speed.
The test ends once the configured amount of time has been reached.

Upload

The client establishes multiple connections with the server over the defined port and sends an initial chunk of data.
The client calculates the real-time speed of the transfers and adjusts the chunk size and buffer size based on it to maximize usage of the network connection, and requests more data.
As the chunks are received by the server, the client will send more chunks throughout the duration of the test.
During the first half of the test, the client will establish extra connections to the server if it determines additional threads are required to more accurately measure the upload speed.
The test ends once the configured amount of time has been reached.

Het klopt als een bus.
Ik ook beginnende T-Mobile klant wilde het netwerk ook op snelheid testen. 2 testjes kost je 355 mb, dus bedenk wanneer je dat doet. Was nog boos op T-Mobile, omdat ik bij Hollandsnieuwe een verbruik had van 500 mb per week, hebben ze dit opgelost met me een 250mb bundel te geven als compensatie, zeer netjes vond ik, maar lost niets op, totdat ik op onderzoek uitging en ik wist niet dat de speedtest app zoveel mb’s gebruikte.
Ik snap ook niet dat T-Mobile dit niet aankaart wat in dit forum staat.

Reageer