Beantwoord

[Praat mee] Wat is WiFi bellen, zou ik het willen?

• 25 april 2015
  • 32 reacties
  • 5377 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
Wat is Wifi-bellen?

Met Wifi-bellen kun je een telefoontje, wat normaal gesproken via je de provider zou gaan, via je Wifi-netwerk plegen. Het signaal wordt dan via je Wifi naar jouw provider gestuurd en vervolgens naar de persoon die je belt. De ontvanger hoeft hiervoor niet met Wifi of Internet verbonden te zijn. In tegenstelling tot services zoals Google Hangouts, Skype en Viber. Deze kun je alleen gebruiken als beide gebruikers verbonden zijn met het internet. Waar Wifi-bellen wel op lijkt is VoIP. Hiermee kun je ook via Wifi met een ander apparaat bellen. Dit kan een smartphone, een computer of een vaste telefoon zijn. Je telefoontje verloopt hiermee volledig over het internet. Met Wifi-bellen is dit niet het geval. Je telefoontje wordt via Wifi naar jouw provider gestuurd en die stuurt het weer door.

http://www.t-mobile.com/offer/wifi-calling-wifi-extenders.html

http://www.want.nl/wat-is-wifi-bellen-en-waarom-zou-ik-het-willen/

Post jullie inbreng!! (Wel eerst de info lezen a.u.b.)

Moderators, willen jullie hier naar kijken?
Is er animo voor/ is het handig?
Of voegt het niets toe/ is het omslachtig?
Bij deze mijn toestemming (voor zover dat al niet hoeft) om dit topic in te kleuren/ te wijzigen.
icon

Beste antwoord door David 31 mei 2019, 16:14

Hoi @h.charkaoui,

Je vraag is een beetje abrupt afgekapt.. Uiteindelijk worden alle abonnementen geactiveerd voor VoLTE en VoWifi. 😎

Aangezien er al een algemeen en nieuw topic over dit onderwerp is gaat dit topic op slot.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

32 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Dit zou een mooie oplossing kunnen zijn voor huizen/bedrijfspanden waar (door isolatie bijv.) geen mobiele dekking aanwezig is.
Heb het stukje op Want.nl gelezen, waar wordt aangegeven dat je niet zomaar naar buiten kunt lopen van een gesprek dat op Wifi is gestart en vervolgens moet schakelen naar 2G/3G. Het lijkt mij (zoals daar ook wordt aangegeven) inderdaad ook beter werkbaar met bellen over 4G/VoLTE. Telefoongesprekken worden dan als datapakketten afgehandeld en dan maakt het dus niet meer uit of je over 4G of Wifi belt.

Een mooie ontwikkeling, ook voor de offloading van mobiele netwerken, maar ik denk dat er beperkt animo voor is. Mensen met slechte tot geen dekking binnenshuis zullen er vooral van profiteren, maar als er één provider is die het aan gaat bieden dan zal je die groep wel voor je winnen. Achter de schermen wordt dit vast en zeker al overwogen... 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Ik voorzie niet dat dit in Europa gaat komen.

Providers gaan miljoenen mislopen aan inkomsten omdat mensen hun belbundels op gaan zeggen en geen cent hoeven te betalen voor bellen buiten de bundel.

Zodra er een optie is om goedkoper te bellen/internetten, komt er zó ongelooflijk veel weerstand op dat die kans kleiner is dan de lotto winnen.

Of we mogen 300% kosten voor de abonnementen gaan betalen, zoals het geval was toen de 2e kamer besloot dat het niet toegestaan was om druk bezochte diensten te blokkeren. Daar kregen we toen ineens datalimieten en hoge kosten voor terug.
Reputatie 7
Badge +20
Hey HarryMe,

Altijd leuk zo'n discussietopic! :)

Ik heb alleen een kleine intro er aan toegevoegd, zodat iedereen gelijk kan lezen waar het over gaat! Als je verder nog iets aan wil passen kun je dat ook zelf doen en als we ergens bij kunnen helpen, dan horen we dat graag!

Ligt het overigens aan mij of kun je dit ook met WhatsApp Calling doen?
Whatsapp calling is dacht ik tussen alleen whatsapp gebruikers, wat dat betreft is dat gelijk aan de voorbeelden.

Skype kan wel dit hele verhaal uitvoeren. Je belt naar de server (of provider) met een gesprek en dit kan naar een andere gebruiker maar tegenwoordig ook naar een normaal nummer doorgestuurd worden. Dat laatste kost dan dus ook geld en daar heb je dus bundels voor. Zowel bellen naar een gewoon nummer als omgekeerd laten doen. Als jij niet online bent met Skype, kan er doorgeschakeld worden naar je normale nummer. Bundels, bundels en bundels...

Als dit echter in een redelijk normale prijsverhouding zou komen (Skype is hier niet goedkoop in imo) dan zou het wel interessant zijn. Op zeker niveau zijn de G-netwerken ook (het is al data) al VoIP. T-Mobile zou hier prima zo'n dienst van kunnen maken die tussen verbindingen schakelt en waarmee je zelfs vrij soepel van WiFi naar G kunt overstappen. Skype's grootste probleem is dat je een vreemd nummer in beeld krijgt en niet de persoon die zelf belt. Wat dat betreft zou de provider zelf dus al een enorme vooruitgang betekenen omdat die je nummer kan doorsturen 😉
Reputatie 5
Badge +11
@Poco-Loco
Skype heeft wel de optie om nummerweergave aan te zetten, werkt alleen met mobiele nummers. Linkje: http://www.skype.com/nl/features/caller-identification/
@Poco-Loco
Skype heeft wel de optie om nummerweergave aan te zetten, werkt alleen met mobiele nummers. Linkje: http://www.skype.com/nl/features/caller-identification/

Dat heb ik al aanstaan, maar het werkt niet altijd vanwege landen en grenzen en verschillende IT-ers die niet samenwerken ;)

Als je zo'n app zou realiseren vanuit T-Mobile heb je ook in het buitenland (via wifi in je hotel) de mogelijkheid normaal te bellen. Persoonlijk heb ik dat met een eigen server opgelost, maar het is natuurlijk niet ideaal 😉
Reputatie 4
Badge +4
Hhmmm, in Nederland (het land met ongeveer de beste dekking als we de providers geloven) lijkt dit onderwerp niet echt aan te spreken (?)
Zelf denk ik dat WiFi bellen in gebouwen waar slechte ontvangst is zou kunnen werken, of denk aan toepassingen voor de scheepvaart en Luchtvaart(!)
(Dus in het vliegtuig verbonden blijven via WiFi met je netwerk.)
Bellen naar het buitenland zie ik in de toekomst nog wel goedkoper worden, met of zonder WiFi bellen.
Reputatie 4
Badge +4
@ Poco-Loco: en inderdaad, het belangrijkste voordeel ben ik vergeten: In je Hotel via WiFi gratis bellen, maar ook gebeld worden!
Dit topic is alweer een jaar oud, maar ik wil toch zeggen dat ik niet kan wachten tot dit wordt ingevoerd. En nee, de mensen die zeggen "dat doen ze nooit want het gaat ze inkomsten schelen", dat klopt niet. Je hebt gewoon een abo nodig om van Wifi calling gebruik te maken en het is aan de provider om te bepalen of het belminuten kost of niet. Zodra je op een plek komt met slechte GSM-dekking maar met een Wifi-signaal, schakelt de telefoon automatisch over op het Wifi signaal om je gesprekken af te handelen. Je blijft dus gewoon op je mobiele nummer bereikbaar. Niks overschakelen op Whatsapp of Skype.
Ik heb hier in de VS gebruik van gemaakt. Zo kon ik bellen en smsen op plekken waar geen dekking maar wel Wifi was. Het zou voor een paar plekken waar de dekking onvoldoende is voor verbetering kunnen zorgen, maar verder zie ik er de toegevoegde waarde niet van.
Reputatie 2
Op de plekken waar het bereik slecht is binnenshuis zoals bij mij is dit een mooie uitkomst. Heb een mega WiFi netwerk op 5G draaien met glasvezel als bron. WiFi bellen is dan ook de reden waarom ik weer naar T-Mobile ben gekomen, omdat ik weet dat het binnenkort uitgerold wordt. Spannend!
Reputatie 4
Badge +4
https://forum.t-mobile.nl/netwerk-347/wifi-bellen-wanneer-mogelijk-265823

Hoi Applehead, volgens mij is het voor Amerikaanse T-Mobile klanten (dus niet in NL) al mogelijk.
Vodafone en KPN gaan er ook mee komen.
Reputatie 2
Klopt. Amerikaanse klanten hebben deze feature al sinds de iPhone 5s (2013). Nu wij nog.
Reputatie 2
Voor de mensen die denken dat deze techniek hetzelfde is als Skype en Whatsapp bellen bekijk deze video even:

Reputatie 2
Is hier nog steeds niets over bekend? KPN en Vodafone zijn er al mee begonnen. Al is het wel zo dat enkel de Samsung Galaxy S6 en S7 worden ondersteund.

Komt T-Mobile met een klapper?? Zou leuk zijn! Live forward!
Ik heb dit hard nodig, want we hebben nul bereik op het werk.

Wel vreemd, toen ik t-mobile belde om te vragen wat ze zouden kunnen doen hebben ze me aangeboden om gratis van provider te kunnen wisselen (zonder abonnement straf 🙂, maar niet verteld dat ze druk bezig zijn om wifi-calling te ondersteunen...

nou ja, ik wacht het nog even af, en hoop dat ze het snel geregeld hebben, want wil liever bij t-mobile blijven!
Reputatie 7
Badge +15
Hi all,

Er is nog niets bekend hierover. Of, wanneer en hoe we hier een start mee gaan maken is ook voor ons nog een verassing. Vandaar dat we je er nog niet over verteld hebben @Mischa! Zodra er meer info is zullen we het uiteraard met jullie delen! 😉
Reputatie 2
Vodafone is al begonnen sinds gisteren voor Apple gebruikers. Pfff waarom duurt het zo lang?
Ik was Vodafone klant mobiel en thuis. Bij de overname door tmobile en later ook het aanbod om mobiel over te nemen was mij nog niet bekend dat tmobile deze service nog niet verleend. In IJsselstein moet ik echt in de tuin staan en in Odijk doir de superieure isolatie en superdik dubbelslag is de ontvangst ook slecht. Wordt tijd dat dit ook wordt geboden. Als je toch al onbeperkt bellen hebt maakt het voor dat deel van de abo niets uit. Il zou het jammer vinden om straks weer een andere provider te moeten zoeken want ik ben uiterst tevreden over glasvezel van vodafonethuis dat nu t mobilethuis is. Maar ok mobiel contract loopt nog 1 jaar. En als tmobile achterblijft dan maar weer terug naar Vodafone
Reputatie 7
Badge +20
Hi Mvdgeugten,

Ik heb je toevallig net in dit topic van een reactie voorzien. Zou zeker gaaf zijn als wij dit ook gaan aanbieden. Zodra wij meer weten hierover zal ik het je laten weten. We hopen natuurlijk dat je nog lang bij ons blijft en dat je een fijne T-Mobile ervaring zult hebben.
Hoi,
Ik wou weer leven in dit topic blazen. Naar jaar contract tijd heb ik nog steeds amper ontvangst thuis en WiFi bellen is nog steeds niet ingevoerd. Terwijl Kpn en Vodafone deze service wel hidden. Als dat zo blijft weet ik wat ik doe zodra mijn contract verlopen is. De andere 4 groeps leden neem ik uiteraard mee.
Hoi,

Is al bekend of T-Mobile dit in gaat voeren en zo ja, wanneer? Het zou voor mij ook een grote verbetering zijn in mijn nieuwbouwwoning.
Reputatie 7
Badge +20
Hi M.,

Op de korte termijn staat dit nog niet gepland. Op dit moment worden er allerlei andere dingen getest en ontwikkeld, maar wie weet over een tijdje....? 🙂
Het is al een tijdje stil in dit topic, maar deze functie is echt SUPER. Net terug uit de VS, waar je regelmatig in gebouwen komt met slechte dekking, en .. tadaaa ... je bent op de normale manier te bereiken via het WiFi signaal. Ik snap niet waarom deze functie niet ASAP wordt ingevoerd hier. Desnoods komen de minuten uit je bundel, maakt niet uit. Als je maar verbinding hebt via je gsm telefoonnummer en bereikbaar bent.
Helemaal mee eens, vreemd dat dit nog niet door Tmobile wordt aangeboden. Ik zit in het centrum van een grote stad waar in mijn werkruimte nauwelijks bereik is met het gsm netwerk. Meer palen neerzetten is niet nodig als deze functie wordt aangeboden. En fijn dat er allemaal leuke diensten worden aangeboden maar dit is een functie die direct heel veel voordelen voor de klant oplevert.