Beantwoord

Sloom internet door verouderde router, kan ik hem vervangen?? (Wifi)

  • 20 July 2019
  • 1 reactie
  • 474 Bekeken

Ik heb een groot probleem met mijn wifi, hij is erg sloom en boven in de slaapkamers vangt hij totaal niks op. Ik heb een draytek vigor 2132FVn, dit is een aardige oude router die wij bijgeleverd hebben gekregen een lange tijd geleden. Hij ondersteunt alleen 2,4 Ghz. Nou is dit een modem en router in 1, dus wil ik hem graag vervangen nou is mijn 1 van mijn vragen kan ik dit gewoon zelf doen? Krijg ik hier geen problemen mee? Ik heb een powerline adapter gekocht "devolo 500 wifi" en heb ik gebruik gemaakt van de clone functie die erop zit. Ik heb hem beneden bij de router geplaatst en boven maar alsnog heeft de internet momenten dat die stopt alhoewel hij het iets beter doet dan zonder de powerline adapters. Is het mogelijk om een nieuwe router en/of modem aan te vragen vij T-mobile of Telfort (ik neem aan dat telfort is overgenomen door T-mobile). Is het mogelijk om een dualband 2,4 / 5 Ghz router te krijgen met wireless AC. Ook zou ik graag willen weten of ik een accespoint zou kunnen neerzetten die zowel dualband als wireless ac ondersteunt en hem ergens bovenin zetten en vervolgens verbinden met de draytek router/modem die alleen 2.4 ghz ondersteund en 802.11n heeft, zou de accespoint (2e router) het signaal kunnen uitzenden via de 5ghz en wireless ac. Ik had gelezen dat je de draytek in bridge modus moet zetten hiervoor.

Mvg
icon

Beste antwoord door Brian 24 July 2019, 10:47

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Hi @Mededeni, dat zijn een heleboel vragen! 🙂 Ik ga mijn best doen om ze zo goed mogelijk te beantwoorden en ik heb ze voor het gemak even op een rijtje gezet voor mezelf.

De Draytek modem - Deze maakt inderdaad alleen gebruik van 2.4 Ghz, deze vervangen we niet maar we kunnen eventueel wel een Wifi versterker plaatsen (Fritz Box).

Acces point - Een acces point kan je zeker gebruiken! Deze kan je dan het beste bedraad aansluiten op de modem, het acces point kan dan zelf een Wifi signaal uitzenden. Hiervoor hoef je de modem niet in bridge modus te zetten. Je kan simpelweg de router/acces point aansluiten en de Wifi instellen en dan ben je 'good to go'. Mocht de acces point dicht bij de modem staan dan raden we vaak aan om de Wifi van de modem zelf uit te zetten omdat ze anders met elkaar kunnen gaan storen.

Powerline adapter - Met de Devolo's is het ook mogelijk om een Wifi netwerk in huis te creëren maar hier heb ik zelf geen ervaring mee. Met een traditionele Wifi versterker moet je de versterkers enigszins bij elkaar in de buurt plaatsen zodat ze nog een goed signaal oppakken en deze 'doorzetten'. Bij de Devolo's speelt dit mogelijk niet maar dan zouden ze wel een goede verbinding moeten maken via je stroomnet. Iedere Devolo wordt dan in principe een aparte acces point (ze verbinden via het stroomnet en zenden dan zelf een Wifi signaal uit). Overigens zie ik wel dat de Devolo 500 ook alleen 2.4 Ghz ondersteunt en geen 5 Ghz maar dit hoeft niet per se een bezwaar te zijn.

Ik zou je persoonlijk wel aanraden om voor één optie te gaan, dus óf een goede router met een sterk Wifi signaal aansluiten als acces point of, als je overal in huis Wifi wil, een aantal versterkers die je onderling met elkaar kan laten verbinden op meerdere plekken in huis zodat ze één Wifi netwerk vormen (Wifi mesh). De wifi versterker die wij leveren (Fritz Box) heeft deze mogelijkheid ook maar wij plaatsen er maar één (kosteloos). Je kan het netwerk dan eventueel wel zelf uitbreiden.

Nog vragen? Laat het dan gerust weten!

Reageer