Beantwoord

sterk wisselend bereik

  • 22 september 2019
  • 21 reacties
  • 689 Bekeken

Beste,

Sinds enkele weken kan ik geen telefoongesprek meer voeren via mobiel. Het icoontje voor het bereik op mijn mobiel laat sindsdien een sterk wisselende sterkte zien. Op het forum vond ik de stappen die je kunt ondernemen om te achterhalen wat het probleem is. Ik heb verschillende mobiele telefoons geprobeerd en het probleem blijft. Als laatste poging heb ik afgelopen week een nieuwe simkaart besteld en ook daarmee kan ik geen telefoongesprek voeren.

De verbinding wordt overigens wel gemaakt, maar je kunt elkaar niet verstaan, omdat delen steeds wegvallen. Hetzelfde gebeurde met de oude simkaart.

Het is erg vervelend dat ik al een tijd niet meer kan bellen en ik hoop dat jullie dit snel kunnen oplossen.

Groeten,
Marielle Visser
icon

Beste antwoord door Hajar 17 oktober 2019, 12:11

Hi @M. Visser 

Ik zie dat je al wat tips hebt gekregen. Jammer dat het daarmee niet is opgelost, maar we denken graag met je mee! Je kan via onze dekkingskaart een klacht indienen. Als je je postcode invoert en klikt op Meld een probleem dan kun je je klacht kenbaar maken met voorbeelden. Onze netwerkspecialisten gaan dit dan verder onderzoeken en zullen jou voorzien van een oplossing. 

Ik hoop dat je zo verder komt! 

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Probeer eens bellen over 4G op je toestel uit te zetten, zodat je toestel daar 3G voor gebruikt. Waar deze instelling zit hangt af van het type telefoon dat jij hebt. Ervaar je het probleem overigens op meerdere locaties?
Bedankt voor de reactie. Het probleem heb ik op elke locatie inderdaad.

Wordt hier bedoeld "type voorkeursnetwerk"? Ik kan daar kiezen voor LTE (die staat standaard aan), 3G of alleen 2G. Kun je uitleggen wat dat te maken heeft met het bellen? Dit gaat toch over internet?
Overigens zou ik het vervelend vinden als ik geen 4G meer zou kunnen gebruiken, of is dit alleen voor het achterhalen van het probleem?
Reputatie 4
Badge +4
Bellen gaat niet over internet. Meer info over bellen via 4G (LTE) kun je hier vinden: https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen
Via de link kun je lezen waar je de instelling kunt vinden en wijzigen. Sommige klanten ervaren een betere gesprekskwaliteit over 3G. Internet staat los van deze instelling, dat kan je gewoon via 4G blijven gebruiken.
Ben benieuwd of dit bij jou werkt.
Ik heb de instellingen gewijzigd van automatisch naar automatisch kiezen tussen 3G en 2G, zodat het bellen in ieder geval niet meer over 4G zou gaan. Ook nu heb ik nog hetzelfde probleem van het sterk wisselen van het signaal. Een telefoongesprek voeren gaat ook nu niet.

Overigens heb ik dit probleem sinds een aantal weken, daarvoor werkte het prima.
Reputatie 4
Badge +4
Ervaar je het probleem op meerdere plaatsen? Als je ook nog een Sim van een andere provider in je toestel zou kunnen testen, dan is de test helemaal compleet. Het zou een storing in een lokale mast kunnen zijn (dan ervaar je het probleem op één plek).
Het probleem speelt op meerdere plaatsen. Sinds het probleem speelt heb ik nog nergens een normaal telefoongesprek kunnen voeren. Een simkaart van een andere provider heb ik zo gauw even niet, maar ik heb wel een ander toestel geprobeerd met mijn t-mobile kaartje en het probleem blijft. En dus ook al een nieuwe simkaart geprobeerd. Mijn dochter heeft ook t-mobile en zij kan wel overal normaal bellen.
Reputatie 4
Badge +4
Tja het netwerk behandelt jouw Sim kaart net als andere kaarten en ook je dochter heeft wel prima bereik. Je zou eens kunnen wisselen met de Sim kaart van je dochter en kijken wat dat oplevert. Overigens, als de netwerkdekking sterk wisselt terwijl je je op één plek bevindt, dat duidt dat in het algemeen eerder op een mogelijk hardware defect van de ontvanger van de telefoon.
Welk type telefoon gebruik je? En zijn de andere toestellen die je hebt geprobeerd van een ander type?
Ik heb inderdaad ook als eerst geprobeerd of het probleem ook in een ander toestel speelde, dat leek mij ook het probleem. Maar dat is dus niet zo. De toestellen die ik heb geprobeerd zijn wel beide van samsung, maar ik zie niet in wat daarin het probleem kan zijn. Het bereik was altijd goed en ik heb altijd samsung gehad.
Gisteren bleek dat ik op een andere plek toch een beter gesprek kan voeren via de telefoon dan thuis. Het zou toeval kunnen zijn geweest, omdat ik op een andere plek ook het fluctuerende bereik in het icoontje op de telefoon heb gezien. Volgens mij maakt dit het verhaal niet duidelijker..
Reputatie 4
Badge +4
Als je verbinding thuis (binnen) te wensen overlaat, zou je VoWiFi (WiFi-bellen) aan kunnen zetten. Je WiFi netwerk wordt dan gebruikt om een betere verbinding op te zetten, waardoor je bereik binnenshuis aanzienlijk beter zou moeten worden (mits je een goed WiFi netwerk hebt).
Bedankt voor de tip, ik zal dat proberen voor het bellen binnenshuis. Het slechte bereik is niet per se alleen binnen, dus het ligt niet aan de isolatie van het huis of iets dergelijks. Ik zou ook nog wel graag een oplossing hebben voor het mobiele bereik. Die is altijd goed geweest en zou ook gewoon moeten kunnen werken natuurlijk.
Reputatie 4
Badge +4
Tja als het met een andere Sim, ander toestel, andere instellingen en op andere plekken geen eenduidige testuitslag geeft, wordt dat wel lastig. T-Mobile behandelt jouw nummer/Sim hetzelfde als die van je dochter, die wel een goede verbinding ervaart. Het enige dat ik nog kan bedenken is om een dekkingsonderzoek aan te vragen.
Tja ik hoop wel dat T-Mobile het probleem serieus neemt. Als een dekkingsonderzoek de nodige informatie kan opleveren lijkt me dat verstandig om te doen. Mijn dochter woont niet bij mij thuis, ik benoemde het omdat ze eenzelfde abonnement heeft als ik en zij op dezelfde plek wel goede verbinding lijkt te hebben. Mijn man (wel op hetzelfde adres), lijkt wel hetzelfde probleem te hebben. Ook met T-Mobile. Dat zou wijzen op een dekkingsprobleem misschien? Kan het zijn dat er recentelijk iets is gewijzigd bij mij in de buurt, daar wij eerst wel goede verbinding hadden. Ik ben benieuwd.
Reputatie 4
Badge +4
Bij jou in de buurt? Je geeft aan dat je het probleem op meerdere plaatsen ervaart, toch? Die vraag was juist bedoeld om vast te stellen of het een mast dichtbij zou kunnen zijn. Als je het op meerdere plaatsen ervaart, dan is het geen mast in de buurt.
Ik had er inderdaad op meerdere plaatsen last van, totdat ik laatst toch ergens helemaal goed bereik had. Het wordt een vreemd verhaal zo, dat snap ik, maar ik kan ook niets anders dan beschrijven wat er gebeurt.

Eerst: overal goed bereik
Daarna: overal dat sterk wisselende bereik zodat ik nergens fatsoenlijk kon bellen
Nu: op sommige plaatsen toch weer voldoende bereik, maar thuis in ieder geval niet
Reputatie 4
Badge +4
Ik had er inderdaad op meerdere plaatsen last van, totdat ik laatst toch ergens helemaal goed bereik had. Het wordt een vreemd verhaal zo, dat snap ik, maar ik kan ook niets anders dan beschrijven wat er gebeurt.

Eerst: overal goed bereik
Daarna: overal dat sterk wisselende bereik zodat ik nergens fatsoenlijk kon bellen
Nu: op sommige plaatsen toch weer voldoende bereik, maar thuis in ieder geval niet

Probeer voor thuis eens om voice over WiFi aan te zetten, dat zou je bereik thuis sterk moeten verbeteren. Kijk het bereik op andere plaatsen nog even aan. Het is niet uitgesloten dat er hier en daar werkzaamheden aan het mobiele net zijn uitgevoerd.
Na even wat uitzoekwerk ben ik erachter dat mijn mobiele telefoon "voice over WiFi" niet ondersteunt. Ik heb een samsung galaxy s5.
Het lijkt er nu op dat het T-Mobile niet lukt mij voldoende bereik te leveren om te kunnen bellen (op meerdere plekken). Ik vind dat erg vervelend en het abonnement heb ik juist afgesloten om overal te kunnen bellen. Als het niet meer lukt om een goed bereik te leveren, stel ik voor dat mijn abonnement wordt gestopt zodat ik bij een andere provider een abonnement kan afsluiten. Ik hoor het graag.
Reputatie 4
Badge +4
Je zou even kunnen kijken wat de dekking in jouw buurt zou moeten zijn op 4gmasten.nl en op https://www.t-mobile.nl/mobiel/netwerk/dekking
Is het mogelijk om een Sim van een andere provider in jouw toestel te testen?
Daarnaast gaat T-Mobile 2G uitfaseren en KPN en Vodafone 3G uitfaseren. De dekking met je huidige toestel kan dus best gaan veranderen afhankelijk welke provider je dan gebruikt.

Volgens de dekkingskaart zou de dekking prima in orde moeten zijn.

Ik heb een simkaart van een andere provider geprobeerd, een aantal keren gebeld en daarmee ging het prima.

Hebben jullie een voorstel?

Reputatie 4
Badge +4

Mogelijk zal een moderator de technische dienst contact laten opnemen, maar het blijft vreemd dat je dochter op dezelfde plaatsen geen problemen ervaart met T-Mobile.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @M. Visser 

Ik zie dat je al wat tips hebt gekregen. Jammer dat het daarmee niet is opgelost, maar we denken graag met je mee! Je kan via onze dekkingskaart een klacht indienen. Als je je postcode invoert en klikt op Meld een probleem dan kun je je klacht kenbaar maken met voorbeelden. Onze netwerkspecialisten gaan dit dan verder onderzoeken en zullen jou voorzien van een oplossing. 

Ik hoop dat je zo verder komt! 

Reageer