Beantwoord

T-Mobile frequentiebanden?

• 5 september 2017
  • 5 reacties
  • 4764 Bekeken

In het buitenland heeft men het vaak over frequentie banden: # B1-44.
In NL lijkt het meer gebruikelijker om te spreken over 900/1800/2100 (in het geval van T-Mobile).

Staat het ergens op de T-mobile site welke frequentiebanden jullie op dit moment gebruiken?

Ik wil binnenkort namelijk graag een smartphone kopen in India die niet in de EU verkocht wordt.

Op de doos staat het volgende (waar ik als leek weinig van snap):

Wireless communication technologies: Bluetooth 4.2 LE, WiFi Hotspot, NFC, WiFi Hotspot

Connectivity technologies:
4G VoLTE, TD-LTE (B38, B39, B40, B41), HSPA+ (B1, B2, B4, B5, B6, B8), Quad band GSM/GPRS/EDGE, FD-LTE (B1, B2, B3, B4, B5, B7, B8, B12, B13, B17, B19, B20, B28, B29, B30).

Ik heb een Basis SIM abonnement en kan met mijn huidige smartphone naar volledige tevredenheid gebruiken. In NL en in Duitsland (waar ik vaak kom) heb ik nooit problemen met bellen, langzaam internet, GPS (Google Maps), of Deezer/Sportify. Ik neem aan dat dit allemaal via regulier 4G/3G/GSM gaat. Ook wordt er altijd meteen een verbinding gemaakt met welk wifi netwerk dan ook. Als ik thuis kom schakelt de telefoon direct over van 4G naar wifi.

Mijn vraag is, werkt dit toestel i.c.m. mijn huidige (of evt ander) abonnement?
Zal ik alles gewoon werken zoals in de vorige allinea beschreven?

Veranderd het antwoord op mijn vraag nog in het licht van de recente ontwikkelingen m.b.t. VoLTE en TD-LTE.

https://www.onemorething.nl/2017/08/t-mobile-mobiel-internet-td-lte/
https://www.telecompaper.com/nieuws/t-mobile-maakt-netwerk-stabieler-en-sneller-met-td-lte-techniek--1209599

https://forum.t-mobile.nl/netwerk-347/info-volte-netwerktechnologie-279103

Ik woon in het oosten van het land en ik weet niet of het een en ander nu al volledig wordt ondersteund en ik daar dus wat aan zal hebben.
icon

Beste antwoord door jcompagner 5 september 2017, 20:28

Zie http://4gmasten.nl/achtergrond/lte-umts-gsm-banden-en-frequenties

Band 3 (1800) is de main band, band 8 (900) is voor wat beter bereik, band1 (2100) is de laatste fdd band die T-mobile gebruikt. Hier naast zijn ze dus een tdd band aan het uitrollen: band 38 (2600)
Bekijk origineel

5 reacties

Band 3 (1800) is de main band, band 8 (900) is voor wat beter bereik, band1 (2100) is de laatste fdd band die T-mobile gebruikt. Hier naast zijn ze dus een tdd band aan het uitrollen: band 38 (2600)

Bedankt voor de link en het antwoord.
Maar wat betekent dat nu in mijn specifiek geval concreet?

De specificaties van het toestel wat ik wil kopen geeft dus aan:

Connectivity technologies:
4G VoLTE, TD-LTE (B38, B39, B40, B41), HSPA+ (B1, B2, B4, B5, B6, B8), Quad band GSM/GPRS/EDGE, FD-LTE (B1, B2, B3, B4, B5, B7, B8, B12, B13, B17, B19, B20, B28, B29, B30).

Toegepast op T-mobile betekent dat dus:

B1 (=3.5G/HSPA+)
B1(=2G/GSM/GPRS/EDGE/FD-LTE)

B3 (=2G/GSM/GPRS/EDGE/FD-LTE)

B8 (=3.5G/HSPA+)
B8 ((=2G/GSM/GPRS/EDGE/FD-LTE)

B38/ VoLTE en TD-LTE (future; daar heb ik op dit moment nog niks aan).

Toegepast op mijn vragen, is de conclusie dus dat ik de beoogde smartphone NIET op dezelfde wijze kan gebuiken als mijn huidig toestel omdat 4G niet ondersteund wordt?

M.a.w. ik zal het toestel wel kunnen gebuiken voor bellen en voor datasnelheden: EDGE, 2G (2.5G?), 3.5G (3G?), maar 4G zal pas werken op het moment dat B38 landelijk is ingevoerd?

Heb ik dat zo juist geanalyseerd?

Nu zal de vraag zijn of 3.5G MAX nog wel dezelfde "experience" zal geven als mijn huidige smartphone met mijn huidig abonnement. Ik heb al aangegeven in de openingspost waarvoor ik het toestel voornamelijk gebruik. Google maps (GPS)/Duitsland/Deezer/Spotify/redelijk snel internetten incl. Youtube filmpjes kijken zonder buffering.

______
P.S. ik zag dat er ook T-mobile medewerkers regelmatig antwoorden in topics. Zouden die misschien ook hun mening kunnen geven? E700 vind ik namelijk wel veel geld voor een smartphone die eventueel slecht/traag functioneert omdat hij alleen gedeeltelijk compatible is met het T-mobile netwerk.

Bedankt.
het antwoord lijkt me toch vrij duidelijk?

Die telefoon ondersteund B1,B3 en B8 (FDD)
en ook nog B38 (TDD)

dus die telefoon ondersteund all 4G banden die tmobile op dit moment gebruikt, dus 4G gaan prima
dan is de vraag nog wat voor Category die telefoon echt is dus hoeveel van die banden hij tegelijk kan gebruiken, een Cat9 (3CA) telefoon zal 3 van de bovenstaande 4 banden tegelijk kunnen aanspreken dus dan kom je ongeveer op 300Mb uit in de huidige setup
een Cat11/10 of hoger zal zelfs iets hoger kunnen door dat ze als goed is 256QAM hebben aangezet ipv 64QAM dat betekend dat je tot 400Mb zou koeten kunnen komen
Als de telefoon ook nog een 4CA telefoon is dan kan hij alle 4 de banden tegelijk gebruiken en zal met 256QAM zelfs theoretisch naar de 500Mb kunnen doen.
Bedankt voor je antwoord, maar zoals ik al zei, ik ben een echt volstrekte leek op dit gebied die bar weinig van deze materie snapt.;)

Nu maak je het nog ingewikkelder, man man man, die hele terminologie lijkt wel Chinees.:) Ik had nog nooit van snelheidscategoriën gehoord.
Maar ik heb het even nagevraagd en ik kreeg deze info toegestuurd (is ook al een stuk duidelijker vergeleken met de specificaties van de doos die ik in eerste instantie toegestuurd heb gekregen):

Over een tijdje ben ik veel op reis en ik heb gewoon een dual-SIM telefoon nodig (beoogde telefoon) omdat ik dat handiger vind i.p.v 2 telefoons meesjouwen, maar in India kom ik niet meer terug, dus dan zou ik honderden Euro's verlies maken als ik het toestel niet naar behoren ook in NL kan gebruiken. Vandaar mijn bezorgdheid.
Het is dus een Cat9 telefoon dus met die banden kun je op dit moment 300/50 max verwachten op TMobiles 4G.

Reageer