Beantwoord

Traag internet

  • 11 February 2019
  • 4 reacties
  • 171 Bekeken

Goedendag

Sinds dit weekend heb ik t-mobile thuis
Installatie ging vlekkeloos.
Abonnement met 100 mbps.
Snelheidstesten gedaan en rond de 90 werd gehaald. Prima en technisch dus alles op orde

Nu de hele avond al niet meer dan 5 mpbs download gehaald...
Lijkt mij wat weinig, ook al is het druk.
Graag jullie reactie

Mvg
Pieter
icon

Beste antwoord door MelisaTMT 21 February 2019, 17:55

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Hallo Pieter,

Hoe heb je gemeten?
Wellicht op de 2.4 GHz wifi? Deze frequentie is vaak druk / overbelast.

Probeer eens te testen op de 5 Ghz wifi en bekabeld rechtstreeks op poort 1 of 2 van het modem met een utp kabel.

Mvg. Marcel
Gemeten op de 5 Ghz wifi
Overdag dus prima, maar elke dag in de avond zakt ie in.
Is dat toch vanwege drukte in de wijk?
Reputatie 7
Hallo @Pieterc,

Het is lastig op afstand de oorzaak te achterhalen. We weten nu dus niet of het aan de WiFi ligt of aan het binnen komende signaal. omdat internet zo snel is als de zwakste schakel kan je het beste op zo'n moment ook even bekabeld testen. dan weet je ook waar het gezocht moet worden.
De 2,4Ghz en 5Ghz frequenties zijn licentie vrij het zou kunnen dat een ander signaal in de omgeving stoort zo als bijvoorbeeld een babyfoon of beveiliging camera's deze kunnen ook bij de buren hangen.
Reputatie 4
Hi @Pieterc,

Goed om te horen dat de installatie zo goed is verlopen, top! Natuurlijk minder leuk dat de Wifi in de avonden wat minder goed werkt, máár daar kom ik aan te pas. 💪🏽 @Marcel MCi en @Hidden.nld helpen mij hier al een handje. Toppie mannen!

Allereerst wil ik je inderdaad ook als tip meegeven om ook eens de bekabelde internetverbinding te testen. Als deze namelijk ook niet goed is, moet hier natuurlijk naar gekeken worden, en niet alleen naar de Wifi verbinding. Voer daarvoor een bekabelde speedtest uit. Mocht het toch enkel de Wifi zijn, dan stroop ik nu mijn handen uit mijn mouwen om een aantal gemakkelijke stappen voor je te noemen die je zelf alvast kunt doorlopen!

5GHz
Ik wil je adviseren om zoveel mogelijk gebruik te maken van de 5GHz verbinding. De 5GHz band is een stuk minder vervuild door andere draadloze apparatuur, ook zijn hogere snelheden mogelijk.
In bepaalde omgevingen zoals grote appartementencomplexen is 5GHz de enige optie om stabiele Wi-Fi te ervaren.

Wifi kanaal
Daarnaast zou het inderdaad heel goed te maken kunnen hebben met drukte op het Wifi kanaal. Iedereen die gebruik maakt van een Wifi verbinding zit op zo'n kanaal. Als jij en je buren allemaal op één kanaal zitten wordt het daar druk, en werkt jouw Wifi dus minder goed. En dan het goede nieuws: je kunt jouw Wifi kanaal gemakkelijk aanpassen in jouw My T-Mobile Thuis omgeving! Wij raden aan om niet een vast Wifi kanaal te selecteren, maar deze op de 'Auto' instelling te zetten. Wanneer het modem dan opnieuw opgestart wordt, kiest hetzelf het best beschikbare kanaal en blijft daarop staan.

Obstakels
Controleer ook of de modem vrij geplaatst is zonder eventuele obstakels.
- Een Wi-Fi modem onder of achter de bank verstoppen oogt opgeruimd maar dempt veel Wi-Fi signaal.
- Heb je de modem in de meterkast? Controleer of er niks in de weg staat zoals een gas- of water meter, schoonmaakspullen enzovoort.
- De modem een halve meter verplaatsen kan in bepaalde situaties al veel verschil maken.

Ideaal gezien wordt de modem zo ver mogelijk bij de vloer vandaan geplaatst.

Oké, ik hoop dat je hier wat aan hebt, Pieter! Ik hoor het graag, ik ga voor je duimen. Laat je het mij weten? 😄

Reageer