Beantwoord

utp kabel welke

  • 15 October 2019
  • 6 reacties
  • 2773 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

in november krijgen we t mobile thuis glasvezel

Nu wil ik alvast de utp kabel trekken +/-20 meter voor de tv boven.

Welk moet ik daar voor gebruiken (zit er kwaliteits verschil tussen, en cat 5 of 6) ?

en kan ik een kant van de draad de stekker er af knippen ? (dat is met trekken door een buis een stuk makkelijker)

en plaats de monteur deze er dan weer aan bij installatie?

alvast hartelijke dank

groet Aad

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 15 October 2019, 19:59

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo@AadC 

 

Cat 5e is tot 1000Mbit. Cat 6 is gegarandeerd 1000Mbit.

 

Van Wikipedia:

Cat 5e: Gestandaardiseerd in TIA/EIA-568-B. Geschikt voor zowel 100 Mbit/s (100BASE-T) als 1000 Mbit/s (1000BASE-T) netwerken.

Cat 6: Gestandaardiseerd in TIA/EIA-568-B. Met een bandbreedte van 250 MHz wordt dit gebruikt voor gigabit-snelheden (1000BASE-T).

 

Een Cat 6 is meestal aanbevolen en de stekker kan er denk ik wel af dit was ook gedaan bij mijn DSL lijn want die moest door de meterkast.

Reputatie 7
Badge +3

Voor TV is cat6 nietnodig want de netwerk snelheid tussen router en TV is niet hoog. Maar je weet nooit wat je er in de toekomst mee wilt doen dus ik ben het met @Waqqas eens, trek gewoon cat6, qua prijs maakt het weinig uit.

Reputatie 7

Hallo@AadC 

 

Ik had het er laatst nog over om hier wellicht een topic over te maken. daar ben ik helaas nog nieg aan toe gekomen. je heb heel veel verschillende soorten kabels.

cat5 (sinds 2001 niet meer verkocht)

cat5e (5gigabit)

cat6 (10gigabit 55m)

cat6a (10gigabit ) 

cat7 (10gigabit)

cat8 (40gigabit)

 

Maar dat is slechts de helft van het verhaal.

De dikte van de kern speelt ook een rol. dit zit tussen de 24awg en 26awg. hoe dikker de kabel hoe lager de weerstand.

Het materiaal speelt ook een rol.  een CU(koper) kabel heeft een lagere weerstand dan  een CCA (Copper Clad Aluminium) kabel.

 

Daarnaast heb je ook UTP en (x)tp kabel waaf UTP de kabel is zonder afscherming.

 

Omdat ik het er niet makkelijker op heb gemaakt (ja ik heb zelfs een paar zaken overgeslagen) zal ik maar gewoon een cat6 utp CU awg23 kabel aanraden.

 

Hallo@AadC 

 

Ik had het er laatst nog over om hier wellicht een topic over te maken. daar ben ik helaas nog nieg aan toe gekomen. je heb heel veel verschillende soorten kabels.

cat5 (sinds 2001 niet meer verkocht)

cat5e (5gigabit)

cat6 (10gigabit 55m)

cat6a (10gigabit ) 

cat7 (10gigabit)

cat8 (40gigabit)

 

Maar dat is slechts de helft van het verhaal.

De dikte van de kern speelt ook een rol. dit zit tussen de 24awg en 26awg. hoe dikker de kabel hoe lager de weerstand.

Het materiaal speelt ook een rol.  een CU(koper) kabel heeft een lagere weerstand dan  een CCA (Copper Clad Aluminium) kabel.

 

Daarnaast heb je ook UTP en (x)tp kabel waaf UTP de kabel is zonder afscherming.

 

Omdat ik het er niet makkelijker op heb gemaakt (ja ik heb zelfs een paar zaken overgeslagen) zal ik maar gewoon een cat6 utp CU awg23 kabel aanraden.

 

Hartelijke dank voor de snelle antwoorden 👍👍👍

Nu ben ik helemaal niet bekent met alle kabels, cat6 utp CU awg23 kabel is dat dan bv deze:

https://www.allekabels.nl/cat6-kabel/15546/7540/uutp-cat6-kabel.html

alvast bedankt voor jullie advies.

groet Aad

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @AadC 

 

Dat is hem denk ik.

 

Veder succes nog 👍

Reputatie 7
Badge +5

En ook verschil in de kern, soepel of massief.

Simpele regel: copy/paste van utp-kabel.nl

Monteer je de kabel af op een muur paneel of een patchpaneel, kies dan voor een massieve stugge utp kabel. Deze hecht beter en zorgt voor een optimale verbinding.

Monteer je een RJ45 stekker aan de kabel, dan kiest men in de regel voor een soepele kabel, bij deze techniek gaat de geleider van de RJ45 plug namelijk compleet door de kern van de ader heen. Het is niet wenselijk een connector voor soepele kabel op een stugge kabel te gebruiken. Er ontstaat hierbij een risico dat de geleiders langs de kern schieten en er een stukje van de isolator achterblijft waardoor de verbinding niet of niet goed tot stand komt. Dit resulteert in een slecht contact. Indien het toch wenselijk is een RJ45 plug aan een kabel met stugge kern te monteren, kies dan altijd voor een RJ45 connector welke geschikt is voor kabel met stugge kern.

 

@AadC 

De kabel waar jij een link van plaats is dus een aluminium kern waar een dun laagje koper op aangebracht is.

Qua treksterkte is koper taaier dan aluminium en heeft voor mij persoonlijk de voorkeur.

solid (massief) of stranded (soepel) zijn hier de termen.

Reageer