Beantwoord

Vragen over het netwerk? Nieuwsgierig naar hoe het werkt? Stel ze aan de expert!

Toon eerste reactie

446 reacties

Reputatie 3
Nu breekt er een tijd aan van optimaliseren in Hasselt aan, de snelheid en dekking zal ook steeds meer omhoog gaan

Is de cell-id 0000-9 10 11 12 4G het zelfde van de 4G1800 uit Hasselt, als volgt 0000-21 22 23 24 4G900, dan is het de zelfde mast, is het bij voorbeeld 0001-21 dan pakt je toestel 4G900 van een andere mast
Reputatie 4
Badge +4

Goedemorgen, ja, ik zat gisteren op deze mast omdat Hasselt plekken heeft waar alleen signaal van deze mast doorkomt.
Gisteren laat in de middag was T-Mobile blijkbaar (van afstand) bezig met de mast, de dekkingskaart ziet er nu (vanaf gistermiddag?) heel anders uit.
Nu wel een goede dekking van 4G waar het gisteren nog grote gaten vertoonde!

Binnenkort nog eens een speedtest doen, geeft denk ik ook een ander resultaat.
Reputatie 3
Optimaliseren in Hasselt tot het voor iedereen goed werkt

Je snelheid gaat omhoog 50 mbit/sec wordt straks 211 mbit/sec als het optimaliseren klaar is, de dekking is al omhoog gegaan wat je aan gaf, ook is het een vrij hoge mast, denk dat je in Hasselt wel overal 4G hebt buiten en binnen ben benieuwd naar je nieuwe test

Vandaag Note 3 maar weer is van stal gehaald geen 4G+ wel 900 + 1800 + 2100 ondersteuning
3G werkt niet zo best op de Note 3
4G houd vol tot -127 a -130dbm in het bos daarna schakeld hij naar 2G bij -127dbm weer naar 4G zuidweg, T'harde
Bij de Dellen (Epe) 4G op -120 a -123dbm daarna zakt het naar -125 a -126dbm maar blijft op 4G

Bij terug val schakeld hij gelijk naar 2G, 3G nergens het is net als of 3G er niet is, bij ook maar iets 4G dekking spring hij naar -128dbm 4G

Bij dekking van 4G2100 gaat de Note 3 daar op staan tot het bereik bijna weg is kom je op 4G1800 tot het bereik ook daar van bijna weg is kom je op 4G900
Reputatie 2
Badge +2
HarryMe schreef:

En hier heeft u hem dan... de mast in Hasselt... het lijkt nu "af"!
4G+ in beeld, het bereik is ronduit slecht (nog erger als de dekkingskaart, dit past niet bij LTE900), 2G en 3G komen vele malen sterker door, staat de mast in een testmodus o.i.d.?

4G+, maar geen 4G+ snelheid, staat de mast in een testconfiguratie?

Bedankt voor je goede foto's!!!

Ja de mast staat nu nog in optimalisatiefase. Meestal duurt dit een maand. Soms wat langer.
Het dus nog wel even afwachten wat het eindresultaat zal zijn. Hopelijk nog een stuk beter!!

groetjes
Reputatie 2
Badge +2
@Hcblids

Jij ook erg bedankt voor je specifieke informatie.

De fallback is wel een van de dingen die in de optimalisatiefase afgestemd moet worden. Normaliter zou het toestel eerst terug moeten vallen op 3G. GSM heeft namelijk alleen een 1800 frequentie op deze locatie dus dit zou onlogsich zijn.

groetjes
Reputatie 4
Badge +4

Speciaal voor Hcblids een handvol cell-id's uit Hasselt.

Beste T-Mobile:

Vanaf de Boni door
Doctor H.A.W. van der Vechtlaan,
Gasthuisstraat,
Nieuwstraat,
2 x rondje door
Hofstraat +
Hoogstraat.

Overal 4G(+) van T-Mobile in Hasselt, behalve in de
Nieuwstraat, Hofstraat en Hoogstraat, het signaal loopt daar snel terug, telefoon gaat terug naar H(+), binnenshuis in de Hofstraat binnen nog steeds wegvallend signaal.
Hier blijft Vodafone als enige binnenshuis signaal houden (van hun 2e mast in Hasselt).

Beter is nu:
1.) 4G(+) op plekken waar het signaal redelijk doorkomt in Hasselt, geen tenenkrommend trage datasessies!
2.) H(+) als het 4G te zwak wordt, dit lijkt iets stabieler, telefoon pingelt niet meer tussen GPRS/ EDGE en H/ H+ heen en weer.

Gebleven is:
Binnenshuis in de Hofstraat (binnen geweest rond 12:30 u.) helemaal geen bereik, alleen noodoproepen!

KPN valt ook weg, Vodafone blijft over met verrassend sterk signaal (van hun mast aan de Zwartsluizerweg)!

Conclusie: In het grootste deel van Hasselt een hele verbetering! Iets opzoeken en via Google maps navigeren lukt in straten waar het eerder niet ging! Helaas nog niet overal binnenshuis bereikbaar (i.t.t. wat de dekkingskaart aangeeft)!
Reputatie 3
@HarryMe
Zie alleen 1x 4G1800 in de cell-id en de rest is 3G900 1x 3G2100 2x, 2G1800 2x, en 3G900 1x uit Zwolle

Oke hoop dat nog beter wordt in Hasselt, 0 strepen 3G900 is wel erg slecht daar
Reputatie 4
Badge +4
Hcblids, cell 6200-9 is ook voor 4G+, dus voor LTE 1800 en LTE 900 gecombineerd geeft mijn LG G4 alleen de cell id van 1800 MHz weer.

(bijgevoegd afbeeldingen van 4G (in idle) en 4G+ op cell 6200-11 = zelfde mast maar andere sector... Wel degelijk 4G+ dus met LTE 900)

4G+/ 900 MHz staat duidelijk aan, bereik zou anders niet verbeterd zijn en grote(re) gaten hebben, misschien te kort gemeten voor de cell id van 900 MHz.

3G 900 uit Zwolle... Dit kan heel kort vanuit de mast aan de noordkant van Stadshagen.

De rest 3G 900... Vodafonemast Zwartsluizerweg? Dit is waar het T-Mobile signaal wegviel.

Zoals het nu is in Hasselt vind ik het acceptabel (meer niet), ik had nét iets meer verwacht met de antennes in de top (wat ideaal is), gelukkig in het grootste deel van Hasselt duidelijke verbeteringen!
Vergeet niet dat ook KPN en Tele2 wegvallen in de 3 genoemde straten.
Vodafone heeft beter bereik, maar geen 4G+ aanstaan.
Reputatie 4
Badge +4
Correctie voorgaande "3G 900... Vodafone"
Duhh, Voda heeft geen 3G 900.
Hier moet mijn telefoon op 2G 900 hebben gezeten.
Reputatie 2
Badge +2
@HarryMe en Hcblids,

Bedankt voor jullie posts met uitgebreide informatie!.

LTE900 is volgens mijn gegevens op 23 december 2016 geactiveerd.
(ik denk dat de kerstman langs is geweest)

Hopelijk zal het 3G900 signaal nog wat verbeteren. Kun je me laten weten hoe het ervoor staat?
Reputatie 4
Badge +4

T was een mooie dag voor Hasselt, die dag voor kerst :P
Wie weet nog iets verbetering Tabali, de telefoon pakt absurd snel van 4G+ naar 3G (H+), dat valt echt op.
Ik kijk over een maand wel weer.

Nu iets anders... wederom goed nieuws, maar dan voor Hattem (waar de dekking nu ook echt tegenvalt, maar daar kom ik minder vaak)!
Binnenkort werkzaamheden, wat kunnen we verwachten?
Ik heb amper bereik soms helemaal niet. Heb al een paar keer contact gehad met T-mobile telefonisch en winkel ik woon in postcode gebied 7776 advies van de winkel was telefoon regelmatig op nieuw opstarten maar dit helpt niet ook niet bij 3g ik hebeen Samsung s5
Reputatie 6
Badge +17
@Pater1965 volgens de dekkingskaart hoort het bereik prima te zijn, er zijn geen storingen en je woont dicht bij een mast.
Wat is precies je probleem? Heb je alleen slechte dekking op 3G, of ook op 4G en 2G? En heb je overal slechte dekking, of alleen bij bepaalde gebieden?
Ik heb amper bereik met het netwerk kan regelmatig niet gebeld worden. Het maakt niets uit al ik de telefoon op 4g of 3 g zet. Bij de t- mobile winkel gaven ze ook aan dat de dekking hier niet zo goed was.
Reputatie 2
Badge +2
@Pater1965,

De dekking ziet er inderdaad wel goed uit. Heb je het probleem overal of alleen op en bepaalde plek(ken)?
Wat ik afvraag is meer hoe het werkt en dan met name de upload, Als we kijken naar de huidige 4G dan kun je volgens mij op de 1800Mhz 150/50 halen als max
Als we dan naar 4G+ gaan en we makken 900Mhz (10mhz) = 75 en 2100 (5mhz) = 37.5
dan gaan we dus naar 262.5 down maar nog steeds 50 up..

Dus up wordt niet via Carrier Aggregation gedaan? Dus is up altijd fixed aan 1 frequentie, dus bij tmobile hun hoofd frequentie wat 1800Mhz is?

Als dat zo is dan zal de dekking toch niet heel veel beter worden ook al plaatsen we er 900Mhz er bij? Aangezien de up nog steeds over 1800Mhz dan wil..
Zal het hier door komen dat ondanks veel meer masten (en veel meer frequenties) dat tmobile voor sommigen toch nog een stuk mindere dekking heeft?
Reputatie 6
Badge +13
jcompagner schreef:

Wat ik afvraag is meer hoe het werkt en dan met name de upload, Als we kijken naar de huidige 4G dan kun je volgens mij op de 1800Mhz 150/50 halen als max
Als we dan naar 4G+ gaan en we makken 900Mhz (10mhz) = 75 en 2100 (5mhz) = 37.5
dan gaan we dus naar 262.5 down maar nog steeds 50 up..

Dus up wordt niet via Carrier Aggregation gedaan? Dus is up altijd fixed aan 1 frequentie, dus bij tmobile hun hoofd frequentie wat 1800Mhz is?

Als dat zo is dan zal de dekking toch niet heel veel beter worden ook al plaatsen we er 900Mhz er bij? Aangezien de up nog steeds over 1800Mhz dan wil..
Zal het hier door komen dat ondanks veel meer masten (en veel meer frequenties) dat tmobile voor sommigen toch nog een stuk mindere dekking heeft?

Carrier Aggegration is het stapelen van verschillende frequenties, waarbij T-Mobile het volgende frequentiespectrum stapelt met 4G:
- 900 MHz: 10 MHz
- 1800 MHz: 20 MHz
- 2100 MHz: 5 MHz (na de zomer 10 MHz)

De uplink gaat standaard tot 50 Mbit/s. Dit kun je opvoeren door kwadratuur-amplitudemodulatie toe te passen. Waar je hierbij aan moet denken, is dat de bandbreedte (bits) geclusterd wordt in groepjes en dan wordt uitgezonden. Hierdoor kun je meer data over één dezelfde frequentie sturen. Echter is het zo dat amplitudemodulatie de frequentie beïnvloed. Het is meer storingsgevoelig. Maar kan wel betere prestaties leveren in een omgeving waar masten dicht op elkaar staan, zoals T-Mobile heeft.

Quote: "LTE allows QPSK, 16 QAM and 64 QAM modulation schemes on the uplink and the downlink. Higher order modulation schemes can typically only be used when the RF conditions are ideal. In fact, UL 64 QAM provides the most benefit in small cell environments. When the conditions are right, such as in a small cell serving a building with slow-moving or fixed wireless devices, modulation schemes of higher order make it possible to send much more data (up to 50% more) with the same amount of frequency resource (spectrum). When using a 20-megahertz bandwidth, the maximum LTE data rate on the uplink increases from 50 Mbps with UL 16 QAM to 75 Mbps with UL 64 QAM. Combining UL 64 QAM with UL carrier aggregation with 20 megahertz x two makes it possible to achieve a maximum data rate of 150 Mbps. "

De upload en download zijn niet altijd gebonden aan één frequentie. Als bijvoorbeeld upload bij 1800 MHz te zwak wordt, zal je telefoon automatisch overschakelen naar de uploadfrequentie van 900 MHz. De downloadfrequentie zal hetzelfde doen. Echter merk je dit niet vaak. Je zou dit kunnen opmerken als je in de auto zit bijvoorbeeld. Je telefoon blijft dan soms heel lang op één of nul streepjes hangen. Daartussen zit het omslagpunt dat je van 4G 1800 wordt afgegooid. Dan lijkt het alsof het niet beter wordt, maar je telefoon heeft allang besloten dat hij je naar 900 MHz heeft overgezet, waardoor jij je signaal langer behoudt.
ah bedankt, dus het download gaat gewoon over de best bereikbare frequentie, dus ook over 900 (neem aan dat je dan max maar 25 kunt door dat je daar maar 10mhz gebruikt)
Maar de dekking zou er in theorie dus echt wel op vooruit moeten gaan als je overal 900mhz 4G zou hebben.
Reputatie 6
Badge +13
jcompagner schreef:

ah bedankt, dus het download gaat gewoon over de best bereikbare frequentie, dus ook over 900 (neem aan dat je dan max maar 25 kunt door dat je daar maar 10mhz gebruikt)
Maar de dekking zou er in theorie dus echt wel op vooruit moeten gaan als je overal 900mhz 4G zou hebben.

Ja, mits het bereik van 4G 1800 zo slecht is geworden. Dan schakelt je telefoon over naar 900 MHz. 1800 MHz blijft de hoofdband. Als 1800 MHz beschikbaar is, dan wordt de bereikindicatie daarop ingesteld. Dit komt soms over dat het bereik snel wegvalt.

De maximum snelheid van 4G 900 is 75 Mbit/s down- en 50 Mbit/s upload.

Ja, de dekking gaat er op vooruit als 4G 900 geactiveerd is. Kijk voor een visualisatie maar eens op de dekkingskaart. Wat je moet doen is bij "Bekijk voor toestel" iPhone 5 intikken. Deze heeft alleen beschikking tot 1800 MHz. Vink alleen 4G aan.

Leg de dekkingskaart ernaast zonder aanpassingen. Vink alleen 4G aan.
Dan zie je het verschil tussen 1800 en 900 MHz. 🙂
Reputatie 3
Heb vragen over 6 locaties
Locatie Harderwijk 3846BX wordt hier nog 4G900 geactiveerd
Locatie Ermelo 3852DA heb ik begrepen dat daar antenne's kabels zijn vervangen, rru,s zijn achter de antenne's geplaats, 4G900 is nog niet geactiveerd
Locatie Ermelo Gsk 3852AT wat gaat daar mee gebeuren wordt er nog 4G geactiveerd, 2G900 ligt altijd plat daar en 3G900 ligt ook bijna altijd plat daar valt niet te internetten
Locatie Putten 3882MH wordt deze nog omgebouwd
Locatie Voorthuizen 3781PN antenne's kabels zijn vervangen, rru,s zijn achter de antenne's geplaats , 4G900 is nog niet geactiveerd
Locatie Biddinghuizen 8256RK, komt daar nog 4G900, nu draait er 4G1800, 2100, het gebied erom heen is de dekking erg slecht op campings
Reputatie 3
Hcblids schreef:

Heb vragen over 6 locaties
Locatie Harderwijk 3846BX wordt hier nog 4G900 geactiveerd
Locatie Ermelo 3852DA heb ik begrepen dat daar antenne's kabels zijn vervangen, rru,s zijn achter de antenne's geplaats, 4G900 is nog niet geactiveerd
Locatie Ermelo Gsk 3852AT wat gaat daar mee gebeuren wordt er nog 4G geactiveerd, 2G900 ligt altijd plat daar en 3G900 ligt ook bijna altijd plat daar valt niet te internetten
Locatie Putten 3882MH wordt deze nog omgebouwd
Locatie Voorthuizen 3781PN antenne's kabels zijn vervangen, rru,s zijn achter de antenne's geplaats , 4G900 is nog niet geactiveerd
Locatie Biddinghuizen 8256RK, komt daar nog 4G900, nu draait er 4G1800, 2100, het gebied erom heen is de dekking erg slecht op campings

Sorry voor nog een bericht kon me oude bericht niet meer aanpassen, maar het viel me net op dat er een nieuwe mast staat op 8161PZ
is die straalverbinding op 37 m 1-5-2017 van T-Mobile
Vandaag 4G Buiten redelijk, binnen beperkt bereik
Over 3 maanden 4G Buiten zeer goed en binnen goed bereik

Reageer