Beantwoord

Waarom duurde de 4G-uitrol bij T-Mobile langer?

Reputatie 5
Badge +11
Waarom duurt het bij T-Mobile langer voor ik 4G heb?
icon

Beste antwoord door DennisAmeling 3 november 2014, 17:23

Als je het doet, doe het dan goed. Dat is de weg die T-Mobile een aantal jaar geleden is ingeslagen. Een compleet nieuw netwerk. Niet alleen 4G toevoegen, maar ook 2G en 3G een flinke boost geven. Allemaal om het beste netwerk van Nederland te bouwen.

Van nummer 3 naar nummer 1
Je kent de verhalen vast wel. Terwijl klanten van KPN en Vodafone lekker door konden internetten bij een beetje drukte, knalde het T-Mobile netwerk eruit. Klinkt zwart-wit, maar dat was simpelweg de gebruikerservaring. Zelf merkte ik het ook: op Koninginnedag stond er standaard "Geen service" in je scherm. Als er veel mensen bij elkaar komen, heeft ieder mobiel netwerk het zwaar. Er is dan sprake van een capaciteitstekort. Toch leek het T-Mobile netwerk het zwaarst te lijden onder deze drukte.

Daar lijkt T-Mobile van te hebben geleerd en het geluid dat nu vanuit de netwerkafdeling komt is "capaciteit, capaciteit, capaciteit!" Dat maken ze waar. Onlangs is gebleken dat T-Mobile de gemiddeld hoogste 4G snelheden van Nederland heeft op plaatsen waar het netwerk is vernieuwd.

Snel, maar dan ook echt supersnel
Om het verhaal te verduidelijken is het bijna onvermijdelijk om een aantal technische termen te gebruiken. Geen paniek, ik licht alles toe. Het T-Mobile netwerk maakt gebruik van de 1800MHz frequentie voor 4G waar KPN en Vodafone op 800MHz hebben uitgerold. Zij gaan nu ook beginnen met 1800MHz maar doen dit maar op beperkte schaal (als je meer informatie wil over de werking van frequenties, lees dan ook mijn vorige topic in het netwerkgedeelte). Voordeel van de 1800MHz frequentie is dat er veel meer capaciteit beschikbaar is. Weet je nog? Capaciteit, capaciteit, capaciteit… Hierdoor heb jij als klant altijd meer snelheid tot je beschikking.

“Nadeel” van deze hoge frequentie is dat er veel meer masten nodig zijn om een goede dekking te krijgen. 4Gmasten.nl heeft de locaties van 4G masten mooi in kaart gebracht (klik hier voor het overzicht). Voor dit topic heb ik een stukje uit Rotterdam geselecteerd. Een poging om alle masten te tellen op deze plaatjes leverde het volgende op:

KPN (800MHz): 40 masten
Vodafone (800Mhz + 1800Mhz): 19 masten
T-Mobile (1800MHz): 82 masten

T-Mobile heeft dus meer masten staan dan KPN en Vodafone samen in dit gebied!

T-Mobile heeft het grote voordeel dat zij alle apparatuur vervangen en daardoor op alle locaties masten hebben staan voor alle frequenties (900MHz, 1800MHz, 2100MHz en 2600MHz). Een groot pluspunt is dat ze per frequentie iedere technologie (2G, 3G of 4G) kunnen inzetten die mogelijk is. Willen ze 3G/4G op 900MHz – zodat de dekking verbetert – dan is dat een kwestie van knopje omzetten op kantoor en klaar. Bij KPN werkt dat bijvoorbeeld anders: als KPN 3G op 900MHz wil uitrollen, moeten ze opnieuw alle masten in Nederland af om nieuwe modules in het netwerk te plaatsen. Hoe dat werkt zie je op dit filmpje van KPN (vanaf 2:05 min).

Vanaf hier wordt het écht leuk. T-Mobile heeft tevens aangekondigd dat ze vóór zomer 2015 4G op 900MHz lanceren. Dat betekent dus op termijn alle masten – inderdaad - op al die 80 in bovenstaand voorbeeld 4G op de 900-band zullen krijgen. KPN heeft dus 40 masten op 800MHz, en T-Mobile dan 80 masten op 900MHz. Raad eens wie dan de beste dekking krijgt?

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen duurt het bij T-Mobile langer voordat 4G landelijk beschikbaar is. Dit heeft er puur mee te maken dat alle masten worden vervangen en ook allemaal van 4G (initieel op 1800MHz, later ook op 900MHz) worden voorzien. Dit betekent dat T-Mobile klanten straks misschien wel de beste dekking van Nederland hebben en zeker de hoogste gemiddelde 4G- snelheden!

Op de Dekkingskaart kun je in de 3 maanden planning zien welke plaatsen nog dit jaar aan de beurt komen voor de grote upgrade. Het duurt even, maar dan heb je ook wat!

Bekijk origineel

278 reacties

Reputatie 1
Dan nog gaat dit veel te traag. Beetje apparatuur op een mast vervangen duurt heus geen jaren. Het is bijna 2015 en T-Mobile heeft nog steeds geen landelijke dekking. Wat is dit voor lachertje. Pomp er gewoon eens wat geld in, maak internetbundels weer onbeperkt en gaan met die banaan. Dan word je echt #1 van Nederland.
Reputatie 6
Badge +13
@baronvandedem

Het gaat niet alleen maar om apparatuur op de mast zelf vervangen.
Nee, het gaat om het gehele netwerk.
Dus alle node's (centers waar datacapaciteit verdeeld wordt), basisstations (Die kasten die je onderaan een mast ziet staan), Glasvezel aanleggen, optimaliseren. I.t.t. KPN en Vodafone doet T-Mobile er ietsjes langer over. KPN was al 12 maanden eerder begonnen met het uitrollen van 4G dan T-Mobile. Vodafone heeft alleen buitendekking, dus gemiddeld gezien heb je op 40-50% van de plaatsen 1 streepje 4G. T-Mobile heeft nu al 500 meer masten vervangen dan dat Vodafone heeft gedaan.
Dagelijks werken er 200 man voor T-Mobile om het aanleggen van glasvezel, vervangen van het gehele netwerk het optimaliseren etc. Dus er wordt al 100% op het spel gezet.

Doordat T-Mobile alle masten in 1 gebied in één keer vervangt duurt het ook langer voordat ze zo'n gebied klaar hebben. Dit omdat ze een zo stabiel en goed dekkend 4G netwerk willen hebben. Als dat niet zo was. Dan gingen de mensen op die plekken weer zeuren. Het houdt daarom nooit op. Dus neem het zoals het nu is. Onthoudt wel dat ze nog geen eens 1 jaartje bezig zijn, dat zijn geen 'jaren'. 😉

Haha, die tijd kun je vergeten met de telecommunicatie wet in Nederland. Overal zit Fair Use Policy op. Dus je wordt in principe uitgeknepen als je je bundel overschrijdt. 😛
Reputatie 1
LEUK HOOR DE RECLAME VAN T MOBILE OVER HET VERHOGEN VAN DE SNELHEID VAN 4G MAAR LAAT ZE NOU EERST MAAR EENS ZORGEN DAT HEEL NEDERLAND DEKKING HEEFT OP HET 4G NETWERK HEEFT
LAAT ALI B DAAR MAAR EENS OVER ZEUREN IN DE RECLAME
WANT DIT IS ECHT BELACHELIJK KPN EN VODAFONE AL LANG HIER IN HET HOGE NOORDEN EN BIJ DE POSTCODE CHECK VAN T MOBILE NOG NIET EENS EEN PLANNING BESCHIKBAAR IK VINDT DIT EVHT BESPOTTELIJK
Reputatie 2
Beste Mars33,

Gebruik van alleen hoofdletters staat op een forum gelijk aan schreeuwen, dit is dus niet gewenst en is tevens niet prettig om te lezen. Verder bereik je er ook weinig mee daar dit een forum is voor en door klanten die hier en daar bij worden gesprongen door moderators van T-Mobile.
Reputatie 2
Ik ben het geloof in TMobile een beetje kwijt ,ik zit er zelfs aan te denken om na mijn contract peruode ,over te stappen naar een andere provider ... ik wacht al een jaar op 4G in Hoorn ... maar niets ,nada,noppes ...
Zelfs mijn vrouw denkt daar ook aan ..
Verder heb ik problemen met mijn BB wanneer ik uit zaandam (4G) naar Hoorn ga . De overschakeling van 4G naar 3G en andersom loopt niet goed ,ik moet steeds mijn mobiel weer uit en weer aan schakelen ....
4g adverteren maar niet leveren...en 2 jaar hieraan vast zitten... Nu maar aftellen want tmobile gaat dit niet compenseren of snel oplossen.
Reputatie 1
Hoe gaat T-mobile dit compenseren cq vergoeden. Ik heb een 4G abonnement, betaal netjes hiervoor en krijg 2G en soms 3G ?
In de volksmond heet dit bedrog, als ik me goed herinner.

Dan ontvang ik ook nog een sms dat mijn snelheid in oktober naar 100/50 Mbps gaat. Maar ja, het jaartal staat er niet bij 😠
Pierres heeft een 4G abonnement? Die bestaan niet eens bij t-mobile.Alle klanten hebben 4G, waar beschikbaar.
Reputatie 2
Ja, de mensen hebben wel gelijk hoor. Ik heb in de beginjaren van T-mobile in Nederland de Iphone genomen en we hadden onbeperkt internet.
In een keer heeft een idioot bedacht om er bundels van te maken om de klanten wat meer uit te knijpen. De telefoons worden beter, sneller en beter geschikt voor het internet en ze gebruiken steeds meer. De abonnementen gaan daarentegen steeds verder achteruit en zijn de afgelopen jaren alleen maar verder uitgehold, zodat er voor alles bijbetaald moet worden.

Overigens hebben alle Nederlandse providers zich hier schuldig aan gemaakt. Neelie Smit Kroes maakte zich steeds druk om de buitenlandse tarieven, maar elke keer dat deze (verplicht) daalden, werden de binnenlandse verder uitgehold, om de omzet op peil te houden.
Smit Kroes maakte zich druk om de verkeerde tarieven, ze had alles hier in mee moeten nemen. Daarentegen zou de staat de frequenties niet tegen zulke absurde prijzen moeten veilen. Allemaal $$$ in de ogen over de rug van de burgers.

Nu het 5G netwerk al bijna om de hoek komt kijken, zitten wij nog met een maar deels werkend 3G netwerk, om over 4G maar niet te spreken.
Zeker rondom Hoorn is het een trieste zaak, want daar haal je, zeker in het centrum, niet eens 2G, soms kun je niet eens bellen. En dat in 2014??
Dan zie ik de reclame over 4G, een netwerk dat T-Mobile nog nauwelijks heeft, en dank denk ik wel bij mezelf, "Hoe dik is die plaat voor hun hoofd eigenlijk wel niet?".

Het is gewoon misleidende reclame, want ze kunnen helemaal niet leveren wat ze beloven.
En dan komen met het praatje dat het in de toekomst wel zo komt, nou...zelfs 3G is nu na meer dan 10 jaar nog niet zo ver!
Dus wat te doen door T-Mobile:
- Weg losse internet bundels, gewoon max internet onbeperkt voor iedereen
- Goedkopere bundels
- Beter bereik in het land op 3G
- Landelijke 4G dekking op zeer korte termijn realiseren

Maak met zijn allen anders 1 groot netwerk, samen sterk zullen we maar zeggen.
Bespaart enorme kosten voor allemaal!!!
Inderdaad, die bundels zijn niet meer van deze tijd. Was bedoeld om het 3g netwerk te ontlasten omdat het overbelast was. Maar nu hoor ik steeds dat er capaciteit zat is dus waarom nog die bundels?? Gewoon weg met die bundels. Of als die stap te groot is betalen voor de snelheid ipv hoeveelheid net als bij de web&walk abonnementen van toen.
Vorig jaar september werd mij met het afsluiten van mijn nieuwe abonnement al beloofd dat er dit jaar april landelijke dekking zou zijn we zijn al weer meer dan een jaar verder en voor mijn plaats nog niet eens een planning het is bespottelijk!! En dan komen met 4gmax? Wtf kom eerst met landelijke dekking zodat iedereen gebruik kan maken van een nog niet nagekomen belofte!!!
Reputatie 4
We hebben een leuk filmpje gemaakt om jullie te laten zien waarom het, zoals Dennis in dit topic heeft aangegeven, wat langer duurt bij T-Mobile. Laat me weten wat jullie van dit filmpje vinden! 🙂
Allemaal leuk en aardig, maar ik wacht al bijna een jaar op het nakomen van de belofte dat we 4g zullen hebben. In plaats daarvan hebben we hier g of zelfs een!! En dan duur betalen... Ik overweeg mijn geld terug te vragen, in ieder geval een genoegdoening te krijgen, want anders ga ik naar Radar.
Reputatie 7
Badge +9
Er is vanaf dag 1 al bekend gemaakt zonder doekjes erom te wikkelen dat de uitrol gaat duren tot eind 2015. Het is pas eind 2014.

Ook Radar, Kassa, de Consumentenbond en de rest weet dat, en gaan er ook echt niets aan doen dat T-Mobile zich gewoon houd aan de vooraf vastgestelde periode.

Als mensen dan gaan verwachten dat ze allemaal op dag 1 aan de beurt komen, vooral in de kleine dorpen, dan is dat niet de schuld van de provider.

Het is niet leuk, natuurlijk niet. Maar aangezien je geen cent extra betaald voor 4G, heb je wettelijk geen been om op te staan.
En toch vindt ik als klant het fout hoe T-mobile het netwerk gaat uitbreiden. Ze gaan vanuit 1 stuk uitbreiden, inplaats van in elke provincie vanuit 1 plek uitbreiden. Zodat je op meerdere plekken de vlekken ziet groeien. Zo hebben klanten uit verschillende regio's een start met 4G.

Nu doen jullie het vanuit de randstad omdat daar theoretisch de meeste klanten zitten en het gebruik hoger ligt als in het Noorden bijvoorbeeld. Ik als klant woonende in Friesland vindt dat belachelijk.

Niet dat het wat uitmaakt wat ik denk, maar zo is het wel.
Zie de uitrol eind 2015 niet gebeuren zou als het nu lijkt word het wel 2017,hier in het noorden nog helemaal niks en we hebben nog twee maanden tegaan,maar goed op de zit staat ook 4g krijg je er gratis bij,dus wachten op 5of6g.....
chris00 schreef:

Zie de uitrol eind 2015 niet gebeuren zou als het nu lijkt word het wel 2017,hier in het noorden nog helemaal niks en we hebben nog twee maanden tegaan,maar goed op de zit staat ook 4g krijg je er gratis bij,dus wachten op 5of6g.....

Ik weet niet waar jij die 2 maanden vandaan haalt? Maar eind 2015 is nog 14 maanden ver hoor, veel tijd om het landelijk rond te krijgen nog 😉
Reputatie 7
Badge +9
chris00 schreef:

Ha, was het maar waar dat eind 2015 over 2 maanden was....!

(Dat zou inhouden dat ik nog maar 2 maanden op het volgende seizoen van mijn favoriete serie hoef te wachten, in plaats van 14 maanden!)

Het is helaas toch echt nog maar November 2014. December 2015 is nog minimaal een jaar verderop.

Misschien toch even je kalender instellingen controlleren 😉
Feit blijft dat T-Mobile achter loopt tov de concurrentie. Het blijft tot nu helaas nog steken op mooie verhalen en beloftes van gouden bergen, maar tegen de tijd dat T-Mobile een landelijk dekkend netwerk op 4G heeft, zij niet vooruitstrevend zijn, maar gelijkwaardig aan KPN en Vodafone zijn. KPN en Vodafone zullen dan ook op meerdere frequenties 4G kunnen aanbieden. Ik woon zelf in een gebied waarvan nog geen ineens een planning af te geven is mbt 4G (basis), terwijl er al wel reclame gemaakt wordt voor 4G-plus. Dat ansich vind ik kwalijker, dan het trager uitrollen van 4G. Ik zou als provider er juist eerst voor zorgen om 4G landelijk te krijgen, voordat er een optimalisatie plaatsvindt.
Reputatie 5
Badge +11
Als je het doet, doe het dan goed. Dat is de weg die T-Mobile een aantal jaar geleden is ingeslagen. Een compleet nieuw netwerk. Niet alleen 4G toevoegen, maar ook 2G en 3G een flinke boost geven. Allemaal om het beste netwerk van Nederland te bouwen.

Van nummer 3 naar nummer 1
Je kent de verhalen vast wel. Terwijl klanten van KPN en Vodafone lekker door konden internetten bij een beetje drukte, knalde het T-Mobile netwerk eruit. Klinkt zwart-wit, maar dat was simpelweg de gebruikerservaring. Zelf merkte ik het ook: op Koninginnedag stond er standaard "Geen service" in je scherm. Als er veel mensen bij elkaar komen, heeft ieder mobiel netwerk het zwaar. Er is dan sprake van een capaciteitstekort. Toch leek het T-Mobile netwerk het zwaarst te lijden onder deze drukte.

Daar lijkt T-Mobile van te hebben geleerd en het geluid dat nu vanuit de netwerkafdeling komt is "capaciteit, capaciteit, capaciteit!" Dat maken ze waar. Onlangs is gebleken dat T-Mobile de gemiddeld hoogste 4G snelheden van Nederland heeft op plaatsen waar het netwerk is vernieuwd.

Snel, maar dan ook echt supersnel
Om het verhaal te verduidelijken is het bijna onvermijdelijk om een aantal technische termen te gebruiken. Geen paniek, ik licht alles toe. Het T-Mobile netwerk maakt gebruik van de 1800MHz frequentie voor 4G waar KPN en Vodafone op 800MHz hebben uitgerold. Zij gaan nu ook beginnen met 1800MHz maar doen dit maar op beperkte schaal (als je meer informatie wil over de werking van frequenties, lees dan ook mijn vorige topic in het netwerkgedeelte). Voordeel van de 1800MHz frequentie is dat er veel meer capaciteit beschikbaar is. Weet je nog? Capaciteit, capaciteit, capaciteit… Hierdoor heb jij als klant altijd meer snelheid tot je beschikking.

“Nadeel” van deze hoge frequentie is dat er veel meer masten nodig zijn om een goede dekking te krijgen. 4Gmasten.nl heeft de locaties van 4G masten mooi in kaart gebracht (klik hier voor het overzicht). Voor dit topic heb ik een stukje uit Rotterdam geselecteerd. Een poging om alle masten te tellen op deze plaatjes leverde het volgende op:

KPN (800MHz): 40 masten
Vodafone (800Mhz + 1800Mhz): 19 masten
T-Mobile (1800MHz): 82 masten

T-Mobile heeft dus meer masten staan dan KPN en Vodafone samen in dit gebied!

T-Mobile heeft het grote voordeel dat zij alle apparatuur vervangen en daardoor op alle locaties masten hebben staan voor alle frequenties (900MHz, 1800MHz, 2100MHz en 2600MHz). Een groot pluspunt is dat ze per frequentie iedere technologie (2G, 3G of 4G) kunnen inzetten die mogelijk is. Willen ze 3G/4G op 900MHz – zodat de dekking verbetert – dan is dat een kwestie van knopje omzetten op kantoor en klaar. Bij KPN werkt dat bijvoorbeeld anders: als KPN 3G op 900MHz wil uitrollen, moeten ze opnieuw alle masten in Nederland af om nieuwe modules in het netwerk te plaatsen. Hoe dat werkt zie je op dit filmpje van KPN (vanaf 2:05 min).

Vanaf hier wordt het écht leuk. T-Mobile heeft tevens aangekondigd dat ze vóór zomer 2015 4G op 900MHz lanceren. Dat betekent dus op termijn alle masten – inderdaad - op al die 80 in bovenstaand voorbeeld 4G op de 900-band zullen krijgen. KPN heeft dus 40 masten op 800MHz, en T-Mobile dan 80 masten op 900MHz. Raad eens wie dan de beste dekking krijgt?

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen duurt het bij T-Mobile langer voordat 4G landelijk beschikbaar is. Dit heeft er puur mee te maken dat alle masten worden vervangen en ook allemaal van 4G (initieel op 1800MHz, later ook op 900MHz) worden voorzien. Dit betekent dat T-Mobile klanten straks misschien wel de beste dekking van Nederland hebben en zeker de hoogste gemiddelde 4G- snelheden!

Op de Dekkingskaart kun je in de 3 maanden planning zien welke plaatsen nog dit jaar aan de beurt komen voor de grote upgrade. Het duurt even, maar dan heb je ook wat!
Meppel moet nog anderhalf jaar wachten. Vreemd in een stad waar ïedereen op glasvezel is aangesloten en andere aanbieders al 4g hebben
Vorig jaar juni mijn huidige abonnement afgesloten met de belofte dat 4G snel beschikbaar zal zijn. Nu zie ik reclames dat 4G-max beschikbaar is. Maar voor wie? Niet voor de mensen in het noorden, oosten of zuiden van het land. Voor T-mobile bestaat Nederland schijnbaar alleen uit de randstad. Was klant van Vodafone voor ik overstapte naar t-mobile. Ik denk dat ik, als dit contract afloopt, maar weer terug ga naar Vodafone.
Reputatie 5
Badge +11
@MaartenS1981
Je hebt gelijk, het T-Mobile netwerk zal na de uitrol gelijkwaardig zijn aan dat van KPN en Vodafone. T-Mobile biedt dan echter wel overal 4G op twee frequenties omdat ze overal ook op 1800MHz uitrollen. KPN en Vodafone gebruiken 1800MHz alleen in grote steden en andere drukke gebieden. De netwerkleverancier van T-Mobile, Huawei, is al bezig met 4.5G (http://www.telecompaper.com/nieuws/huawei-doet-voorzet-voor-ontwikkeling-45g--1043215) en T-Mobile zal dit bij de lancering gelijk aan alle klanten kunnen bieden. KPN en Vodafone zijn dan weer langer bezig om het netwerk geschikt te maken voor 4.5G. Het is echt een vernieuwing voor de lange termijn.

Zelf vond ik het ook niet helemaal logisch dat 4GMAX nu al is geïntroduceerd, heb even nagevraagd bij Marketing waarom dat is gedaan. Zij geven aan dat ze trots zijn op wat er nu al is bereikt met het nieuwe netwerk en dat graag met klanten willen delen. Het is alleen een administratief dingetje dat omgezet hoeft te worden maar ik snap je frustratie.

Ik wil je nog laten weten dat er zo hard als mogelijk gewerkt wordt om het netwerk te vervangen, er moet echter ook rekening worden gehouden met de stabiliteit van zowel het oude als het nieuwe netwerk. Als eind van dit jaar de grote steden zijn voorzien zal de ombouw een stuk sneller gaan. De meeste masten staan namelijk in grote steden en het ombouwen daarvan duurt dan ook het langste. Ik hoop dat je nog even vol kunt houden want er komt echt een geweldige netwerkervaring jouw kant op...

@cres
De planning voor 2015 is nog niet bekend. Het kan dus zomaar zijn dat Meppel al eerder 4G krijgt. Begin 2015 komt daar meer duidelijkheid over. Echt balen dat je moet wachten, maar misschien heb je ook iets aan mijn bovenstaande reactie...

@Sean P Highland
Ook jouw frustratie valt natuurlijk goed te begrijpen. Het komt er echt aan, ik hoop dat ik dat met dit topic en bovenstaande reactie een beetje heb kunnen toelichten. Wel is het vreemd dat je al een belofte hebt gehad over 4G, waar heb je je abonnement afgesloten? Dan zorgen we dat de betreffende shop/verkoper op de hoogte wordt gesteld. Krijgt jouw woonplaats nog wel dit jaar 4G?
Reputatie 2
Nu haal ik binnen de bundel vaak een snelheid van 32kb als over een ruim een jaar hier ook 4G beschikbaar is hoop ik binnen de bundel toch een top van 1mb te kunnen bereiken. Of einde contract over naar ander net werk met echte 4G snelheid is een keuze waar ik nu voor sta.
Hier in Hellevoetsluis geen haar beter.

Mag blij zijn als ik soms 3G haal, maar kom vaak niet hoger dan H.
Belachelijk en betaal ik dan 50,- pm voor incl 4G word er beweerd.
Ben het abonnement net aangegaan, maar wil er eigenlijk asap van af.

Reageer