Vraag

Waarom valt mijn bereik even weg als ik de grens over ga?

• 8 februari 2017
  • 6 reacties
  • 654 Bekeken

Reputatie 5
Badge +11
Als je wel eens in het buitenland komt, dan herken je het vast wel: je rijdt de grens over en vervolgens valt je verbinding even weg. Waarom gebeurt dit precies?

Stel, je bent aan het bellen en rijdt de grens van Nederland naar België over. Je bent dan een aantal seconden tot zo'n twee minuten je verbinding kwijt. Dit is een combinatie van factoren.
  • Het ene toestel schakelt sneller naar een buitenlands netwerk dan het andere. De ervaring leert dat iPhones hier over het algemeen wat langer over doen dan andere toestellen.
  • Afhankelijk van de dekking van T-Mobile of de buitenlandse provider in het grensgebied, kan het even duren voordat je toestel een nieuwe zendmast heeft gevonden om zich op aan te melden.

Kan er niet iets gemaakt worden zodat ik mijn gesprek behoud tijdens het wisselen van netwerk?

In het verleden hadden we een koppeling met T-Mobile Duitsland, maar het is extreem kostbaar en vergt veel onderhoud om een dergelijke koppeling in stand te houden. Het zijn namelijk twee compleet verschillende netwerken en het is technisch complex om deze met elkaar te integreren. Om dit werkend te krijgen moeten we namelijk zorgen dat we alle masten aan de landgrenzen van roaming partners in kaart brengen, bijv. die van T-Mobile Duitsland, en deze "integreren" in ons eigen netwerk. Andersom moeten zij dat ook doen.

Dit betekent ook dat wanneer één van de partijen een mast bijplaatst in het grensgebied, dit handmatig moet worden doorgegeven aan de betreffende roaming partner, zodat ook de nieuwe mast geïntegreerd kan worden in het netwerk. Daarnaast moet er in de netwerkcentrales van zowel T-Mobile NL als de roaming partner e.e.a. worden ingeregeld om sessies (telefoongesprekken en datasessies) actief te houden bij het wisselen van netwerk. Dit alles maakt deze oplossing helaas behoorlijk complex en te kostbaar om in stand te houden.

Hopelijk heb je wat aan deze achtergrondinformatie. Mocht je vragen hebben over roaming, dan horen we het uiteraard graag! 🙂

6 reacties

Om dat hij dan moet kijken waar je bent?
Reputatie 5
Badge +11
@Borrevh
Als je binnen Nederland bent, dan weet het T-Mobile netwerk tijdens een telefoongesprek waar je bent, omdat het één netwerk is. Zodra je naar het buitenland gaat, moeten de centrales van de buitenlandse provider jou "praten" met de systemen van T-Mobile om te herkennen dat jij T-Mobile klant bent. Omdat dit twee compleet verschillende netwerken zijn, duurt het bij de overgang naar een ander netwerk even voordat je toestel goed is aangemeld.

De systemen van T-Mobile en de buitenlandse provider moeten inderdaad dus "kijken waar je bent" om jou weer een verbinding te kunnen geven. 🙂
Badge +5
Tja, bekend fenomeen, maar hoe vaak loop je in de praktijk tegen dit probleem aan. Ik bel onderweg vrij veel en voor mijn werk steek ik regelmatig wel eens de grens over, maar in al die jaren misschien een keer gehad dat ik een lopend gesprek had dat ik echt moest ophangen omdat de verbinding te slecht werd en daarna opnieuw moest opbouwen. Niet de moeite om te implementeren gezien de kosten en het waarschijnlijk weinige gebruik!
Reputatie 7
Badge +9
Het maakt ook heel erg verschil welke firmware je gebruikt, en dan vooral waar die vandaan komt.

Zo heb ik hier bijvoorbeeld twee Galaxy S3's liggen. (Handig om mee te testen) Hardwarematig identiek, zelfde netwerk.

De een draait op DBT Duitsland Unbranded firmware.
De ander draait op PHN Nederlands Unbranded firmware.
De AP, CP en bootloader zijn identiek. Het enige verschil is dat de een Duits, en de ander Nederlands is. (Android versie is dus identiek.)
GT-I9300, dus 4G hebben ze niet, en 4G kun je zowiezo niet mee bellen.

Wij doen onze boodschappen in Gronau, Nordhorn, Ahaus en Coesfeld. Wanneer wij minimaal 3x per week over de N35/B54 de grens over steken, gaat dat zo:

• 2.0km voorbij de Nederlandse grens verliezen beide toestellen de 3G verbinding, en gaat hij naar Edge.
  • 3.0km voorbij de grens springt het DBT toestel over op 'Geen Netwerk'.
  • 4.0km voorbij de grens springt het Duitse DBT toestel over op Deutsche Telekom (T-Mobile DE.).
  • 12km voorbij de grens op de A31 richting Coesfeld verliest het Nederlandse PHN toestel de verbinding, en geeft 'Geen Netwerk'.
  • Het Nederlandse EDGE netwerk op het toestel met PHN deed in die tussen tijd al helemaal niets meer, maar weigerde het niet functionerende netwerk los te laten.
  • 16km voorbij de grens springt het PHN toestel eindelijk over op Deutsche Telekom (T-Mobile DE.).

Rijsnelheid (afhankelijk van de drukte XD): B54 100km/h, A31 160km/h.

Op de terugweg ziet het verhaal er hetzelfde uit. Regelmatig moet het Nederlandse toestel handmatig worden teruggeschakeld naar T-Mobile NL terwijl deze al meerdere kilometers voorbij de Nederlandse grens is(Soms schakelt hij pas bij Hengelo over), en is het Duitse toestel na een korte afstand al overgedragen.

Het verschil is dus dat de Nederlandse firmware is ingesteld om vast te klampen aan het huidige netwerk, terwijl de Duitse firmware meer focust op het sterkste netwerk. (Heeft ook nadelen, zo kiest mijn DBT Note 3 regelmatig voor het sterkere E-Plus 3G in plaats van T-Mobile DE 4G. -.-)

Helaas kun je tegenwoordig geen voorkeursnetwerken meer instellen op toestellen. Vroeger kon dat nog.

Dus als je veel problemen met overdragen naar buitenlandse netwerken ervaart, probeer dan eens een andere firmware. (Als je toestel dat toe laat. HTC, LG en Apple is wat problematischer.)

----

@HugoB Aangezien +-60% van Nederland's grondgebied aan een ander land grenst, met behoorlijke regelmaat. Vooral omdat het bereik aan de grens nogal een Zwitserse gatenkaas is. Veel mensen krijgen in hun woonkamer al een buitenlands netwerk. Tenzij je in de randstad woont, de meesten daar weten amper hoe een grens eruit ziet. :8

Waarom denk je dat Google's land-vrije SIM en abonnement zo hardt wordt tegengewerkt? 😉 Dan stapt alles in de grensregio's meteen over.
Reputatie 5
Badge +11
Thanks voor je toelichting ShadowLea, nuttige info! 🙂
Reputatie 6
Badge +17
Ik heb hier eigenlijks zelden last van. Ik ga wel eens de grens over om een stukje te fietsen of om wat boodschappen te doen, en zodra T-Mobile NL buiten bereik gaat (eerst blijft ie nog een poosje op 3G), gaat die over naar Telekom.de.
Toen ik nog Vodafone had, bleef die heel lang nog hangen op GPRS.

Reageer