Beantwoord

Wat is een normale snelheid op 4G?

• 15 oktober 2015
  • 6 reacties
  • 274 Bekeken

Hoi, ik heb een Samsung Galaxy S6 en abonnement met 3GB data. Ik heb vandaag op twee locaties een snelheidstest gedaan op het 4G-netwerk en kwam niet verder dan een download van 13,27 Mbps en een upload van 3,40. Voor mijn gevoel haal ik daarmee niet de snelheid die je zou verwachten. Klopt dat?
Simkaart is vrij nieuw overigens.
icon

Beste antwoord door kme 16 oktober 2015, 03:23

Rondom provinciehuis Assen (Westerbrink) staat de dichtstbijzijnde mast ten zuid/westen, op een 3 hoog flatje (De Wouden). Ertussen bevindt zich een grote weg (Provinciale weg). Verder ken ik de omgeving niet, maar bebossing en hoge huizen. flats dempen het signaal ook.

Heb je op meerdere plaatsen getest, of alleen puur op deze twee locaties? Heb je bv op je eigen woonlocatie wel een goede snelheid? Je telefoon staat ingesteld op 4G/LTE? Je ziet ook het 4G logo in beeld?

De locatie in Gasselternijveen heeft slechts 1 mast actief. Dat je in dat gebied slecht bereik/lage snelheden hebt, dat is dan wel vrij normaal.

Dus een verklaring voor de lage snelheden heb ik niet. Je zult toch op meerdere 4G locaties even moeten testen of je echt niet hoger komt. Ook kun je een netwerkklacht indienen via de dekkingskaart, dan wordt er gekeken naar de opgegeven locatie of er problemen zijn met een locatie.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Hoi, ik heb een Samsung Galaxy S6 en abonnement met 3GB data. Ik heb vandaag op twee locaties een snelheidstest gedaan op het 4G-netwerk en kwam niet verder dan een download van 13,27 Mbps en een upload van 3,40. Voor mijn gevoel haal ik daarmee niet de snelheid die je zou verwachten. Klopt dat?
Simkaart is vrij nieuw overigens.

Hallo Steven,

Je vraagt wat een normale snelheid is van 4G. Een getal plaatsen bij 4G is lastig (bij alle technieken trouwens). Het is namelijk afhankelijk van vele factoren. Drukte, locatie, toevoer van signaal, afstelling van antenne enz enz. Ik ben het met je eens dat 13Mb/ps nou niet is wat je verwacht natuurlijk. Ikzelf haal regelmatig snelheden van 130+Mb/ps. Ook ik heb een 3gb abonnement.

Zou je willen aangeven op welke locatie je de 4G hebt getest? Wellicht een domme vraag, maar je weet zeker dat je op 4G zat en niet op 3G/H+? De snelheden die je aangeeft passen namelijk goed bij H(+). We kunnen adhv je postcode of van de geteste locatie eens kijken hoeveel antenne's er in de buurt staan en welke factoren er mee spelen.

We horen graag van je!
Dank Kme voor je reactie, was ook mijn eerste gedachte: is dit wel 4G?
De ene testlocatie was in Assen, omgeving provinciehuis, is een gebied waar 4G al langer actief is. De andere plek was Gasselternijveen, bij de fabriek Avebe, waar sinds heel kort 4G-signaal is (alleen vlak rond de locatie).
Zoals gezegd, mijn simkaart en toestel zijn nog geen twee maanden oud (net abo verlengd) en je zult begrijpen dat ik van deze snelheden niet heel blij wordt.
Kan ik nog iets doen, of anders instellen?
Reputatie 6
Rondom provinciehuis Assen (Westerbrink) staat de dichtstbijzijnde mast ten zuid/westen, op een 3 hoog flatje (De Wouden). Ertussen bevindt zich een grote weg (Provinciale weg). Verder ken ik de omgeving niet, maar bebossing en hoge huizen. flats dempen het signaal ook.

Heb je op meerdere plaatsen getest, of alleen puur op deze twee locaties? Heb je bv op je eigen woonlocatie wel een goede snelheid? Je telefoon staat ingesteld op 4G/LTE? Je ziet ook het 4G logo in beeld?

De locatie in Gasselternijveen heeft slechts 1 mast actief. Dat je in dat gebied slecht bereik/lage snelheden hebt, dat is dan wel vrij normaal.

Dus een verklaring voor de lage snelheden heb ik niet. Je zult toch op meerdere 4G locaties even moeten testen of je echt niet hoger komt. Ook kun je een netwerkklacht indienen via de dekkingskaart, dan wordt er gekeken naar de opgegeven locatie of er problemen zijn met een locatie.
Dag beste mensen,

ik kom toch nog even terug op deze topic. Gelukkig nu ook in mijn woonplaats 4G en dat is mooi!
Het volgende doet zich voor: ik zie dat ik 4G verbinding heb, ik doe een speedtest en krijg 8,39 down en 3,63 up. Geen normale 4G snelheid dus.
Vervolgens ga ik in de instelling van de telefoon, zet 'm op alleen GSM en 3G gebruiken. Dataverbinding wordt dan even verbroken. Vervolgens zet ik hem weer op LTE/3G en doe ik nogmaals een snelheidstest en dan heb ik 54,60 down en 47,51 up. Ik snap hier niks van. Is dat een bug in mijn toestel? Kan het iets softwarematigs zijn? (heb gewoon laatste update gedaan).
Ik hoor graag jullie gedachten!:)
Goedemorgen allemaal, toevallig heb ik gister zelf ook diverse snelheidtesten gedaan. Dit was in het centrum van Purmerend waar de dekking optimaal is. Weet ook zeker dat ik op het 4g netwerk zat. Ik heb ook een S6 met nieuwe simkaart. Ook hier een downloadsnelheid van ong. 14 mbps. Verbaasde mij ook aangezien dit vele malen hoger zou moeten liggen...
Reputatie 7
Badge +20
Dag beste mensen,

ik kom toch nog even terug op deze topic. Gelukkig nu ook in mijn woonplaats 4G en dat is mooi!
Het volgende doet zich voor: ik zie dat ik 4G verbinding heb, ik doe een speedtest en krijg 8,39 down en 3,63 up. Geen normale 4G snelheid dus.
Vervolgens ga ik in de instelling van de telefoon, zet 'm op alleen GSM en 3G gebruiken. Dataverbinding wordt dan even verbroken. Vervolgens zet ik hem weer op LTE/3G en doe ik nogmaals een snelheidstest en dan heb ik 54,60 down en 47,51 up. Ik snap hier niks van. Is dat een bug in mijn toestel? Kan het iets softwarematigs zijn? (heb gewoon laatste update gedaan).
Ik hoor graag jullie gedachten!:)

Hi Steven,

Dankjewel voor de update! Ik heb dit doorgezet naar onze technische afdeling. Die gaan kijken waar het aan ligt. 🙂

Reageer