Wat kun je doen, als je niet kunt bellen/smsen/internetten in het buitenland


Reputatie 3
Aangezien de vakantieperiode weer aanbreekt, krijgen we met regelmaat vragen van klanten die niet kunnen bellen, sms,en of internetten op hun vakantiebestemming.
Wat uiteraard vervelend is, als je graag van je aansluiting gebruik wilt maken, maar tot de conclusie komt dat dit niet gaat.

Daarom heb ik dit topic aangemaakt, waarin je kunt nagaan wat je hieraan kunt doen.

Om te beginnen, kunnen er diverse redenen zijn waarom je geen gebruik kunt maken van je aansluiting in het buitenland:
  • 1 Je hebt een achterstand met betalen van je facturen (kun je o.a. nagaan binnen My T-Mobile).
  • 2 De roaming instellingen in je toestel staan niet goed of heb je nog niet aangezet.
  • 3 Je bent net nieuwe klant van T-Mobile (minder dan twee maanden)
  • 4 Er kunnen netwerk storingen zijn, op het lokale netwerk van het land waar je verblijft.

Wat kun je aan bovenstaande punten doen:

1 > Zorg dat je altijd je facturen op tijd betaald, hiermee voorkom je een betaal achterstand waardoor je een roamingblokkade op je aansluiting kunt krijgen.
Deze blokkade wordt automatisch, maar NIET eerder nadat het volledig openstaande bedrag bij T-Mobile binnen is en tevens is verwerkt, van je aansluiting af gehaald.

2 > Zorg dat roaming aanstaat in je toestel, deze kun je vinden in het menu van je toestel bij netwerkinstellingen of mobiele netwerk(en).
Heb je een iPhone, laat dan de optie "EU-roaming" uitstaan, aangezien je dan ook geen gebruik kunt maken van je aansluiting, al komt hij bij de laatste updates niet meer voor in het menu.

3 > Als nieuwe klant van T-Mobile, staat er automatisch een roaming blokkade op je aansluiting, die automatisch wordt verwijderd nadat je de eerste twee facturen hebt betaald.Dit ter voorkoming dat je gelijk hoge kosten kunt maken in het buitenland.

Dit is in de meeste gevallen ook het probleem bij de meeste klanten (op het forum), die geen gebruik kunnen maken van hun aansluiting in het buitenland.

Je kunt daarom het beste het volgende doen:

Je bent nog in Nederland:
Bel met de klantenservice (via 1200 of 06 - 2400 1200), om te laten controleren of er nog een roamingblokkade op je aansluiting zit.
Zo ja, dan zal de medewerk(st)er deze blokkade in de meeste gevallen van je aansluiting gaan afhalen, zodat je gelijk gebruik kunt maken van je T-Mobile aansluiting zodra je de grens bent overgegaan.

Je bent al in het buitenland:
Bel met een ander mobiel (+31 6 2400 1200) of via een vaste lijn (0031 6 2400 1200) met de klantenservice van T-Mobile, om eveneens te laten controleren of je roamingblokkade op je T-Mobile aansluiting hebt.
Is dat het geval, dan zal eveneens de medewerk(st)er deze voor je gaan verwijderen.
Doe vervolgens je toestel even uit, en na enkele minuten weer aan, zodat je op je vakantiebestemming weer probleemloos gebruik kunt maken van je aansluiting.

De klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8:00 en 20:00 uur, en op de zaterdag van 9:00 tot 17:30 uur.
Op zon- en feestdagen is de klantenservice gesloten.

Je kunt ook een bericht plaatsen op het forum, maar dan kan het langer duren voordat je gebruik kunt maken van je aansluiting in het buitenland.

4 > Ook op buitenlandse netwerken kan een storing voorkomen, waardoor je niet kunt bellen, sms,en of internetten.
In zulke gevallen, kun je het beste jouw toestel handmatig laten zoeken naar andere beschikbare netwerken op je vakantiebestemming, en daar dan vervolgens je toestel op laten aanmelden.
Je vind "handmatig zoeken naar een netwerk" in het menu van je toestel, onder netwerkinstellingen of mobiel netwerk.

LET WEL!: dit geldt uiteraard alleen als er geen roamingblokkade op je aansluiting zit, en je eerste wel gewoon kon bellen, sms,en of internetten op je vakantiebestemming.

Ik hoop dat met mijn topic de nodige duidelijkheid te hebben gebracht, zodat je straks probleemloos gebruik kunt maken van je T-Mobile aansluiting in het buitenland.

Ik wens een ieder een hele fijne vakantie toe!!

69 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Bedankt voor het delen van deze tips MichelD4! 😃
Zit in Belgie maar lijk geen toegang tot netwerk te hebben roaming staat aan. Kan dus ook mijn travel en surf pas niet gebruiken. Niet sms en niet bellen
Reputatie 7
Badge +15
Goedemorgen timmernansreuver ome.nl

Goed dat je het aan ons laat weten. Ik heb zojuist naar jouw gegevens gekeken en er was een blokkade actief op het gebruik in het buitenland. Zou je eens willen laten weten of alles nu wel naar behoren werkt? Ik heb de blokkade net namelijk voor je verwijderd.

Mocht je gebruik maken van een iPhone zorg er dan voor dat data roaming aan staat en de eu-internet optie uit staat.

Houd je ons op de hoogte? :?
Ik heb een internet bundel buitenland maar geen internet. Ik zit nu in Frankrijk en reis door naar Spanje. Roaming heb ik aan staan. Betaling abonnement gaat automatisch. Wat kan het zijn?
Help, in de USA geen mobiele data sinds vrijdagavond, wel bellen. Travel & Surf Bundel is gebonden aan dagen en wij willen het HEEL graag gebruiken om met Google maps te navigeren en om te bellen over internet.
Waarom stond er een blokkade op. Deze zag ik niet in mijn Tmobile app staan
Reputatie 2
Ik ben in de VS en niemand van mijn gezin (allemaal klant van t-mobile) heeft netwerk verbinding. Alle instellingen al gecontroleerd en opties geprobeerd.
Vlgs mij moet je een nieuw topic openen in het form om antwoord van Tmobile te krijgen
Hetzelfde probleem hier, 'geen service' staat er linksboven op mn mobiel. Zit in New York en moet kunnen navigeren met Google Maps. Ik word hier echt gek van!!
Dataroaming staat aan, EU staat uit en heb een Travel&Surf bundel gekocht. HELP!!!!!!!!!!
@NHouda
Die melding is vaker binnengekomen de afgelopen dagen, in dit algemene topic zullen updates gepost worden zodra ze bekend zijn.
Reputatie 7
Badge +20
Er is momenteel een storing met het netwerk in de US. Bekijk https://forum.t-mobile.nl/netwerk-347/storing-netwerk-new-york-verenigde-staten-269045 voor meer informatie.
Ik ben af en toe on buitenland, en heb nooit problemen met bellen. Nu in Polen heb ik continu "geen service" welk netwerk ik ook kies. Is hiervoor n oplossing?
Help!! geen netwerk in buitenland.
Reputatie 2
Nou, lekker...kom ik er zojuist achter dat ik niet kan bellen of sms in het buitenland. Ik kan wel gebeld worden en sms ontvangen. Heb bij mijn instellingen gekeken , echter deze staat op toestaan. Nooit eerder dit probleem gehad, echter wel heel erg vervelend om er in geval van nood vandaag achter te komen dat ikzelf niet kan bellen !!! Graag hulp hiermee. Rekeningen lopen bij...toestel opnieuw opgestart, handmatig netwerk gekozen...alle opties en mogelijkheden zijn al geprobeerd
Reputatie 6
Badge +17
Hey Ruben,

Welkom op het forum!

Heel vreemd. Je zou gewoon verbinding moeten kunnen maken. Heb je roaming ingeschakeld staan in de instellingen van je telefoon? Goed dat je zelf al geprobeerd hebt om met andere netwerken verbinding te maken. Ben je toevallig in de gelegenheid om je simkaart in een ander toestel te testen? Kan je in andere landen (buiten Nederland) wel verbinding maken met het netwerk?

In het systeem zie ik dat er geen blokkades actief zijn, dus daar ligt het ook niet aan. Ik ben benieuwd naar je reactie Ruben!
Reputatie 6
Badge +17
Hi 230,

Welkom op het forum!

Goed dat je hierover navraag doet bij ons. Ik zie dat je hierover in 4 topics hebt gereageerd. Zoals Kaassausje in dit topic aangaf is het niet toegestaan om je vraag in meerdere topics te stellen. Als je jouw vraag in 1 topic stelt dan beantwoorden we deze ook en houden we ook het overzicht op het forum. Alvast bedankt hiervoor.

Om antwoord te geven op je vraag; er staat op dit moment een factuur open waarvan de uiterste betaaldatum ruim is verstreken. Hierdoor is er een blokkade geactiveerd die ervoor zorgt dat je niet naar en in het buitenland kan bellen. Zodra je de betaling hebt gedaan wordt de blokkade automatisch opgeheven. Neem een kijkje op onze incasso pagina voor de beschikbare betaalmethoden en verwerkingstijden.

Ik hoop dat hiermee je vraag is beantwoord. Heb je nog andere vragen, verzoeken of onduidelijkheden dan helpen we je natuurlijk graag verder!

Hoi Passy,

Goed dat je zelf al het een en ander hebt uitgeprobeerd. Ik ben gelijk het systeem in gedoken om te controleren of er geen blokkades actief zijn. Er stond een blokkade actief die ervoor zorgde dat je in het buitenland niet kan bellen en internetten. Deze blokkade heb ik direct opgeheven. Zet over 15 minuten je toestel één keer helemaal uit en weer aan om jezelf opnieuw op het netwerk aan te melden.

Laat ons weten of het is gelukt!
Hi issam, roaming staat ingeschakeld. Vorige week werkte alles nog in Duitsland. Sinds we de grens met Polen over zijn heb ik geen service meer. Andere telefoon ga ik later ff proberen. Groet
Reputatie 6
Badge +17
Hey Ruben,

Graag ja, als je jouw simkaart in een ander toestel uitprobeert dan kunnen we uitsluiten dat dit door je telefoon of door ons netwerk wordt veroorzaakt. Ik ben erg benieuwd naar je reactie!
Hi assam, ik heb geen andere telefoon met zelfde maat sim in de buurt. Vorige week werkte alles nog in Duitsland met dit toestel, dus het ligt niet aan het toestel, maar aan het netwerk. Direct over de grens geen service meer. Ik hoor graag snel van jullie. Bedankt alvast.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Ruben143,

Jammer dat je niet de mogelijkheid hebt om je simkaart in een ander toestel te testen. Ik zie dat je op dit moment wel verbonden bent met een Pools netwerk. Ervaar je daar nog steeds problemen mee? Ben je nog lang in Polen? Ik heb je probleem in ieder geval doorgezet naar de netwerkafdeling en zij gaan dit onderzoeken. Je kan binnen 10 werkdagen een terugkoppeling verwachten.

Als je in de tussentijd andere vragen hebt, laat het mij weten.
Helaas nog altijd geen Internet in Polen 😞 Geen netwerk at all!
Beste hajar, waarschijnlijk heeft de technische afdeling het vanmorgen opgelost, want sinds vanmorgen ben ik bereikbaar.
Reputatie 7
Badge +20
@Ledena

Zoals eerder aangegeven wil ik je vragen het bij 1 bericht per vraag te houden. Jouw bericht wordt ook zo opgepakt.

@Ruben143

Goed om te lezen dat het opgelost is! 🙂
Mijn man heeft geen netwerk. Nu bleek inderdaad dat er een factuur open stond. Deze is zaterdag door onze dochter betaald in de tmobile winkel. Wanneer wordt de blokkade er nu afgehaald?

Reageer