Beantwoord

Wordt onbeperkt internet geknepen tot onder 64kbps nadat bundel op is?

• 21 juni 2016
  • 9 reacties
  • 880 Bekeken

Ik heb het idee dat nadat je internetbundel op is ,de beloofde 64kbps sterk word geknepen zodat je alleen nog 20 kbps haalt en eigenlijk zo verplicht word hogere bundel aan te schaffen..

Zelf gemeten met speedtest , vroeger kon ik nog tunein radio luisteren en internetten maar nu niet meer .

Wie heeft dezelfde ervaring ?
icon

Beste antwoord door ShadowLea 21 juni 2016, 21:38

Dat kan wel kloppen. Die 64Kbps is de maximale snelheid in optimale condities. Dat wil dus zeggen met 100% bereik zonder storende factoren (gebouwen, bomen) en zonder andere mensen op de mast.

In werkelijkheid haal je gemiddeld rond de 30Kbps. Dat zijn helaas de beperkingen van de technologie. :(

Zo werkt het ook met hogere snelheden, alleen dan merk je het minder. Zo haal je vrijwel nooit de 200Mbps op 4G, omdat het veel te druk is op de mast.

Dat TuneIn niet goed werkt is niet vreemd. Die kijkt voor de kwaliteit van de audiostream naar het netwerk, niet naar de snelheid. Zit je op 4G, H+ of H, dan wil hij automatisch een hoge kwaliteit stream sturen, en die vereist minimaal 5Mbps. Onder de instelling kun je de stream kwaliteit selecteren.

Websites zijn aanzienlijk zwaarder geworden de laatste jaren. Een groot deel daarvan wordt veroorzaakt door alle advertenties, tracking cookies en scripts die overal ingebouwd zitten. Zo zit bijvoorbeeld achter elke Facebook Like knop een compleet script dat alles wat je doet doorstuurt naar Facebook, zelfs als je geen account hebt. En elke advertentie weegt ongeveer 1-3MB.

Een adblocker zal helpen de websites beter bereikbaar te maken. Daarvoor zul je wel een andere browser moeten installeren, bijvoorbeeld Firefox (Adblock plus is een plugin) of Lightning (Adblock ingebouwd). Chrome-based browsers (Chrome en de ingebouwde Internet browser) ondersteunen geen plugins.

Het verschil tussen mét en zónder adblockers op Nu.nl over een 10Mbps lijn:
Met adblocker:
Laadtijd: 2 seconden
Dataverbruik: 1.2MB

Zonder adblocker:
Laadtijd: 19 seconden
Dataverbruik: 23MB

Stel je dat even voor op 20Kbps...
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Dat kan wel kloppen. Die 64Kbps is de maximale snelheid in optimale condities. Dat wil dus zeggen met 100% bereik zonder storende factoren (gebouwen, bomen) en zonder andere mensen op de mast.

In werkelijkheid haal je gemiddeld rond de 30Kbps. Dat zijn helaas de beperkingen van de technologie. :(

Zo werkt het ook met hogere snelheden, alleen dan merk je het minder. Zo haal je vrijwel nooit de 200Mbps op 4G, omdat het veel te druk is op de mast.

Dat TuneIn niet goed werkt is niet vreemd. Die kijkt voor de kwaliteit van de audiostream naar het netwerk, niet naar de snelheid. Zit je op 4G, H+ of H, dan wil hij automatisch een hoge kwaliteit stream sturen, en die vereist minimaal 5Mbps. Onder de instelling kun je de stream kwaliteit selecteren.

Websites zijn aanzienlijk zwaarder geworden de laatste jaren. Een groot deel daarvan wordt veroorzaakt door alle advertenties, tracking cookies en scripts die overal ingebouwd zitten. Zo zit bijvoorbeeld achter elke Facebook Like knop een compleet script dat alles wat je doet doorstuurt naar Facebook, zelfs als je geen account hebt. En elke advertentie weegt ongeveer 1-3MB.

Een adblocker zal helpen de websites beter bereikbaar te maken. Daarvoor zul je wel een andere browser moeten installeren, bijvoorbeeld Firefox (Adblock plus is een plugin) of Lightning (Adblock ingebouwd). Chrome-based browsers (Chrome en de ingebouwde Internet browser) ondersteunen geen plugins.

Het verschil tussen mét en zónder adblockers op Nu.nl over een 10Mbps lijn:
Met adblocker:
Laadtijd: 2 seconden
Dataverbruik: 1.2MB

Zonder adblocker:
Laadtijd: 19 seconden
Dataverbruik: 23MB

Stel je dat even voor op 20Kbps...
Ik ben het er niet mee eens ..
Als ik mijn bundel verhoog met 100mb snel internet op dezelfde plaats haal ik de maximale snelheid bijna ..

Dan is als mijn bundel op is die 64 kbps een peuleschil om de lucht in te sturen ..immers net haalde hij bijna maximaal.

Dus dat verhaal van slecht bereik gaat niet op,als ik snelheid /bundel verhoog haalt hij bijna het maximale terwijl hij net voor het verhogen 30 kbps haalde.

Tunein staat bij mij op lage bitrate..

Alles en echt alles staat bij instellingen /gegevens op achtergrond gegevens mobiel internet beperken.. (behalve tunein en internet natuurlijk).
Bij opstarten starten de meeste apps niet vanzelf op ,dat heb ik uitgeschakeld en notificaties van apps staan ook uit..

Ik ben een technisch mannetje en meten is weten en zodoende weet ik dat je onbeperkt internet word afgeknepen..hoge verbruikers gaan voor ..terwijl het verschil tussen 150 mbit en 200 mbit niet merkbaar is maar tussen 64 kbps en 30 kbps wel .
Hoewel ik het wel eens ben met het adblocker verhaal

Ik ben een technisch mannetje en meten is weten en zodoende weet ik dat je onbeperkt internet word afgeknepen..hoge verbruikers gaan voor ..terwijl het verschil tussen 150 mbit en 200 mbit niet merkbaar is maar tussen 64 kbps en 30 kbps wel .

Helaas is dat wettelijk verboden onder de wetgeving netneutraliteit. Er mag geen onderscheid en prioriteit gegeven worden, dus nee... dat doet T-Mobile niet. Ondanks genoeg beschuldigingen van mensen die iets willen nadat ze iets fout hebben gedaan (zie je de trent op het forum ;)), houdt T-Mobile zich zeer netjes aan die wetgeving.

Verder, heb je al overwogen dat je een overhead hebt op netwerkcommunicatie? 64kbps is zonder overhead en de resterende 'blinde data' is dus per definitie lager. Die overhead hoeft nog niet eens vanuit het netwerkprotocol zelf te komen, dit is zeer zeker namelijk ook de "speedtest" applicatie. Daar zit ook genoeg bloatware in verstopt en des te lager de rates des te onnauwkeuriger deze worden. Daarnaast houdt je telefoon met meerdere applicaties ook verbindingen open en dit is erg goed te merken als je bijvoorbeeld in je hotel in het buitenland aankomt. Jay, Wi-Fi! Oh nee, alle apps tegelijkertijd, alsnog duren de whatsapps minuten...

Als je werkelijk een goede 64kbps speedtest wil doen, doe een blinde ftp file transfer. 30kbps is erg laag imo, ik haal via mijn ES Explorer en ftp server hoger :D

Ennuh, meten is alleen weten als je correct meet, de meet onnauwkeurigheid meeneemt en de meting onder gecontroleerde omstandigheden herhaaldelijk hebt uitgevoerd met gelijke resultaten. Jouw meting is met een app, onbekend aantal achtergrond verbindingen op een (voor mij) onbekende locatie. In mijn optiek (nog) geen onderbouwing voor een statement van 'knijpen van de verbinding'.
Reputatie 2
Badge
Wat vind T-Mobile, om voortaan te adverteren met een
basissnelheid tot 32 kbps, inplaats van het alom
bekende tot 64 kbps? (waar dus geen reet van klopt) 😉
Als de snelheid dan toch 64 kbps is zou het een goede service zijn deze te verhogen zodat je er nog iets aan heeft..
Reputatie 2
Badge
Als de snelheid dan toch 64 kbps is zou het een goede service zijn deze te verhogen zodat je er nog iets aan heeft..
Als prijs voor data je enige overweging is en je zit toch vast aan 3G(Hspa): is
het misschien het verstandigste om een KPN prepaidtje te nemen en iedere
maand een onbeperkt online bundeltje aan te schaffen voor 7,50 per maand.
écht onbeperkt zonder FUP: 128kb up/down. Toch 2x zo snel als buiten de
bundel bij Tmobile en je kunt hem maandelijks aan zetten (gaat automatisch
uit na de periode)

Mda PJ06
Reputatie 6
Als prijs voor data je enige overweging is en je zit toch vast aan 3G(Hspa): is
het misschien het verstandigste om een KPN prepaidtje te nemen en iedere
maand een onbeperkt online bundeltje aan te schaffen voor 7,50 per maand.
écht onbeperkt zonder FUP: 128kb up/down. Toch 2x zo snel als buiten de
bundel bij Tmobile en je kunt hem maandelijks aan zetten (gaat automatisch
uit na de periode)

Mda PJ06

En de 'latency' is op 3G ook hetzelfde als bij 4G? Je vergelijk tussen 3G en 4G klopt van geen reet.
Klopt van geen kant...

Reageer