Beantwoord

Zyxel + Orbi (RBK53, wired)

  • 4 November 2019
  • 2 reacties
  • 615 Bekeken

Hoi allemaal!

 

Ik ben onlangs lid van TMobile - Thuis (TV + Internet, glasvezel, premium) en ben momenteel bezig mijn netwerk te optimaliseren en zoveel mogelijk bekabeld aan te sluiten. Er liggen al veel UTP kabels door mijn woning heen, maar het overgrote deel komt momenteel samen in de meterkast. Hier komt ook de glasvezel binnen, en is momenteel de T-Mobile Zyxel router geplaatst.

 

Ik maak gebruik van een tweetal fysieke machines, welke gebruik maken van het internet (een desktop en een HTPC); verder maak ik gebruikt van de IPTV (set top box) van TMobile; en voor de draadloze WiFi apparatuur ben ik in het bezit van een Orbi RBK53 set, met router en 2 satelieten.

 

Ik heb schematisch proberen te tekenen hoe de huidige kabels lopen, met de afgescheiden woonruimtes. Vooral de stuk van de Zyxel naar de Switch (deze komt uit bij de tv meubel, waar onder andere de SetTopBox staat, maar ook de HTPC) heb ik mijn twijfels ben of dat kan. Zo ja, zijn er specifieke switches nodig, ivm de VLAN split tussen IPTV en internet?

 

Indien het kan, hoe stel ik dan de beide routers in, (Zyxel en Orbi) als het gaat om de DHCP Server (IP ranges) en modes (router / bridge)?

 

icon

Beste antwoord door yalerta 4 November 2019, 14:37

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +5

De Zyxel modem heeft geen aparte poorten waarop VLANs zijn ingesteld.

 

Klopt, via een simpele 1GBPS switch heb ik nu het bekabelde internet en IPTV werkend. Nu nog aan het klussen met de Orbi satalites (wired backhaul werkt nog niet via de Zyxel).

Reageer