informatie

Alles over gebruik in het buitenland

  • 7 September 2021
  • 19 reacties
  • 4379 Bekeken
Alles over gebruik in het buitenland
Reputatie 7
Badge +9

Als je naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld een vakantie of werktrip, wil je van te voren precies weten of je in het buitenland net zo bereikbaar bent als in Nederland. 

 

In dit topic kun je alle informatie vinden over je mobiele abonnement tijdens je volgende reis naar het buitenland en hoe je het beste bereikbaar kan zijn. Zo hoef jij je geen zorgen meer te maken over je verbinding in het buitenland. 

 


 

Wat is dataroaming en hoe zet ik het aan?

Internetten in het buitenland kan alleen via het netwerk van het land waarin je bent. Dataroaming heet dat en vaak is dit geblokkeerd in je telefooninstellingen. Zo zet je dataroaming aan:
Android

  • Ga naar 'Instellingen'
  • Kies 'Meer instellingen'
  • Kies 'Mobiele netwerken'
  • Vink 'Roaming' aan of verzet het schuifje

iPhone

  • Ga naar 'Instellingen'
  • Kies 'Mobiel netwerk'
  • Kies 'Opties mobiele data'
  • Zet 'Dataroaming' aan (zet het schuifje op groen).


Welke netwerken zijn beschikbaar in het buitenland en hoe kan ik verbinding maken??

Houd er rekening mee dat Odido de dekking van buitenlandse providers niet kan garanderen. Niet alle landen en providers bieden een stabiel 4G- of 3G-netwerk aan. Ook zijn er landen waarbij internetverbinding helemaal niet mogelijk is. Op onze website is per land terug te vinden met welke providers Odido een overeenkomst heeft en welke netwerken gebruikt kunnen worden. Als je verbinding wilt maken met een netwerk in het buitenland, zorg dan dat je dataroaming aanstaat. Je kan je netwerkselectie op automatisch zetten en dan krijg je de providers en netwerken te zien waarmee  Odido een overeenkomst heeft. Als dat niet werkt dan kun je handmatig het netwerk selecteren. Je kunt op de website controleren welke netwerken beschikbaar zijn. Via de instellingen van je toestel kun je handmatig een netwerk selecteren.


Kan ik mijn bundels ook gewoon in de EU gebruiken?

Jazeker. Met je abonnement of PrePaid kun je jouw internetbundel gebruiken in de EU , IJsland en Noorwegen, zonder extra kosten. Zijn je GB’s op? Kies dan voor beperkt verder internetten op lage snelheid (zonder extra kosten) of koop een aanvuller voor direct weer snel internet. De aanvuller is geldig in Nederland en de EU.


Ik heb onbeperkt internet in Nederland. Kan ik nu ook onbeperkt internetten in de EU?

Nee, hiervoor is een aparte regel in de EU regulering opgenomen (fair use policy). Je mag, afhankelijk van je bundel, een aantal GB in de EU gebruiken. Zijn deze GB's op? Dan kun je niet verder internetten op lage snelheid. Wel kun je een GB-aanvuller kopen of kiezen voor Betalen per MB.


Ik ben buitenland de EU en wil internetten. 

Ben je op reis buiten de EU en wil je daar graag internetten? Dan kun je Travel & Surf kopen Met deze pas koop je voor een vaste prijs een vast aantal MB's, waardoor je geen onverwachte kosten hebt. Je kunt pas internetten na aankoop van een pas en je krijgt een gratis sms zodra je 80% en 100% van de MB's hebt verbruikt. Op deze manier kun je een pas kopen:

  1. Je kunt alleen een pas kopen als je in het buitenland bent. Je krijgt automatisch een sms-bericht met een link. Zet nu je wifi uit en dataroaming aan.
  2. Surf op je mobiele telefoon naar www.odido.nl/roaming en kies je pas. Je betaalt de pas via je factuur of PrePaid-tegoed.
  3. Je kunt nu gebruik maken van Travel & Surf. Check je verbruik via www.odido.nl/roaming of via de app.

 

Wat kost Travel & Surf en hoe betaal ik ervoor?

Dit verschilt per Zone. Check deze pagina om te bekijken onder welke zone het land waarin je je bevindt valt. Per Zone vind je precies hoeveel elke Travel & Surf pas kost. Op deze manier kan je ervoor betalen;

 

Ik heb een abonnement
Je betaalt je gekochte pas via je eerstvolgende factuur. Wil je alvast weten hoeveel je moet betalen? Kijk dan in Mijn Odido in je Verbruikstatus bij 'Overige kosten'.

Ik heb PrePaid
Bij het aankopen van de pas wordt het tegoed direct afgeschreven. Zorg dus voor voldoende tegoed om gebruik te kunnen maken van Travel & Surf.

 

Wat als ik door mijn databundel heen ben en ik wil verder internetten?

De Nederlandse internetbundel geldt ook in de EU. Is de internetbundel op? Dan stopt de internetverbinding en kun je kiezen hoe je verder wilt internetten in de EU:
1) via een GB-aanvuller
2) gratis op lage snelheid: 64 Kbps downloaden/uploaden. Wel zit hier een limiet aan: in de EU kun je maximaal 6 GB op lage snelheid verbruiken.

Maak je normaal gebruik van onbeperkt internet, dan kun je na verbruik van jou bundel kiezen voor:
1) Een GB-aanvuller
2) Betalen per MB

 

Als je een Travel & Surf pas hebt dan kun je een nieuwe aanschaffen nadat die op is. 


Als je je aan de aanvullende voorwaarden houdt hoef je je geen zorgen te maken over onverwachte datakosten. We laten het weten als je bijna door je databundel heen bent. Daarna kun je ervoor kiezen om de verbinding uit te laten of een aanvuller aan te schaffen. Mocht het zo zijn dat je gebruik niet overeenkomstig is met de aanvullende voorwaarden, dan sturen we je hier ook een bericht over met het verzoek jouw roamgedrag aan te passen en welke consequenties hier nog eventueel aan verbonden zitten.


Wat houdt Roam like at Home in?

Vanaf 13 juni 2017 worden er door Odido in de EU geen extra roamingkosten meer in rekening gebracht en zijn de kosten gelijk aan het nationale tarief. Het uitgangspunt van de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik te voorkomen. Odido kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) aanwezigheid en verbruik. Het uitgangspunt is dat je meer tijd in Nederland moet besteden dan in het buitenland, of je de dienst(en) meer in Nederland moet gebruiken dan in het buitenland. In dit geval is er sprake van redelijk gebruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland. Elke dag waarop je je aanmeldt op het netwerk van Odido in Nederland geldt als een dag in Nederland. Lees hier de aanvullende voorwaarden.
Zwitserland is net als Noorwegen en IJsland geen EU-lidstaat. Anders dan deze twee landen hanteert Zwitserland eigen, duurdere tarieven. We willen jouw abonnement betaalbaar houden. Daarom nemen we Zwitserland niet mee in onze EU-zone en blijven voor Zwitserland de huidige tarieven gelden.


Vallen servicenummers ook onder de nieuwe regulering?

Nee, een gratis servicenummer is alleen maar gratis voor mensen uit datzelfde land. Bij een gratis servicenummer is het zo geregeld dat de ontvanger van het gesprek het gesprek gefactureerd krijgt en betaald. Op het moment dat een inwoner van dat land belt naar het gratis servicenummer wordt deze herkent dat deze vanaf het nationale landcodenummer belt en zo wordt het in rekening gebracht bij de aanbieder van het servicenummer. Echter, als je naar een gratis servicenummer belt in een ander land. Dan heeft jouw telefoonnummer een andere landcode, deze wordt niet door het (gratis servicenummer) systeem herkend. Vervolgens wordt het gesprek dus als servicenummer gesprek berekend aan de klant. Houd er dus rekening mee dat hier kosten voor gemaakt kunnen worden!

 

Ik kan niet bellen in het buitenland, wat nu?

Het niet kunnen bellen in het buitenland kan verschillen oorzaken hebben. 

 

Nieuw abonnement
In het verleden kwam het voor dat een nieuw abonnement een automatische blokkade kreeg. Dit is sinds mei 2017 niet meer het geval. Het kan echter zo zijn dat je wellicht daarvoor een contract af hebt gesloten en vervolgens nooit gebruik hebt hoeven maken van jouw aansluiting in het buitenland. In sommige gevallen kan dit betekenen dat de blokkade nog actief is.

Openstaande factuur
We vergeten allemaal in alle drukte weleens om een factuur te voldoen. Dit kan er toe leiden dat je een blokkade op de simkaart hebt staan voor het gebruik vanuit en naar het buitenland. Het is daarom altijd handig om via Mijn Odido na te gaan of er een factuur openstaat. De rekening of rekeningen kunnen direct via iDeal voldaan worden via de button op Mijn Odido, onder het kopje 'Facturen'.

Blokkade
Het kan zijn dat je ooit zelf een blokkade hebt geplaatst op het gebruik van jouw aansluiting in het buitenland. Je kunt dit controleren op Mijn Odido onder 'Gegevens & Instellingen', bij het kopje 'Blokkades'. Hier kun je precies instellen wat je wel en niet wilt blokkeren. Bij een betalingsregeling krijg je ook een blokkade. Hierdoor kun je niet meer bellen in en naar het buitenland, internetten in het buitenland, bellen naar servicenummers, en sms-diensten gebruiken. Zodra je betaling is voldaan, wordt de blokkade automatisch verwijderd.


Geen netwerk in het buitenland
Het kan voorkomen dat Odido geen netwerkovereenkomst heeft met het land waarin je je bevindt of dat de dekking van een bepaalde provider in het desbetreffende land niet voldoet in jouw omgeving. Je kunt op de website nakijken welke netwerken beschikbaar zijn.

Via de Toestelhulp openen in nieuw tabblad van je toestel kun je handmatig een netwerk selecteren. Komt een land niet voor in het overzicht. Dan heeft Odido geen afspraken met een mobiel netwerk in dat land of is de dekking in jouw omgeving niet toereikend van die provider.

 

 

Heb je na het lezen van dit topic nog meer vragen over gebruik in het buitenland? Stel je vraag dan gerust hieronder en dan helpen wij je zo snel mogelijk met jouw vraag!


19 reacties

Ik heb een pakket gekocht van bijna €60 om mijn telefoon internet te kunnen gebruiken in Panama. Niets werkt!!!

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een pakket gekocht van bijna €60 om mijn telefoon internet te kunnen gebruiken in Panama. Niets werkt!!!

Beste @NotHappy 

In Panama zijn 3 netwerken actief:

Cable & Wireless    
Digicel    
GRUPO DE COMUNICACIONES DIGITALES, S.A.

Maar alleen de onderste is bruikbaar. (roaming overeenkomst met T-Mobile). Probeer eens handmatig te verbinden met dit netwerk…

Groeten,

Folkert

Reputatie 7
Badge +14

.

Hi, thanks voor de reactie… Hoorde via t mobile zelf  al, dat ze alleen met de laatste een contract hebben. Deze is echter totaal niet in zicht hier… Ze nemen zo contact met me op.

Reputatie 7
Badge +14

Helaas is de dekking in de meeste andere landen buiten Nederland niet met ons kikkerlandje te vergelijken. Als een operator ergens geen dekking heeft kan de klantenservice van T-Mobile dat niet weten en al helemaal niet oplossen. Mijn advies is dan ook om lokaal een prepaid sim te kopen van een provider die op die plek wel dekking heeft.

Ja, net gedaan en een E Sim van  T-Mobile, zodat ik makkelijk kan switchen. Hoop wel dat ik m’n €60 terug krijg van travel en surf pakket aangezien het dus niet werkt! 

Reputatie 7
Badge +9

@NotHappy Ik zie dat je gister bent verder geholpen door mijn collega. Hopelijk is hiermee alles naar wens en ik wens je nog een mooie tijd daar. 

Reputatie 1

Beste T-mobile, 

Wij hebben een unlimited abonnement bij jullie lopen. 

Nu wil het geval dat wij bijna op de grens met Belgie wonen. Hierdoor zijn we, sinds alle restricties opgeheven zijn, best vaak in BE te vinden. Ik heb nu al vaker gehad dat ik een berichtje kreeg dat mijn internet voor het buitenland op was. Hebben jullie toevallig een speciale regeling voor de 'grensgevallen'? 😉

Groeten, 

Hondenmens

 

Ik heb een travel en surf bundel gekocht voor Amerika alleen voor het tmobile netwerk want de dekking zou goed zijn. 

Jammer genoeg niet dus. 

Nu wil ik graag een travel en surf zone 2 bundel aanschaffen zodat ik ook andere providers kan gebruiken en internet kan gebruiken dus, maar als ik op de site travel en surf kopen aanklik krijg ik te zien dat ik geen bundel kan aanschaffen nu. 

Wat is er mis? 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Harm 72 

Ben je wel verbonden met een netwerk? Zou je je toestel opnieuw kunnen starten en opnieuw de Travel & Surf pas kunnen selecteren? Als dat niet werkt, zou je mij een privébericht kunnen sturen met je 06-nummer, naam geboortedatum, volledige adres en de laatste 4 cijfers van je IBAN? Dan kijk ik graag met je mee!

Reputatie 4

Afgelopen maandag was ik in Luxemburg en had ik internet nodig, maar ondanks dat ik een sterk 5G ontvangst had kon ik niet gebruik maken van internet. Toen ik via een onbeveiligde wifi verbinding “mijn T-mobile” checkte ontbrak het veld met informatie over mijn internet datagebruik. Vervolgens handmatig een andere provider geselecteerd en toen werkte het wel. Erg vervelende situatie omdat zoiets altijd gebeurt als het niet uitkomt. Wat is hier aan de hand???

Betreft iPhone 14 pro, E-sim (oude simkaart nog aanwezig) provider “Orange” werkte niet, andere wel.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Mad_Wally 

In het buitenland ben je altijd afhankelijk van het netwerk daar. Op onze buitenland pagina kun je het land selecteren waar je bent en precies zien met welke providers je het beste bereik hebt. Vaak helpt het als je handmatig een ander netwerk selecteert, omdat die dan iets beter bereik biedt. 

Ik hoop dat je zo de volgende keer verder komt. 

Reputatie 4

Hi @Mad_Wally 

In het buitenland ben je altijd afhankelijk van het netwerk daar. Op onze buitenland pagina kun je het land selecteren waar je bent en precies zien met welke providers je het beste bereik hebt. Vaak helpt het als je handmatig een ander netwerk selecteert, omdat die dan iets beter bereik biedt. 

Ik hoop dat je zo de volgende keer verder komt. 

 

Wat ik al aangaf, ik had een zeer sterk 5G signaal, dat was het probleem dus niet. Tevens ook heel raar dat ik met de T-mobile app mijn dataverbruik niet kon zien. Andere dingen zoals “Bellen” en “Extra kosten” zag ik wel. Het leek bijna alsof ik even helemaal geen internetbundel had.

Ik ben op wereldreis en heb gewoon mijn Nederlandse abonnement nog maar gebruik dit niet. Nu kreeg ik vandaag een sms dat de afgelopen 4 maanden mijn verbruik in het buitenland groter is dan Nederland dus dat ik een toeslag van €2,20 per GB krijg. Nu ga ik de komende maanden ook niks gebruiken dus kan ik dit gewoon zo laten?

Het liefst verander ik mijn abonnement naar alleen belminuten zonder data maar dat kan niet, denk ik?

Reputatie 1

Nog steeds vreemd dat iemand met een 20GB bundel gewoon op 384KBPS door kan blijven gaan in het buitenland en iemand met unlimited na 35GB gewoon geen verbinding meer heeft. KPN en Vodafone bieden dit al wel aan. Komt hier nog verandering in?

Reputatie 7
Badge +14

Nog steeds vreemd dat iemand met een 20GB bundel gewoon op 384KBPS door kan blijven gaan in het buitenland en iemand met unlimited na 35GB gewoon geen verbinding meer heeft. KPN en Vodafone bieden dit al wel aan. Komt hier nog verandering in?

De verlaagde snelheid is slechts 64kbps! en max 6Gb extra. (Zie de FAQ). Als er al een verandering komt dan krijg je niet op dit forum te horen dat hier verandering in gaat komen. Bij aanpassingen van de proposities of de voorwaarden gaan deze eerst in werking,  daarna wordt er over gecommuniceerd,  o.a. via dit forum.

Goeiemorgen,

Mijn vrouw en ik zijn in Turkije en wij hebben beide een travel en surfpas gekocht voor als wij buiten het hotel internet nodig hebben. In het hotel zitten wij op de Wifi van het hotel.

 

Nu hebben wij beide in de My T-mobile app gezien dat we over de 200 euro extra kosten hebben gemaakt! Als we dan op het tabje “extra kosten” klikken, staan er geen extra kosten gespecificeerd, dus 0 extra kosten. 
 

iemand enig idee hoe dit kan of wat te doen?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Rick0624 ,

in het andere topic wat je hierover hebt gestart schreef je dat de extra kosten voor travel en surf bundels was?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Rick0624 

Ik heb je in dit topic van een reactie voorzien. 

Reageer