Beantwoord

Apple Music kwaliteit lossless + datavrije muziek


Goede dag,

Sinds dat Apple zijn music dienst een verhoogde kwaliteit optie heeft vrij gegeven ben ik dit gaan gebruiken. Echter blijkt dit enorm buiten je bundel te vallen en wordt het afgerekend als normaal internet verkeer. Het is me al gebeurt dat ik een keer zonder MBs in de maand kwam te zitten maar gelukkig had ik de optie om eventueel al te verlegen voor hetzelfde abonnement maar lagere kosten dus dat heb ik gelijk maar gedaan. Na het testen op Lossless audio streams blijkt inderdaad dat dit van je normale MBs af gaat.

Volgens mij is dit een fout, en zou dat moeten worden gecorrigeerd door T-Mobile.

icon

Beste antwoord door TAVL 7 July 2021, 11:07

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen @Kyouki,

Apple Music heeft geen overeenstemming bereikt met T-Mobile en valt daarmee niet onder datavrije muziek. Helaas maar waar. Zie ook dit specieke topic over datavrije muziek.

Goedemorgen @Kyouki,

Apple Music heeft geen overeenstemming bereikt met T-Mobile en valt daarmee niet onder datavrije muziek. Helaas maar waar. Zie ook dit specieke topic over datavrije muziek.


Dat is toch een beetje vreemd als je de kwaliteit op High zet je geen data verbruikt voor het streamen van Apple Music maar op Lossless is dit wel het geval?

 

Reputatie 7
Badge +14

Goedemorgen @Kyouki,

Apple Music heeft geen overeenstemming bereikt met T-Mobile en valt daarmee niet onder datavrije muziek. Helaas maar waar. Zie ook dit specieke topic over datavrije muziek.


Dat is toch een beetje vreemd als je de kwaliteit op High zet je geen data verbruikt voor het streamen van Apple Music maar op Lossless is dit wel het geval?

 

Datavrije muziek is gebaseerd op IP adressen van de servers van de aanbieders. Als Apple voor high quality een nieuw server park heeft neergezet en deze gegevens niet kan of wil delen dan kan T-Mobile die niet implementeren.

Het kunnen is echt geen gekke gedachte. Tegenwoordig worden servers “on demand” uit en aangezet bij bijvoorbeeld Azure of Amazon en daarmee IP adressen (dynamisch) kunen veranderen. Voor de app wordt dat via DNS opgelost, maar voor datavrije muziek moet er dus een vast IP adres zijn.

Goedemorgen @Kyouki,

Apple Music heeft geen overeenstemming bereikt met T-Mobile en valt daarmee niet onder datavrije muziek. Helaas maar waar. Zie ook dit specieke topic over datavrije muziek.


Dat is toch een beetje vreemd als je de kwaliteit op High zet je geen data verbruikt voor het streamen van Apple Music maar op Lossless is dit wel het geval?

 

Datavrije muziek is gebaseerd op IP adressen van de servers van de aanbieders. Als Apple voor high quality een nieuw server park heeft neergezet en deze gegevens niet kan of wil delen dan kan T-Mobile die niet implementeren.

Het kunnen is echt geen gekke gedachte. Tegenwoordig worden servers “on demand” uit en aangezet bij bijvoorbeeld Azure of Amazon en daarmee IP adressen (dynamisch) kunen veranderen. Voor de app wordt dat via DNS opgelost, maar voor datavrije muziek moet er dus een vast IP adres zijn.


Gelukkig werk ik zelf ook in de IT en snap ik op zich wel wat je bedoelt nu, dit is wel ontzettend jammer en kost me gewoon een bak vol met data waar ik juist T-Mobile voor had gekozen maar zover ik het begrijp ligt dit toch echt bij Apple die hierin niet mee wilt gaan.

De update op die pagina gelinkt hierboven lijkt nog een oud update van 2017 te zijn in het geval van Apple Music, is er al een nieuwe poging gedaan om Apple te vragen om mee te doen? Zal vanuit mijn persoon ook een verzoek doen richting Apple om hieraan mee te doen.

Bedankt voor de uitleg.

Reputatie 7
Badge +14

Graag gedaan. Als je echt veel data verbrand dan is de stap naar unlimited natuurlijk zo gemaakt. Elk (bestaand) abonnement kun je upgraden. Als je ook T-Mobile thuis hebt is de prijs maar 25 euro voor onbeperkt bellen/sms en data.

Graag gedaan. Als je echt veel data verbrand dan is de stap naar unlimited natuurlijk zo gemaakt. Elk (bestaand) abonnement kun je upgraden. Als je ook T-Mobile thuis hebt is de prijs maar 25 euro voor onbeperkt bellen/sms en data.


Toevallig is T-Mobile met een uitrol van glasvezel bij ons bezig in het gebouw, heb hier nog niets van gehoord tot op heden maar staat in de planning aldus T-Mobile. Dan zou ik dit zeker willen overwegen, dat scheelt niet veel van me huidige contract kosten.

Reputatie 7
Badge +4

Dat sommige diensten uitvallen, doordat de specificaties veranderen en T-Mobile dit niet op tijd doorgezet krijgt van de aanbieder klopt. Zijn afgelopen jaren verschillende issues over gemeld, waardoor toch dataverbruik aan de orde was.

Het topic waar ik naar verwees wordt nog altijd up to date gehouden. Formeel wordt Apple niet aangeboden, maar mooi toch als het geen data kost? Kan zijn dat ze op de achtergrond samenwerken met een andere aanbieder, waardoor de benodigde specificaties gelijk zijn als een aanbieder die wel in het lijstje voor komt. Of misschien is T-Mobile coulant. Heb wat vragen uitgezet. Mocht dat nog een ander licht op deze zaak werpen, dan koppel ik dat vanzelfsprekend terug. 

Dat sommige diensten uitvallen, doordat de specificaties veranderen en T-Mobile dit niet op tijd doorgezet krijgt van de aanbieder klopt. Zijn afgelopen jaren verschillende issues over gemeld, waardoor toch dataverbruik aan de orde was.

Het topic waar ik naar verwees wordt nog altijd up to date gehouden. Formeel wordt Apple niet aangeboden, maar mooi toch als het geen data kost? Kan zijn dat ze op de achtergrond samenwerken met een andere aanbieder, waardoor de benodigde specificaties gelijk zijn als een aanbieder die wel in het lijstje voor komt. Of misschien is T-Mobile coulant. Heb wat vragen uitgezet. Mocht dat nog een ander licht op deze zaak werpen, dan koppel ik dat vanzelfsprekend terug. 


Heel mooi en heel fijn ook, dat is precies de reden dat ik gekozen heb voor het T-Mobile netwerk op me mobiel, niet alleen zit ik er al jaren echter is het ook fijn dat me muziek gewoon kan blijven werken zonder dat al me MBs opgeslokt worden.

Echter is het jammer dat de verhoogde audio kwaliteit niet ondersteunt wordt en dat ik dit zelf had moeten onderzoeken waarom dit zo was.

Hopelijk in de toekomst wilt Apple meewerken aan het datavrije muziek programma.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou er zeker om vragen in het gelinkte topic. Wie weet helpt het. ;)

Reputatie 7
Badge +4

Kleine toevoeging; Bevestiging gekregen dat dit niet zo zou behoren te werken. Het lijkt mij raadzaam om jouw dataverbruik in de gaten te houden, want het kan zo maar zijn dat het een foutje was en gecorrigeerd wordt.

Apple music blijft wel een veelgevraagde dienst, dus T-Mobile blijft hierover contact onderhouden met Apple.

Reageer