Beantwoord

Bellen via Wi-Fi voorkeur niet in te stellen?


Reputatie 3

Hoi T-Mobile,

Bij ons thuis en op een ander adres maken we graag gebruik van Bellen via Wi-Fi (VoWiFi) i.v.m. matig mobiel netwerk signaal en haperende gesprekken.

(Alle providers hebben hier verminderd signaal.)

De smartphones hier in huis geven de voorkeur aan "bellen via mobiel netwerk" en schakelen pas naar "bellen via Wi-Fi" als het signaal zo slecht is dat het gesprekken al een tijdje laat haperen.

 

Bij T-Mobile is de voorkeur niet om te zetten naar "Voorkeur Wi-Fi".

Bij KPN en Vodafone (bijvoorbeeld) wél door:

(Voorbeeld Samsung)

Meldingenvenster/ statusbalk, naar beneden slepen →

Sleep nogmaals naar beneden →

Blader en zoek naar "Bellen via Wi-Fi" (hoorntje met Wi-Fi icoontje) →

Druk op de letters "Bellen via Wi-Fi".

Hier kun je een keuze maken tussen

Voorkeur Wi-Fi/ Voorkeur mobiele netwerk.

- - -

T-Mobile/ Tele2 hebben de keuze verborgen!

(Probeer dit door simkaart te wisselen en je ziet het verschil!)

Waarom is dit en kan dit veranderd worden zodat we ook bij T-Mobile een betere gesprekskwaliteit kunnen halen?

(Ik weet dat de optie Vliegtuigstand -> Wi-Fi aan ook werkt, maar zou graag zien dat dit automatisch kan.)

Ik voeg screenshots toe.

Grt. Harry

M.v.g. Harry

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 25 May 2021, 11:16

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @HarryMe 

Met deze app kun je wel de voorkeur aan WiFi bellen geven en dan heb je thuis altijd bellen via WiFi.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.widget7.wifi.calling

Heb hem getest en doet het prima 👍

Reputatie 3

Goedemorgen @Waqqas,

bedankt voor de (tijdelijke) oplossing!

Graag zou ik ook een oplossing van T-Mobile zien (zonder een te installeren app).

Grt.

Reputatie 7
Badge +14

Het heeft ook altijd zo gewerkt. Dat is een design keuze geweest en door Samsung geimplementeerd. Dat is dus geen “vinkje” wat T-Mobile op afstand kan aanzetten. Als je in een soort van “in between” signaal sterkte zit, dan is dat misschien wel lastig. Toch zijn er ook watchdogs die voorkomen dat het gesprek heen/weer blijft gaan. Zelf heb ik -107Dbm in mijn werkkamer, hij gaat dan altijd netjes starten met Vowifi. Dat heb ik met een Mesh netwerk ook goed geimplementeerd in mijn (nieuwbouw Triple glas) huis, dus eigenlijk een prima oplossing.

Bottom line. Ik denk niet dat T-Mobile dit na al die jaren gaat veranderen.

Reputatie 3

Hoi @eric,

Ik was al bang voor een "antwoord" als deze.

Na een rondje googled te hebben wordt dit toch echt weggezet als netwerkinstelling!

Dit is geen Samsung designkeuze.

Wissel je simkaart voor een KPN of Vodafone en dan krijg je de optie wel te zien met dezelfde telefoon.

(Zie de screenshots, let niet op het verschil lichte/ donkere modus.)

Dit verhaal gaat ook op voor een Oppo toestel (maar die laat ik buiten beschouwing).

Op mijn Xiaomi Poco F3 met KPN sim kan ik inderdaad ook de voorkeur ingeven voor bellen via wifi of mobiel netwerk. Nou heb ik geen simkaart van T-Mobile om het te dubbelchecken, maar ik zou er vanuit gaan dat dit toch echt niet aan Samsung ligt, aangezien die officieel samenwerken met alle Nederlandse providers. Op een Xiaomi Redmi Note 9 Pro met Vodafone werkt het exact zoals mijn Poco, dus denk ik inderdaad net als @HarryMe dat T-Mobile dit heeft uitgeschakeld. Het ontbreekt mij alleen aan voorstellingsvermogen om te weten waarom.

 

@HarryMe gaat om deze instelling toch?

 

Plaatje blijft niet plakken helaas

 

Reputatie 3

Hallo @Michielo76, bedankt voor de reactie, je omschrijving komt overeen met onze ervaring hier... maar hier omgekeerd zeg maar 😭

Mijn conclusie tot nog toe:

Een smartphone die Bellen via Wi-Fi (VoWiFi) biedt met T-Mobile/ Tele2 simkaart: Voorkeur niet te veranderen.

Een smartphone die Bellen via Wi-Fi (VoWiFi) biedt met KPN/ Vodafone simkaart: Voorkeur wél te veranderen.

De app van @Waqqas werkt, maar zou niet nodig moeten zijn toch?

Vandaar mijn vraag aan T-Mobile hierover.

Toevoeging: Screenshot ontvangen van iemand met een Galaxy A41 met Vodafone simkaart.

Zie hier... de voorkeur is in te stellen.

 

Reputatie 2

Ik heb de app @waggas geinstaleerd maar het werkt niet in Samsung S21. Kan iemand mij helpen hoe moet ik de app instellen?

 

Ik snap niet waarom het is zo lastig om voorkeur optie toevoegen? Ik heb het zelfde probleem- slechte bereik binnen en overdragen tussen netwerk en Wifi bellen en andersom werkt echt slecht. Meestal is de verbinding verbroken of hoor ik niks...

Reputatie 7
Badge +14

Het is een design keuze van t-mobile geweest om dit zo te laten implementeren in de ROM van de toestelfabrikanten. Als ze dat willen veranderen zal elke fabrikant dat in de roms moeten aanpassen en bij een volgende software update weer pushen naar de telefoons. Voor nieuwe telefoons, waar de software in de fabriek er al ingaat if regelmatig software updates zijn start het proces dat t-mobile hun design details gaan updaten. Maar ik zie dat niet zo snel gebeuren.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mpiotrek 

Het is heel simpel.

Om te beginnen heb ik een Samsung Galaxy s9 met WiFi bellen uit.

Download en open de app > klik op WiFi calling setting > zet bellen via WiFi aan > klik daaronder op preference en klik op bellen via WiFi.

Bellen via WiFi zou nu aan moeten gaan en je kunt genieten van bellen via WiFi in huis.

Reputatie 3

Goedenavond, sinds kort dient zich de definitieve oplossing aan!!

T-Mobile heeft de netwerkinstellingen veranderd (en ook Tele2)!

Wi-Fi bellen voorkeur is sinds kort te veranderen, gewoon vanuit de instelling voor Wi-Fi bellen in het menu.

Standaard staat de voorkeur op

"Voorkeur op VoIP",

maar deze laat het gesprek bij voorkeur ook over het mobiele netwerk gaan, dus deze instelling veranderd naar

"Voorkeur Wi-Fi".

Bedankt T-Mobile 👍👊👏🥳

De Wifi Calling app voegt niets meer toe, dit was een tijdelijke oplossing en deze app mag verwijderd worden!

 

@Waqqas @eric @Michielo76 @Mpiotrek  Bedankt voor het meedenken!

 

Screenshot van Galaxy Note10+, maar andere (Android) toestellen kennen deze optie ook.

 

Reageer