Beantwoord

Geen 5G op Google Pixel 5

  • 19 October 2020
  • 58 reacties
  • 5653 Bekeken


Toon eerste reactie

58 reacties

Hi! 

Ik stond op het punt pixel 4a 5g te kopen. Nu lees ik dit. Denk je dat er nog een kans is dat Google de 5g in NL wel aanzet? Al is het over een jaar ofzo? Is dat met 4g ook zo gegaan?

Nee, met 4G was het niet zo. Ik had toen een Nexus geloof ik en die kwam zoals alle Google toestellen ook via import maar dit werkte meteen op het toen nog net nieuwe 4g netwerk.

Hallo allemaal,

 

Even een korte update. Ik heb het een en ander uitgezocht en het lijkt erop dat Google ervoor heeft gekozen om 5G in Nederland niet aan te zetten in het toestel. Dat wil dus zeggen dat wij hier op dit moment niets aan kunnen veranderen. Mijn vergelijking met de trein lijkt dus te kloppen.

 

We zijn nog wat zaken aan het valideren en als ik een officieel statement heb, zal ik dat met jullie delen.

 

Groet, Sjoerd

 

Source?

Reputatie 2

Hi Jesse,

https://support.google.com/pixelphone/answer/10082009?p=networkinfo&visit_id=637395698954923362-2068714953&rd=1#certified_carriers_table

Is dit wat je bedoelt met ‘source’?

Gr, Sjoerd 

Hi Jesse,

https://support.google.com/pixelphone/answer/10082009?p=networkinfo&visit_id=637395698954923362-2068714953&rd=1#certified_carriers_table

Is dit wat je bedoelt met ‘source’?

Gr, Sjoerd 

Top :D

 

Het kan hier ook zo bij zijn dat Google alleen maar landen in deze lijst heeft gezet waar de Pixel verkocht wordt. Ik blijf het raar vinden dat Google 5g echt uitgezet zou hebben voor landen waar de Pixel niet verkocht wordt.

Ik heb mijn Pixel 5 in elk geval terug gestuurd.

 

Reputatie 2

 

Het kan hier ook zo bij zijn dat Google alleen maar landen in deze lijst heeft gezet waar de Pixel verkocht wordt. Ik blijf het raar vinden dat Google 5g echt uitgezet zou hebben voor landen waar de Pixel niet verkocht wordt.

Ik heb mijn Pixel 5 in elk geval terug gestuurd.

 

Hi mvogel,

Google heeft 5G niet uitgezet op het toestel, maar niet aangezet omdat het toestel niet is uitgebracht in NL. 

Goed dat je de beslissing hebt genomen om het toestel terug te sturen.

Gr, Sjoerd

Hi Colin,

 

Ik snap je frustratie en daarom probeer ik ook meer duidelijkheid te geven. Ook snap ik dat het voelt alsof je gedwongen wordt om een toestel bij ons te kopen, maar de techniek van mobiele netwerken en smartphones is ingewikkeld. Daarom werken toestellen niet automatisch op elk netwerk. Zie het als een trein op een netwerk van treinrails. Als er een nieuwe trein komt kan die trein alleen op het netwerk rijden als hij daarvoor aangepast is. De wielen moeten aan bepaalde voorwaarden doen en de stroomafnemer ongetwijfeld ook.

 

De Pixel 5 is dus eigenlijk een trein die ‘zomaar’ binnen komt rijden op het netwerk zonder zich aangemeld te hebben, aangezien het toestel niet in NL uitgebracht is.

 

Als een leverancier een toestel in NL uitbrengt zorgen wij ervoor dat dit toestel goed werkt op het netwerk, maar de Pixel is officieel niet uitgebracht in NL. Voor ons is het dan nog niet zo gemakkelijk om er zorg voor te dragen dat het toestel goed werkt.

 

Dat neemt niet weg dat we dit wel proberen. Ik heb daarom de technische teams gevraagd om te kijken wat er mis gaat. @Pitt96 & @Veldkornet, willen jullie mij een berichtje sturen met jullie gegevens zodat het technische team mee kan kijken?

 

Groet, Sjoerd 

Werkt de Samsung A42 dan wel op jullie 5G netwerk want die wil ik kopen via het grijze netwerk

Sjoerd

Werkt de Samsung A42 dan wel op jullie 5G netwerk want die wil ik kopen via het grijze netwerk

Reputatie 2

Sjoerd

Werkt de Samsung A42 dan wel op jullie 5G netwerk want die wil ik kopen via het grijze netwerk

Hi Ian,

De A42 werkt op ons 5G netwerk, maar er is een reden waarom wij het toestel niet verkopen. Het toestel is namelijk niet helemaal goed door de tests gekomen. Daarom hebben wij ervoor gekozen om het toestel niet toe te voegen aan de lijst met toestellen die wij verkopen. We kunnen niet garanderen dat het toestel aan jouw hoge verwachtingen voldoet, helaas.

Gr, Sjoerd

Reputatie 1

Misschien een domme vraag, maar verwachten jullie dat Google hun Pixel 5 ooit wel toegang gaat geven tot het Nederlandse 5G netwerk?

Ik zit nu in dubio om mijn Pixel 5 terug te sturen, aangezien ik hem voornamelijk voor 5G heb gekocht..

Wat een onzin, dit. T-mobile ondersteunt gewoon sub-6 en heeft de Pixel 5 gewoon op de whitelist staan voor DE. Zelfde netwerk en ja, ik weet wel degelijk waar ik over praat. Jullie klanten afwimpelen met simpele antwoorden als 'er zit verschil in 5G' of 'Google heeft dit voor NL uitgezet' zijn pure misleiding (en regelrechte onzin) en zorgt er in ieder geval voor dat jullie aan mij een klant minder hebben. Je verhaal over de trein op het spoor slaat overigens kant noch wal. Tijd om over te stappen.

Reputatie 2

Wat een onzin, dit. T-mobile ondersteunt gewoon sub-6 en heeft de Pixel 5 gewoon op de whitelist staan voor DE. Zelfde netwerk en ja, ik weet wel degelijk waar ik over praat. Jullie klanten afwimpelen met simpele antwoorden als 'er zit verschil in 5G' of 'Google heeft dit voor NL uitgezet' zijn pure misleiding (en regelrechte onzin) en zorgt er in ieder geval voor dat jullie aan mij een klant minder hebben. Je verhaal over de trein op het spoor slaat overigens kant noch wal. Tijd om over te stappen.

Dat klopt ook weer niet. De bal ligt bij Google, zij moeten een update releasen en alle carriers voor 5G whitelisten. Klanten in bijvoorbeeld Zwitserland en Hong Kong hebben hetzelfde probleem, ook bij niet T-Mobile providers. Zie dit topic: https://support.google.com/pixelphone/thread/78578350?hl=en

Verder ben ik ook niet blij met hoe T-Mobile NL met dit probleem omgaat. Zinnen als "Treinen die zo maar binnenrijden" vind ik toch een beetje te abstract. En een moderator die kritiek persoonlijk neemt en salty reageert helpt ook niet echt. Maar nogmaals, voor mij is nu duidelijk dat Google dit moet oplossen.

 

Reputatie 2

Update:

Voor mensen die handig zijn met root: https://forum.xda-developers.com/pixel-5/help/how-to-add-5g-configurations-to-pixel-5-t4187025/page2

In het bestand carrier_policy.xml staan letterlijk de providers voor welke 5G aangezet is. Dit bestand kun je aanpassen, duurde 2 minuten. Google MOET dit dus oplossen. Of het is toch een spelletje. Bizar verhaal...

Ik heb in ieder geval net 5G aangezet. 

 

Reputatie 1

Update:

Voor mensen die handig zijn met root: https://forum.xda-developers.com/pixel-5/help/how-to-add-5g-configurations-to-pixel-5-t4187025/page2

In het bestand carrier_policy.xml staan letterlijk de providers voor welke 5G aangezet is. Dit bestand kun je aanpassen, duurde 2 minuten. Google MOET dit dus oplossen. Of het is toch een spelletje. Bizar verhaal...

Ik heb in ieder geval net 5G aangezet. 

 

😃 Tof dat het dus wel mogelijk is.

Hoe doe je dit precies als ik vragen mag? Ik ben niet zo bekend met de back-end van Android.

Reputatie 2

Koop geen Google Pixel. Er is geen ondersteuning in Nederland. Ik bezit meerdere Pixel toestellen waaronder de 5 en ben altijd fan geweest, zeker van de genuine android ervaring. Echter is sinds kort de liefde voorbij. De toestellen kunnen in Nederland geen gebruik maken van 5G. Ik heb daarnaast een barst opgelopen in het scherm. De enige manier om dat hersteld te krijgen is het toestel over een Duits adres te versturen naar een door Google erkende reparatiedienst in Polen. Om de een of andere reden snapt een globaal bedrijf als Google vrij verkeer van mensen en diensten in de EU niet. Ze doen zelfs aan geoblocking. In de Duitse Google store kost een toestel ruim 100 euro minder dan in Nederlandse shops zoals Belsimpel. In feite pure discriminatie. Ik koop een Samsung om deze zooi te vervangen.

Hallo,

Ik heb een pixel 5 en kan dus geen 5G gebruiken bij T-Mobile. Wanneer wordt dit opgelost? 

Reputatie 7
Badge +14

Pixel wordt door Google niet verkocht in Nederland. Daarom bieden zij geen ondersteuning voor Nederlandse netwerken. Er moet in de ROM namelijk per netwerk parameters worden aangezet om 5G te gaan gebruiken. Als je echt 5G wilt hebben zul je of met een custom ROM moeten gaan spelen of een ander toestel gebruiken.

Hallo, 

Ik heb ook een Google Pixel 5 en wil graag gebruik maken van het 5G netwerk van T-Mobile. Ik ben door een vriend van mij getipt op dit topic. Hij heeft telefonisch contact gehad met de klantenservice van T-Mobile en werd ook een beetje van het kastje naar de muur gestuurd. Of althans, T-Mobile lijkt er niet voor te gaan zorgen dat 5G op een Pixel 5 in Nederland zal gaan functioneren. 

Reputatie 7
Badge +14

Klopt. Op geen enkel NL netwerk is 5g  actief op de Pixels. Google moeten de parameters opnemen in de ROM. Maar aangezien dit toestel officieel niet verkocht wordt in Nederland zal dit niet gaan gebeuren.

Je kunt mij ook op het lijstje zetten. Als ik dit geweten had, dan……. had ik een andere telefoon gekocht. ben normaal zeer tevreden, dit is m'n vierde Google telefoon. Jammer!

Reputatie 7
Badge +14

Tja, het zijn leuke telefoons, maar ze worden helaas niet in Nederland verkocht. Google zorgt dus ook niet voor Nederlandse aanpassingen. Kijk voor je volgende toestel eens bij Oppo of Oneplus. Ook die hebben maar een lichte schil om Android.

Waar in het menu voorkeursnetwerk eerst 4G het hoogste was, is dat sinds een recente firmware-update 5G geworden. Betekent dat dat 5G nu wel beschikbaar is in NL?

Ik had de 5G optie ook gezien, maar heb tot nu toe geen fysiek 5G netwerk gezien. Heb het als probleem bij Google aangemeld, initieel wat vraag verkeer, maar nu is het al een week stil. Heb Google geschreven, dat dit me doet denken aan de tijd van de DVD spelers voor verschillende zones. Zo'n telefoon anno 2021 hoort het gewoon over heel de wereld te doen.

Antwoord van Google:

This has nothing to do with Google Assistant and is due to the carrier not approving the device for 5g, Its not a google issue.

any news on this?

Reageer