Beantwoord

Geen 5G op Google Pixel 5

  • 19 October 2020
  • 58 reacties
  • 5656 Bekeken


Toon eerste reactie

58 reacties

Sjoerd

Werkt de Samsung A42 dan wel op jullie 5G netwerk want die wil ik kopen via het grijze netwerk

Hi Colin,

 

Ik snap je frustratie en daarom probeer ik ook meer duidelijkheid te geven. Ook snap ik dat het voelt alsof je gedwongen wordt om een toestel bij ons te kopen, maar de techniek van mobiele netwerken en smartphones is ingewikkeld. Daarom werken toestellen niet automatisch op elk netwerk. Zie het als een trein op een netwerk van treinrails. Als er een nieuwe trein komt kan die trein alleen op het netwerk rijden als hij daarvoor aangepast is. De wielen moeten aan bepaalde voorwaarden doen en de stroomafnemer ongetwijfeld ook.

 

De Pixel 5 is dus eigenlijk een trein die ‘zomaar’ binnen komt rijden op het netwerk zonder zich aangemeld te hebben, aangezien het toestel niet in NL uitgebracht is.

 

Als een leverancier een toestel in NL uitbrengt zorgen wij ervoor dat dit toestel goed werkt op het netwerk, maar de Pixel is officieel niet uitgebracht in NL. Voor ons is het dan nog niet zo gemakkelijk om er zorg voor te dragen dat het toestel goed werkt.

 

Dat neemt niet weg dat we dit wel proberen. Ik heb daarom de technische teams gevraagd om te kijken wat er mis gaat. @Pitt96 & @Veldkornet, willen jullie mij een berichtje sturen met jullie gegevens zodat het technische team mee kan kijken?

 

Groet, Sjoerd 

Werkt de Samsung A42 dan wel op jullie 5G netwerk want die wil ik kopen via het grijze netwerk

Reputatie 2

 

Het kan hier ook zo bij zijn dat Google alleen maar landen in deze lijst heeft gezet waar de Pixel verkocht wordt. Ik blijf het raar vinden dat Google 5g echt uitgezet zou hebben voor landen waar de Pixel niet verkocht wordt.

Ik heb mijn Pixel 5 in elk geval terug gestuurd.

 

Hi mvogel,

Google heeft 5G niet uitgezet op het toestel, maar niet aangezet omdat het toestel niet is uitgebracht in NL. 

Goed dat je de beslissing hebt genomen om het toestel terug te sturen.

Gr, Sjoerd

 

Het kan hier ook zo bij zijn dat Google alleen maar landen in deze lijst heeft gezet waar de Pixel verkocht wordt. Ik blijf het raar vinden dat Google 5g echt uitgezet zou hebben voor landen waar de Pixel niet verkocht wordt.

Ik heb mijn Pixel 5 in elk geval terug gestuurd.

 

Hi Jesse,

https://support.google.com/pixelphone/answer/10082009?p=networkinfo&visit_id=637395698954923362-2068714953&rd=1#certified_carriers_table

Is dit wat je bedoelt met ‘source’?

Gr, Sjoerd 

Top :D

Reputatie 2

Hi Jesse,

https://support.google.com/pixelphone/answer/10082009?p=networkinfo&visit_id=637395698954923362-2068714953&rd=1#certified_carriers_table

Is dit wat je bedoelt met ‘source’?

Gr, Sjoerd 

Hallo allemaal,

 

Even een korte update. Ik heb het een en ander uitgezocht en het lijkt erop dat Google ervoor heeft gekozen om 5G in Nederland niet aan te zetten in het toestel. Dat wil dus zeggen dat wij hier op dit moment niets aan kunnen veranderen. Mijn vergelijking met de trein lijkt dus te kloppen.

 

We zijn nog wat zaken aan het valideren en als ik een officieel statement heb, zal ik dat met jullie delen.

 

Groet, Sjoerd

 

Source?

Hi! 

Ik stond op het punt pixel 4a 5g te kopen. Nu lees ik dit. Denk je dat er nog een kans is dat Google de 5g in NL wel aanzet? Al is het over een jaar ofzo? Is dat met 4g ook zo gegaan?

Nee, met 4G was het niet zo. Ik had toen een Nexus geloof ik en die kwam zoals alle Google toestellen ook via import maar dit werkte meteen op het toen nog net nieuwe 4g netwerk.

Reputatie 7
Badge +4

Dat ligt eraan of Google het toestel formeel in Nederland gaat releasen. EIgenlijk zelfde verhaal als met bijvoorbeeld Apple watches en eSIM, waarbij de watches wel via import beschikbaar zijn, maar niet officieel en daarmee niet officieel ondersteund worden voor dit soort technieken. Dat is toch echt aan de hardware leverancier om die samenwerking aan te gaan met Nederlandse providers.

Hi! 

Ik stond op het punt pixel 4a 5g te kopen. Nu lees ik dit. Denk je dat er nog een kans is dat Google de 5g in NL wel aanzet? Al is het over een jaar ofzo? Is dat met 4g ook zo gegaan?

Reputatie 2

Hi Tukiii,

 

5G is geen telecommunicatie-norm. Het is een techniek die in elk land net iets anders kan werken. Het is namelijk afhankelijk van hoe een netwerk is opgebouwd en welke frequenties gebruikt (mogen) worden. Dat wil dus zeggen dat elke leverancier van 5G toestellen in elk land op elk netwerk moet testen om de software en/of hardware te optimaliseren. Je denkt er dus iets te makkelijk over.

In je conclusie stel je dat het een politiek spelletje is of dat het een software probleem is. Als het een politiek spelletje zou zijn, zou ik dan hier met jullie in discussie gaan over dit punt? Het is dus inderdaad software gerelateerd, maar geen probleem. Het is een keuze van Google om in de software 5G niet aan te zetten omdat ze het toestel niet in NL hebben uitgebracht. Het is dus een keuze van Google, zoals ik ook al eerder aangaf.

Ik neem aan dat jullie zelf ook al de vraag aan Google hebben gesteld? Als ik op de support pagina kijk, dan zie ik dit: https://support.google.com/pixelphone/answer/10082009?p=networkinfo&visit_id=637395698954923362-2068714953&rd=1#certified_carriers_table. Hier geven ze aan dat er geen 5G netwerk in Nederland is gecertificeerd, ik benadruk dat dit een keuze van Google is en dat T-Mobile hier dus niets aan kan veranderen.

Hopelijk heb ik nu voldoende uitgelegd wat er aan de hand is. En in de toekomst zou ik jullie willen adviseren om, als je besluit om een toestel niet via ons aan te schaffen, eerst de controle te doen of het toestel wel geschikt is voor ons netwerk.

 

Vriendelijke groet en een fijne dag gewenst,

Sjoerd

 

Reputatie 2

5G is volgens mij een telecommunicatie-norm. We kennen het allemaal nog van 4G dat sommige China smartphones bepaalde frequenties niet ondersteunden etc. Dit was dus duidelijk een hardware probleem.

 

In het geval van de Pixel 5 (en 4a 5G) in Nederland is het in mijn ogen geen hardware probleem. Ook verschillen de 5G frequenties tussen T-Mobile Duitsland en Nederland worden de frequenties volgens mij toch ondersteund door de hardware.

 

Conclusie: het is of een software probleem of een politiek spelletje. In het geval van een software hiccup zou ik heel graag weten wie dit kan oplossen. Google zelf of gewoon T-Mobile? Anders blijven we hier zeuren terwijl T-Mobile NL daadwerkelijk niks aan doen kan. 

 

Wat het tweede scenario betreft weet ik niet wat voor een nut dat heeft. Google zou het toch niet erg vinden als mensen hun producten grijs importeren want ze willen toch graag veel toestellen verkopen? En T-Mobile kan hun klanten niet dwingen de toestellen exclusief bij T-Mobile te kopen? 

 

 Klopt wat ik zeg in grote lijnen @Sjoerd01 ? Sorry alvast voor foutjes, Nederlands is niet mijn moedertaal.

Reputatie 2

Hi @Gogo33,

 

Je doet de aanname dat als een toestel werkt in Duitsland, het ook in NL werkt. Ik probeer uit te leggen dat dit niet zo is. Doe met de informatie die ik geef wat je wilt. Als je conclusie is dat ik het moeilijker laat lijken dan het is, ben ik benieuwd wat jouw makkelijke uitleg is.

 

Groet, Sjoerd

@Sjoerd01 

 

Je laat het nu moeilijker klinken dan het is. De Pixel 5 heeft gewoon 5G op de Duitse T-mobile. Dus al dat testen enzo zal dan toch ook wel meevallen?

 

 

Dank voor de update @Sjoerd01 . Ik lees trouwens vergelijkbare 5G problemen met de Pixel 5 op de forums van KPN en Vodafone…

Groet, Jeroen

Reputatie 2

Wow. Ik ben wel boos. Maar bedankt voor de update

Jij bent wel goed bezig @Sjoerd01 

Bedankt voor de inzet, wordt in ieder geval dan een stuk duidelijk.

 

Groet,

Colin

Reputatie 2

Hallo allemaal,

 

Even een korte update. Ik heb het een en ander uitgezocht en het lijkt erop dat Google ervoor heeft gekozen om 5G in Nederland niet aan te zetten in het toestel. Dat wil dus zeggen dat wij hier op dit moment niets aan kunnen veranderen. Mijn vergelijking met de trein lijkt dus te kloppen.

 

We zijn nog wat zaken aan het valideren en als ik een officieel statement heb, zal ik dat met jullie delen.

 

Groet, Sjoerd

 

Ik ben ook een trotse eigenaar van de Pixel 5, maar nog zonder 5G… ondanks de €2 upgrade van mijn abbo. Hopelijk kunnen jullie technici dit in orde maken.

Overigens is geen enkele Pixel telefoon officieel in NL uitgebracht, maar met 3G en 4G waren er nooit problemen bij T-Mobile.

Groet, Jeroen

Begrijpelijk!

Ik ben ook niet boos verder ;)

 

Tevens ben ik zelf ook eigenaar van de Pixel 5, is het oké als ik ook mee ding op het verzoek wat bij de technische teams ligt?

 

Groet,

Colin

Reputatie 2

Hi Colin,

 

Ik snap je frustratie en daarom probeer ik ook meer duidelijkheid te geven. Ook snap ik dat het voelt alsof je gedwongen wordt om een toestel bij ons te kopen, maar de techniek van mobiele netwerken en smartphones is ingewikkeld. Daarom werken toestellen niet automatisch op elk netwerk. Zie het als een trein op een netwerk van treinrails. Als er een nieuwe trein komt kan die trein alleen op het netwerk rijden als hij daarvoor aangepast is. De wielen moeten aan bepaalde voorwaarden doen en de stroomafnemer ongetwijfeld ook.

 

De Pixel 5 is dus eigenlijk een trein die ‘zomaar’ binnen komt rijden op het netwerk zonder zich aangemeld te hebben, aangezien het toestel niet in NL uitgebracht is.

 

Als een leverancier een toestel in NL uitbrengt zorgen wij ervoor dat dit toestel goed werkt op het netwerk, maar de Pixel is officieel niet uitgebracht in NL. Voor ons is het dan nog niet zo gemakkelijk om er zorg voor te dragen dat het toestel goed werkt.

 

Dat neemt niet weg dat we dit wel proberen. Ik heb daarom de technische teams gevraagd om te kijken wat er mis gaat. @Pitt96 & @Veldkornet, willen jullie mij een berichtje sturen met jullie gegevens zodat het technische team mee kan kijken?

 

Groet, Sjoerd 

Dag Sjoerd,

 

Bedankt voor de tekst en uitleg.

Ik ben mij (en ik denk de andere ook) er van bewust dat sommige dingen niet zo eenvoudig zijn. Daar heb ik ook wel begrip voor :)

Het is echter vanuit de consument wel frustrerend, dat providers met zulke dergelijke lijsten werken, waardoor je dus min of meer “gedwongen” word om een telefoon te kopen die in zo'n lijst voor komt.

Je koopt een telefoon, met 5G compabiliteit en beschikt over het juiste abbonement, maar kan er geen gebruik van maken. Tevens denk ik wel dat mijn Pixel 5 op 4G++ draait, nog steeds rete snel daar niet van..

 

Groet,

Colin

Reputatie 1

@Sjoerd01 bedankt voor de uitleg, heel fijn.

Alleen, dit is voor mij dan nog steeds niet duidelijk wat dat betekend voor de Pixel 5. Gaat T-Mobile iets hieraan doen of niet?

Reputatie 2

Hallo allemaal,

 

Ik werk bij T-Mobile en ik kan jullie hopelijk een goed antwoord geven. Eigenlijk is het niet zo simpel als jullie hierboven beschrijven. We kunnen niet zomaar een nieuw toestel toevoegen aan het lijstje van ondersteunende apparaten. Een nieuw toestel moet uitvoerig getest worden en in sommige gevallen moet de software geoptimaliseerd worden om goed te kunnen werken op ons netwerk.

 

De toestellen die wij verkopen zijn vanzelfsprekend uitvoerig getest en werken goed op ons netwerk. Voor de toestellen die wij niet verkopen is dit echter niet altijd het geval. We proberen deze toestellen wel goed te laten werken, maar het is onmogelijk om alle toestellen die op de markt zijn maar niet te koop zijn bij ons, uitvoerig te testen.
 

Dus als je er zeker van wilt zijn dat een toestel goed werkt op ons netwerk is het aan te raden om het toestel bij ons te kopen.

 

Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid als toevoeging op het antwoord van Hajar.

 

Groet, Sjoerd

Iedereen die dit probleem ondervindt moet een klacht indienen bij T-mobile zodat ze dit toestel aan het lijstje van ondersteunde apparaten gaan toevoegen. Zolang er niet genoeg mensen over klagen is het niet significant genoeg om het toe te voegen aan een zogenaamde “Witte lijst” van 5G toestellen.

Reageer