Beantwoord

Geen 5G op Google Pixel 5

  • 19 October 2020
  • 58 reacties
  • 5653 Bekeken

Reputatie 1
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Goedemiddag,

 

Ik heb sinds afgelopen week een Google Pixel 5 weten te bemachtigen.

Deze is uiteraard 5G-Ready.

Ook heb ik een T-Mobile Unlimited abonnement, welke 5G zou moeten bevatten.

 

Echter geeft mijn telefoon alleen nog 4G weer, de snelheden volgens een speedtest zijn ook nog in het 4G-gebied.

 

Het ligt denk ik niet aan de regio waarin ik mij bevind. Aangezien ik op meerdere plekken in NL ben geweest afgelopen week. Ook hier geen succes.. 

 

Waarom ontvang ik nog geen 5G?

icon

Beste antwoord door Sjoerd01 29 October 2020, 11:53

Bekijk origineel

58 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Pitt96 

5G werkt voorlopig altijd in combinatie met 4G. Het netwerk kiest welke verbinding op dat moment voor jouw toestel de meest optimale gebruikerservaring geeft. Dit is de reden dat het netwerk soms alleen 4G gebruikt voor een optimale verbinding.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt!

Reputatie 1

Hi @Pitt96 

5G werkt voorlopig altijd in combinatie met 4G. Het netwerk kiest welke verbinding op dat moment voor jouw toestel de meest optimale gebruikerservaring geeft. Dit is de reden dat het netwerk soms alleen 4G gebruikt voor een optimale verbinding.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt!

Ok, duidelijk!

 

Bedankt voor het snelle antwoord!

Ik heb precies hetzelfde probleem. Zelfs naast een 5g zendmast nog geen 5G. Weten jullie zeker dat dit niet een configuratie foutje is?

 

Ik heb precies hetzelfde probleem. Zelfs naast een 5g zendmast nog geen 5G. Weten jullie zeker dat dit niet een configuratie foutje is?

 

Ook bij mij ondervind ik dit “euvel”. Sinds kort in het bezit van een 5G telefoon (Pixel 5), al jaren een Unlimited abbonement, maar geen 5G verbinding. Mijn zwager heeft een S20 Ultra waar hij toch regelmatig tot vaak in verbinding is met 5G. ZIt weliswaar bij een andere provider, maar dat zou nu toch niet uit moeten maken :)

Ben ook wel benieuwd eigenlijk!

Las op het Vodafone forum dat zij hem eerst moeten toevoegen aan lijst van ondersteunde apparaten voordat ze toegang hebben tot 5G. Denk dat T-Mobile wellicht ook een dergelijke lijst heeft. Ik vind het antwoord trouwens erg matig en inacuraat wat hierop gegeven is. Wij betalen voor 5G met een 5G toestel. Laat dit toestel dan ook gewoon toe. Lijkt me niet extreem moeilijk...

Nu je dit zegt, gaat er ineens een lichtje branden. Dit geneuzel had ik ook met bellen over 4G.

Toen moest de Pixel 4 ook aan zo'n lijst toegevoegd worden..

Ben benieuwd, zelf ben ik al jaren T-Mobile klant, ik hoop dat ze ons kunnen helpen.

@Hajar  kun je dit wellicht verifiëren?

Zojuist bevestigd gekregen dat er inderdaad een lijst met ondersteunende toestellen is.

Ik begrijp dat de Pixel 5 niet officieel is uitgebracht in de Benelux, ik ben ook niet boos, maar ik mag het is toch gek vinden dat als ik gebruik wil maken van het 5G netwerk, met een 5G telefoon en een geschikt abonnement alsnog een telefoon zou moeten kopen die in een lijst van ondersteunende toestellen voorkomt?

Reputatie 1

Dit probleem heb ik ook op mijn Pixel 5, terwijl mijn OnePlus wel 5G krijgt in precies dezelfde locatie. 

Ik heb een paar verschillende locaties geprobeerd, geen 5G. 

Iedereen die dit probleem ondervindt moet een klacht indienen bij T-mobile zodat ze dit toestel aan het lijstje van ondersteunde apparaten gaan toevoegen. Zolang er niet genoeg mensen over klagen is het niet significant genoeg om het toe te voegen aan een zogenaamde “Witte lijst” van 5G toestellen.

Reputatie 2

Hallo allemaal,

 

Ik werk bij T-Mobile en ik kan jullie hopelijk een goed antwoord geven. Eigenlijk is het niet zo simpel als jullie hierboven beschrijven. We kunnen niet zomaar een nieuw toestel toevoegen aan het lijstje van ondersteunende apparaten. Een nieuw toestel moet uitvoerig getest worden en in sommige gevallen moet de software geoptimaliseerd worden om goed te kunnen werken op ons netwerk.

 

De toestellen die wij verkopen zijn vanzelfsprekend uitvoerig getest en werken goed op ons netwerk. Voor de toestellen die wij niet verkopen is dit echter niet altijd het geval. We proberen deze toestellen wel goed te laten werken, maar het is onmogelijk om alle toestellen die op de markt zijn maar niet te koop zijn bij ons, uitvoerig te testen.
 

Dus als je er zeker van wilt zijn dat een toestel goed werkt op ons netwerk is het aan te raden om het toestel bij ons te kopen.

 

Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid als toevoeging op het antwoord van Hajar.

 

Groet, Sjoerd

Reputatie 1

@Sjoerd01 bedankt voor de uitleg, heel fijn.

Alleen, dit is voor mij dan nog steeds niet duidelijk wat dat betekend voor de Pixel 5. Gaat T-Mobile iets hieraan doen of niet?

Dag Sjoerd,

 

Bedankt voor de tekst en uitleg.

Ik ben mij (en ik denk de andere ook) er van bewust dat sommige dingen niet zo eenvoudig zijn. Daar heb ik ook wel begrip voor :)

Het is echter vanuit de consument wel frustrerend, dat providers met zulke dergelijke lijsten werken, waardoor je dus min of meer “gedwongen” word om een telefoon te kopen die in zo'n lijst voor komt.

Je koopt een telefoon, met 5G compabiliteit en beschikt over het juiste abbonement, maar kan er geen gebruik van maken. Tevens denk ik wel dat mijn Pixel 5 op 4G++ draait, nog steeds rete snel daar niet van..

 

Groet,

Colin

Reputatie 2

Hi Colin,

 

Ik snap je frustratie en daarom probeer ik ook meer duidelijkheid te geven. Ook snap ik dat het voelt alsof je gedwongen wordt om een toestel bij ons te kopen, maar de techniek van mobiele netwerken en smartphones is ingewikkeld. Daarom werken toestellen niet automatisch op elk netwerk. Zie het als een trein op een netwerk van treinrails. Als er een nieuwe trein komt kan die trein alleen op het netwerk rijden als hij daarvoor aangepast is. De wielen moeten aan bepaalde voorwaarden doen en de stroomafnemer ongetwijfeld ook.

 

De Pixel 5 is dus eigenlijk een trein die ‘zomaar’ binnen komt rijden op het netwerk zonder zich aangemeld te hebben, aangezien het toestel niet in NL uitgebracht is.

 

Als een leverancier een toestel in NL uitbrengt zorgen wij ervoor dat dit toestel goed werkt op het netwerk, maar de Pixel is officieel niet uitgebracht in NL. Voor ons is het dan nog niet zo gemakkelijk om er zorg voor te dragen dat het toestel goed werkt.

 

Dat neemt niet weg dat we dit wel proberen. Ik heb daarom de technische teams gevraagd om te kijken wat er mis gaat. @Pitt96 & @Veldkornet, willen jullie mij een berichtje sturen met jullie gegevens zodat het technische team mee kan kijken?

 

Groet, Sjoerd 

Begrijpelijk!

Ik ben ook niet boos verder ;)

 

Tevens ben ik zelf ook eigenaar van de Pixel 5, is het oké als ik ook mee ding op het verzoek wat bij de technische teams ligt?

 

Groet,

Colin

Ik ben ook een trotse eigenaar van de Pixel 5, maar nog zonder 5G… ondanks de €2 upgrade van mijn abbo. Hopelijk kunnen jullie technici dit in orde maken.

Overigens is geen enkele Pixel telefoon officieel in NL uitgebracht, maar met 3G en 4G waren er nooit problemen bij T-Mobile.

Groet, Jeroen

Reputatie 2

Hallo allemaal,

 

Even een korte update. Ik heb het een en ander uitgezocht en het lijkt erop dat Google ervoor heeft gekozen om 5G in Nederland niet aan te zetten in het toestel. Dat wil dus zeggen dat wij hier op dit moment niets aan kunnen veranderen. Mijn vergelijking met de trein lijkt dus te kloppen.

 

We zijn nog wat zaken aan het valideren en als ik een officieel statement heb, zal ik dat met jullie delen.

 

Groet, Sjoerd

 

Jij bent wel goed bezig @Sjoerd01 

Bedankt voor de inzet, wordt in ieder geval dan een stuk duidelijk.

 

Groet,

Colin

Reputatie 2

Wow. Ik ben wel boos. Maar bedankt voor de update

Dank voor de update @Sjoerd01 . Ik lees trouwens vergelijkbare 5G problemen met de Pixel 5 op de forums van KPN en Vodafone…

Groet, Jeroen

@Sjoerd01 

 

Je laat het nu moeilijker klinken dan het is. De Pixel 5 heeft gewoon 5G op de Duitse T-mobile. Dus al dat testen enzo zal dan toch ook wel meevallen?

 

 

Reputatie 2

Hi @Gogo33,

 

Je doet de aanname dat als een toestel werkt in Duitsland, het ook in NL werkt. Ik probeer uit te leggen dat dit niet zo is. Doe met de informatie die ik geef wat je wilt. Als je conclusie is dat ik het moeilijker laat lijken dan het is, ben ik benieuwd wat jouw makkelijke uitleg is.

 

Groet, Sjoerd

Reputatie 2

5G is volgens mij een telecommunicatie-norm. We kennen het allemaal nog van 4G dat sommige China smartphones bepaalde frequenties niet ondersteunden etc. Dit was dus duidelijk een hardware probleem.

 

In het geval van de Pixel 5 (en 4a 5G) in Nederland is het in mijn ogen geen hardware probleem. Ook verschillen de 5G frequenties tussen T-Mobile Duitsland en Nederland worden de frequenties volgens mij toch ondersteund door de hardware.

 

Conclusie: het is of een software probleem of een politiek spelletje. In het geval van een software hiccup zou ik heel graag weten wie dit kan oplossen. Google zelf of gewoon T-Mobile? Anders blijven we hier zeuren terwijl T-Mobile NL daadwerkelijk niks aan doen kan. 

 

Wat het tweede scenario betreft weet ik niet wat voor een nut dat heeft. Google zou het toch niet erg vinden als mensen hun producten grijs importeren want ze willen toch graag veel toestellen verkopen? En T-Mobile kan hun klanten niet dwingen de toestellen exclusief bij T-Mobile te kopen? 

 

 Klopt wat ik zeg in grote lijnen @Sjoerd01 ? Sorry alvast voor foutjes, Nederlands is niet mijn moedertaal.

Reputatie 2

Hi Tukiii,

 

5G is geen telecommunicatie-norm. Het is een techniek die in elk land net iets anders kan werken. Het is namelijk afhankelijk van hoe een netwerk is opgebouwd en welke frequenties gebruikt (mogen) worden. Dat wil dus zeggen dat elke leverancier van 5G toestellen in elk land op elk netwerk moet testen om de software en/of hardware te optimaliseren. Je denkt er dus iets te makkelijk over.

In je conclusie stel je dat het een politiek spelletje is of dat het een software probleem is. Als het een politiek spelletje zou zijn, zou ik dan hier met jullie in discussie gaan over dit punt? Het is dus inderdaad software gerelateerd, maar geen probleem. Het is een keuze van Google om in de software 5G niet aan te zetten omdat ze het toestel niet in NL hebben uitgebracht. Het is dus een keuze van Google, zoals ik ook al eerder aangaf.

Ik neem aan dat jullie zelf ook al de vraag aan Google hebben gesteld? Als ik op de support pagina kijk, dan zie ik dit: https://support.google.com/pixelphone/answer/10082009?p=networkinfo&visit_id=637395698954923362-2068714953&rd=1#certified_carriers_table. Hier geven ze aan dat er geen 5G netwerk in Nederland is gecertificeerd, ik benadruk dat dit een keuze van Google is en dat T-Mobile hier dus niets aan kan veranderen.

Hopelijk heb ik nu voldoende uitgelegd wat er aan de hand is. En in de toekomst zou ik jullie willen adviseren om, als je besluit om een toestel niet via ons aan te schaffen, eerst de controle te doen of het toestel wel geschikt is voor ons netwerk.

 

Vriendelijke groet en een fijne dag gewenst,

Sjoerd

 

Hi! 

Ik stond op het punt pixel 4a 5g te kopen. Nu lees ik dit. Denk je dat er nog een kans is dat Google de 5g in NL wel aanzet? Al is het over een jaar ofzo? Is dat met 4g ook zo gegaan?

Reputatie 7
Badge +4

Dat ligt eraan of Google het toestel formeel in Nederland gaat releasen. EIgenlijk zelfde verhaal als met bijvoorbeeld Apple watches en eSIM, waarbij de watches wel via import beschikbaar zijn, maar niet officieel en daarmee niet officieel ondersteund worden voor dit soort technieken. Dat is toch echt aan de hardware leverancier om die samenwerking aan te gaan met Nederlandse providers.

Reageer