Geen NL-alert ontvangen

  • 12 February 2023
  • 2 reacties
  • 157 Bekeken

Zijn er andere mensen die weleens een belangrijke NL alert niet hebben ontvangen? Volgens de website van de overheid gaat dit via je mobiele provider. Een uur geleden is er namelijk een extreem grote brand begonnen in mijn wijk (in Groningen), dit had ik pas na ongeveer een half uur door en heb toen meteen de ramen dicht gedaan omdat het rook precies over mijn huis ging. Ik vond het gek dat ik er nog niks over had gehoord, maar in de Facebook groep van de wijk wisten mensen wel wat ze moesten doen omdat ze een NL alert hadden gehad. Gelukkig heb ik toen ook meteen mijn ventilatieroosters dicht gedaan, maar eigenlijk veelste laat. 

Ik was ook blijkbaar niet de enige die er niet een had ontvangen. Dit kan toch niet zomaar?? Straks is er echt iets ergs aan de hand en weet ik niet eens wat er gaande is door nalatigheid van T-Mobile...

 

Ter info, ik krijg wel altijd de testmeldingen van NL alert, en heb ook al sinds mijn 12de hetzelfde telefoonnummer.


2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Als je de testmeldingen wel ontvangt, dan werkt de techniek. De veiligheids regio's bepalen de te verzenden teksten en op welke masten ze dit bij een provider willen laten uitzenden. Dat gaat daarna helemaal automatisch. Dus als de veiligheids regio niet de mast heeft geselecteerd waarop jij bent aangemeld, dan wordt het bericht ook niet verzonden. De veiligsheidsregio maakt zelf een inschatting hoe groot het gebied moet zijn waarin de melding onvangen wordt. Als het heel lokaal is, en de masten van de providers staan niet op dezelfde locatie kan er inderdaad een verschil zijn.

Zie ook deze pagina.

NL-Alerts worden uitgezonden door de zendmasten van de Nederlandse telecomproviders. Tijdens een ramp, ernstig incident of crisis bepaalt de overheid in welk gebied het NL-Alert wordt uitgezonden. Alle zendmasten die bereik hebben in het gebied, zenden het NL-Alert uit. NL-Alert is dus gratis en anoniem. 

 

T-Mobile heeft de meeste abonnees van Nederland op haar netwerk. Als het bij hen niet zou werken dan weet de overheid ze heus wel te vinden!

Reputatie 7
Badge +4

Tot nog toe heb ik alle meldingen ontvangen, soms zelfs met vervelende gevolgen omdat de alarmtoon rechtstreeks naar mijn headset ging… Verder kan ik alleen het verhaal van mede- SU Eric bevestigen. 

 

Reageer