Beantwoord

Hoe 5G prestaties mij terugwierpen naar het tijdperk van de Nokia 6230 

  • 31 July 2021
  • 3 reacties
  • 98 Bekeken

In plaats van een nieuwere razendsnelle internet-ervaring, leverde de aanschaf van een 5G smartphone en de overstap naar een 5G abonnement mij vooral koppijn op. En een hoop frustratie. Want na al dat geld te hebben uitgeven is mijn verbinding minder stabiel en een stuk trager dan hij was. 

Probleem 1: als je 5G op je telefoon inschakelt, zoekt je telefoon niet meer verbinding met het snelste of het meest stabiele 4G netwerk, maar krijgt 5G altijd de voorkeur, hoe zwak en krakkemikkig of storingsgevoelig dat ook is. Gevolg: internetverbindingen die voorheen met 4G prima functioneerden, doen het nu niet meer zonder haperen, of erger nog: helemaal niet meer. 

Oplossing: zet 5G uit en denk nog eens goed na of je die nieuwe dure telefoon eigenlijk nodig had.

Probleem 2: dankzij alle bandbreedte die nu aan 5G op gaat, wordt de goede werking van 4G van secundair belang en werkt ook deze niet meer optimaal. Je wordt tijdens het streamen om de anderhalve minuut onderbroken door een secondenlange mededeling 'Buffering'. Net als vroeger, terug in de tijd naar de Nokia 6230, grrr. Het acht uur journaal terugkijken zonder ergernis lukt dus al niet meer, laat staan een avondvullende film. 

Oplossing: koop een filmprojector.

Waar ik dit op baseer? Op mijn ervaring. Ik had een wat oudere Samsung Note 8 telefoon met 4G abonnement van T-Mobile en was daar qua mobiele internetprestaties best tevreden mee. Ik heb het toestel kortgeleden vervangen door een Samsung Note 20 Ultra 5G met een 5G abonnement van T-Mobile. Eerlijk gezegd had ik niet echt behoefte aan 5G. Zoals niemand in Nederland daar echt behoefte aan heeft, maar zich gewoon laat opdrijven door de technology push vanuit het bedrijfsleven dat ons een toekomst zonder latency belooft. De praktijk is dat de prestaties nu beneden het niveau liggen van mijn oude setup uit 2013!

De 5G op mijn telefoon heb ik inmiddels uitgeschakeld en het extra 5G abonnement is opgezegd, maar de prestaties zijn nog steeds inferieur aan wat ik had. Nu kan ik me alleen nog afvragen hoe ik me zo een oor heb laten aannaaien en me het geld uit de zak heb laten kloppen voor nieuwe technologie die niet werkt. Maar hé, mijn nieuwe telefoon heeft tenminste wel een sterk verbeterde camera. 

Heeft iemand dezelfde ervaring? 

icon

Beste antwoord door eric 31 July 2021, 23:02

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Dat is toch ook telefoon afhankelijk. De CATegorie ondersteuning. Bijvoorbeeld hoeveel 4g banden kan het combineren en kan het er dan een 5g band bijdoen, of valt er dan een 4g band af? 

Mijn Oneplus8 Pro met Snapdragon 865 chipgaat heel ver in deze ondersteuning. De Samsungs die in Nederland verkocht worden gebruiken een eigen ontworpen Exynos 990-chipset. Bij Tweakers geven ze ook aan dat dit dus beter kan.

Dit is niet altijd in de specs terug te vinden, maar vooral omdat 5g maar 10mhz heeft t.o.v. 4g waar de banden vaak 20 mhz spectrum hebben zal dus niet veel snelheid voordeel geven. Dat is volgens mij ook niet de bewering, totdat de 3.5ghz frequentie wordt geveild en er blokken van 100mhz komen. Dan gaat het gas erop!

Opmerkelijk is echter dat de overstap een prestatieverslechtering tot gevolg heeft. Misschien is 5G wel te vroeg geïntroduceerd in Nederland. Of je doet het in een keer goed, of je doet het niet (want teleurstellend). Toch?

Reputatie 7
Badge +14

Het overheid beleid heeft deze 2traps raket tot gevolg gehad. De 5g 700 mhz is vorig jaar al geveild. De 3.5ghz zou volgend jaar komen maar door blunders met Imarsat is dat nu weer voor onbekende tijd uitgesteld. De looptijd van de 700mhz licentie is dus al ruim een jaar onderweg. Daarbis gemiddeld een half miljoen euro voor betaald, dus dat moet ook geld gaan opleveren.

En zo kunnen toestelfabrikanten hun ervaring opdoen en hun software en hardware beter maken. Samsung levert in Amerika wel de Qualcom chipsets. Die doen het toch echt beter met 5G. Dus hopelijk leren ze daarvan voor hun eigen chips.

Reageer