[INFO] Per 1 juni 2021 stopt T-Mobile met 2G

  • 10 November 2018
  • 46 reacties
  • 12812 Bekeken

Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Bijna 20 jaar geleden startte T-Mobile met het 2G-mobiele netwerk. 2G is een techniek die ervoor zorgt dat je kunt bellen, sms’en en (langzaam) internetten. De afgelopen jaren hebben we ons netwerk steeds verder verbeterd: eerst naar 3G en momenteel naar een supersnel 4G-netwerk. Bellen, sms’en en internetten gaat nu automatisch over 3G/4G, daarom zetten we ons oude 2G netwerk uit.

Dit doen we pas op 1 juni 2021. En waarschijnlijk merk je hier niets van: de meeste toestellen schakelen automatisch over naar 3G/4G

Op onze website vind je meer informatie over het uitschakelen van 2G in 2020.

[Update 15 oktober 2020: Er is besloten om het uitzetten van 2G uit te stellen tot 1 juni 2021.]

Vragen over het uitschakelen van 2G

Welke toestellen werken alleen op 2G?

Check onze website voor een overzicht van toestellen die alleen op 2G werken.


Ik krijg geen verbinding, hoe komt dit?Mijn toestel is alleen geschikt voor 2G, wat nu?

Als jouw toestel alleen geschikt is voor het 2G-netwerk, dan kun je vanaf 1 juni 2021 met dat toestel geen gebruik meer maken van ons netwerk.

Je hebt nu nog even de tijd, maar wacht niet te lang om over te stappen naar een ander toestel. Wil je advies over een nieuw toestel, dan kun je natuurlijk contact met ons opnemen. Je kunt ook kijken naar onze telefoons die los aan te schaffen zijn.


Wat gebeurt er met netwerken in het buitenland, waar alleen 2G mogelijk is?

Als je naar een land gaat waar alleen 2G mogelijk is, dan is dat geen probleem. Je kunt daar gewoon over het 2G-netwerk bellen, sms'en en internetten.


Vragen? Let us know! 🙂


46 reacties

Reputatie 2

Bedankt voor de antwoorden.

De sms van T-Mobile klonk nogal uitnodigend, dan verwacht je korting of een aangename verrassing.

Je moet dus een andere telefoon kopen of het beltegoed opmaken.

De Alcatel 30.88 4G Grijs wordt voorgesteld als vervanging van 2G telefoon.
Nu staat er “Leverbaar vanaf 2 april”. Maar op dit forum, in de lijst met actuele levertijden, staat niet precies deze Alcatel, alleen de Zwarte versie.

Als ik Alcatel 30.88 4G Grijs heb besteld, is die dan ook leverbaar vanaf 2 april?

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @gido33 

Dat klopt op deze pagina zie je dat de Alcatel 30.88 Grijs vanaf 2 april leverbaar is. 

Hoi @Hajar ik kreeg net een sms met game ding waar 5€ afgaat ik heb niks aangeklikt heb wel blokkades ingesteld heb net ook gekeken bedrag v 5€ is nofg niet afgehaald maar hoe weet ik het zeker

Hi @gido33 

Dat klopt op deze pagina zie je dat de Alcatel 30.88 Grijs vanaf 2 april leverbaar is. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Alierensaygi70 

Je kan in dit geval het beste je factuur afwachten. Als er onterechte kosten zijn gemaakt dan kun je de online meldingsformulier invullen en dan wordt dat verder onderzocht. In dit topic lees je er meer over.

Ik hoop dat je zo verder komt!

Ik kan op de website niet vinden of mijn mobiel geschikt is voor het 3G netwerk. Er staan wel andere Samsung modellen die niet meer geschikt zijn, maar die van mij staat er net niet bij.

Ik heb een Samsung GT-E1180 met een prepaid simkaart.

Waar kan ik vinden of hij nog geschikt is? In de gebruiksaanwijzing staat het niet vermeld.

 

Reputatie 7

Hi @flame,

Ik heb gelijk even met je meegekeken en ook jouw toestel zal niet meer bruikbaar zijn vanaf 1 juni 2021, in verband met het uitschakelen van 2G. Deze staat in het overzicht onder de noemer e1180

In jouw geval zul je dus ook even moeten bedenken wat je stap wordt in de komende maanden en als we daarbij kunnen helpen horen we het graag van je!

Bedankt voor je reactie David. Ik had inmiddels al van Samsung gehoord dat het toestel niet geschikt is voor 3G..

Ik vermoedde het zelf al, maar wat mij in de war bracht is dat ik, voordat ik mijn bericht hier plaatste T-mobile heb gebeld en degene die ik toen aan de lijn had zei dat mijn toestel wel geschikt was. Op zo'n telefonisch contact kun je dus niet echt vertrouwen.

Ik zal overigens geen nieuw toestel aanschaffen. Ik hoop dat de simkaart nog wel werkt in Huawei Mobile Wifi, want daar heb ik hem voor aangeschaft. Ik had hem, als ik hem daarin niet nodig had, in de telefoon om geen sns-jes van jullie te missen, want daar had ik al 2 simkaarten mee verspeeld omdat ik niet op tijd opwaardeerde.

Ik ben dus niet echt blij met jullie besluit.

Reputatie 7

Hoi @flame,

De PrePaid-simkaart in de router zal zeker blijven werken, maar houd er wel rekening mee dat je wel een telefoon nodig hebt om de simkaart actief te houden.

Wellicht is het dan handig om in een agenda even een reminder na bijvoorbeeld 4 of 5 maanden te zetten, zodat je niet vergeet om op tijd gebruik te maken van de simkaart, zodat deze niet gedeactiveerd wordt.

Mocht je nog andere vragen hebben dan horen we het graag!

Reputatie 3

Nog 1 week en iets minder dan een dag en dan is het 2G netwerk verleden tijd bij T-Mobile, ben erg benieuwd of elke klant er al van op de hoogte is.

 

Het mooie is dat de capaciteit die werd ingezet voor het 2G netwerk nu verder verspreid kan worden naar 3G of 4G/5G.  Het jammere vind ik dat ik nog een T-Mobile kaartje prepaid gebruikte in een nood telefoon, die kan helaas alleen 2G ontvangen.

 

Een einde van een tijdperk.

Reputatie 7
Badge +14

Dit topic bestaat al 2 jaar. Er is een goedkope Alcatel 30.80 als vervanger. Of je vervangt natuurlijk je prepaid sim.

Reputatie 3

Dit topic bestaat al 2 jaar. Er is een goedkope Alcatel 30.80 als vervanger. Of je vervangt natuurlijk je prepaid sim.

Ik ga geen speciale toestel kopen als '’nood'’ toestel.

Daar ging mijn bericht niet om.. maar goed.

Reputatie 3

Info is aangepast, het is nu:

Sinds 1 juni 2021 is T-Mobile begonnen met de afbouw van het 2G-netwerk. Daar zul je waarschijnlijk weinig van merken, want de kans is groot dat je een 3G, 4G of 5G telefoon hebt. Maar voor sommigen is deze informatie toch van belang. Zij maken nog gebruik van telefoons die alleen 2G ondersteunen.

En niet meer dat het netwerk gelijk niet meer beschikbaar is op 1 juni.

We zetten ons 2G netwerk uit | T-Mobile

Het zou niet mogen gebeuren dit!

Ik heb jaren een toestel met T-Mobile abonnement voor wat te bellen / gebeld worden en SMS, dat is voor mij voldoende en daar dien je het ook voor te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +14

Vooruitgang moet je niet tegenhouden.  Iedereen weet dit al jaren, de kranten hebben er vol van gestaan.

Kennissen van mij hebben daarom bij verlengen bewust voor een telefoon gekozen met 4G

Ook simpelere toestellen maar ze zijn nu wel goed voorbereid.
Iedereen een zonnig weekend 

Vooruitgang moet je niet tegenhouden.

 

Wat mij betreft wel: het is namelijk meestal geen vooruitgang.

Vooruitgang moet je niet tegenhouden.  Iedereen weet dit al jaren, de kranten hebben er vol van gestaan.

Kennissen van mij hebben daarom bij verlengen bewust voor een telefoon gekozen met 4G

Ook simpelere toestellen maar ze zijn nu wel goed voorbereid.
Iedereen een zonnig weekend 

Bepaalde vooruitgang is niet goed en komt het niet beter door. Komen vaak erg laat achter dan, met gevolgen.

 

T-Mobile website verkoopt niet het toestel wat ik zou en rest zijn gewoon duur, met opties die (wij) niet nodig hebben. Er is geen e-mail contact optie om deze vragen eens te bespreken met een een medewerker. Dien ik nog naar een winkel te gaan en afvragen of ik daar wel voldoende geholpen kan worden.

 

Reputatie 7
Badge +14

In de t-mobile winkel verkopen ze dezelfde telefoons als op de website. Voor een groter aanbod en keuze zijn er vele retailers en etailers. Denk aan Mediamarkt, belsimpel.nl , mobiel.nl, gsmweb.nl etc.

Ik heb een Nokia230.

Vooraf werd ik gewaarschuwd dat ik gebruik maakte van het 2G netwerk en dat om die reden mijn telefoon vanaf 1 Juni niet meer bruikbaar zou zijn voor bellen/sms.

Nu is het inmiddels 13 Juni en kan ik nog steeds bellen/smsen (en gebeld/gesmst worden).

Betekent dat dat ik van een ander netwerk dan 2G gebruik maak, of is het T-mobile 2G netwerk nog niet volledig uitgezet?

 

Ik hoor het graag.

Reputatie 7
Badge +14

Ik heb een Nokia230.

Vooraf werd ik gewaarschuwd dat ik gebruik maakte van het 2G netwerk en dat om die reden mijn telefoon vanaf 1 Juni niet meer bruikbaar zou zijn voor bellen/sms.

Nu is het inmiddels 13 Juni en kan ik nog steeds bellen/smsen (en gebeld/gesmst worden).

Betekent dat dat ik van een ander netwerk dan 2G gebruik maak, of is het T-mobile 2G netwerk nog niet volledig uitgezet?

 

Ik hoor het graag.

Deze Nokia is inderdaad een 2G only toestel.  Je kreeg de sms'jes terecht om je te waarschuwen. 

2G wordt niet in 1 keer uitgezet. Het lijkt erop alsof ze bovenin Nederland starten en dan naar beneden gaan. Provincie Groningen en Friesland zijn gedaan volgens meldingen op tweakers.net. 

Dus wacht niet af tot jouw verbinding stopt, maar zorg dat je een recenter toestel kan gebruiken.  3g is nu op zich voldoende maar uiteindelijk gaat dat ook een keer uit. Dus als je zolang met een toestel doet, kijk dan eens naar een 4G toestel van b.v. de A serie van Samsung. 

dank voor je reactie

Reageer