Beantwoord

Internet valt weg tijdens schakelen tussen 4G en 5G (en andersom) S21 Ultra

  • 10 August 2021
  • 7 reacties
  • 911 Bekeken

Reputatie 1

Hallo,

 

Het valt mij op dat mijn internet verbinding soms bijna een minuut weg is. Geen enkele app op mijn telefoon kan dan verbinding maken. Nu zocht ik een verband hier in en het volgende viel mij op.

 

 

Bij mij thuis heb ik in mijn slaapkamer 5G verbinding, beneden niet. Soms zie ik op mijn toestel in mijn slaapkamer dat hij schakelt tussen 4G en 5G. Op die momenten is mijn internet ongeveer een minuut weg.

Is het normaal dat dit overschakelen deze impact heeft en mag dit zo lang duren? Ik heb het idee om dan 5G maar weer uit te zetten / op te zeggen. Het is best irritant als ik blijkbaar in de slaapkamer net wel net niet 5G ontvang.. Ditzelfde overigens op andere plekken waar het net wel net niet 5G is. Maar in mijn slaapkamer valt het mij het meeste op :)

 

Iemand een idee?

icon

Beste antwoord door Waqqas 10 August 2021, 10:28

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@MartensMart

Het schakelen tussen 4G en 5G hoort geen minuut te duren maar 5G uitzetten zou kunnen omdat er voorlopig weinig snelheidsverschil zit tussen 4G en 5G.

Gaat het schakelen langzaam wanneer je je telefoon niet gebruikt of juist wanneer je wel gebruik maakt van je telefoon?

En hoe is het overschakelen op plekken waar wel goede bereik is voor 4G en 5G?

Reputatie 1

@MartensMart

Het schakelen tussen 4G en 5G hoort geen minuut te duren maar 5G uitzetten zou kunnen omdat er voorlopig weinig snelheidsverschil dit tussen 4G en 5G.

Gaat het schakelen langzaam wanneer je je telefoon niet gebruikt of juist wanneer je wel op je telefoon zit?

Bedankt voor je antwoord!

Ik betaal er wel voor, haha, hoop toch wel iets van verschil :D Maar dat terzijde.. 

 

Het schakelen gaat langzaam als hij in gebruik is, hoe het gaat als hij niet in gebruik is weet ik niet, aangezien ik hem dan niet gebruik ;) Je ziet de 5G of 4G uit beeld gaan, duurt eventjes, en dan komt er dus 4G of 5G voor terug. En in die tijd heb ik niets..

Reputatie 7
Badge +15

En hoe gaat dat op plekken met wel goed bereik voor 4G en 5G?

Reputatie 1

En hoe gaat dat op plekken met wel goed bereik voor 4G en 5G?

Dan heb ik 4G of 5G, dan schakelt ie niet over.

Reputatie 1

En hoe gaat dat op plekken met wel goed bereik voor 4G en 5G?

Dan heb ik 4G of 5G, dan schakelt ie niet over.

Dan is de verbinding ook prima.. Alleen tijdens het schakelen dus niet.

Reputatie 1

Een toestel schakelt in actieve stand naar 5G en als het toestel niet actief internet gebruikt maar 4G. Dit heeft te maken met batterij verbuik. Het schakel hoort zeker niet merkbaar te zijn. Op mijn S21 ultra gaat het schakelen zonder problemen. 

Reputatie 7
Badge +14

Eigenlijk is 5G alleen 1 carrier. Het 5G wat providers leveren is 5G Non standalone. Dus er is altijd een 4G band nodig om aan te melden en te signaleren. De 5G bank komt er alleen bij als er datavraag is, zoals @Niellssonn ook al aangeeft. Maar slechte dekking op een plek kan wel tot rare situaties leiden. Ik vermoed zelf dat 5G uitzetten (dus 2g/3g/4g) voor in de slaapkamer nog niet de oplossing is.

Ik heb thuis als ik het raam open doe een  -85Dbm, als ik het dicht doe (triple glas) daalt het naar -109Dbm.Voor inpandige datadekking ben je eigenlijk beter uit met een goede Wifi Mesh. De S21 ondersteund ook Vowifi, dus de bereikbaarheid is dan ook optimaal.

Reageer