Beantwoord

LTE Advanced (4G+)

  • 10 January 2022
  • 4 reacties
  • 1122 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Hallo, ik heb sinds kort een nieuwe Samsung Galaxy S20 5G gekocht het gaat hier om een Amerikaans model. Nu heb ik het probleem dat ik alleen LTE krijg en geen LTE Advanced (4G+), ik heb online iets gezien over dat je dan carrier aggregation moet instellen.
Maar hoe stel ik dit in? op mijn telefoon staat dat carrier aggregation niet is ingesteld. Hopelijk is het mogelijk om 4G+ te krijgen op dit toestel? Krijg overigens ook geen 5G verbinding erop.

En welke frequentiebanden gebruikt T-Mobile voor 4G en voor 5G? 

icon

Beste antwoord door eric 10 January 2022, 21:05

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @iDutchy , welkom bij de community.

Het is allemaal heel ingewikkeld en tegelijk ook voor gebruikers heel eenvoudig. Het netwerk regelt welke frequenties jij gaat gebruiken en hoeveel tegelijk. Dat heeft alles te maken zodat meer dan  6 miljoen abonnees de beste ervaring zullen hebben op het netwerk. Het toestel rapporteerd ook naar het netwerk welke capabilities het heeft en welke frequenties en zenders het ziet, en zelfs hoe hard het toestel deze ontvangt zodat ook daar rekening mee gehouden wordt.

Tot slot is er je abonnement. Dus welke diensten heb je afgenomen. Bij unlimited abonnementen is 5G standaard bij kleinere bundels kun je toegang tot die dienst erbij nemen.

Voor LTE in Nederland zijn band 8 en band 20 belangrijk. Deze verzorgen landelijke dekking. T-Mobile gebruikt ook band 3,1 en 7 voor LTE. Voor 5G gebruikt T-mobile band 28. In de basis heb je een toestel nodig wat geschikt is voor de Nederlandse / EU markt. In amerika worden andere frequenties toegepast.

Doe eens een download / speed test. Dat is belangrijker dan het icon wat verschijnt. Wat wel zo kan zijn bij een amerikaans toestel is dat VolTE (4G bellen) niet werkt. Blijft 4G in beeld als je bijvoorbeeld naar de voicemail (1233) belt?

 

Hoi @iDutchy , welkom bij de community.

Het is allemaal heel ingewikkeld en tegelijk ook voor gebruikers heel eenvoudig. Het netwerk regelt welke frequenties jij gaat gebruiken en hoeveel tegelijk. Dat heeft alles te maken zodat meer dan  miljoen abonnees de beste ervaring zullen hebben op het netwerk. Het toestel rapporteerd ook naar het netwerk welke capabilities het heeft en welke frequenties en zenders het ziet, en zelfs hoe hard het toestel deze ontvangt zodat ook daar rekening mee gehouden wordt.

Tot slot is er je abonnement. Dus welke diensten heb je afgenomen. Bij unlimited abonnementen is 5G standaard bij kleinere bundels kun je toegang tot die dienst erbij nemen.

Voor LTE in Nederland zijn band 8 en band 20 belangrijk. Deze verzorgen landelijke dekking. T-Mobile gebruikt ook band 3,1 en 7 voor LTE. Voor 5G gebruikt T-mobile band 28. In de basis heb je een toestel nodig wat geschikt is voor de Nederlandse / EU markt. In amerika worden andere frequenties toegepast.

Doe eens een download / speed test. Dat is belangrijker dan het icon wat verschijnt. Wat wel zo kan zijn bij een amerikaans toestel is dat VolTE (4G bellen) niet werkt. Blijft 4G in beeld als je bijvoorbeeld naar de voicemail (1233) belt?

 

Ik krijg maar maximaal tussen de 70-80 MB download bij een speedtest. En volgensmij doordat een toestel meerdere banden tegelijkertijd gebruikt ontvangt het 4G+ en dus 250 MB download. Dit doet mijn toestel niet, ik zit ver beneden die snelheid. Mijn Abonnement is alles unlimited maar ik krijg dus ook geen 5G verbinding. Als ik 1233 bel dan blijft het LTE icoontje er staan ja (heb geen 4G icoon).

Reputatie 7
Badge +14

70-80 mbit is absoluut niet slecht op een willekeurige locatie. Het LTE maximum deel je namelijk met alle andere gebruikers in dezelfde radiocel. Het kan schelen als je b.v. ergens buiten ook goed hoge frequenties kan ontvangen. Maar zoals gezegd, je bent beter uit met een voor de Europese markt ontworpen toestel.

Dat zal ook een verklaring zijn voor het feit dat je geen 5G kan gebruiken. Test het eens met een goed toestel. Want voor 5G moet je natuurlijk wel 5g frequentie ontvangst hebben. Bij mij binnen in huis bijvoorbeeld is dat niet het geval, buiten mijn huis wel. Ik woon in een nieuwe woning met triple glas.

70-80 mbit is absoluut niet slecht op een willekeurige locatie. Het LTE maximum deel je namelijk met alle andere gebruikers in dezelfde radiocel. Het kan schelen als je b.v. ergens buiten ook goed hoge frequenties kan ontvangen. Maar zoals gezegd, je bent beter uit met een voor de Europese markt ontworpen toestel.

Dat zal ook een verklaring zijn voor het feit dat je geen 5G kan gebruiken. Test het eens met een goed toestel. Want voor 5G moet je natuurlijk wel 5g frequentie ontvangst hebben. Bij mij binnen in huis bijvoorbeeld is dat niet het geval, buiten mijn huis wel. Ik woon in een nieuwe woning met triple glas.

Denk dat het dan ligt aan het feit dat Carrier Aggregation niet is ingesteld. En als ik wist hoe ik dat zelf moest doen (sinds ie dit niet vanzelf doet) dat ik misschien dan wel 250 MB ontvang. Of omdat het een Amerikaans toestel is support ie die banden combinatie niet.

Is gewoon jammer dat ik nu maar 70-80 MB download krijg, omdat ik een abonnement heb waarbij ik 5G krijg maar niet de snelheid zal kunnen krijgen. En waar ik woon krijg ik met Nederlandse toestellen 4G+. 

En wat 5G betreft ik ben in meerdere steden buiten geweest maar helaas geen 5G, denk dat dit toestel niet de 5G banden van Nederland support.

Ik heb nu met een app (Samsung Band Selection) ingesteld dat ie alleen LTE banden: 1,3,7,8,20 en 28. moet gebruiken. Maar zelfs met dat blijft de snelheid tussen de 70-80 MB.

Maar goed denk dan dat er niks anders op zit, had ik beter niet een toestel uit de Verenigde Staten moeten bestellen.