Mobiele data automatisch blokkeren buiten de EU

  • 8 February 2023
  • 23 reacties
  • 526 Bekeken

Jaarlijks lopen vele duizenden mensen tegen onverwachte roamingkosten aan doordat er nietsvermoedend vanaf een Grieks strand een verbinding met een Turkse provider opgezet wordt of doordat men vergeet roaming uit te zetten voor aankomst in een land buiten de EU.

Om dit te voorkomen hoop ik dat jullie de optie "Toestaan binnen de EU" willen toevoegen aan de ondertaande keuze.

Hiermee kan voorkomen worden dat mensen tegen onverwachte roamingkosten aan lopen.

Als een organisatie als Simpel dat kan dan moet T-Mobile dat toch ook eenvoudig kunnen.

 


23 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @wj.b, graag plaats ik jouw topic in het juiste subforum zodat het opgepakt kan worden.

@Pharwin of @Marciano Kunnen jullie hier een deskundige blik op werpen? 😄

Reputatie 7
Badge +9

Hi @wj.b, niemand houdt van onverwachte kosten, dus allereerst superleuk om te zien dat je anderen wil beschermen tegen onverwachte roamingkosten. Bij T-Mobile heb je een Travel & Surf pas nodig om buiten de EU te kunnen internetten. Je ontvangt altijd een SMS met de zone waarin je je bevindt en welke Travel & Surf pas je kan aanschaffen. Vandaar dat deze optie niet in de My T-Mobile-omgeving staat.

In dit specifieke geval wordt je verbonden met de dichtstbijzijnde mast (in Turkije). Om er zeker van te zijn dat dit niet gebeurd, kun je in je toestelinstellingen het beste automatische netwerkselectie uitzetten en handmatig verbinding maken met een beschikbaar netwerk. Alle netwerken in het buitenland vind je op deze pagina.

Ik hoop dat bovenstaande informatie voor nu voldoende duidelijkheid geeft en ik geef je feedback in ieder geval door aan de juiste collega’s. Nogmaals bedankt voor de feedback!

Groetjes,

Marciano

In dit specifieke geval wordt je verbonden met de dichtstbijzijnde mast (in Turkije). Om er zeker van te zijn dat dit niet gebeurd, kun je in je toestelinstellingen het beste automatische netwerkselectie uitzetten en handmatig verbinding maken met een beschikbaar netwerk. Alle netwerken in het buitenland vind je op deze pagina.

@Marciano, Dank je voor jouw antwoord maar dat is dus net wat je zou moeten willen voorkomen.

De nietsvermoedende reiziger op het strand van een Grieks eiland onder de kust van Turkije denkt er uiteraard geen seconde over na dat zijn telefoon wel eens contact zou kunnen maken met een mast in een ander land (Turkije). Hij/zij zal er dus ook geen seconde aan denken om de automatische netwerkselectie uit te zetten en voordat je het weet, ja zelfs voordat je dat smsje krijgt, is je portemonnee een stukje lichter.

Denk niet vanuit wat nu mogelijk is (automatische netwerkselectie uit) maar vanuit de abonnee en zijn/haar “kennis”. Dan zie je waarom ik dit verzoek doe! 

Ik heb dit verzoek ook bij andere providers, zoals KPN, neergelegd want ik ben van mening dat providers hier een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om de klant tegen dergelijke kosten te beschermen.

@Marciano, Heb je nog wat met dit topic gedaan want het zou mijns inziens zeer gewenst zijn als deze functionaliteit voor de komende zomervakantieperiode beschikbaar zou kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Hi, ja zeker! Ik heb je feedback doorgegeven aan mijn collega's. Of en wanneer zij dit oppakken is helemaal aan hun. Op dit moment staat er nog niets op de planning, maar mochten we dit in de toekomst toepassen, dan delen we dit uiteraard direct met je. Mocht deze functionaliteit er komende zomer (nog) niet zijn; houd je netwerkverbinding dan goed in de gaten en neem de tip over het handmatig verbinding maken dan ook zeker mee. Ik weet zeker dat het helemaal goed komt!

Heb je zelf al leuke vakantieplannen deze zomer? 😊

Ik stel deze vraag niet voor mijzelf maar voor “de klant” in het algemeen. Ik zal echt niet vergeten om data-roaming helemaal uit te zetten als ik buiten de EU reis maar vele abonnees vergeten dat dus wel en daar is het mij om te doen. Deze functionaliteit is om te voorkomen dat mensen onbedoeld tegen hoge data-roaming kosten aanlopen, iets dat helaas elk jaar weer bij duizenden klanten van de verschillende providers het geval is.

Zomers blijven wij altijd in Nederland en gaan we wat weekendjes weg. Onze zomervakanties liggen in het najaar en dan gaan we altijd naar Zuid-Afrika omdat onze oudste dochter daar woont.

@Marciano, Heb je ook terugkoppeling gehad van je collega's of en zo ja wanneer, hier iets mee gedaan gaat worden?

@Marciano, Wanneer mag ik een terugkoppeling van jou verwachten?

Reputatie 7
Badge +9

Hi, late reactie, ik was even van mijn vakantie aan het genieten. Ik ben er nog eens achteraan gegaan en voor nu is het zoals ik al eerder heb aangegeven. Deze aanpassing staat niet op de planning. Mocht dit veranderen, dan hoor je het uiteraard van ons. Nogmaals bedankt voor de feedback en mocht je in de toekomst nog andere punten hebben, deel ze dan gerust met ons door een nieuw topic te starten. 

Reputatie 1

Ik ben het met @wj.b eens. Dit mag wel als optie (terugkomen). Als ik mij goed herinner was deze optie er vroeger wel. 

Worden klanten uberhaupt beschermd? Wat als zij data roaming op hun telefoon vergeten uit te zetten buiten de eu? Loopt dan meteen de meter of moeten zij eerst iets aanzetten middels een sms of iets dergelijks? 

Worden klanten uberhaupt beschermd? Wat als zij data roaming op hun telefoon vergeten uit te zetten buiten de eu? Loopt dan meteen de meter of moeten zij eerst iets aanzetten middels een sms of iets dergelijks? 

Als je dat aan Lotte vraagt dan krijg je, zoals altijd, een onzinnig antwoord waar je niets mee kunt!

Ik hoop dus echt dat @Marciano die vraag wel kan en wil beantwoorden.

Reputatie 7
Badge +9

Hi allemaal,

Zoals Marciano ook heeft aangegeven is jullie verzoek doorgezet en verzamelen wij altijd feedback van klanten, maar op dit moment staat deze aanpassing nog niet op de planning. Mocht dat in de toekomst wel gebeuren dan kondigen wij dat ook aan. 

Hi allemaal,

Zoals Marciano ook heeft aangegeven is jullie verzoek doorgezet en verzamelen wij altijd feedback van klanten, maar op dit moment staat deze aanpassing nog niet op de planning. Mocht dat in de toekomst wel gebeuren dan kondigen wij dat ook aan. 

Met alle respect @Hajar, maar de vervolgvraag die @shearwater stelt wordt hiermee niet beantwoord dus nogmaals de vraag:

Worden klanten uberhaupt beschermd? Wat als zij data roaming op hun telefoon vergeten uit te zetten buiten de eu? Loopt dan meteen de meter of moeten zij eerst iets aanzetten middels een sms of iets dergelijks? 

 

Reputatie 7
Badge +9

@shearwater Als je buiten de EU bent dan ontvang je altijd een sms met alle informatie over de kosten en bundels die wij aanbieden in het buitenland. Je hebt niet zomaar toegang tot data buiten de EU je moet namelijk een Travel & Surf pas activeren. Op die manier voorkom je hogere kosten en kun je zelf kiezen welke kosten je wilt maken. Op deze pagina kun je alle informatie vinden over internetten in het buitenland 

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. 

@shearwater Als je buiten de EU bent dan ontvang je altijd een sms met alle informatie over de kosten en bundels die wij aanbieden in het buitenland. Je hebt niet zomaar toegang tot data buiten de EU je moet namelijk een Travel & Surf pas activeren. Op die manier voorkom je hogere kosten en kun je zelf kiezen welke kosten je wilt maken. Op deze pagina kun je alle informatie vinden over internetten in het buitenland 

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. 

Mag ik hieruit concluderen dat je zonder Travel & Surf pas buiten de EU geen Internet kunt gebruiken en dat je dus ook geen roamingkosten zult hebben?

 

En hoe zit het hier dan mee immers ook dat is buiten de EU (roam like at home)?

Bron

 

En wanneer betaal je dan wel per losse MB?

Bron

Reputatie 7
Badge +9

@wj.b Ook als je gebruik wilt maken voor betalen per MB dan moet je daar bewust voor kiezen via My T-Mobile. Het is niet zo dat betalen per MB standaard aanstaat en je hoge kosten kan maken. Op die manier beschermen we jou ook als klant. Je kan er op deze pagina meer over lezen. 

@wj.b Ook als je gebruik wilt maken voor betalen per MB dan moet je daar bewust voor kiezen via My T-Mobile. Het is niet zo dat betalen per MB standaard aanstaat en je hoge kosten kan maken. Op die manier beschermen we jou ook als klant. Je kan er op deze pagina meer over lezen. 

Met alle respect @Hajar, ook dat antwoord roept dus weer vragen op immers die pagina gaat, lijkt het, alleen over zakelijke klanten. En vervolgens is de vraag hoe hoog die datalimiet is want ik denk zomaar dat die datalimiet net als bij andere providers op €50,- excl. BTW (€60,50 incl. BTW) staat. Het gaat mij dus niet om "hoge kosten" maar om "geen kosten"!

Waar is overigens die bewuste keuze voor betalen per MB in My T-Mobile, ik heb hem niet kunnen vinden.

En een antwoord op mijn vraag t.a.v. dataroamingkosten op zee geef je helaas niet.

 

Misschien moet ik de vraag dan maar anders stellen.

Wat kan/moet ik doen om geen, ik herhaal geen, dataroamingkosten buiten de roam like at home regeling te kunnen krijgen zonder dat ik dataroaming binnen de EU uit hoef te zetten?

Goh wat jammer dat deze functie er niet is. Rij je door Monaco heen (buiten Europa, had geen idee) €10 extra kosten. 
 

blijkbaar kan je dit niet voorkomen, anders dan op handmatig te zetten maar wie gaat dat nou weer doen…..

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @nielznl Is dat toevallig met een oud Tele2 mobiel abonnement? Daar is de gebruikerservaring namelijk net wat anders dan de oude T-mobile/nieuwe Odido abonnementen. Bij deze laatste komt er 0 data buiten de EU doorheen, bij oud Tele2 is dat tot 10 euro.

Hoi @eric , wat is “oud”? Ik heb een tele2 abo sinds begin 2023

Reputatie 7
Badge +14

Oud Tele2 is alles wat onder dat merk verkocht is en totdat het abonnement is verlengt naar een nieuwe Odido propositie of een opzegging.

Met de naamswijziging is dus alles hetzelfde gebleven qua prijs,  voorwaarden en looptijd. Zodra jouw lopende abonnement afloopt kun je verlengen en dan van alle nieuwe mogelijkheden van de nieuwe Odido proposities gebruik maken. 

Ik heb het nu uitstaan voor het buitenland via de odido settings, hopelijk bedoelen ze daarmee buitenland als in buiten je bundel (buiten de EU). We gaan het zien

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @nielznl ,

Als je in de app buitenland uitzet in de app, dan kun je in geen enkel buitenland data gebruiken. Dus ook niet b.v. in België. Je zou deze blokkade erop kunnen zetten voordat je de EU verlaat.

Reageer