Beantwoord

Problemen met instellen Alfa Networks Camp Pro2 4G

  • 6 July 2021
  • 5 reacties
  • 1382 Bekeken

Wij hebben voor onze caravan een Alfa Networks Camp Pro2 4G gekocht en een 4G abonnement voor T-mobile 4G afgesloten. Hiermee wordt het mogelijk om via een 4G abonnement je eigen wifi netwerkje te gebruiken als je op pad bent. 

Na wat gesteggel met de instellingen van de Alfa hebben we het geheel werkend en connectie met het t-mobile netwerk ..

Echter, de maximale snelheid via speedtest is 0,7Mbps down en 0,1 Mbps up. Dit terwijl mijn telefoon op dezelfde plek ruim 170 Mbps haalt. 

Ik vermoed dus dat er toch iets niet lekker zit in de configuratie. Gebruik ik de juiste APN (PDA.t-mobile) zou daar de snelheidslimiet vandaan komen? 

 

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

icon

Beste antwoord door eric 6 July 2021, 12:19

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

hallo @WifiCamp4G , welkom op het forum.

De Tmobile 4G voor thuis producten zijn geoptimaliseerd voor gebruik in de router. Formeel zijn er verder geen M2M sims die ze verkopen. Je hebt dus een standaard simkaart abonnement gekozen? Is dat er één met spraak/data of heb je een tablet data simkaart abonnement gekozen? Je zou in iedergeval eens de standaard APN: smartsites.t-mobile kunnen proberen.

Hier heeft T-mobile nog een document staan bij gebruik van een data only simkaart.

hallo @WifiCamp4G , welkom op het forum.

De Tmobile 4G voor thuis producten zijn geoptimaliseerd voor gebruik in de router. Formeel zijn er verder geen M2M sims die ze verkopen. Je hebt dus een standaard simkaart abonnement gekozen? Is dat er één met spraak/data of heb je een tablet data simkaart abonnement gekozen? Je zou in iedergeval eens de standaard APN: smartsites.t-mobile kunnen proberen.

Hier heeft T-mobile nog een document staan bij gebruik van een data only simkaart.


Niet alleen dat, het mag officieel niet en T-Mobile moet in het kader van wet en regelgeving dergelijk gebruik blokkeren. Voor M2M-toepassingen hoort iedereen een 097-nummer te gebruiken en voor mobiele telefonie is de 06-reeks bedoeld.

Deze pagina bevat meer informatie.

Hi @eric Ik heb een zakelijk abonnement afgesloten voor ongelimiteerde spraak/data. Het abonnement wordt verder nergens anders voor gebruikt. 

 

Klopt het dat een APN profiel ook snelheidsbeperkingen met zich mee brengt?

 

Reputatie 7
Badge +14

Zoals @Gerrit078  al aangeeft, met een 06 nummer sim in een router maak je inderdaad grote kans dat je wordt afgesloten. Volgens de ACM moeten providers daar op handhaven. 

  • Merkt u dat een klant een 06-nummer toch gebruikt voor M2M?
    Neem dan maatregelen om het verkeerde gebruik te stoppen. U kunt de diensten beëindigen of omnummeren naar een 097-nummer. Doet u dat niet? Dan houdt de ACM u verantwoordelijk voor het verkeerde gebruik. Wij kunnen dan het nummer intrekken of u beboeten.

Maar goed, daarnaast is het belangrijk de juiste APN te gebruiken. De PDA apn zou wel eens een (oude) WAP gateway kunnen zijn. Dus daar smartsites.t-mobile plaatsen zal wel een verschil moeten geven. 

 

Hi @eric Ik heb een zakelijk abonnement afgesloten voor ongelimiteerde spraak/data. Het abonnement wordt verder nergens anders voor gebruikt. 

Er zit geen onderscheid tussen zakelijk of particulier, voor beiden geldt… een 06-nummer mag niet worden gebruikt voor M2M diensten. Deze wet- & regelgeving is dus niet puur gericht op consumenten maar geldt dus globaal. Daar mag en kan T-Mobile ook geen uitzondering op maken aangezien dit door de ACM zo is bepaald. Als T-Mobile dus constateert dat je SIM-kaart wordt gebruikt voor doeleinden waarvoor het niet bedoeld is, kan dit resulteren in blokkeren/afsluiten etc.

Zie ook de Algemene Voorwaarden Artikel 20.4; Tenzij expliciet anders overeengekomen is het de Klant niet toegestaan om de Diensten in te zetten voor machine-to-machine (M2M) toepassingen. alleen kan T-Mobile daar niet van afwijken daar dit door de ACM is bepaald en de ACM hierop ook geen uitzonderingen op toelaat.

Helemaal zeker weten doe ik het niet - weet n.l. niet of dit tussentijds veranderd is, maar als ik het mij goed kon/kan herinneren kun je op 06-nummers niet de APN gebruiken van M2M diensten.


Note; Dat is misschien een langere tijd is goed gegaan is geen garantie dat het goed zal blijven gaan.

Reageer