Beantwoord

Telefoontjes van onbekende 06 nummers + mensen die zeggen door mij gebeld te zijn

  • 8 September 2021
  • 19 reacties
  • 60941 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Er is iets raars gaande. Maandag ben ik gebeld door een onbekend 06 nummer, maar ik kan op dat moment niet opnemen. Bij het later terugbellen krijg ik meteen een bezettoon te horen. (Mijn nummer heb ik sinds begin dit jaar, en is bij weinig mensen bekend. Ik word dus normaal gesproken niet vaak gebeld.)

Dinsdag word ik gebeld door een vrouw die zegt dat ik haar 2 minuten geleden heb gebeld. Iets wat niet kan, want mijn mobiel lag de hele tijd op mijn bureau. (Tevens is mijn mobiel clean kwa software en up to date. Ik zou dus geen malware moeten hebben.) Ook gaf ze aan eerder door mij te zijn gebeld, maar ook door andere onbekende 06 nummers. De vrouw geeft aan Tele2 te hebben, en in dezelfde stad als ik te wonen. Verder zou ze het nummer sinds pas hebben, en het nog met weinig mensen gedeeld te hebben. Ik was de eerste bij wie ze bij terugbellen, daarwerkelijk een persoon aan de lijn kreeg.

Vandaag, woensdag, ik word gebeld door een onbekend 06 nummer, maar kan op dat moment niet opnemen. (Bij nagooglen lijk het persoon uit Eindhoven te komen.) Later die dag word ik gebeld door een ander onbekend 06 nummer. Bij opnemen en "hallo” zeggen, wordt er niet gereageerd, en daarna opgehangen. Even later krijg ik een SMS met de vraag "Met wie spreek ik?” “U heeft me gebeld”. Terwijl ik dat nummer niet heb gebeld.

Uitgaande dat die personen de waarheid spreken, lijkt het alsof mijn nummer wordt gespooft, maar ook andere nummers worden gespooft.

 

Zijn er meer mensen die dit problem ervaren?

icon

Beste antwoord door Hajar van Odido 9 September 2021, 15:15

Bekijk origineel

19 reacties

Net weer gebeld door een onbekend nummer.
Dit persoon belde mij op omdat hij net door mijn nummer gebeld zou zijn. Hij zei ook lastig te worden gevallen door andere 06 nummers, sinds zo'n 10 dagen, maar bij terugbellen geen gehoor te krijgen, behalve dan bij mij.

Hij heeft Lyca als provider.

Er moeten veel meer mensen zijn met dit probleem.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Dodox 

Goed dat je dit meld. Jammer genoeg zijn er criminelen die telefoonnummers van anderen gebruiken om te bellen met mensen dit wordt inderdaad spoof calls genoemd. Hier kun jij en wij niets aan doen om het tegen te houden Het advies dat wij geven is om vooral niet terug te bellen. Excuses voor het ongemak!

*** Moderator edit: Meer informatie over dit onderwerp vind je in de Wiki ***

Bijvoorbeeld in dit artikel:

 

Reputatie 7

Het is niet zo moeilijk om een nummer te spoofen hier zit ook geen controle op.

Een uitgebreide uitleg kan je vinden op de pagina van voys toevallig heb ik dit zelf ook gedaan via hun, maar dan op een eerlijke manier

Ik ben zelf ook bekend met spoofen als methode, waar ik anderen al langer voor waarschuw als het gaat om bankfraude, maar technisch gezien had het ook een organisatie kunnen zijn die van mij probeert gegevens te achterhalen, zonder spoofen toe te passen. Maar de mensen die ik aan de telefoon gesproken heb, die zeiden dat ik hen had gebeld, klinken authentiek genoeg om aan te nemen dat het om spoofing gaat.

Ik ben vooral benieuwd naar de omvang, hoe vaak mijn T-Mobile nummer misbruikt is, of het alleen klanten betreft van bepaalde providers, en wat de criminelen exact willen. Ik heb nog niemand aan de lijn gehad die concreet iets van mij wilt, anders dan mijn naam. Ik neem dan ook nooit met mijn naam de telefoon op, tenzij ik het nummer herken.

Heb ik ook last van. eerst word ik door 2 mensen gebeld die zeiden van “ u had me gebeld?” en dat was niet zo. Sinds deze week word ik gebeld met een bandje 2 keer. Als ik die hoor hang ik gelijk op. Kijken hoe lang dit gaat duren voordat het weer rustig word

Ik heb sinds deze week ook al 2 mensen gehad die mij terugbellen omdat ik hen had gebeld. Heel gek! 

Reputatie 3

Meld iig de pogingen bij fraudehelpdesk.

meer info hier: https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude/iemand-anders-gebruikt-mijn-telefoonnummer/

of kopieer "https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude/iemand-anders-gebruikt-mijn-telefoonnummer/" in je browser als je de link niet vertrouwd. (en dat is prima een beetje argwaan)

Reputatie 2

Hallo,

 

Ik heb hier sinds een tijd ook last van. Het begon met telefoontjes vanuit +43, +44 of  +46. Deze heb ik niet eens aangenomen en meteen geblokkeerd. Nu krijg ik sinds een maandje dagelijks telefoontjes van 06-nummers waarvan als ik er eens een aanneem dat ze melden dat ik hun gebeld zou hebben,

 

Ik begrijp dat hier weinig aan te doen is, maar hoe voorkom ik nou dat mijn nummer niet als spam of iets dergelijks aangemerkt gaat worden, ik ben er immers ook slachtoffer van.

 

@Ritzee  Wat helpt het om de Fraudehelpdesk te melden? Wat voor bedrijf is dat en wat doet T-mobile of de politie hiermee?

 

@Hajar hoe maak ik hiervan een melding bij T-mobile om hier iets mee te kunnen ondernemen?

 

Gr Sanne

Reputatie 3

@SanneBuurma zie hun website https://www.fraudehelpdesk.nl/over-ons/ en bij spam kan spamklacht je helpen.. 

Ik word helaas al enkele maanden gebeld door telkens andere 06 nummers. Soms 5 keer in een week, soms zelfs 3 keer per dag en soms een week helemaal niet. Ik blijf de 06 nummers blokkeren, maar de criminelen “stelen” telkens andere telefoonnummers (“spoofing”) van anderen. Vaak als ik opneem hoor ik een ingesproken Engelstalige stem iets mompelen over mijn BSN en soms hoor ik niets, of wordt er meteen opgehangen. 

Maar vanmorgen werd ik dus door een vreemde 06 gebeld, ik neem op en diegene zegt dat ik hem gebeld had, terwijl ik dat nummer zekerweten niet gebeld heb! Mijn eigen nummer is dus nu ook misbruikt door criminelen! 

Wie gaat hier iets aan doen en wanneer wordt er tegen opgetreden? Als ik mijn eigen 06 als caller ID wil toevoegen aan bijvoorbeeld Skype of Voipbuster, dan moet ik eerst dat nummer bevestigen. Daarom vind ik het vreemd dat iedereen zomaar zonder bevestiging door dat nummer een nummer kunnen misbruiken.

Vandaag ook twee keer gebeld door een onbekend nummer. De tweede keer opgenomen en iemand en iemand aan de lijn die zei dat hij door mij gebeld was. Opvallend is dat het nummer in beide gevallen op de laatste 4 cijfers gelijk is aan mijn nummer.

Het zou spoofing kunnen zijn, maar zou het ook een storing kunnen zijn?

Ik ben momenteel in Rusland en ik ben al een paar keer gebeld door verschillende nummers (geen 06 nummers overigens) en ze zijn afkomstig uit Amsterdam en Leiden. Ik ken daar helemaal niemand. Ik heb ook 3 voicemail berichten maar die kan ik nu niet luisteren omdat ik geen pin heb ingesteld voor mijn voicemail toen ik in Nederland was. Hebben mensen misschien ervaring met ingesproken berichten? 

Nummer spoofing 06 488 nummers

 

Mijn 06 488**** nummer wordt gebruikt om mensen te bellen maar ze staan niet op uitgaande gesprekken of op factuur.

 

Ik wordt nu al tijden ook gebeld door andere 06 488 nummers en ze weten het ook niet.

 

Steeds een computer die pas begint als ik geluid maak, als ik niets zeg gaat de spraak computer niets doen.

 

Als je ze toevoegd aan contacten en dan blokkeert kunnen ze bij Whatsapp alles overnemen.

 

Voeg ze niet toe als contact persoon, ze kunnen ieder nummer misbruiken waaronder nu de mensen in de 06 488 reeks.

 

Let op als er een + plus teken voorstaat dat kan een heel duur telefoon nummer zijn die je telefoonrekening leeg trekt.

 

 

Ik ben momenteel in Rusland en ik ben al een paar keer gebeld door verschillende nummers (geen 06 nummers overigens) en ze zijn afkomstig uit Amsterdam en Leiden. Ik ken daar helemaal niemand. Ik heb ook 3 voicemail berichten maar die kan ik nu niet luisteren omdat ik geen pin heb ingesteld voor mijn voicemail toen ik in Nederland was. Hebben mensen misschien ervaring met ingesproken berichten? 

Bij mij is het steeds het ministerie die zogenaamd belt dat ze bezig zijn met geld zaken en voorbereiding op funding of their troops en dan iets met een wit huis snap het niet. Allemaal in Engels spraak.

Vandaag ook twee keer gebeld door een onbekend nummer. De tweede keer opgenomen en iemand en iemand aan de lijn die zei dat hij door mij gebeld was. Opvallend is dat het nummer in beide gevallen op de laatste 4 cijfers gelijk is aan mijn nummer.

Het zou spoofing kunnen zijn, maar zou het ook een storing kunnen zijn?

Het doel lijkt onrust te veroorzaken, vind dit niet leuk, mensen zeggen dat ze mij bellen omdat ik hen bel en ik belde eerst mensen terug waarom ze mij belden. De 06 488 reeks is het nu.

Ik ben afgelopen week ook gebeld door onbekend nr: 0648263138, ook een bandje alhoewel vrouwen stem. Heb meteen opgehangen. Vandaag werd ik wederom gebeld met 06nr, en deze jongen vertelde me dat ik hem gebeld zou hebben. Ik heb hem verteld dat het om spoofing gaat. 

Zoals je hier als reacties kunt lezen dien je zeker niet terug te bellen. Dat doe ik gelukkig nooit. Echter kun je altijd door onoplettendheid of dat je net dat moment telefoon verwacht van onbekende wiens nummer is doorgegeven door kennis. Dus denk net als ik 2x na. 

 

Verder is dit geen fijne ontwikkeling. Gezien hier niets aan gedaan word. Eigenlijk is dit identiteitsfraude. 

 

 

Hallo. Ik ben gebeld door een 06 nummer en heb een sms gestuurd met de vraag: wie is dit? Later belde dat nummer weer en ik nam op, Niet slim maar niks meer aan te doen. 
Ja?… er werd gelijk opgehangen.

kan dit kwaad en wat kan ik het beste doen?

deze week al meerdere malen gebeld door onbekenden. En als ik hen terugbel, geven ze aan mij niet gebeld te hebben. Of dit te maken heeft met, criminele activiteiten of word het netwerksysteem gewoon gehacked. Maar heel vervelend dit !!! 

Reputatie 6
Badge +6

deze week al meerdere malen gebeld door onbekenden. En als ik hen terugbel, geven ze aan mij niet gebeld te hebben. Of dit te maken heeft met, criminele activiteiten of word het netwerksysteem gewoon gehacked. Maar heel vervelend dit !!! 

Hi @Fendizle, dat snap ik heel goed! We kunnen hier natuurlijk vrij weinig aan doen, omdat we natuurlijk niet zeker weten of dit echt fraude is of dat het daadwerkelijk mensen zijn die je kent. Ik raad je in ieder geval aan deze nummer te (blijven) blokkeren, zodat ze je niet meer kunnen bellen. Mocht je alsnog door hun worden gebeld, maar dan met een ander nummer, kun je er eventueel voor kiezen om je nummer te wijzigen. Dit kun je heel gemakkelijk aanpassen in je My T-Mobile account: https://www.t-mobile.nl/my/toestel-en-sim

 

Groetjes, 

Pharwin 

Reageer